Naaldlager demonteren

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
naaldlager.jpg


Hoe gaan we die er uit krijgen?

Ben op het moment inspiratieloos -O- .
Zoals je ziet flink verhitten (het alumunium) en wat tikken op de achterkant van het carter hielp niet.
Zal toch een vorm van trekker zijn oid...

Probleem is dat je via de achterkan er niet bij kan. En een naaldlager heeft een brede kant voor de demontage, maar hij zit verkeerd om gemonteerd -O- .
Dus ik heb achter het lager geen houvast.

Tips zijn welkom!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het toch proberen met een fatsoenlijke binnen trekker, en anders met de dremel de behuizing in slijpen/frezen en eruit friemelen met een tang.

Ouwe BFer :W
 
Laatst bewerkt:
ik had ook zo'n lager in mijn brommercarter zitten. ik heb hem eerst geprobeert eruit te dremelen, ik was super voorzichtig natuurlijk maar ik was bang de boel te beschadigen. dus ik heb maar een haak ( gebogen stuk rond ) erachter gestoken en dat in combinatie met een hamer de haak naar boven getikt. en dat werkte uiteindelijk. in mijn wphb stond ook een lagertrekker als enige optie, maarja.
 
Laatst bewerkt:
Mooi AM6 blok. Binnenlagertrekker is het beste. Ik heb toevallig paar dagen geleden een AM6 blok gereviseerd. Ik had er maar een bout met de kop ingelast. En met een strip ijzer met een gat erin over het carter met een moer eruit getrokken. Je kan ook proberen een lange bout met een revet er op zijn kop in proberen te krijgen en er ook met die strip uit proberen te trekken (mij lukte het zo niet).
 
Laatst bewerkt:
een naaldlager trekker, ik ken maar 2 soorten trekkers, die in de douch voor het water en die op mijn wapen :) onder welke categorie valt deze ?

ontopic, iets erop lassen en dan loshalen lijkt een goede manier maar veel verstand heb ik er niet van
 
een naaldlager trekker, ik ken maar 2 soorten trekkers, die in de douch voor het water en die op mijn wapen :) onder welke categorie valt deze ?

ontopic, iets erop lassen en dan loshalen lijkt een goede manier maar veel verstand heb ik er niet van

dan een keilbout erin en daar een slagtrekkertje op flansen
 
zeer dikwels zijn deze lagers er in gekrompen .
dwz dat de boring waar het lager in zit een ondermaatse passing heeft .
we pratenhier over misschien 0,01 à 0,02mm .
bij montage word het lager bevroren zodat deze krimt terwijl de boring word verwarmd zodat de boringmaat groter word .
Demonteren zonder een degelijke trekker word dan zeer moeilijk .
Het huis zul je dan moeten opwarmen en dan met een drielips binnentrekker de naaldlager demonteren .
 
Barry :W mede brommerforum nerd :+

keilbout heb ik al geprobeerd, maat die erin zou passen past niet :')

Ik heb een tijdje terug een lagertrekker besteld (kukko 21-2, google daar maar op ;) ) met als plan, dat ik een plaat boven het stukkie draadeind zet, en daar een moer op, en zo het lager uit het carter te trekken.

B|
werrek nie.
althans, alleen bij het balansas lager wil dat als je het carter goed verwarmt.

Dus, slagtrekker besteld (kukko 22-0) ennnnn...

...
....
-O-
hoe houd je in godsnaam een carter vast als je ook nog eens aan die slagtrekker moet trekken alsof je al een jaar droog staat?

goed dat valt dus even af, met 1 hand op het carter en 1 hand op het gewicht nog wat klappen kunnen uitdelen, maar niet echt je van het.

terug naar het naaldlager.

carter verwarmd, goed heet ook, staan 'trekken' voor mn leven, wou niet, andere manier (met de plaat) geprobeerd, gaf op een bepaald moment een tik/kraak/geluid, *D victory! hij komt los!

slagtrekker er weer opgedraaid, goed carter tegenhoud, flinke ruk geven

KRETSJ

garage vol met lagerpennetjes een een kooi aan de lagertrekker.... -O-

de lagerkooi (buitenkant dus) uiteindelijk kapot moeten dremelen en met een klein schroevendraaiertje de kooi dubbel gevouwen om er vervolgend uit te trekken met een tang.. :') wanne gezeur.. scherpe randjes weggeschuurd met 1000 en klaar.
Vandaag nieuwe lager erin gezet, prima.


Om het lulverhaal hierboven even samen te vatten:

Leuk zon lager/slagtrekker combinatie, maar het wil niet echt. Ik ken iemand die het lukte, maar dan met 2slagen draaien op de manier met 't plaatje kwam het lager los.
Kruipolie of niet (wd40 zwoor ie bij... voor iets wat altijd in de olie staat, yeah right:') ) dat heet gewoon een gare passing.

Mijn tip/plan:

Pak een stuk 6kant (m8 ofzo) in de spanbank ermee, gat boren, m7x1.00 draad erin, andere kant m8x1.00 (is normale draad toch? of is dat 1.25) en zeker een stuk draad van een cm of 10

Vervolgens pak je een plaat van pbs, 5mmdik ofzo lekker lomp, 6cm breed, en zodanig lang dat ie buiten je carters valt.. pak 2 blokken hout om je plaat op te zetten, zodat je je plaat kan ondersteunen (of je je pakt een stel blokken hout die je in je carter zet, whatever, you get the point) moer erop, en eruit janken dat kut lager!

hier de foto's

2zdzt68.jpg

jb7q60.jpg

j93bf8.jpg



hoop dat je wat aan mn geouwehoer hebt. :W

p.s.
Dont:

ga niet zoals ik deed een moer op de trekker zelf zetten met een plaat ertussen, je draait enkel het draad gaar.
slagtrekker erop zetten for obvious reasons. :') als het lager wil, dan komt ie er redelijk snel wel uit. ik heb de boel zoals je leest aardig geforceerd en uiteindelijk gesloopt.
 
Als je alleen de lagerkooi eruit trekt, en de huls blijft zitten, dan kun je 't beste met een (fatsoenlijk) lasapparaat en een zeer kleine stroom natuurlijk, een paar laspuntjes in de kooi leggen, de kooi valt er dan vanzelf uit.
Immers een las krimpt meer dan hij uitzet, heb deze methode meer dan eens toegepast, en het werkt perfect en snel.
 
Als je alleen de lagerkooi eruit trekt, en de huls blijft zitten, dan kun je 't beste met een (fatsoenlijk) lasapparaat en een zeer kleine stroom natuurlijk, een paar laspuntjes in de kooi leggen, de kooi valt er dan vanzelf uit.
Immers een las krimpt meer dan hij uitzet, heb deze methode meer dan eens toegepast, en het werkt perfect en snel.

ja, maar ik heb geen las apparaat.
 
Verder moet ik opmerken dat bij het maken van dit blok ze vergeten zijn dat die lagers er een keer uitmoeten, mijn lagertrekker heeft in beide gevallen (naaldlager, en balansaslager wat er rechts van zit) te weinig ruimte om helemaal 'uit' te zetten, je loopt daarbij tegen het carter aan bij het balansas lager, en bij het naaldlager kan je domweg gewoon niet de trekker helemaal 'uit' laten zetten, je zit wederom tegen het carter zelf aan.
Je pakt dus maar een klein gedeelte van de kooi vast om 'm eruit te trekken, wat wil resulteren in bovenstaande foto van een naaldlager in stukjes.
 
Wat ook goed werkt,zelf al vaker toegepast,is de doorgang naar boven(ik vermoedt koppelingshevel-dinges)afdichten met een bout,dik vet in de holte van het lager doen,en met een precies passende as(zelfde diameter als de as die er in moet)als een drijver erin,en je slaat hem er zo uit>en nog zonder beschadiging,als ie dat nog is.Naaldlagers van koppelingen(toplager)gaat er ook perfekt mee,zitten vaak ook diep,en afgesloten.
Ik hoop dat het te begrijpen is,succes
 
Na een paar keer lezen snapte ik het.

Hij dicht het gat aan de achterkant af.
Daarna pompt hij hem vol met vet.
Dan vanaf de voorkant met een goed passende pen het lager eruit tikken.

Je maakt dan eigenlijk een soort hydrolische pers..
 
Als je de hele carter in de oven had opgewarmd (half uurtje 150 graden), dan was het volgens mij zo gepiept. Nu heb je met een brander alleen lokaal verwarmd. Dat zet niet zo veel uit als wanneer je het hele carter had verwarmd.

Denk ik tenminste.
 
mag je wel flink wat druk kunnen uitoefenen..

maare, dat gaat niet op, want dan pers je het vet er via de 'sleuf' die boven het lager zit er weer uit :')
IMG_4010.jpg


Als je de hele carter in de oven had opgewarmd (half uurtje 150 graden), dan was het volgens mij zo gepiept. Nu heb je met een brander alleen lokaal verwarmd. Dat zet niet zo veel uit als wanneer je het hele carter had verwarmd.

Denk ik tenminste.

ja, maar maak je het carter dan niet veels te warm? maw, gaat de boel dan niet vervormen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan