stoppen met motor rijden?

Ze beleeft momenteel geen plezier aan de bochten, omdat die in haar beleving niet zo goed gaan.
Om dan maar gelijk de handdoek in de ring te gooien.... :N Kom op zeg, zit er in de rug een ruggegraat of een nat vloeitje?
Iedereen weet toch dat dat een kwestie van ervaring is?
Blijkbaar is ze niet echt gemotiveerd anders zou ze zichzelf niet eens afvragen of je zou moeten stoppen of doorgaan!

Ik heb altijd een beetje een "ik ben gaan motorrijden omdat mijn vriendje motorrijdt" gevoel bij dit soort kwesties :X :X

Iemand waarvan motorrijden een passie is, en dus waarvoor de motor meer is dan alleen een vervoersmiddel zal zich dit niet afvragen. :N

Maar dat is mijn mening :Y
 
Emmie je zegt dat je vriend geen problemen heeft met jou motor, maar hoeveel zwaarder is hij dan jou? Wij hebben hier meerdere motoren staan en als ik op de 750 rijd (daar rijd mijn vrouwtje meestal op) dan rij ik ook met wat minder vertrouwen de reden hiervan is dat de vering op haar gewicht afgesteld is, dat is voor mij te zacht maar voor haar ideaal.
 
Laatst bewerkt:
met een cbr600f kun je prima rijden, ook de bochten. De eerste paar jaar reed ik ook als een dweil door de bochten. En als ik eerlijk ben, ik ben nog steeds niet de snelste. Gewoon blijven rijden, een vro-tje geeft veel vertrouwen. Maar onthoudt, er is altijd wel iemand die iets beter kan of weet.

succes
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag jullie mening/advies willen horen.. (negatieve semi-komische reacties hoeven van mij niet)..

Ik heb sinds 1,5 jaar mijn motor rijbewijs. Achterlijk veel lessen nodig gehad, achteraf gezien omdat de instructeur er niks van kon.. wel in 1x het examen gehaald (het ging opeens allemaal perfect, lucky me)..
Tijdens de lessen is het 8je en de halve draai nooit gelukt. gelukkig hoef je op avb niet alles goed te doen..

Ik heb het eerste jaar zo'n 8000 km gemaakt op de motor (cbr600f), maar ik kan geen bochten maken. Ik ga als een slak door de bocht heen, omdat het anders niet lukt. dit is zowel binnen de bebouwde kom als op snelwegen.

Ik heb na ongeveer 8 maanden 2 rijlessen gevolgd bij een andere (goede) motor rij instructeur. ik had het mezelf verkeerd aangeleerd, en moest het dus anders gaan doen.. ik heb veel tips gekregen en nog 4 maanden door geoefend, maar ik ben nog steeds de slak..

Inmiddels heb ik nu al een half jaar niet meer gereden. Er is niks aan als je langzamer bent dan de auto's. Bovendien heeft het me al genoeg geld gekost, zonder veel plezier..
Ik vind mezelf geen gevaar op de weg. ik weet wat ik wel en vooral niet kan, en zorg er voor dat anderen geen last hebben van mijn slome bochten.

Ik zit nu sterk te denken om de motor weg te doen, wat betekent dat ik waarschijnlijk nooit meer zal rijden. Wat me tegenhoudt? (echt) motor rijden lijkt me nog steeds heel leuk!

Hebben jullie tips of advies voor mij? hoe denken jullie hierover?
volgens mij is het gewoon die lesinstrukteur zijn schuld dan.........
kan gewoon niet missen 8-)
als ik jou was ging ik gewoon een paar keer de crossbaan op of neem een paar lessen super-moto driften,dan leer je de oude gewoontes gewoon weer af ;)
 
Laatst bewerkt:
Er is maar 1 goede tip. Ga een circuitdagje doen. Niet op de grote circuits Assen/Zandvoort......maar op circuit Lelystad.

Na afloop plof je je motor zo volleerd de bocht door :)
 
Ik weet precies wat TS voelt, ik had hetzelfde. Eindelijk had ik mijn A-tje gehaald en mocht ik motorrijden.

Mijn man had in die tijd een Yamaha Thunderace, echt een lomp hok, vind ik. Alle dingen die op de lesmotor goed gingen leken ineens niet meer te lukken, vooral de bochten, ik werd steeds onzekerder en wilde het liefst niet meer op dat ding rijden.

Na een zwangerschap durfde ik helemaal niet meer, gelukkig kon ik voor een zacht prijsje een Suzuki GS500E op de kop tikken, dezelfde soort motor als waar ik op had gelest. Ik startte dat ding en alles ging ineens weer vanzelf! Weg onzekerheid!

Sindsdien bouwde ik weer zelfvertouwen op en heb ik een ietsje zwaardere motor gekocht waarop alles ook lekker gaat.
Ook ik ben geen snelheidsmonster, maar kan me wel staande houden, soms rijden we een tochtje met een groep waarin ik de enige vrouw ben. Ik kan dan best redelijk meekomen, zolang er niet op het scherpst van de snede met de knieën over de grond gereden wordt tenminste. B|
Mijn advies is dus: Huur of leen een lichte motor zoals bijv. De Suzuki GS500E, Kawasaki ER-6, Honda Hornet , o.i.d. en je zult zien dat je dan meteen weer een stuk zekerder van jezelf wordt!

Just my 2 cents. :')
 
Vast vaak genoeg gezegd, maar als ik enkele tips mag geven. Ik ben ook niet echt een ster op de motor natuurlijk. Ik heb sinds mei 2011 mij rijbewijs, sindsdien zo'n 5000 km motor gereden.
Het rijden moet je leren. Het begin er van dat leer je op de rijschool, maar het echte rijden leer je pas veel later.
Wat mij helpt en wat ook leuk is, toeren! Gewoon bij een toerclub gaan en rijden met die hap. Er zijn echt genoeg andere motor rijders die ook niet geweldig rijden en het net zo goed moeten leren.

Wat betreft het lastig door de bocht komen:
- Check of je banden niet vierkant zijn
- Een sportfiets gaat vaak minder goed de bocht door, tenzij je plat gaat
- Probeer een andere (lichtere) motor
- Bochtentechniek moet je ook leren; scan van te voren de weg, je wil dus zien of en met welke snelheid je er door heen kunt, schat een beetje in. Soms ga je te hard of te zacht, eigenlijk is het altijd maar een schatting, en moet je maar zien hoe je de bocht door komt, maar aldoende leert men!
- Kijk de bocht voor, en geef gas, soms lijkt het net of dat je om valt, geef dan meer gas. Door meer gas te geven komt de motor weer recht op. Gas los geven in de bocht is nooit goed, je voorkant zakt in en je verliest je balans
- Probeen strakke lijn te houden in de bocht
- Ook een mooie; neem de bocht ruim, leer om die bocht juist ruim te nemen, en probeer ook dicht bij de rand/bij de berm te rijden, hoe ruimer de bocht, hoe harder je er door kunt
- Waar je kijkt daar kom je uit, als je dus alleen precies voor je kijkt, gaat het niet werken, je moet echt vér vooruit kijken, en kijk waar je heen gaat, dat scheelt

En zoals ik al zei, motor rijden leren doe je vaak niet alleen, maar met anderen!

Nog een andere tip die ik kreeg, ga met je motor op het gras, en kijk wat voor bochten je dan nog kunt maken! Schijnbaar heb je zelfs op gras genoeg grip dat je echt scherpe bochten kan maken. Mocht je vallen dan vangt het gras de klap op, en heb je ook geen krassen.
Zelf heb ik het niet gedaan, want ben zelf net zo bang voor schade (heb een vrij nieuwe motor meteen gekocht).

En, zoals waarschijnlijk ook geleerd tijdens de les, nooit remmen in de bocht, van te voren anticiperen, alles klaar zetten... Juiste snelheid, juiste versnelling, goed aan komen rijden, en dan niet als te hard de bocht in, maar wel hard er uit! Gas op de krukas! En natuurlijk weer op tijd klaar zijn voor de volgende bocht. Want als je het gaat overdrijven, dan gaat het fout natuurlijk.

Mijn motor (een Aprilia Pegaso uit 2009), heeft ook "slechts" 50 pk, maar neem maar van mij aan, je houdt iedereen prima bij. Ik moet zeggen dat dit echt een fijne beginnersfiets is.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon op je motor stappen en je nergens van aantrekken. Wat maakt het uit dat je rijdt als een natte krant? Gewoon doen! Door het doen krijg je ervaring en gaat het vanzelf beter. Suces
 
Pff, ik kijk even een dagje niet, en gelijk zoveel reacties!

Allereerst het vooroordeel dat ik ben gaan rijden omdat mn vriend motor rijd.. Om je uit de droom te helpen, hij is gaan lessen door mij :P

Verder is het op dit moment niet echt een optie om een ander model te kopen, omdat we met zn 2en 1 motor hebben, en geen ruimte/geld voor nog 1 op het moment.

Ik reed 5 dagen per week, maar nooit recreatief. Denk dat het goed is om dat eens te gaan doen, met anderen.

M'n vriend en ik schelen qua gewicht niet veel, dus het is niet zo dat de vering voor hem is afgesteld.

Ik wacht nog even tot de lente weer een beetje aanbreekt, en dan ga ik eens de (leuke) routes in mijn buurt verkennen met wat behulpzame mensen!
Bedankt voor alle aardige reacties en tips!
 
Hoi Emmy, natuurlijk graag gedaan en ben blij dat je je niet zomaar uit het veld laat slaan.

Heel veel suc6 gewenst. :]

Koen. 8-)
 
Nog een andere tip die ik kreeg, ga met je motor op het gras, en kijk wat voor bochten je dan nog kunt maken! Schijnbaar heb je zelfs op gras genoeg grip dat je echt scherpe bochten kan maken. Mocht je vallen dan vangt het gras de klap op, en heb je ook geen krassen.
Zelf heb ik het niet gedaan, want ben zelf net zo bang voor schade (heb een vrij nieuwe motor meteen gekocht).

En, zoals waarschijnlijk ook geleerd tijdens de les, nooit remmen in de bocht, van te voren anticiperen, alles klaar zetten... Juiste snelheid, juiste versnelling, goed aan komen rijden, en dan niet als te hard de bocht in, maar wel hard er uit! Gas op de krukas! En natuurlijk weer op tijd klaar zijn voor de volgende bocht. Want als je het gaat overdrijven, dan gaat het fout natuurlijk.

Mijn motor (een Aprilia Pegaso uit 2009), heeft ook "slechts" 50 pk, maar neem maar van mij aan, je houdt iedereen prima bij. Ik moet zeggen dat dit echt een fijne beginnersfiets is.


Bochten op gras met straatbanden is een erg slecht idee......en als het gras ook nog nat is ben je helemaal de pieneut.

Remmen in de bocht gaat prima. Het is een fabel dat je niet in een bocht zou kunnen remmen.
 
Pff, ik kijk even een dagje niet, en gelijk zoveel reacties!

Allereerst het vooroordeel dat ik ben gaan rijden omdat mn vriend motor rijd.. Om je uit de droom te helpen, hij is gaan lessen door mij :P

Verder is het op dit moment niet echt een optie om een ander model te kopen, omdat we met zn 2en 1 motor hebben, en geen ruimte/geld voor nog 1 op het moment.
!



Aha, nu snap ik de weerstand van je vriend beter.
Daarom vind ie het zo vervelend, dan zou HIJ ook een stapje terug moeten doen!

Tja, liefde ..... een uiterst rekbaar begrip!

Weet je Emmie, wij ervaren motorrijders, (ja Cobra ervaren motorrijders, durf ik best te zeggen want het is gewon zo) hebben al veel gezien en meegemaakt. Ook treurige dingen. Heeeel treurige dingen.
Wijsheid komt met de jaren, met ervaring, levenservaring. Ook motor rijden ervaring.
Niet met studeren. Niet met VRO-en, niet met circuit dagen.

Gelukkig ben je niet getrouwd. Met dit type motor.
Ik wens je / jullie veel geluk, plezier en veilige kilometers.

:] :W
 
Laatst bewerkt:
Bochten op gras met straatbanden is een erg slecht idee......en als het gras ook nog nat is ben je helemaal de pieneut.

Remmen in de bocht gaat prima. Het is een fabel dat je niet in een bocht zou kunnen remmen.


ehh...nee....het is simpele natuurkunde dat je in een bocht niet kunt remmen..een flauw bochtje zachtjes remmen kan natuurlijk nog wel maar in een echte bocht remmen met je voorrem kom je gewoon recht overeind hoor
 
Ik reed 5 dagen per week, maar nooit recreatief. Denk dat het goed is om dat eens te gaan doen, met anderen.
DOEN!

Woonwerk verkloot je vaardigheden voor lekker rijden! Komt omdat je tijdens drukkere woon-werk ritjes anders moet rijden dan dat je recreatief rijdt.

Heb het zelf ook iets van 2,5 jaar gedaan. Sinds het enkel recreatie is geworden ben ik ook veel beter geworden (was al niet heel slecht hoor, daar niet van :P ).
 
DOEN!

Woonwerk verkloot je vaardigheden voor lekker rijden! Komt omdat je tijdens drukkere woon-werk ritjes anders moet rijden dan dat je recreatief rijdt.

Heb het zelf ook iets van 2,5 jaar gedaan. Sinds het enkel recreatie is geworden ben ik ook veel beter geworden (was al niet heel slecht hoor, daar niet van :P ).

:^

Woon werk rijden is rijden met de nadruk op "heel blijven". Bij recreatief rijden is dat veel minder een issue, dan rij je relatief rustig over dijkjes en smalle wegen.
Daar wordt treuzelen niet afgestraft met "SCA" en "NIA" levensgroot in de spiegels. Daar rijden geen gestresste ingeblikten met een "Opzouten, ik rij hier" mentaliteit.
Dan heb je geen mobiele kletsmajoors met alleen aandacht voor de spruitjes of boontjes vraagstukken van deze wereld.

Vergeleken met woonwerk is recreatief rijden een fijne ervaring.


(Ik rij zo'n 800 km/week woonwerk, maar ik ga graag een stukje recreatief toeren.)
 
Bochten op gras met straatbanden is een erg slecht idee......en als het gras ook nog nat is ben je helemaal de pieneut.

Remmen in de bocht gaat prima. Het is een fabel dat je niet in een bocht zou kunnen remmen.

Check !

ik doe het ook, als het niet anders kan.... het is niet uit luxe ;)
 
ehh...nee....het is simpele natuurkunde dat je in een bocht niet kunt remmen..een flauw bochtje zachtjes remmen kan natuurlijk nog wel maar in een echte bocht remmen met je voorrem kom je gewoon recht overeind hoor

Daar heb je gelijk in....als je in een bocht ligt en je remt met je voorrem komt je motor automatisch overeind :Y

Behalve als jij dan gewoon de motor door blijft duwen naar de grond en de bocht door blijft kijken :) En dan kun je dus wel gewoon remmen in een bocht :)

En ja op gegeven moment zul je inderdaad de motor recht moeten zetten, omdat je anders alsnog op je plaat gaat, maar het is dus gewoon onzin dat je niet kunt remmen in een bocht :) Je kunt zelfs heel hard remmen in een bocht :) Niet zo hard als recht op, maar in ieder geval vele malen harder dan wat jij nu beweerd :)
 
@ emmie:

gekke vraag, wat weeg jij ongeveer ?

een maat van mij zit net op 50 kg, kan geen bochten op zijn bandit 600 nemen, motor wordt een dweil, echter, rijdt hij op een offroad dan ramt hij elke bocht door !

Door zijn geringe gewicht is het altijd feest, hij heeft ook een GS 500 gehad, daar was het probleem iets minder maar nog steeds aanwezig.

Ik zou zeggen, huur eens een "kleine" 2 cilinder en rij de routes die je normaal rijdt...

misschien merk je ineens een verschil.

Suc6

Grtn Simon. 8-)
 
Ga eens buurten bij een dealer en probeer een een naked of een lichte allroad
Zoals Kawa Versys, Triumph Street triple, XJ6, of iets in die richting.

Je zal zien dat een rechte zit veel heel veel gemakkelijker stuurt.

Ik had met mijn 110 kilo ook veel meer moeite in de bochten op mijn CBR600F4i dan op mijn huidige Triumph Tiger 1050 abs

Sterker nog de allereerste rotonde met de Tiger ging vele malen platter dan ik ooit met de CBR geweest was.

Dat jullie samen de motor hebben maakt het natuurlijk wel iets lastiger maar ik weet zeker dat jouw vriend zich op een naked of lichte allroad zich prima al dan niet beter zal vermaken.

Succes met de keuzes, maar stoppen met rijden zou ik echt zonde vinden.
 
Ik zou graag jullie mening/advies willen horen.. (negatieve semi-komische reacties hoeven van mij niet)..

Ik heb sinds 1,5 jaar mijn motor rijbewijs. Achterlijk veel lessen nodig gehad, achteraf gezien omdat de instructeur er niks van kon.. wel in 1x het examen gehaald (het ging opeens allemaal perfect, lucky me)..
Tijdens de lessen is het 8je en de halve draai nooit gelukt. gelukkig hoef je op avb niet alles goed te doen..

Ik heb het eerste jaar zo'n 8000 km gemaakt op de motor (cbr600f), maar ik kan geen bochten maken. Ik ga als een slak door de bocht heen, omdat het anders niet lukt. dit is zowel binnen de bebouwde kom als op snelwegen.

Ik heb na ongeveer 8 maanden 2 rijlessen gevolgd bij een andere (goede) motor rij instructeur. ik had het mezelf verkeerd aangeleerd, en moest het dus anders gaan doen.. ik heb veel tips gekregen en nog 4 maanden door geoefend, maar ik ben nog steeds de slak..

Inmiddels heb ik nu al een half jaar niet meer gereden. Er is niks aan als je langzamer bent dan de auto's. Bovendien heeft het me al genoeg geld gekost, zonder veel plezier..
Ik vind mezelf geen gevaar op de weg. ik weet wat ik wel en vooral niet kan, en zorg er voor dat anderen geen last hebben van mijn slome bochten.

Ik zit nu sterk te denken om de motor weg te doen, wat betekent dat ik waarschijnlijk nooit meer zal rijden. Wat me tegenhoudt? (echt) motor rijden lijkt me nog steeds heel leuk!

Hebben jullie tips of advies voor mij? hoe denken jullie hierover?
Hoi Emmie,

allereerst: heel goed dat je bovenstaande (dikgedrukte) weet. Dat is al één belangrijke eigenschap die je als motorrijder moet hebben (mark my words: velen weten dat niet!).

Heb je weleens in groepen gereden? Ik heb daarbij veel goede ervaringen opgedaan. Voornamelijk doordat ik destijds vrij jong was (18/19) en met wat ouderen reed (lees: 30-40 jarigen) die al wat meer levens- en verkeerservaring hadden. Dat is een prima uitgangspositie, je moet hun tips (en geloof me: bij een terrasje pikken krijg je die) uiteraard niet als kritiek op gaan vangen: mensen doen dat nogal snel wanneer het over verkeersinzichten en beheersing gaat.

Pak die telefoon en bel een rijschool of motorvrienden, ga in het voorjaar en deze zomer lekker op pad met mensen waar je een goed gevoel bij hebt en zorg dat jij je lekker voelt bij wat je doet. Of dat nou in een slakkentempo is of niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik was ook altijd angstig in de regen....
Gaat sinds veel regen rijden steeds beter.

Alleen vandaag deed ik ff gek en trok de GSX750 vol open op een kort recht stukje, toen met 2 glijdende wielen voor de volgende bocht even rechtdoor een paadje op om met een wijde bocht de bocht naar links te doen!!

Was dus echt glad daarzo!!!

Maar ik ben gewoon wat meer gaan gooien enzo in de regen en meer ontspannen gaan zitten, laat die motor maar sturen!
Het zal je verbazen wat je nog kent uithalen op dat natte wegdek!
 
Terug
Bovenaan Onderaan