Ja, vooruit kijken voornamelijk. Ik zie laat.. of niet. Ik ben dan heel erg aan het zoeken waardoor ik teveel ga denken. klopt zeker, ik wil namelijk absoluut geen gevaar zijn voor een ander. Heel erg bedankt voor je wijze raad ik waardeer het namelijk enorm.

Dankjewel
Zoals al eerder is gezegd door Bas750, een andere rijschool en instructeur zoeken. Waarmee het klikt en die jou sterke en mindere punten begrijpt zodat hij rustige routes kan uitzoeken en jou via het oortje kan assisteren waar je op moet letten als je bv zeg maar iets een kruispunt nadert of éénrichtings weg nadert. Daar zijn instructeurs, oortjes en examens namelijk voor zodat je de basis leert te beheersen. Zelf had ik een rustige en vrolijke instructeur die af en toe zei dat het gas erop moest omdat ik werdt ingehaald door een fiat panda maar het is erg onprofessioneel van beiden dat dat er 2 witte handdoeken in de ring worden gegooid.
 
Zoals al eerder is gezegd door Bas750, een andere rijschool en instructeur zoeken. Waarmee het klikt en die jou sterke en mindere punten begrijpt zodat hij rustige routes kan uitzoeken en jou via het oortje kan assisteren waar je op moet letten als je bv zeg maar iets een kruispunt nadert of éénrichtings weg nadert. Daar zijn instructeurs, oortjes en examens namelijk voor zodat je de basis leert te beheersen. Zelf had ik een rustige en vrolijke instructeur die af en toe zei dat het gas erop moest omdat ik werdt ingehaald door een fiat panda maar het is erg onprofessioneel van beiden dat dat er 2 witte handdoeken in de ring worden gegooid.
Het zou pas onprofessioneel zijn als de rijinstructeur de student maar laat aanmodderen wetende met zijn ervaring dat het niets gaat worden.
 
wat ook is: je hersenen kunnen veel meer dan jij denkt. door te doen en niet te denken soms, wordt je sneller.
Voorbeeld: in het begin keer je bijv. 5 seconden naar een kant van de kruispunt. Maar dat kan sneller, moet ook sneller. Denkl dat 2 seconden
meer dan zat is...

Ook dit kan je tuis oefenen. Je theorie boek heeft ze allemaal. Maar er foto's van, laat die bijv. willekeurig komen. Kan met een app, of als foto's op je pc. Ook nu: snel beoordelen en een keuze maken.

Je kan na x keren oefenen, sneller en sneller de situatie beoordelen.

Belangrijkste is een positieve instelling, je wordt beter en sneller. punt. Bij de ene kost het 5 dagen, anderen, 10 of zelfs meer. Maakt niet uit. Je hebt normale IQ, dus dat gaat wel lukken. Misschien ben je hoog begaafd, maar door persoonlijke angst hou je jezelf tegen... dat kan ook.
Leer jezelf kennen, wie ben ik nu, hoe wil ik zijn over enkele maanden....

Mijn meest beroemde niet opgeven actie was: 2 keer voorwiel en 1 keer een BT45 wiel verwisselen. Als je koppig bent, kan dat ook nadelig zijn.
Koste mij de 1ste keer iets van 6 uur , sweten en spierpijn om het achterwiel eraf te krijgen en een nieuwe erin! Nooit! meer!

reply post #29: die zijn er wel. Ze willen alleen poen zien.....
 
Laatst bewerkt:
met regen: koop A.U.B. meteen bij bijv. bij Gamma.nl: Turtlewax sealant.
Dat water beetje met vinger aanbrengen, laten drogen, licht oppoetsen. en water is absoluut geen probleem meer.
Grotere water druppels glijden gemakkelijk weg.
 
snel of langzaam rijden vinden ik, afhankelijk van de situatie. In de stad ga ik niet als een bezetene gas erop houden. Je moet , vind ik elke situatie bekijken, wat veilig is voor jezelf en anderen. ()wegdek, drukte, overzichtigtigheid, etc) Inhalen , in makkelijke sitauties mag je best vlot doen, bijv. snelweg. Dat geeft aan bij de examinator dat je niet bang bent en je mannetje / vrouwtje staat.

Als je met de examinator kan praten, praat gerust iets, bijv. ik heb net zo zo gedaan omdat: bla bla... maar dat moet het ook passen qua theorie en situatie.... dan kan de examinator niet gissen en laat je al horen wat je van plan bent...en / of waarom je dat gedaan hebt.
Maar belangrijkste, let op de weg 90%, niet gaan dromen.

Ik heb een systeem helm, soms in bepaalde situaties, doe ik mijn helm omhoog, kan ik alles veel beter zien. Zeker in de stad. Je rijdt lanngzamer en voetgangers en fietsers komen overal tussen, zigzaggen als een bromvlieg overal tussen soms.

1 ding wat mij opvalt is, er zijn zo weinig mensen die afstand houden. 2 seconden regel is eigenlijk te weinig vind ik. Ik hou persoonlijk iets van 5~6 auto lengtes afstand van de voortuig voor mij, als ik in wil halen kruip ik dichterbij....

Maar eerlijk is eerlijk. 30 jaar terug was motor examen makkelijker dan nu denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ben je niet te druk hoe het allemaal moet. Waardoor je geen tijd meer heb om te anticiperen.
Ja in het begin met lessen komt er hoop op je af kijken, rijden schakelen vooruit kijken en opletten naar instructies enz.
Probeer te rijden alsof je je rijbewijs al heb.
 
Als je met de examinator kan praten, praat gerust iets, bijv. ik heb net zo zo gedaan omdat: bla bla... maar dat moet het ook passen qua theorie en situatie.... dan kan de examinator niet gissen en laat je al horen wat je van plan bent...en / of waarom je dat gedaan hebt.
Maar belangrijkste, let op de weg 90%, niet gaan dromen.

Ik heb een systeem helm, soms in bepaalde situaties, doe ik mijn helm omhoog, kan ik alles veel beter zien. Zeker in de stad. Je rijdt lanngzamer en voetgangers en fietsers komen overal tussen, zigzaggen als een bromvlieg overal tussen soms.

1 ding wat mij opvalt is, er zijn zo weinig mensen die afstand houden. 2 seconden regel is eigenlijk te weinig vind ik. Ik hou persoonlijk iets van 5~6 auto lengtes afstand van de voortuig voor mij, als ik in wil halen kruip ik dichterbij....

Maar eerlijk is eerlijk. 30 jaar terug was motor examen makkelijker dan nu denk ik.
Heel erg bedankt voor je reactie lionofjudah,

Heel goede tips en dankjewel dat jij je ervaringen wilt delen op mijn post. Dit helpt mij enorm , dankjewel.

In de stad zijn mensen bijna altijd enorm onvoorspelbaar. Je moet altijd goed op je hoede zijn en al helemaal op de motor. Ook kunnen we allemaal vaststellen dat mensen niet altijd even aardig zijn tegen ons als motorrijders, erg stom is dat ook.

Klopt. Alles is een stuk moeilijker geworden. Maar dit zal vast en zeker ook om een reden zijn.

Heel erg bedankt lionofjudah. Ik kan deze tips goed gebruiken.

Veel veiligheid en rijplezier op de weg toe gewenst.

Groetjes,
Janaica.
 
Ik lees allemaal goede adviezen om eerst maar eens op brommer te gaan oefenen (geel plaatje), maar daarvoor moet je volgens mij ook een "rijbewijs" halen. Dus dan waarschijnlijk dezelfde valkuilen.
Ik kan alleen maar toevoegen dat ik lees dat je je AVB al hebt gehaald, dus de motor heb je onder controle. De volgende stappen maar rustig aandoen, misschien ff wennen aan het gevoel dat je al halverwege bent. Plus neem de geboden hulp aan, probeer op de fiets ook de borden te herkennen, en zodoende dat het meer in je systeem gaat zitten.
Succes
 
Ik ben op latere leeftijd begonnen aan mijn rijbewijs voor de motor, zonder de ervaring van een brommer ( maar heel kort gehad, lang geleden), en had al heel lang mijn auto rbw.
Met de motortheorie heb ik, als jonge bejaarde, best veel moeite gehad (3x gezakt oid) en de motorbeheersing ging echt niet vanzelf.
Bij mijn eerste examen, in Utrecht, zakte ik als een spreekwoordelijke baksteen, met als commentaar van de examinator: je bent een gevaar voor jezelf en de andere verkeersdeelnemers…
Ik kan je zeggen dat dat niet echt motiverend werkt.
Stug doorgegaan, en her volgende examen in een andere stad met een andere, super rustige oudere, examinator met succes afgelegd.
Dus… het kan echt wel. Vandaar mijn suggestie; andere instructeur/ rijschool. Als jij je theorie en avb gehaald hebt, dan heb je sws het vermogen in huis om het te beheersen, en dan vind ik het commentaar van de betreffende rijinstructeur op zijn minst gezegd, niet opbouwend en niet professioneel.
 
met regen: koop A.U.B. meteen bij bijv. bij Gamma.nl: Turtlewax sealant.
Dat water beetje met vinger aanbrengen, laten drogen, licht oppoetsen. en water is absoluut geen probleem meer.
Grotere water druppels glijden gemakkelijk weg.
Euh… de weg waxen? Of je banden?

Gun jezelf even de tijd. Wacht even tot het voorjaar komt. Stap dan weer rustig op bij een ‘verse’ examinator die ervaren is met faalangst en calculeer een paar lessen meer in. Als jij het idee hebt dat je het kan, dan gaat dat op een gegeven moment lukken. Als je zelf ook denkt dat motorrijden niet je roeping is, dan moet je je daar wellicht bij neerleggen en het laten rusten. Het halen van je theorie en AVB getuigt voor mij van het eerste ;)
 
Ik sluit me volledig aan bij de post van @Bas750, nog niet zomaar opgeven, en voor een andere rijschool gaan.
Wel makkelijk praten natuurlijk, stug door blijven lessen kan aardig in de papieren lopen.
Je hebt trouwens nog steeds niet verteld in welke regio van het land je woont, als je dat vermeld komen er misschien ook goede tips voor een nieuwe rijschool.

Ik weet niet in wat voor omgeving je gelest hebt, maar als jij mij in een drukke onbekende stad laat rijden rij ik ook rustiger omdat ik beter moet opletten.
Misschien kun je een rijschool zoeken in een rustigere stad/kleiner dorp, dan kun je wat makkelijker opbouwen.

Je zou je rijschool ook nog kunnen selekteren op de lokaties die het CBR heeft voor verkeersdeelneming.
Als je nu in een drukke stad hebt gelest, ga eens kijken of er een stad in de buurt is waar het CBR een locatie heeft waar het wat rustiger rijden is, en dan in die stad het examen rijden.

Zijn er trouwens ook nog rijscholen die lessen op automaat motoren geven?
Misschien dat een paar lessen op een automaat motor jou meer tijd geven om op het verkeer te letten, omdat je je niet hoeft bezig te houden met koppeling/schakelen.
Ik zou wel altijd op een schakelmotor afrijden, anders zit je de rest van je leven aan een automaat rijbewijs vast dacht ik.

Tot slot, het lijkt erop dat iedereen denkt dat je met het papiertje op zak gelijk kan rijden.
Wat mij betreft begint het dan pas, met de jaren krijg je steeds meer ervaring, en gaat het steeds makkelijker.
 
Ik sluit me volledig aan bij de post van @Bas750, nog niet zomaar opgeven, en voor een andere rijschool gaan.
Wel makkelijk praten natuurlijk, stug door blijven lessen kan aardig in de papieren lopen.
Je hebt trouwens nog steeds niet verteld in welke regio van het land je woont, als je dat vermeld komen er misschien ook goede tips voor een nieuwe rijschool.

Ik weet niet in wat voor omgeving je gelest hebt, maar als jij mij in een drukke onbekende stad laat rijden rij ik ook rustiger omdat ik beter moet opletten.
Misschien kun je een rijschool zoeken in een rustigere stad/kleiner dorp, dan kun je wat makkelijker opbouwen.

Je zou je rijschool ook nog kunnen selekteren op de lokaties die het CBR heeft voor verkeersdeelneming.
Als je nu in een drukke stad hebt gelest, ga eens kijken of er een stad in de buurt is waar het CBR een locatie heeft waar het wat rustiger rijden is, en dan in die stad het examen rijden.

Zijn er trouwens ook nog rijscholen die lessen op automaat motoren geven?
Misschien dat een paar lessen op een automaat motor jou meer tijd geven om op het verkeer te letten, omdat je je niet hoeft bezig te houden met koppeling/schakelen.
Ik zou wel altijd op een schakelmotor afrijden, anders zit je de rest van je leven aan een automaat rijbewijs vast dacht ik.

Tot slot, het lijkt erop dat iedereen denkt dat je met het papiertje op zak gelijk kan rijden.
Wat mij betreft begint het dan pas, met de jaren krijg je steeds meer ervaring, en gaat het steeds makkelijker.
Hai Simon,

Dankjewel voor je reactie en je goede advies. Ik waardeer het namelijk enorm.

Ben inderdaad al aardig wat geld kwijtgeraakt aan lessen. Zelf woon ik in Amsterdam , erg druk dus.

Dat weet ik eigenlijk niet.

Daar geef ik je gelijk in. Het papiertje betekent niks. Ervaring krijg je inderdaad door jaren te rijden.
 
Zelf vorig jaar mijn rijbewijs gehaald. Gehaald bij een rijschool (in Amsterdam bij een grote keten) met meerdere instructeurs. Examen in Zaandam gedaan.

3 van de 4 instructeurs waren toppers.

Die ene uitzondering was een beetje een enorme … waar ik geen klik mee had.
Veel geschreeuw in je oor. Heel veel praten. Weinig zeggen. Gewoon bloedirritant. Gewoon passief agressie uitlokkend. Haalde het slechtste in mij naar boven.

Daar expliciet aangegeven dat ik niet bij hem wilde lessen.
Daarna heerlijke lessen gehad en in een keer geslaagd.

De korte samenvatting: kan inderdaad aan jou liggen, maar van ook aan de instructeur en de klik.

Kijk even verder bij een andere rijschool.
Vraag die na een paar lessen hun objectieve mening.
Voor zover ze objectief kunnen zijn natuurlijk.

Zijn daarnaast heel veel YouTube filmpjes over rijlessen die inzicht geven. Bv het kanaal van Dalsem.
Vergezeld van tips en commentaar. Doe er je voordeel mee.

En met betrekking tot gevaarherkenning op het cbr theorie examen:
Die vragen kan je net zo goed gokken. Zit mi geen enkele logica in. Ik heb recent met mijn zoon meegeleerd (17 jaar en ging voor zijn B rijbewijs en moest dus opnieuw theorie doen). Maar die vragen zijn echt gewoon ….
Voor zijn theorie een online cursus gekocht waar het in uitgelegd werd waardoor hij geslaagd was. Vragen doen geen recht aan de praktijk.
 
Laatst bewerkt:
Het is wel een dingetje als je iets wilt leren, maar het advies is dat je moet stoppen..

hoe veilig zie je je zelf door het verkeer gaan met meer ervaring? Het verkeer is geen spelletje. Hoe bewust ben je van andermans handelingen in het verkeer. Op een motor is de ruimte voor errors wel iets kleiner. Zo kan een noodrem er zelfs voor zorgen dat je zelf valt ipv dat je niet botst.
 
Hoeveel lessen / uren heb je nu al praktijkervaring in het daadwerkelijke verkeer?
Met de motor niet veel. Ik heb iets van 6/10 lessen gekregen na mijn AVB.

Met de auto al heel wat. Ik heb zo’n 3 jaar niet gelest met de auto meer. Ik zou dus echt niet weten hoeveel dat is /was aan uren.. maar laten we het erop houden heel veel uren. Ik ben daar heel veel geld aan kwijt geraakt. Dat was overig een hele slechte rijschool en ben daar na 2 jaar weggegaan omdat ik daar echt niet geholpen werd.
 
Laatst bewerkt:
Hai iedereen,

Na vele malen gezakt te zijn voor mijn auto theorie ( gevaren herkenning ) ben ik mijn droom motorrijden toch gaan achtervolgen. Tot verbazing haalde ik mijn motor theorie bij het CBR wel en ben toen snel daarna begonnen met rijden bij een goede rijschool.

Momenteel had ik mijn AVB al behaald ( in aug 2023 ) en stond mijn AVD gepland over 2 weken.

Voertuig beheersing is goed en dat heeft mijn instructeur ook snel aangegeven, hij zegt ook dat ik er een talent voor heb. Ik vind het ook echt leuk om te rijden op de motor vooral als de dagen net wat mooier zijn dan andere dagen.

Helaas heb ik van mijn rij instructeur te horen gekregen dat hij voor mijn eigen veiligheid mij adviseert om te stoppen met motor rijden tot ik mijn theorie op de weg helemaal beheers, eerst mijn auto rijbewijs gaf hij aan. Hij is bang dat ik een ernstig ongeluk kan krijgen en ik kan hem geen ongelijk geven. Het is overig een hele aardige en geduldige man die al jaren in het vak zit.

Ik maak veel fouten tijdens de lessen. Nieuwe dingen aanleren duurt vaak net wat wat langer bij mij. Ik ben gaan rijden deze week na 4 maand ( slecht weer ). Ik reed de tegengestelde richting in , dus in het verkeer in. Ik was te gefocust met mijn gedachtes dat ik het goed wilde doen waar ik mijn focus op de weg totaal even kwijt raakte. Ik schaamde mij dood en was enorm boos op mezelf ik had vanaf dat moment geen put meer om verder de les af te maken en ik was zelfs gewoon te bang, Ik vertrouwde mezelf niet meer.

Ik snap mijn rij instructeur volledig maar dit haalt niet weg van de zware teleurstelling die ik erg voel naar mezelf toe. Het rijden gaf mij enorm veel motivatie en plezier in mijn leven en helemaal mijn gevoel van mijn stukje vrijheid. Ik zal heel eerlijk zijn dat dit toch wel heel erg pijn doet.

Ik wens iedereen veel veiligheid en rij plezier toe deze aankomende maanden want het begint al wat mooier te worden buiten 🌞.

Dankjewel dat ik mijn verhaal mag delen. Wellicht dat ik iemand hier tegenkom met een gelijke situatie / ervaring.

Groetjes,
Janaica.
allereerst... zonde dat t zo gelopen heeft.. Juist voor mensen zoals jij is het zeer fijn om een goede instructeur te hebben die je motiveerd en juist echt goed begeleid..

Ik snap echter wel hoe en wat.. En dat je behoorlijk de pest erin hebt dat je droom niet door gaat... Wellicht is het een idee om ipv op de openbare weg eerst een circuit op te gaan.. Denk niet meteen aan motoGP.. Maar er zijn dagen dat je vrij mag rijden. als je eerst alle basis technieken beheerst [wat je blijkbaar wel beheerst als je je AVB gehaald hebt] Dan is het wellicht slim om eerst een hoop kilometers te maken. Als je eenmaal vrij rijd en alle spanningen eraf zijn hoef je je gedachte niet meer te houden op het rijden ansich. En dan kan je je dus meer focussen op het verkeer en de regels. Als je alles in 1x op je afkomt en dan ook nog eens het rijden ansich moet leren kan ik me inzien dat dit teveel voor sommige mensen kan zijn... Maar dat neemt niet weg dat je totaal GEEN motor kan rijden.. Je kunt dus op rustige dagen een circuit op gaan. Of wellicht is motorcross of trial echt iets voor je. Dan heb je toch de vrijheid van motor rijden en het plezier..

Ik raad zelf overigens ook altijd aan eerst auto rijbewijs te halen en dan motor.. succes met je keuzes en weet dat ook een rome niet in 1 dag gebouwd is. Wees vooral niet te streng ook voor jezelf
 
vat alsjeblieft opmerkingen van o.a. examinators: je bent een gevaar... niet persoonlijk op.
Deze operming vind ik niet gepast. Hij weet donders goed dat je aan het leren bent.

dit soort examinators vind ik persoonlijk bagger. Ga maar zelf een cursus communicatie volgen mr of mevrouw de examinstor: gij zijt gezakt voor sociale vaardigheden. Mag ik dan ook zeggen tegen zo een examitor: gij zijt een gevaar voor de mensheid? Want genoeg mensen die zoveel aan hun hoofd hebben, dat zo een persoonlijke mening , net iets te erg is eigenlijk.

Ik zou als nep examinator antwoorden:
je hebt dit en dit gedaan, doe dat alsjeblieft niet, maar doe dat zo en zo....dit is echt belangrijk voor je eigen veiligheid.
Als je dit advies opvolgd, ga je de volgende hoogswaarschijnlijk slagen, want verder is er niks om op te merken. Success!

Kort, bondig, eerlijk, niet persoonlijke aanval...Bovenstaande klinkt denk ik iets beter n iet?
 
Laatst bewerkt:
Gewoon andere rijschool proberen, kijken hoe dat uitpakt. Levert het echt te veel gevaar op kun je altijd nog stoppen.

Stay save en stay alive! En voel je welkom. Je kan altijd nog een motor meeting bij wonen als we die hier organiseren:)
 
Gewoon andere rijschool proberen, kijken hoe dat uitpakt. Levert het echt te veel gevaar op kun je altijd nog stoppen.

Stay save en stay alive! En voel je welkom. Je kan altijd nog een motor meeting bij wonen als we die hier organiseren:)
Dat is heel aardig dankjewel Umop :).
 
wat ook is: je hersenen kunnen veel meer dan jij denkt. door te doen en niet te denken soms, wordt je sneller.
Voorbeeld: in het begin keer je bijv. 5 seconden naar een kant van de kruispunt. Maar dat kan sneller, moet ook sneller. Denkl dat 2 seconden
meer dan zat is...

Ook dit kan je tuis oefenen. Je theorie boek heeft ze allemaal. Maar er foto's van, laat die bijv. willekeurig komen. Kan met een app, of als foto's op je pc. Ook nu: snel beoordelen en een keuze maken.

Je kan na x keren oefenen, sneller en sneller de situatie beoordelen.

Belangrijkste is een positieve instelling, je wordt beter en sneller. punt. Bij de ene kost het 5 dagen, anderen, 10 of zelfs meer. Maakt niet uit. Je hebt normale IQ, dus dat gaat wel lukken. Misschien ben je hoog begaafd, maar door persoonlijke angst hou je jezelf tegen... dat kan ook.
Leer jezelf kennen, wie ben ik nu, hoe wil ik zijn over enkele maanden....

Mijn meest beroemde niet opgeven actie was: 2 keer voorwiel en 1 keer een BT45 wiel verwisselen. Als je koppig bent, kan dat ook nadelig zijn.
Koste mij de 1ste keer iets van 6 uur , sweten en spierpijn om het achterwiel eraf te krijgen en een nieuwe erin! Nooit! meer!

reply post #29: die zijn er wel. Ze willen alleen poen zien.....
Het hoeft misschien niet sneller, maar mogelijk eerder. Zodat je niet overvallen wordt door een situatie en last second beslissingen hoeft te nemen.
snel of langzaam rijden vinden ik, afhankelijk van de situatie. In de stad ga ik niet als een bezetene gas erop houden. Je moet , vind ik elke situatie bekijken, wat veilig is voor jezelf en anderen. ()wegdek, drukte, overzichtigtigheid, etc) Inhalen , in makkelijke sitauties mag je best vlot doen, bijv. snelweg. Dat geeft aan bij de examinator dat je niet bang bent en je mannetje / vrouwtje staat.

Als je met de examinator kan praten, praat gerust iets, bijv. ik heb net zo zo gedaan omdat: bla bla... maar dat moet het ook passen qua theorie en situatie.... dan kan de examinator niet gissen en laat je al horen wat je van plan bent...en / of waarom je dat gedaan hebt.
Maar belangrijkste, let op de weg 90%, niet gaan dromen.
Ik ben meer voorstander van goed laten zien wat je doet. Kijken door je hoofd te draaien (en niet alleen je ogen), juiste plek op de weg te kiezen, voorspelbaar te rijden.
Ik heb een systeem helm, soms in bepaalde situaties, doe ik mijn helm omhoog, kan ik alles veel beter zien. Zeker in de stad. Je rijdt lanngzamer en voetgangers en fietsers komen overal tussen, zigzaggen als een bromvlieg overal tussen soms.

1 ding wat mij opvalt is, er zijn zo weinig mensen die afstand houden. 2 seconden regel is eigenlijk te weinig vind ik. Ik hou persoonlijk iets van 5~6 auto lengtes afstand van de voortuig voor mij, als ik in wil halen kruip ik dichterbij....

Maar eerlijk is eerlijk. 30 jaar terug was motor examen makkelijker dan nu denk ik.
Ik vraag me af wat je in je ooghoeken kunt zien. Je ziet alleen scherp in het centrum van je zicht, daarbuiten zie je hoogstens beweging. Het is dus effectiever om (ruim) van te voren de omgeving te scannen. Iedere moderne helm heeft een ruim zichtsveld en zal daarbij geen belemmering zijn.

@Janaica Probeer het nog eens met een andere instructeur. Misschien kan deze wel het kwartje laten vallen. Of nog beter: haal eerst je autorijbewijs en doe ervaring op, daarna wordt de overstap naar een motor gemakkelijker.
 
vraag me af wat je in je ooghoeken kunt zien. Je ziet alleen scherp in het centrum van je zicht, daarbuiten zie je hoogstens beweging. Het is dus effectiever om (ruim) van te voren de omgeving te scannen. Iedere moderne helm heeft een ruim zichtsveld en zal daarbij geen belemmering zijn.

@Joris Je ogen hebben een gezichtsveld vsn zo'n 180 graden. Je hersens nirt en bijvoorbeeld bepaalde discipines on het leger leer je je hersens meer te zien dan alleen rechtvooruit. Voorbeeldje Gibbs in NCIS, Fake maar voorbeeld
 
in reply tot #48: eens over eerder , ook. Laatste moment kan een voertuig in een rare T splitsing, kruispunt, nog van zijkant komen. Even snel nog een laatste keer kieken, kan veel goeds doen. Bijv. mensen die op het laatste moment nog net door rood rijden en jij hebt groen. Botsing!
Kan je voorkomen, door het laatste moment nog even te kijken, is het echt vrij? Deze mensen geven vaak nog even gas bij....
 
Terug
Bovenaan Onderaan