Janaica

Rookie
2 feb 2024
9
7
Hai iedereen,

Na vele malen gezakt te zijn voor mijn auto theorie ( gevaren herkenning ) ben ik mijn droom motorrijden toch gaan achtervolgen. Tot verbazing haalde ik mijn motor theorie bij het CBR wel en ben toen snel daarna begonnen met rijden bij een goede rijschool.

Momenteel had ik mijn AVB al behaald ( in aug 2023 ) en stond mijn AVD gepland over 2 weken.

Voertuig beheersing is goed en dat heeft mijn instructeur ook snel aangegeven, hij zegt ook dat ik er een talent voor heb. Ik vind het ook echt leuk om te rijden op de motor vooral als de dagen net wat mooier zijn dan andere dagen.

Helaas heb ik van mijn rij instructeur te horen gekregen dat hij voor mijn eigen veiligheid mij adviseert om te stoppen met motor rijden tot ik mijn theorie op de weg helemaal beheers, eerst mijn auto rijbewijs gaf hij aan. Hij is bang dat ik een ernstig ongeluk kan krijgen en ik kan hem geen ongelijk geven. Het is overig een hele aardige en geduldige man die al jaren in het vak zit.

Ik maak veel fouten tijdens de lessen. Nieuwe dingen aanleren duurt vaak net wat wat langer bij mij. Ik ben gaan rijden deze week na 4 maand (mijn rijinstructeur adviseerde mij even niet te rijden ivm slecht weer ). Ik reed de tegengestelde richting in , dus in het verkeer in. Ik was te gefocust met mijn gedachtes dat ik het goed wilde doen waar ik mijn focus op de weg totaal even kwijt raakte. Ik schaamde mij dood en was enorm boos op mezelf ik had vanaf dat moment geen put meer om verder de les af te maken en ik was zelfs gewoon te bang, Ik vertrouwde mezelf niet meer.

Ik snap mijn rij instructeur volledig maar dit haalt niet weg van de zware teleurstelling die ik erg voel naar mezelf toe. Het rijden gaf mij enorm veel motivatie en plezier in mijn leven en helemaal mijn gevoel van mijn stukje vrijheid. Ik zal heel eerlijk zijn dat dit toch wel heel erg pijn doet.

Ik wens iedereen veel veiligheid en rij plezier toe deze aankomende maanden want het begint al wat mooier te worden buiten 🌞.

Dankjewel dat ik mijn verhaal mag delen. Wellicht dat ik iemand hier tegenkom met een gelijke situatie / ervaring.

Groetjes,
Janaica.

- update.

Ik ben uiteindelijk toch maar gestopt met rijlessen op de motor. na een proefles bij een andere rijschool gaf deze instructeur ook aan dat ik het niet ga halen voor aug om mijn AVD te halen. Hij gaf dus ook aan lessen zou zonde zijn als ik het dus niet haal voor die tijd. Misschien in de toekomst maar voor nu laat ik deze droom voor nu even varen. Veiligheid, ervaring en zelfvertrouwen op de weg is belangrijker dan wat dan ook.

Ik wil iedereen erg bedanken voor alle adviezen , hulp en mooie woorden van aanmoediging. Ik wens iedereen veilige en mooie kilometers tegemoet.

Veel liefs,
Janaica.
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft heel goed. Uit je schrijven zie ik niet dat je traag leert. Motorrijden kan gevaarlijk zijn. Je kan er nog wel over denken, je bent al zover onderweg. Als er geen instructeur met je meerijd heb je minder druk en dan houd je meer geestelijke ruimte over om gewoon te rijden. Misschien maak je de fouten omdat je in je hoofd te druk bezig bent om geen fouten te maken.
 
Blijkbaar ben je er niet zo goed in, maar als motorrijden je droom is dan is het jammer om op te geven.
Ik weet niet waarom je fouten maakt, maar ik kan me voorstellen dat zowel verkeer als motorbeheersing voor de één wat makkelijker is dan de ander.
Wellicht kun je er langzaam naar toe groeien door eerst een jaar een bromscooter te rijden en die na een jaar om te ruilen voor een schakelbrommer.
Dan kun je wat wennen aan de bediening en het verkeer.
Daarna zul je alsnog moeten lessen op de motor omdat de machine zwaarder is en je plek op de weg anders is, maar tegen het verkeer inrijden zul je dan misschien minder snel doen.
 
Dat is balen. Wat ik niet helemaal uit je verhaal haal: heb je wel je auto autorijbewijs gehaald/ rij je wel regelmatig auto? Anders zou je daar wat ervaring mee kunnen opdoen en kan je het later nog eens proberen?
 
Beste Janaica,

Als ik het goed begrijp is het probleem herkenning van verkeersborden etc, toch?
Wanneer je wandelt doorheen een stad of aan het fietsen ben kan je oefenen op het herkennen van verkeersborden enz. Dat gaat dan allemaal trager en veiliger, maar zo kan je hele dagen gaan oefenen op onbekende wegen.

Maar als de instructeur zegt te stoppen TOTDAT JE JE THEORIE KENT, wil niet zeggen dat je nooit geen motor mag rijden, maar hij heeft wel gelijk dat dit zeer belangrijk is want een ongeluk kan snel gebeuren anders.

Ga hele dagen rondlopen doorheen onbekende straten en probeer borden te herkennen. Je kan ook Waze gebruiken waar je de snelheidslimiet kan zien op de baan waar je zit, zo kan je wat checken of wat je denkt dat de snelheid is, ook echt de geldende snelheid is.

Succes!
 
Ik kan uit het verhaal je leeftijd niet opmaken, maar misschien is het vroeg om te zeggen dat je nooit je droom achterna kan jagen.

Ga oefenen met de fiets op vooruit kijken, stap misschien eens op een (cross)brommer op eigen terrein waar je geen rijbewijs hoeft te hebben. Meerdere wegen rijden naar Rome en meerdere 'dromers' zonder aanleg hebben het gehaald.
 
Of wellicht als passagier in de auto met vrienden of familie actief meerijden/ navigeren/route bepaling. In mijn ogen is het nu een kwestie van ervaringen opdoen en het verkeer bergrijpen! Zie dit zeker niet als je laatste kans om motor te gaan rijden als dat je droom is.
Er zijn meer mensen als dat je nu zal denken die de theorie en zeker de avb nooit behaald hebben, dus je bent goed opweg en gewoon zo doorgaan!
 
Ik hoop dat de rijinstructeur dit zegt om het verkeer veilig te houden en niet om zijn slagingsperentage hoog te houden.
 
Ik zou een poging wagen bij een andere instructeur, echt even de moeite nemen om iemand te vinden waar je een goede klik mee hebt. Vervolgens ook gewoon eerlijk zijn met de achtergrond.

Toch ook het advies van je instructeur zeer serieus nemen; komt niet vaak voor dat ze zoiets zeggen.

En verder: we vinden het als maatschappij heel normaal dat "iedereen" auto/motor kan rijden, terwijl dat helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Als je er over na denkt: we lopen biologisch gezien enorm achter tov huidige technische mogenlijkheden. Onze hersenen zijn helemaal niet gebouwd op snelheden van 20+ kmh. Ik vind het wonderbaarlijk dat zoveel mensen het wél (enigszinds...) kunnen.

Zie het zo; niet iedereen kan goed leren, een instrument bespelen, acrobatiek doen etc. Waarom zou dan wel iedereen auto/motor moeten kunnen rijden?
 
Het is ook zeker niet iets om je voor te schamen. Maar er zijn een paar goede tips gegeven om jezelf wat meer comfortabel in het verkeer te maken. Tijdje (schakel) brommer rijden, passagier in een koekblik en dan navigeren zodat je verkeersinzicht krijgt en borden leert ... Het is een gok waard.
 
Hai iedereen,

Na vele malen gezakt te zijn voor mijn auto theorie ( gevaren herkenning ) ben ik mijn droom motorrijden toch gaan achtervolgen. Tot verbazing haalde ik mijn motor theorie bij het CBR wel en ben toen snel daarna begonnen met rijden bij een goede rijschool.

Momenteel had ik mijn AVB al behaald ( in aug 2023 ) en stond mijn AVD gepland over 2 weken.

Helaas heb ik van mijn rij instructeur te horen gekregen dat hij voor mijn eigen veiligheid mij adviseert om te stoppen met motor rijden tot ik mijn theorie op de weg helemaal beheers. Hij is bang dat ik een ernstig ongeluk kan krijgen en ik kan hem geen ongelijk geven. Het is overig een hele aardige en geduldige man die al jaren in het vak zit.

Ik maak veel fouten tijdens de lessen en ben traag van begrip wat betreft met leren. Ik ben gaan rijden deze week na 4 maand ( slecht weer ). Ik reed de tegengestelde richting in , dus in het verkeer in. Ik was te gefocust met mijn gedachtes dat ik het goed wilde doen waar ik mijn focus op de weg totaal even kwijt raakte. Ik schaamde mij dood en was enorm boos op mezelf ik had vanaf dat moment geen put meer om verder de les af te maken en ik was zelfs gewoon te bang, Ik vertrouwde mezelf niet meer.

Ik snap mijn rij instructeur volledig maar dit haalt niet weg van de zware teleurstelling die ik erg voel naar mezelf toe. Het rijden gaf mij enorm veel motivatie en plezier in mijn leven en helemaal mijn gevoel van mijn stukje vrijheid. Ik zal heel eerlijk zijn dat dit toch wel heel erg pijn doet.

Ik wens iedereen veel veiligheid en rij plezier toe deze aankomende maanden want het begint al wat mooier te worden buiten 🌞.

Dankjewel dat ik mijn verhaal mag delen. Wellicht dat ik iemand hier tegenkom met een gelijke situatie / ervaring.

Groetjes,
Janaica.
Hoi @Janaica,

Zou je mij een privébericht willen sturen?

Ik kan je wellicht ergens mee helpen 😉.
 
Sterk van je dat je dit deelt. Laten we dat voorop stellen. 💪👍 Dat toont karakter.
Je hebt schijnbaar een lange leercurve en daar is zeker wat aan te doen. Ga met je instructeur een gesprek aan om die "vele fouten" waar jij het over hebt goed te analyseren. Zijn het de borden, het inschatten van situaties, de vele informatie die je moet verwerken om vervolgens te handelen/beslissen etc.... Wellicht verstandig om daarbij iemand mee te nemen die goed is in het analyseren van zaken, iemand die weet waar door te vragen en tot de essentie te komen. Daarna kun je met je instructeur overleggen welke mogelijkheden hij ziet om die zaken aan te pakken. En dat hoeft niet perse "rijles" te zijn, wellicht komt hij op ideeën waar je zelf en wij hier niet eens aan denken. Succes. Komt allemaal goed, kwestie van tijd, geduld en doorzettingsvermogen.
 
Ik weet niet of dat "traag van begrip" dingetje bij jou officieel is vastgesteld of dat je dat zelf zegt, maar als je dit zelf zegt: niet meer doen. We hebben allemaal onze kwaliteiten, en er bestaan vele vormen van leren. De een leert goed uit boeken, de ander leert goed door praktische oefening, een derde leert weer van visuele voorbeelden...

Is het anders een idee om eerst lekker lang op een bromscooter (geel plaatje) te gaan rijden? Dat heb ik jaren veelvuldig gedaan voordat ik mijn motorrijbewijs haalde en dat heeft mijn motorrijlessen heel veel geholpen, zeker qua verkeersinzicht. Ik zie het nou ook in de lesauto (ben nog geen motorinstructeur), de mensen die heel veel brommerrijden (jonge jongens die pizzakoerier zijn bijvoorbeeld) haal je er onmiddellijk tussenuit omdat ze een bijzonder goed verkeersinzicht hebben en goed kunnen anticiperen.

... wat natuurlijk wel nog heel wat anders is dan goed en veilig en volgens de regels rijden, maar scooterervaring maakt het leren echt opmerkelijk makkelijker in mijn ervaring.
 
Ik weet niet of dat "traag van begrip" dingetje bij jou officieel is vastgesteld of dat je dat zelf zegt, maar als je dit zelf zegt: niet meer doen. We hebben allemaal onze kwaliteiten, en er bestaan vele vormen van leren. De een leert goed uit boeken, de ander leert goed door praktische oefening, een derde leert weer van visuele voorbeelden...

Is het anders een idee om eerst lekker lang op een bromscooter (geel plaatje) te gaan rijden? Dat heb ik jaren veelvuldig gedaan voordat ik mijn motorrijbewijs haalde en dat heeft mijn motorrijlessen heel veel geholpen, zeker qua verkeersinzicht. Ik zie het nou ook in de lesauto (ben nog geen motorinstructeur), de mensen die heel veel brommerrijden (jonge jongens die pizzakoerier zijn bijvoorbeeld) haal je er onmiddellijk tussenuit omdat ze een bijzonder goed verkeersinzicht hebben en goed kunnen anticiperen.

... wat natuurlijk wel nog heel wat anders is dan goed en veilig en volgens de regels rijden, maar scooterervaring maakt het leren echt opmerkelijk makkelijker in mijn ervaring.
Ik heb zelf 20 jaar brommer gereden (waaronder een jaar of 5 schakelbrommer) voor ik aan m'n A begon, het heeft zeker geholpen. Bij de eerste proefles, de eerste minuten op de motor al uitwijk oefeningen en slalommen aan het doen.
 
Beste Janaica,

Als ik het goed begrijp is het probleem herkenning van verkeersborden etc, toch?
Wanneer je wandelt doorheen een stad of aan het fietsen ben kan je oefenen op het herkennen van verkeersborden enz. Dat gaat dan allemaal trager en veiliger, maar zo kan je hele dagen gaan oefenen op onbekende wegen.

Maar als de instructeur zegt te stoppen TOTDAT JE JE THEORIE KENT, wil niet zeggen dat je nooit geen motor mag rijden, maar hij heeft wel gelijk dat dit zeer belangrijk is want een ongeluk kan snel gebeuren anders.

Ga hele dagen rondlopen doorheen onbekende straten en probeer borden te herkennen. Je kan ook Waze gebruiken waar je de snelheidslimiet kan zien op de baan waar je zit, zo kan je wat checken of wat je denkt dat de snelheid is, ook echt de geldende snelheid is.

Succes!
Hey,

Dank je wel voor het delen van je verhaal. Dat is zwaar balen, zeg. Maar, het is niet iets waar je wat aan kan doen, helaas - althans, ik zou niet weten hoe. Het is gewoon voor sommige mensen niet weggelegd. Ik vind het wel sterk dat je dat jezelf toegeeft.
Heel erg bedankt voor je reactie Lert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Beste Janaica,

Als ik het goed begrijp is het probleem herkenning van verkeersborden etc, toch?
Wanneer je wandelt doorheen een stad of aan het fietsen ben kan je oefenen op het herkennen van verkeersborden enz. Dat gaat dan allemaal trager en veiliger, maar zo kan je hele dagen gaan oefenen op onbekende wegen.

Maar als de instructeur zegt te stoppen TOTDAT JE JE THEORIE KENT, wil niet zeggen dat je nooit geen motor mag rijden, maar hij heeft wel gelijk dat dit zeer belangrijk is want een ongeluk kan snel gebeuren anders.

Ga hele dagen rondlopen doorheen onbekende straten en probeer borden te herkennen. Je kan ook Waze gebruiken waar je de snelheidslimiet kan zien op de baan waar je zit, zo kan je wat checken of wat je denkt dat de snelheid is, ook echt de geldende snelheid is.

Succes!
Ja, vooruit kijken voornamelijk. Ik zie laat.. of niet. Ik ben dan heel erg aan het zoeken waardoor ik teveel ga denken. klopt zeker, ik wil namelijk absoluut geen gevaar zijn voor een ander. Heel erg bedankt voor je wijze raad ik waardeer het namelijk enorm.

Dankjewel
 
Laatst bewerkt:
Of wellicht als passagier in de auto met vrienden of familie actief meerijden/ navigeren/route bepaling. In mijn ogen is het nu een kwestie van ervaringen opdoen en het verkeer bergrijpen! Zie dit zeker niet als je laatste kans om motor te gaan rijden als dat je droom is.
Er zijn meer mensen als dat je nu zal denken die de theorie en zeker de avb nooit behaald hebben, dus je bent goed opweg en gewoon zo doorgaan!
Heel erg bedankt voor je wijze raad en aanmoediging Jahomoto, dankjewel. Dat is inderdaad geen slecht idee.
 
als je weet welke fouten je allemaal gemaakt hebt, kan je die situaties, simuleren. Teken de situatie zoals jij als motor rijder het ziet. Op de achterkant hoe je zou moeten reageren.

Dan elke dag een paar kaarten pakken en met behulp van je denken en fantasie , die situaties weer ervaren. Elke keer dat je dat doet, worden de herinneringen en dus "ervaring" sterker in je hersenen..... tot op het moment , het automatisme wordt.
Daag jezelf uit om zo snel mogelijk te antwoorden.

Je kan bijvooorbeeld antwoorden met acties: hoe je als motorrijder gaat sturen, schakelen, etc. Droog motorrijden i.p.v. droog zwemmen.
Sommigen, hebben meer rijtijd nodig om te leren. Ik bijv. had niks met korte lessen van 50 minuten. Ik had 2x 50 per keer nodig.
 
Laatst bewerkt:
De 4 fases van Maslow, zijn een goede leidraad wat betreft hoe ver je bent qua verkeersinzicht icm het daadwerkelijk besturen. Hoe je een fase verder komt? Heel veel aan het verkeer deelnemen waarbij je beseft wat de regels zijn - en daar ook naar handelen. Of het nou op de fiets, de brommer, als bijrijder of wat dan ook is.
WhatsApp-Image-2022-03-15-at-07.30.15-1280x640.jpeg


Zo te lezen heb je nog geen autorijbewijs en ik snap je instructeur enigszins wel want op een motor kan je niet ingrijpen en in een auto wel - en een auto is gewoon veiliger in het geval van een ongeluk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan