Sinds de motorbeurs ben ik de trotse eigenaar van een carbtune carburateursynchronisatieset.
Het proces is mij wel redelijk duidelijk. Je sluit het ding aan, laat de motor stationair draaien en kijkt wat ie doet.
Nu heb ik hem aangesloten op een kawa z550. In het werkplaatshandboek van dat ding staat dat de afwijking maximaal 2cmhg mag zijn. Als ik de warmgereden motor echter stationair laat lopen klappen de meters echt van boven naar onder. Er is geen peil op te trekken, ze vibreren constant dus.
Geef ik een beetje gas dan gaan de meters echter veel knapper staan en vibreren ze zo weinig en zo snel dat je ze knap kan aflezen. Dan meet ik nog een afwijking van max 1cmhg, wat dus goed is.
Maarja dit is dus niet zoals in het wph staat, want bij stationair toerental is er dus echt geen peil op te trekken, en dus kan ik ze ook niet gelijkstellen.
Wat ik me nou afvraag, is het normaal dat zo'n oude motor wat onrustig stationair loopt en daardoor bij stationair toerental niet af te stellen is, of horen de meters ook dan gewoon stil te gaan staan. En zo ja, wat kan er dan mis mee zijn, ik heb de carburateurs al schoongemaakt.
Het proces is mij wel redelijk duidelijk. Je sluit het ding aan, laat de motor stationair draaien en kijkt wat ie doet.
Nu heb ik hem aangesloten op een kawa z550. In het werkplaatshandboek van dat ding staat dat de afwijking maximaal 2cmhg mag zijn. Als ik de warmgereden motor echter stationair laat lopen klappen de meters echt van boven naar onder. Er is geen peil op te trekken, ze vibreren constant dus.
Geef ik een beetje gas dan gaan de meters echter veel knapper staan en vibreren ze zo weinig en zo snel dat je ze knap kan aflezen. Dan meet ik nog een afwijking van max 1cmhg, wat dus goed is.
Maarja dit is dus niet zoals in het wph staat, want bij stationair toerental is er dus echt geen peil op te trekken, en dus kan ik ze ook niet gelijkstellen.
Wat ik me nou afvraag, is het normaal dat zo'n oude motor wat onrustig stationair loopt en daardoor bij stationair toerental niet af te stellen is, of horen de meters ook dan gewoon stil te gaan staan. En zo ja, wat kan er dan mis mee zijn, ik heb de carburateurs al schoongemaakt.