Suzuki GN400 "less is more"

top!... dit is idd een andere dan het originele als ik het zo zie!... zal toch mooi zijn dat dat het is😄 mocht je er eentje hebben dan zeg maar wat het kosten moet👍
 
zo hier ben ik weer!... het mooie weer is begonnen en dat is mooi want de brommer is nu bijna klaar!.. ik zit alleen met een laatste probleem en dat is dat de koplamp telkens doorbrandt... die lamp loopt op de motor... iemand een idee wat er mis is??
 
ja. deze lamp gaat vanuit de dynamo rechtstreeks door de lichtschakelaar naar de koplamp.
hij brand op wisselspanning, en deze kan nogal eens wat te hoog worden als je weerstanden (een ervan die in die bedrading van de koplamp zit) niet goed meer is.

dat moet je dus zien op te vangen door een andere weerstand of iets wat je spanningspiek kan opvangen.

of je moet de stroom vanuit de achterkant van de motor laten komen. (het circuit van de achter en remlicht in combinatie met de knippers)

bestudeer het schema maar eens.
 
hej bedankt, de lamp laten branden zonder dat de motor loopt bedoel je toch?... dat is wel beter, daar had ik ook al aan zitten denken... ik zal eens even kijken hoe dat mogelijk is.
 
kan het ook zijn dat de gelijkrichter (diode) niet meer functioneert?... dan vervang ik deze gewoon. Of zou het aan de spanningsregelaar liggen... dat zou minder zijn want die zijn vrij duur om te vervangen...
http://i1119.photobucket.com/albums/k637/natural_biker1/Suzukign400pictureeletriek.jpg

Als ik gas geef dan pas knapt mijn lampje... groot licht houdt het langer vol maar ook die wordt namelijk veel feller op het moment dat de motor op toeren komt...
 
Laatst bewerkt:
:? haha hier heb ik ook al evermin verstand van maar nu moet ie het doen😄
full
 
inmiddels heeft de brommer ook een vintage-kleurtje gekregen... blauw erop gespoten maar ook deels weer met een schuurpapiertje overheen gegaan... 😉
full
 
Er zit geen sp.regelaar op de gn 400. De accu is een soort sp.regelaar!
Als je lamp dan doorbrand is er iets met die "dikke weerstand" (witte blok)
Je lamp brandt dus ook niet als de motor niet loopt! (Zou je accu zo leeg zijn!)
Daarom zou ik de boel ombouwen naar 12 volt!😊
 
Er zit geen sp.regelaar op de gn 400. De accu is een soort sp.regelaar!
Als je lamp dan doorbrand is er iets met die "dikke weerstand" (witte blok)
Je lamp brandt dus ook niet als de motor niet loopt! (Zou je accu zo leeg zijn!)
Daarom zou ik de boel ombouwen naar 12 volt!😊


Op een Suzuki GN 400 zit toch een spanningsregelaar?
Part nummer: Suzuki 3250027600

Zie onder andere eerste 3 plaatjes. 3250027600 - Google zoeken

Model kan afwijken: zie onderdeel 22.
3250037410: Regulator Assembly,voltage Suzuki - buy the 32500-37410 at CMSNL
 
Laatst bewerkt:
alex, dat zijn de weerstand blokken waar we het hier over hebben.
die moeten piekspanning opvangen... en anders de accu.

maar de koplamp loopt niet vanaf de accu maar rechtstreeks via weerstand op wisselspanning.. vandaar.
 
haha action-blauw met een laagje blanke lak eroverheen😄... de rest van de motor met lak van motip gespoten maar eerlijk gezegd vind ik die spuitbussen van de action fijner spuiten... achteraf zou ik denk ik al hetgeen wat zwart is hebben laten coaten maar ik denk dat ik hem toch nog wel een keer helemaal uit elkaar schroef en dan begin ik gewoon weer van voor af aan😄...

nu eerst me maar eens gaan verdiepen in dat stroomprobleem... denk dat ik er dan toch maar over na moet gaan denken om de boel om te gaan vormen naar 12 volt want eerlijk gezegd vind ik de knippers ook niet helemaal duidelijk genoeg... ergens heb ik een keer een link voorbij zien komen over het omvormen naar 12 volt dus eerst dat maar bestuderen😁 en dan fijn verder sleutelen aan de olderwetse brommert👌
 
nou ik heb het allemaal even snel doorgelezen maar daar ga ik echt nooit uitkomen!... ik zie ronaldt dat jij ook lang getwijfeld hebt tussen een 6 volt en 12 volt's systeem... hoe heb je het dan nu uiteindelijk voor elkaar en functioneert alles bij jou goed?
 
Floris,

ik kan je de reportage nog wel even in prive bericht doen.

maar het komt hierop neer:
zo zitten de draden origineel aangesloten in de dynamo
full


dan pak je de massakant los van de grondplaat/bevestiging waar hij gesoldeerd is
full

in het rode/roze vakje dus.
full



netjes met elkaar verbinden en isoleren.
full


vervolgens naar boven.

de weerstandblokken (die witte dingen/in het schema aangewezen met schroevendraaier) zitten met een stekkerverbinding in het stroomschema verbonden. de draden die er normaal op aangesloten zijn met elkaar verbinden. (in mijn schema zaten er 2) zodat de spanning gewoon door kan.


de inkomende spanning op je schema de blauw/witte draad. als de plus.(W/Bl in schema)
en de nieuw getrokken draad vanaf de spoel als de min.
(de roze draad (rs op schema)goed isoleren en niet meer gebruiken. die draad is de halve spoel... waarschijnlijk om minder spanning te genereren op de rechtstreekse draad naar de koplamp :? en waar ik dus de fout mee inging |( (ik dacht dat dat de massa was :X )
full

full


dan heb je dus de 2 (+ en -) draden WISSELSPANNING die je in de omvormer/gelijkrichter aan kunt sluiten.

ik heb dus die 12v regelaar (bij outsiders motorcycles ,welke mij echt super geholpen heeft, gekocht)

combined rectifier & regulator » Outsiders Motorcycles

en vanaf de uitgang op de schema draden van voor en achter aangesloten. dat zijn in dit schema de wit met blauw geblokte en de groen met blauw geblokte.
zie de pijlen.
full




REST VOLGT EERST EVEN WAT OPZOEKEN })

zo even laatste stukje erbij gezet.

ik heb het eerst getest met een 12v accu als spanningsbron, daarmee kon ik zonder stampende motor kijken of alles zou werken als er 12v op kwam.

ik rij zonder accu en heb dus ook altijd met licht aan dat moet ook om de spanningsregelaar niet op te laten roken. (misschien valt het mee maar hij moet zijn spanning wel ergens kwijt kunnen)

dus geen druppelaar meer, geen accu meer, altijd verlichting, mooi clean en zorgeloos systeem.

ik zeg doen })
 
Laatst bewerkt:
full


ik kan de spanningsdraden er zijn er 2, even niet terugvinden zo snel...

maar de massa vanuit de gelijkrichter op het frame.

de plus aan de voedings/plusdraden van het schema en alles werkt.

beetje slordig einde, het ontbreekt me nu aan tijd. :$
 
oh geweldig!... ik ben echt een noop mbt dit jeez... dus eigenlijk hoef ik alleen die 12v spanningsregelaar aan te schaffen... en ik denk dan wel ook weer een ander relais voor de knippers...?
Als je nog een wat uitgebreidere versie van het verhaal heb echt super graag dan ga ik er mee aan de slag en doe ik die brommer voorlopig niet meer weg😄
 
Terug
Bovenaan Onderaan