2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Weet iemand eigenlijk al of je ergens een proefrit kan maken? Wil namelijk of de 701 enduro van Husqvarna of de tenere 700.
Hebben beide zo hun voordelen, dus ik ben benieuwd of de tenere mij kan overtuigen!
 
Weet iemand eigenlijk al of je ergens een proefrit kan maken? Wil namelijk of de 701 enduro van Husqvarna of de tenere 700.
Hebben beide zo hun voordelen, dus ik ben benieuwd of de tenere mij kan overtuigen!

Volgens mij niet, komt volgens mij omdat het ook nog helemaal niet nodig is, ze gaan als warme broodjes over de toonbank..
Heb er op gereden met de Demo dagen ( off-road) en niks mis mee dus als het gewicht voor jou geen probleem is kun je 'm eigenlijk blind bestellen.
Lees ook maar wat gebruikers reviews en die zijn allemaal goed.

Ik zit qua keuze met dezelfde opties.
Gaan voor weinig gewicht met als "nadeel" 1 cylinder en wellicht minder betrouwbaar en zwaar ( tov de husky) maar wel 2 cylinders.
 
Volgens mij niet, komt volgens mij omdat het ook nog helemaal niet nodig is, ze gaan als warme broodjes over de toonbank..
Heb er op gereden met de Demo dagen ( off-road) en niks mis mee dus als het gewicht voor jou geen probleem is kun je 'm eigenlijk blind bestellen.
Lees ook maar wat gebruikers reviews en die zijn allemaal goed.

Ik zit qua keuze met dezelfde opties.
Gaan voor weinig gewicht met als "nadeel" 1 cylinder en wellicht minder betrouwbaar en zwaar ( tov de husky) maar wel 2 cylinders.

Punt is meer dat de Husqvarna perfect rijdt 1 cilinder blok is super soepel. Ik koop nooit iets direct zonder proefrit. Sinds ik mijn KTM heb en er achter ben gekomen hoe irritant turbulentie kan zijn.

Het gaat bij mij puur om de smiles per miles
 
denk wel dat de T7 wat gezapig kan zijn...
alhoewel je dat deels ook zelf bepaald...

misschien is gezapig niet de beste bewoording,
maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel...

T7 is voor erg breed publiek
 
denk wel dat de T7 wat gezapig kan zijn...
alhoewel je dat deels ook zelf bepaald...

misschien is gezapig niet de beste bewoording,
maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel...

T7 is voor erg breed publiek

dat wil natuurlijk niet zeggen dat t ook een echt monster kan worden...
maar dan moet de veerring goed aangepakt worden, ik ken iemand die dat gedaan heeft en nu dus een monster van een fiets heeft..
andere demper erop.. luchtfilter..
IMG-20190913-WA0011.jpg
 
ziet er zo in elk geval een pak competenter uit dan de Africa Twin, om nog maar van gewicht te zwijgen. Enige echte alternatief is de KTM 750.
 
Ach, ik zou sommige snuisterijen graag op de Tenere zien, zoals de bediening van muziek via het dashboard. Maar daar de meerptijs tov van de Tenere vond ik te veel. En het design van de 790 vind ik spuuglelijk.
 
Ach, ik zou sommige snuisterijen graag op de Tenere zien, zoals de bediening van muziek via het dashboard. Maar daar de meerptijs tov van de Tenere vond ik te veel. En het design van de 790 vind ik spuuglelijk.

Garmin Zumo op je stuur en je hebt deze functionaliteit. Kan zelfs emails en apjes voorlezen als je dit wil.

Mooie van de Yamaha is dat die lekker basic is, slipperclutch en uitschakelbaar ABS is al you need :}
 
Weet iemand eigenlijk al of je ergens een proefrit kan maken? Wil namelijk of de 701 enduro van Husqvarna of de tenere 700.
Hebben beide zo hun voordelen, dus ik ben benieuwd of de tenere mij kan overtuigen!

Dit is ook de afweging die ik aan het maken ben, en waar ik mijn hoofd over breek, of de KTM 690 enduro R of 701 Husqvara versus de Tenere 700. Heb thans een KTM Duke 690 van 2016 nieuw model, heerlijk blok, lekkere wendbare motor, wil toch naar een allroad om wat TET routes te rijden, en iets minder gejaagd te rijden, wat op de Duke helaas niet lukt ;-), toch een soort zelfbescherming. Heb reeds een uurtje op een Tenere 700 gereden, met de restrictie geen onverhard... motor voelt geweldig, en gewicht t.o.v. de andere twee opties is eigenlijk mijn enige twijfel.
 
Garmin Zumo op je stuur en je hebt deze functionaliteit. Kan zelfs emails en apjes voorlezen als je dit wil.

Mooie van de Yamaha is dat die lekker basic is, slipperclutch en uitschakelbaar ABS is al you need :}

Slipperclutch zit niet op de T7.
 
Weet iemand eigenlijk al of je ergens een proefrit kan maken? Wil namelijk of de 701 enduro van Husqvarna of de tenere 700.
Hebben beide zo hun voordelen, dus ik ben benieuwd of de tenere mij kan overtuigen!

Ik heb gisteren een proefrit gemaakt op een AJP PR7 en dat is een erg fijne motor.
Veel meer off road dan de T7 is en met alle vloeistoffen zo'n 40kg lichter (17L tank) dan de T7.
De AJP rijdt meer dan prima op het asfalt. Ik heb geen snelweg gedaan maar stukjes 90/100 km ging prima.
Had geen last v trillingen en dat is voor een 1 cilinder best bijzonder.
Standaard is de PR7 klaar om bv de TET te rijden dus je hoeft bv geen beschermingsplaat of handkappen te kopen.
Zit ook een ( afneembare ) tablet op wat handig is voor je navigatie en verder alles wat je met een tablet kan doen.

Ik reed op de 2019 versie maar er is nu een 2020 model versie met allerlei verbeteringen, zie promofilmpje:

Kortom de PR7 staat met stip in de top 2 bij mij.
Enige nadeel is dat ie standaard 28 PK heeft.
Je kunt er een powerkit bij nemen en dan heb je ong 52Pk en dat is meer dan genoeg vond ik maar dan is ie eigenlijk illegaal en omdat de katalysator eruit gaat is ie dan een stuk luidruchtiger.

Wil je meer off road dan asfalt rijden dan is dit een hele goede optie, rijdt je in verhouding meer asfalt dan is de T7 een betere optie denk ik.
 
Kan niet anders dan het daarmee eens zijn! Paar weken terug ook een proefrit op de AJP gemaakt, dat was wel op het model met powerkit. Fantastisch ding voor als je wat zwaarder offroad zoals bv TET in Oost-Europa wilt pakken. Toch past de Tenere persoonlijk beter bij mij omdat ik voor langere reizen toch liever een motor heb waarbij de straat/offroad verhouding toch wat meer richting de straat ligt. Neemt niet weg dat ik die AJP zonder probleem mee naar huis had willen nemen. Hoewel ik om me heen toch ook wel wat betrouwbaarheids dingetjes over de AJP hoor. Wordt door de fabrikant meestal wel netjes opgelost, maar daar heb je weinig aan op het moment dat je met een gescheurd frame in de middle of nowhere staat.
 
Als je de AJP op je lijstje hebt staan dan kan je Husqvarna 701 of de KTM 690 enduro R ook kiezen, zeker gezien de prijs van de AJP. Ik zelf heb afgelopen vrijdag een goede offerte gekregen voor de Tenere 700 met inruil van mijn Duke 690. Hoop woensdag nog even een uurtje op de 700 te kunnen rijden, en dan e.e.a. af te ronden. En het nieuwe jaar de 700 op te halen. Kies zelf voor de 700 i.v.m. reiswens, en dus wat meer comfort en betrouwbaarheid.
 
Kan niet anders dan het daarmee eens zijn! Paar weken terug ook een proefrit op de AJP gemaakt, dat was wel op het model met powerkit. Fantastisch ding voor als je wat zwaarder offroad zoals bv TET in Oost-Europa wilt pakken. Toch past de Tenere persoonlijk beter bij mij omdat ik voor langere reizen toch liever een motor heb waarbij de straat/offroad verhouding toch wat meer richting de straat ligt. Neemt niet weg dat ik die AJP zonder probleem mee naar huis had willen nemen. Hoewel ik om me heen toch ook wel wat betrouwbaarheids dingetjes over de AJP hoor. Wordt door de fabrikant meestal wel netjes opgelost, maar daar heb je weinig aan op het moment dat je met een gescheurd frame in de middle of nowhere staat.

Ik neig ook iets meer naar de T7 maar hik toch wel tegen het gewicht aan voor wat technisch moeilijkere TET stukken.
PR7 met ong 166 kg is al niet licht en bv een KTM450 Enduro zou hier perfect voor zijn maar is weer niet fijn voor het asfalt en langere stukken.

Betrouwbaarheid verhalen zijn altijd lastig vind ik. Over KTM/Husq lees ik ook veel issues. Maar daar zijn er inmiddels ook wel een hoop van verkocht dus dan is er weleens wat natuurlijk.
De AJP is technisch wel een simpele motor, en totaal geen snufjes dus dat maakt het meeste onderhoud en reparaties een stuk eenvoudiger op te lossen en goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
Als je de AJP op je lijstje hebt staan dan kan je Husqvarna 701 of de KTM 690 enduro R ook kiezen, zeker gezien de prijs van de AJP. Ik zelf heb afgelopen vrijdag een goede offerte gekregen voor de Tenere 700 met inruil van mijn Duke 690. Hoop woensdag nog even een uurtje op de 700 te kunnen rijden, en dan e.e.a. af te ronden. En het nieuwe jaar de 700 op te halen. Kies zelf voor de 700 i.v.m. reiswens, en dus wat meer comfort en betrouwbaarheid.

Ja, die ik heb/had ik ook op mijn lijstje staan.
Waar heb je de proefrit op de T7 gedaan?
 
Als je de AJP op je lijstje hebt staan dan kan je Husqvarna 701 of de KTM 690 enduro R ook kiezen, zeker gezien de prijs van de AJP. Ik zelf heb afgelopen vrijdag een goede offerte gekregen voor de Tenere 700 met inruil van mijn Duke 690. Hoop woensdag nog even een uurtje op de 700 te kunnen rijden, en dan e.e.a. af te ronden. En het nieuwe jaar de 700 op te halen. Kies zelf voor de 700 i.v.m. reiswens, en dus wat meer comfort en betrouwbaarheid.

Hoe vindt je het comfort voor je been aan de rechterzijde? Met name de positie van je rechter voet voor het bedienen van de achterrem. Ik heb een half uur proefgereden op de Teneré 700 bij Goedhart, maar in dat half uurtje vond ik het maar een vervelende positie om je voet "om" de koppelingsdeksel te bewegen om de achterrem te bedienen. Ik zat ook met mijn rechterbeen tegen het afdek/beschermkapje aan waardoor je die aanwezige druk op je been ook de hele tijd voelt. Wellicht op te lossen door een spacer tussen voetsteun en bevestigingspunt en door het rempedaal wat naar buiten te brengen zodat je je rechterbeen wat wijder kan plaatsen. Ik wacht nog even totdat ik hem een volledige dag kan huren voordat ik over ga tot aanschaf.
 
Ja, die ik heb/had ik ook op mijn lijstje staan.
Waar heb je de proefrit op de T7 gedaan?
Topmoto in Apeldoorn, prima service en een super scherpe offerte gekregen vorige week. Ga vandaag of morgen nog even een uurtje rijden.
 
Hoe vindt je het comfort voor je been aan de rechterzijde? Met name de positie van je rechter voet voor het bedienen van de achterrem. Ik heb een half uur proefgereden op de Teneré 700 bij Goedhart, maar in dat half uurtje vond ik het maar een vervelende positie om je voet "om" de koppelingsdeksel te bewegen om de achterrem te bedienen. Ik zat ook met mijn rechterbeen tegen het afdek/beschermkapje aan waardoor je die aanwezige druk op je been ook de hele tijd voelt. Wellicht op te lossen door een spacer tussen voetsteun en bevestigingspunt en door het rempedaal wat naar buiten te brengen zodat je je rechterbeen wat wijder kan plaatsen. Ik wacht nog even totdat ik hem een volledige dag kan huren voordat ik over ga tot aanschaf.

Heb die zaken niet als vervelend ervaren, maar bredere voetsteunen zijn natuurlijk altijd een optie die dat zou kunnen opheffen of verminderen. Dat huren had ik ook als optie in gedachten, echter kan dat nog wel een tijd duren, in Apeldoorn gaf met aan gezien de schaarste voorlopig geen exemplaar aan de huurvloot toe te voegen.
 
Ik neig ook iets meer naar de T7 maar hik toch wel tegen het gewicht aan voor wat technisch moeilijkere TET stukken.
PR7 met ong 166 kg is al niet licht en bv een KTM450 Enduro zou hier perfect voor zijn maar is weer niet fijn voor het asfalt en langere stukken.

Betrouwbaarheid verhalen zijn altijd lastig vind ik. Over KTM/Husq lees ik ook veel issues. Maar daar zijn er inmiddels ook wel een hoop van verkocht dus dan is er weleens wat natuurlijk.
De AJP is technisch wel een simpele motor, en totaal geen snufjes dus dat maakt het meeste onderhoud en reparaties een stuk eenvoudiger op te lossen en goedkoper.
Heb de facebookgroep van de Husqvarna 701 enduro gevolgd en zie dan toch wel veel probleempjes langs komen, waarbij ik dan denk, als niet zo'n technisch persoon, wil ik elke keer een beroep doen op de dealer.... of wil ik lekker rijden. De 701 en de 690 enduro R zijn echt qua specs en gewicht mooie motoren, echter betrouwbaarheid en no nonsense benadering van Yamaha is wel top! Tet zal ik langzaam moeten leren, eerst maar eens enkele cursussen volgen om wat tips en tricks te leren op onverhard.
 
Heb de facebookgroep van de Husqvarna 701 enduro gevolgd en zie dan toch wel veel probleempjes langs komen, waarbij ik dan denk, als niet zo'n technisch persoon, wil ik elke keer een beroep doen op de dealer.... of wil ik lekker rijden. De 701 en de 690 enduro R zijn echt qua specs en gewicht mooie motoren, echter betrouwbaarheid en no nonsense benadering van Yamaha is wel top! Tet zal ik langzaam moeten leren, eerst maar eens enkele cursussen volgen om wat tips en tricks te leren op onverhard.

Yep, volg ik ook af en toe en lees ook veel over problemen met bv de koppeling.
Maar als ze echt zo onbetrouwbaar zijn waarom worden er dan zoveel van verkocht, kan me niet voorstellen dat als je met een merk veel problemen hebt je dan besluit om de volgende motor weer hetzelfde merk te kopen?

Goed kunnen rijden is hét belangrijkst daarmee voorkom je een hoop valpartijen en panne dus investeren in cursussen is altijd slim en een motortechniek/sleutel cursus natuurlijk :)
 
Waarom ktm zichzelf de laatste tijd zonodig moet profileren als het lelijke broertje van husqvarna is me een raadsel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan