KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Daar ben ik weer met de hitte reeks deel 999 |(
Na flink wat lange ritjes met de cool cover bevalt hij me nog erg goed, al is het bij een graad of 15-18 gewoon fris (lees: koud) aan de kont.
Het is geen oplossing om de cover alleen bij 25 graden of meer te gebruiken, want dan wordt het zadel bij 15-25 graden nog steeds erg warm, zeker bij slomere ritjes om de kerk.
Dus toch maar besloten om het hitte folie dat ik nog had liggen, te gebruiken om een soort hitteschild te maken direct achter de tank. Ik kwam op het idee door het volgende Italiaanse forum, waar men het standaard geleverde plastic hitteschild vanaf de Super Adventure 1290 bouwjaar 2017 besprak:
www.MyKTM.it » KTM Forum Italia • Leggi argomento - Protezione sottosella KTM. Dit hitteschild is niet leverbaar voor de 1190, maar men heeft er goede ervaringen mee. Zie het topic.

EDIT:
2016 1290SA(T) seat heatshield upgrade
Betere link met beschrijving van waar de warmte moet worden afgeschermd, deze heb ik nagemaakt.
/EDIT

Hieronder mijn geknutselde variant met serieus folie eronder. Aan de zijkanten kan het folie mooi achter de air deflectors worden vastgezet.

Ik ga eerst een uur rijden in deze opstelling, dus zonder het folie direct op het zadel geplakt. Kijken of dit al afdoende is. Het belangrijkste schijnt te zijn dat ook de twee middelste steunen waar het zadel op rust goed geïsoleerd worden, want het metaal van die steunen geeft de meeste warmte door aan het zadel. Ik zal mijn ervaringen delen.
ben benieuwd of het werkt
 
Ik vind Touratech ook niet een heel fijn bedrijf maar ze hebben wel vaak goede spullen. Laatst heb ik de gps-beugel gekocht, moet je ook nog € 10 verzendkosten betalen. Maar de kwaliteit inclusief de juiste bevestigingsmaterialen en goede laklaag maken het dan wel weer waard.

Iedereen heeft wel eens een miskoop of een slechte klantervaring. Mijn laatste was 2 jaar geleden met Horizon leds. Krijg nog steeds € 140 van ze. Leds die in 99% van de canbusvoertuigen moet werken. Niet in de KTM dus. Eerst je aan het lijntje houden, extra ballastjes kopen etc. Als alles dan niet werkt en je wilt het retourneren dan ben je zogezegd te laat.
heb Cyclops LED zonder problemen op GS gehad 1090 heeft dus ook canbus?
jammer dat er geen H7 in zit maar h11
 
ben benieuwd of het werkt

jazeker! ik ben zelfs zo enthousiast dat ik (al zit het nu goed) dit erop ga proberen:

- Part number: 60707045000
- Description: Heat protection shell
- Prijs circa 45 euro (tweedehands gekocht voor 2 tientjes)
- zie alle Super Adventures modellen van 2017 t/m 2019
 
zijn toch volkstammen die het spul blijven kopen :)

wat ik ook wel heb gezien is dat mensen de ruit wat verder naar voren monteren door bussen tussen de ruit en de bevestiging te plaatsen. Dit schijnt de turbulentie wat op te lossen.

Dan kun je ook met een opzetspoiler gaan werken voor hetzelfde effect! Werkt ook goed.
 
werkt voor mij goed genoeg ja, maar met spacers haal je vanuit onderop de wervelingen al weg, dus wie weet werkt het nog beter. 4 spacers en 4 langere schroeven dus qua investering een kleine moeite :t
 
Hebben we het hier over bulderen bij hoge snelheden of harde wind zoals vorige week? Dan buldert het bij mij ook inderdaad. Maar vergeleken met mijn TDM 850 4TX is het superstil en geen getrek aan de helm door onderdruk. Ik heb wel een goede stille Shoei die nodig vervangen moet. Psychisch nog niet klaar voor die 650 euro.._O-
 
jazeker! ik ben zelfs zo enthousiast dat ik (al zit het nu goed) dit erop ga proberen:

- Part number: 60707045000
- Description: Heat protection shell
- Prijs circa 45 euro (tweedehands gekocht voor 2 tientjes)
- zie alle Super Adventures modellen van 2017 t/m 2019

Die zit standaard al op mij SAS.

Ik heb ook geen last van warme billen. Wel van warme onderbenen bij een lang stuk te langzaam rijden. (mis nog steeds een <=30Km/h en <=50Km/h mijden optie in de navigatie)
 
Laatst bewerkt:
Die zit standaard al op mij SAS.

Ik heb ook geen last van warme billen. Wel van warme onderbenen bij een lang stuk te langzaam rijden. (mis nog steeds een <=30Km/h en <=50Km/h mijden optie in de navigatie)

Heel gek dat er geen levering direct geschikt voor de Adventure 1190 wordt aangeboden door KTM, als dat ene onderdeel goed blijkt te werken.
Ik vind het warme zadel vele malen hinderlijker dan eventuele warme onderbenen. Met laarzen aan voel je dat al een stuk minder.

Waarschijnlijk mis ik wel een paar aangedragen 'fixes' maar onderstaand lijstje geeft wel aan hoe de Adventure eigenaren dit als een probleem ervaren en hoe ze zelf gaan knutselen en uitproberen. Mij heeft het uiteindelijk ook teveel geld gekost.

1. Standaard KTM oplossing met 3 spoilertjes (werkt nauwelijks; paar tientjes)
2. Standaard KTM oplossing met lullig laagje zelfklevend aluminium onder tegen het zadel aangeplakt (werkt nauwelijks; paar tientjes)
3. Rottweiler air intake set (al dan niet compleet) (kan ik niet beoordelen, ik wil de setup liever standaard houden; van goedkope fuel dongles tot aan bizar dure set.
4. Zijpanelen Wings, Puig, KTM, Inpreda, etc. KTM en Wings bizar duur, Puig en Inpreda ok, maar helpt meer tegen warmte benen dan zadel)
5. Inventieve 'fixes' met zelfgemaakte plexiglas of plastic panelen of met luchthappers erin. Heb zelfs dikke (tuin)slangen langs zien komen om een airflow onder het zadel te genereren.. (het oog wil ook wat)
5. Andere uitlaat (heb ik.. maakt niks uit)
6. Katalysator er tussenuit laten halen (geen optie, beetje aso in deze tijd vind ik)
7. Achterste cylinderuitgang wrappen of kant en klaar geisoleerd exemplaar (helpt nauwelijks lees ik)
8. Cool cover (werkt eigenlijk te goed bij gangbare temperaturen tot 20 graden)
9. BLIJKT KTM al sinds 2017 een fix in huis te hebben die ze standaard leveren op de SAS 2017-2019. Eigenlijk schandalig.
 
Welke fix ? Want op mijn 1290 SAS ervaar ik nog steeds wat minder comfortabele momenten met hitte..

9. BLIJKT KTM al sinds 2017 een fix in huis te hebben die ze standaard leveren op de SAS 2017-2019. Eigenlijk schandalig.
 
Welke fix ? Want op mijn 1290 SAS ervaar ik nog steeds wat minder comfortabele momenten met hitte..

9. BLIJKT KTM al sinds 2017 een fix in huis te hebben die ze standaard leveren op de SAS 2017-2019. Eigenlijk schandalig.

Als je op een van mijn eerdere posts kijkt, zie je de fix die op Advrider werd geopperd. Het plastic hitteschild moet aan de randen nog wat worden getaped om de warme luchtstroom te blokkeren. Dat is alles. Werkt perfect!
 
Nog niet (lang) op een SAS gereden, vrijdag haal ik mijne op..BJ 2018. Hier zit dus iets op tegen mogelijke hitte als ik dat zo lees? Anders idd de modificatie doen?
 
Nog niet (lang) op een SAS gereden, vrijdag haal ik mijne op..BJ 2018. Hier zit dus iets op tegen mogelijke hitte als ik dat zo lees? Anders idd de modificatie doen?

yep! vooral bij langzaam rijden speelde het bij mijn 1190, maar eenmaal warm was het ook op N wegen geen pretje
 
jazeker! ik ben zelfs zo enthousiast dat ik (al zit het nu goed) dit erop ga proberen:

- Part number: 60707045000
- Description: Heat protection shell
- Prijs circa 45 euro (tweedehands gekocht voor 2 tientjes)
- zie alle Super Adventures modellen van 2017 t/m 2019

Ik vind deze niet in de shop. Niet op nr en niet op omschrijving? Mocht ik het nodig hebben...;-)
 
Ik vind deze niet in de shop. Niet op nr en niet op omschrijving? Mocht ik het nodig hebben...;-)

Zie ktm-shop.nl bijvoorbeeld, elke super adventure bij tank..
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200527-183601_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200527-183601_Samsung Internet.jpg
    104,4 KB · Weergaven: 18
  • Screenshot_20200527-183624_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200527-183624_Samsung Internet.jpg
    153,7 KB · Weergaven: 17
KTM 60707045000 intoetsen op google vind je toch genoeg opties?

Dan wel ja! Ik zocht specifiek op de KTM.nl site..Excuus! Maar eerst maar eens rijden op dat ding, vrijdag 235km terug op dat kreng, dan weet ik het vast wel, haha! En anders maandag tijdens tochtje met maten....
 
Bij mij hielp dat voor geen meter...
En dan had ik nog voor verwarmde ERGO-zadels gekozen ... voor Zuid-Frankrijk.... pfffffffffffffff .
Ik had me toen voor 1 keertje niet voldoende ingelezen... en er -letterlijk- de prijs voor betaald !

Haha Slijk! Ik zou niet snel kiezen voor een warm kontje, dat niet nee..Wel misschien een comfortzadel met betere vulling o.i.d. maar ook dat moet ik eerst maar ervaren hoe mij het standaard zadel bevalt! Heb geen bottenkont of zo..;-)
 
Ik heb ook verwarmde zadels... maar dat was omdat ze goedkoop voorbij kwamen op mp... zijn niet aangesloten en gaat ook niet gebeuren:]
 
Vind ik altijd zo'n kortzichtig antwoord.
Ik heb mijn KTM verkocht omdat ik gewoon niet langer dan 3 uur kon rijden door de turbulentie.

Enige optie voor mij was geen ruitje, maar dat zag er gewoon niet uit.

Nu rijd ik op een supermotard 130km/h en ben ik minder moe en kapot als ik een dag rijd. Terwijl ik daarmee volledig in de wind zit.

Ze moeten stiekem maar kijken hoe BMW dat doet want daar heb ik er geen last van

Klopt je kan zeggen wat je wil dat bedrijf is een stuk verder dan KTM met zulke dingen ktm mist nog een hoop in sommige opzichten
 
Terug
Bovenaan Onderaan