Gerommel aan de motoren van Tomcat

Tsja, of het blok bullitproof is weet ik niet. Volgens mij hetzelfde blok als de eerste GSX r 750. Dus wat weinig vermogen onderin omdat ze het vermogen bovenin lekker wilden houden toen die nieuw was 106 pk. Dus 250 lijkt me wel heel erg overdreven. Misschien op een zeer leugenachtige Suzukiteller met de storm in de rug van een berg af. Maar goed, dat kan me niet zo boeien. Ik rij toch overeenkomstig mijn leeftijd. (als een ouwe l%l dus). Of ie ondergewaardeerd is weet ik niet. Dan zal ik er eerst eens (uitgebreid) op moeten rijden. Ooit wel eens een proefritje op gedaan, maar dat is al lang geleden. Maar voordat er gereden kan worden zal er eerst nog wel het één en ander gesleuteld moeten worden. Ik denk ook dat veel mensen zo'n plasic-fantastic motor niet echt mooi vinden. Dat geldt denk ik ook voor de GSX 1100 F met dat electrische raam. Die zal toch ook niet onderdoen voor een Yamaha FJ 1100/1200??
Ik hoop dat de bandit blokken bullitproof zijn, ik mijn Inazuma GSX1200 zit ook zo'n blok. Al valt me daarbij op dat de oliekoeler van de 750F flink wat groter is. Apart. Maar het zal wel goed zijn.....
_O- _O- _O-
Het wordt mij nu duidelijk, de meeste berichten zit ik op de iphone ienimieni te kijken. Nu op de laptop vormt zich een openbaring.....
Het gaat om een 750... ik was in de veronderstelling een rf900...

Bij de grote plaatjes denk ik: hee, da's helemaal geen rf900... _O-
dus die 250+ km/u is wel wat enthousiast voor een 750 ja :')
Goed, ik ben weer helemaal bij :t
 
_O- _O- _O-
Het wordt mij nu duidelijk, de meeste berichten zit ik op de iphone ienimieni te kijken. Nu op de laptop vormt zich een openbaring.....
Het gaat om een 750... ik was in de veronderstelling een rf900...

Bij de grote plaatjes denk ik: hee, da's helemaal geen rf900... _O-
dus die 250+ km/u is wel wat enthousiast voor een 750 ja :')
Goed, ik ben weer helemaal bij :t
Ah, dat is duidelijk. Ook rood plastic. En gelukkig is dit topic geen zooitje en werk is volledig logisch en gestructureerd, maak ik alles af waar ik aan begin enzovoorts............:+
Ja die 250+ voor de RF zal best wel. 135 pk duwt wel vrij had door. Maar bij zo'n 200 houdt voor mij de lol wel op. Meestal rij ik de kleinste weggetjes die er maar te vinden zijn. En het zou niet de eerste keer zijn dat ik door een bromfiets wordt ingehaald.
Het blok van de RF 900 heeft 2 kwaaltjes. De aandrijfkoppeling van de dynamo gaat wel eens kapot (kunststof?) en de 2e versnelling wil er wel eens uitspringen onder volle belasting. Die van mij heeft nu 36 d kilometeres (aantoombaar) gemaakt en heb ik sinds 3-6-2009. Omdat ik kan kiezen uit meerdere motoren en alleen maar voor de lol rijd, gaan de kilometers per motor niet hard. Nooit enig teken van bovenstaande kwalen gehad.

Helaas heb ik geen plaatjes gevonden van de GSX 750 F van de vorige eigenaar dat we samen aan het toeren zijn.
 
Laatst bewerkt:
Gebeurt er dan niks aan de motoren? Nou, ik had vakantie..............en het was super weer vorige week. Weer wat je normaalgesproken in Spanje of Griekenland zou verwachten. Dus gauw de sleurhut gepakt en lekker in eigen land op vakantie.
Het enige waar ik mee bezig ben geweest is de tank ontroesten.
Eerst mechanisch, bouten en grind erin, en schudden maar. Dat wordt je wel snel zat overigens....
20230817_202016_ontroesten.jpg


Daarna electrolytisch:
20230818_211044_ontroesten.jpg


Nou moet ik daar dus nog met citroenzuur aan de gang. Waar kan ik dat kopen, het liefst in poedervorm had ik begrepen. Waar kopen jullie dat? Ik kan het niet vinden in de supermarkt, action, kruidvat etc. Alleen de plaatselijke gezondheidswinkel heeft het. Maar dat is nogal, ehhh duur.....

Toevallig vond ik op vakantie nog een fto van de motor toen ik samen met de vorige eigenaar aan het toeren was. Dus zo moet ie weer ongeveer worden:
GSX750F_20170903_160232.jpg
 
Eindelijk de schilderklus thuis klaar. Dus maar eens wat geprutst aan de GSX 750 F 3d puzzel.
Besloten om de klepspeling maar eens te controleren en zonodig te stellen. Voordat je het kleppendeksel eraf kan halen zit er nogal wat "rommel" in de weg:
20231118_125525.jpg


Dus eerst de frameverstevigingsbuis eruit, dan wat rubber toestanden, wat kabels en bedrading los en de bobines verwijderen. Dan de boel goed schoonmaken. En daarna het deksel eraf en klepspeling meten:
20231125_170506.jpg

Niet erg fotogeniek allemaal, maar goed. Van de week het deksel er maar weer eens opzetten. Dit zag er allemaal zeer hoopgevend uit in ieder geval.
 
Ben best wel zoet aan de motor. Maar is weinig fotogeniek. Kleppendeksel er weer op, dingen schoonmaken, ontroesten en voorzien van zwarte hamarite hamerslag met kwast en roller. Je ziet er straks (bijna) niets meer van........
20231203_222321.jpg

Tango Dan heb ik nog een vraag. Hoe onderhouden jullie rubber? Ik zit het nu dik in de silikonen/cockpitachtige meuk.
Maar is er een betere methode?
 
Afgelopen weken het één en ander verder gewerkt aan het 3D puzzel project aka Suzuki GSX 750 F.
Hierin heb ik voorlopig de carburateurset van de donor/sloper eens gemonteerd.
20240216_115921.jpg

Meestal is carburateurs plaatsen een vervelend klusje. Deze gaan echter gemakkelijk. Eerst de airbox aan de carburateurs monteren, dan het hele zaakje met een beetje vaseline voor de inlaatrubbers plaatsen en met een hefboom druk je het geheel dan erg gemakkelijk op z'n plaats.
Vandaag maar eens getest of er leven in het beestje te krijgen was.
Eerste start GSX 750 F na 4 jaar
De rook komt van al de olie die ik zo hier en daar had gesmeerd en van de verf die wat aan het roken is. Oh, en uit de uitlaten die ik ook altijd een slokje gun. Maar goed, na 2 seconden sloeg ie al aan.
Binnenkort de puzzel van het plastic maar eens in elkaar gaan zetten.
 
Vanavond ein-de-lijk.............eens de Katana (GSX 750 S) voorzien van peut en eens proefgereden. Door alle omstandigheden was daar nog steeds niet van gekomen. (ja ik weet het, ik moet me schamen) "Af" is ie zeker nog niet maar wel rijbaar. Zoals te zien hangt de chooke-kabel nog los. Die wil ik nog naar het stuur, want het is tch niet origineel, en links heb ik de bedieningsschakelaa r van een teapot alias gsx 750 f, en daar hoort ook de chooke-kabelbediening nog bij.
Plaatjes dan maar:
20240304_200102.jpg


20240304_200113.jpg


20240304_200148.jpg


Goed nu het rijdt dan ook maar eens verder met het echt verder "af" maken van het ding. Ik vind hem wel erg "ruig" zo, dat spreekt me wel aan.
 
Ik vind hem prachtig! Wat voor tellers zitten er nu in? Waar komt die voorvork vandaan? Door die voorvork en voorwiel word de look natuurlijk een stuk beter, de originele zien er wat ielig uit. Ik vond vroeger de X85 daardoor er ook wat beter uitzien.
 
Ik vind hem prachtig! Wat voor tellers zitten er nu in? Waar komt die voorvork vandaan? Door die voorvork en voorwiel word de look natuurlijk een stuk beter, de originele zien er wat ielig uit. Ik vond vroeger de X85 daardoor er ook wat beter uitzien.
eh...tellers......eh nou nog niet echt tellers of zo.
De voorvork is van een Honda 900 fireblade.
Peter van de Katanaclub.nl heeft een XN85
 
De panzergraue Kat schakelde niet echt lekker.
Het is duidelijk dat de stand van het bedieningsarmpje niet goed is, dat moet ca 90 graden zijn imho.
Het was zo:
20240309_113124.jpg


Dat wilde ik dus aanpassen. Maar waar vind je zoiets? Er zitten aangepaste voetsteunsets op, ik denk van een GSX 1100.
Gelukkig had ik al eens een crash met m'n RF gehad en daar een bedieningsstokje van over. Daar een stukje draad opgesneden en ingekort.
Toen zag het er zo uit:
20240309_131135.jpg


Dat schakelt veel beter. Proefrit gemaakt.
20240309_160702[1].jpg


Alleen jammer dat het kleppendeksel lekt bij de pakking die ik, uiteraard ivm kleppenstellen, vervangen heb. Dit is een "papieren" pakking en niet erg dik...........was nog een hele hijsa om eraan te komen. Hoe krijg ik dit dicht? Vloeibare pakking? Welke?
 
Laatst bewerkt:
Waar lekt het kleppendeksel dan?
20240312_201515.jpg

Olielekkage maar aan één kant, rechts bij de inlaatnokkenas. Ik denk idd zoals je al aangaf uit het rubber bij de nokkenasboring. Toch te weinig vloeibare meuk gebruikt. Maar ook iets verder naar voren richting bougie lijkt de klepdekselpakking niet helemaal dicht aan het spoor te zien vanaf het pasvlak recht naar beneden. Niet heel duidelijk. Wel zie je dat het spoor verder naar onderen loopt, het is dus nog wel een flink druppie.
Als het nou ergens ff een beetje weer is wil ik nog een stukje rijden om te zien of ik dit nog duidelijker kan krijgen. Dan deksel ter plaatse wat oplossen en vlb meuk ertussen zien te baggeren.
Vervelender is echter dat ook de carburateurs lekker. Niet als een gieter, maar toch echt niet goed.
Maar eens een deksel van een ijsbakkie onder gezet:
20240312_201834.jpg


Na 24 uur zie ik dan dit, een druppel aan de vlotterbak van carb 2 en 3:
20240313_204302.jpg


En dat geeft in het bakje dan het volgende:
20240313_204327.jpg


Ik verdenk de verbindingspijpjes tussen de carbs. Maar dat zal nader onderzoek met een testopstelling moeten uitwijzen. Carburateurs destijd grondig geultrasoond en nieuwe revisiesets erin. Maar voor zover ik weet geen andere verbindingspijpjes. Dit zijn volgens mij plasic t-stukjes met opgevulkaniseerd rubber. Als ik me dat goed herinner. Messing met o-ringen zou natuurlijk veel beter zijn.....
Maar als het dat is moet het na verloop van tijd toch stoppen met lekken, want daar staat alleen maar de benzine uit de leiding en het filtertje. Tenzij ook de benzine kraan is gaan lekken.
Wordt vervolgd.
 
De panzergraue Kat schakelde niet echt lekker.
Het is duidelijk dat de stand van het bedieningsarmpje niet goed is, dat moet ca 90 graden zijn imho.
Het was zo:
Bekijk bijlage 1982522

Dat wilde ik dus aanpassen. Maar waar vind je zoiets? Er zitten aangepaste voetsteunsets op, ik denk van een GSX 1100.
Gelukkig had ik al eens een crash met m'n RF gehad en daar een bedieningsstokje van over. Daar een stukje draad opgesneden en ingekort.
Toen zag het er zo uit:
Bekijk bijlage 1982523

Dat schakelt veel beter. Proefrit gemaakt.
Bekijk bijlage 1982525

Alleen jammer dat het kleppendeksel lekt bij de pakking die ik, uiteraard ivm kleppenstellen, vervangen heb. Dit is een "papieren" pakking en niet erg dik...........was nog een hele hijsa om eraan te komen. Hoe krijg ik dit dicht? Vloeibare pakking? Welke?
Dik pakkingpapier scoren en oude als sjabloon gebruiken.. Handelaren voor Engelse motoren hebben dat wel.. :Y
 
Stoere Suzuki. Is het geluid met de Yoshi nog een beetje te doen? De kleppendeksel pakking zou ik gewoon heel lichtjes insmeren met vloeibare pakking. De vlotterbakjes willen ook nog wel eens lekken als het pasvlak niet helemaal recht meer is. leuk project. Het lijkt mij dat je een Suzukiwiel voor hebt, paste dat zo, of moest je veel aanpassen.
 
Waar lekt het kleppendeksel dan?
Bekijk bijlage 1984039
Olielekkage maar aan één kant, rechts bij de inlaatnokkenas. Ik denk idd zoals je al aangaf uit het rubber bij de nokkenasboring. Toch te weinig vloeibare meuk gebruikt. Maar ook iets verder naar voren richting bougie lijkt de klepdekselpakking niet helemaal dicht aan het spoor te zien vanaf het pasvlak recht naar beneden. Niet heel duidelijk. Wel zie je dat het spoor verder naar onderen loopt, het is dus nog wel een flink druppie.
Als het nou ergens ff een beetje weer is wil ik nog een stukje rijden om te zien of ik dit nog duidelijker kan krijgen. Dan deksel ter plaatse wat oplossen en vlb meuk ertussen zien te baggeren.
Vervelender is echter dat ook de carburateurs lekker. Niet als een gieter, maar toch echt niet goed.
Maar eens een deksel van een ijsbakkie onder gezet:
Bekijk bijlage 1984040

Na 24 uur zie ik dan dit, een druppel aan de vlotterbak van carb 2 en 3:
Bekijk bijlage 1984041

En dat geeft in het bakje dan het volgende:
Bekijk bijlage 1984042

Ik verdenk de verbindingspijpjes tussen de carbs. Maar dat zal nader onderzoek met een testopstelling moeten uitwijzen. Carburateurs destijd grondig geultrasoond en nieuwe revisiesets erin. Maar voor zover ik weet geen andere verbindingspijpjes. Dit zijn volgens mij plasic t-stukjes met opgevulkaniseerd rubber. Als ik me dat goed herinner. Messing met o-ringen zou natuurlijk veel beter zijn.....
Maar als het dat is moet het na verloop van tijd toch stoppen met lekken, want daar staat alleen maar de benzine uit de leiding en het filtertje. Tenzij ook de benzine kraan is gaan lekken.
Wordt vervolgd.
Meestal lekken de oude gs(x)-en aan de voor- of achterkant van de nokas schacht, latere versie's kregen daar een extra boutje.

maar ik zie nu dat dit bij jou niet het geval is maar aan de zijkant...
 
Terug
Bovenaan Onderaan