RD350LC-31K

Weer even een update.
Plan was om de kabelboom te fixeren en de elektra te testen, maar helaas zijn we niet zover gekomen.
Er moet nog een hoop worden schoongemaakt, en er moet ook nog hier en daar een beugeltje worden zwart gemaakt.
Dit vreet wel tijd, want eerst moet je de boel ontvetten, daarna schuren en roestvrij maken, weer ontvetten en daarna spuiten.
Hopelijk gaat het volgende week wel lukken om de elektra af te monteren.
Harold kwam 's-middags ook nog even aanwaaien dus al met al een leuke middag.
Toch nog wat plaatjes:

IMG-20240221-WA0005.jpg

Kabelboom in de koplamp getrokken en gashendel met nieuwe gasbuis en gaskabel gemonteerd.

IMG-20240221-WA0004.jpg


Schakelstang gepoetst, nieuwe rubbers op de kogelgewrichten en rubber.

IMG-20240221-WA0006.jpg



Wat spulletjes die moeten wachten totdat de beugels en houders gespoten zijn, en ja , jullie hebben gelijk, die beugeltjes zie je niet, maar................we kunnen het niet laten.

Tot de volgende!
 
Vandaag alle spulletjes gemonteerd nadat ik ze voorzien heb van een laagje primer en zwart uit de knikkerbus.

Houder voor achterlicht:
20240226_174433.jpg


Knipperts en toetert:
20240226_174418.jpg


Radiator met slangetjes:
20240227_172714.jpg


Handgreep voor opbokken:
20240226_174424.jpg


Koppeling met handvat en schakelaar:
20240227_172730.jpg


Uitlaatjes geoogst uit de tuin:
20240227_144712.jpg



Waarna ik ze laat acclimatiseren bij de warme kachel:
20240227_172805.jpg

Ook de dempers uit de uitlaten gehaald en hierbij bleek een demper behoorlijk beschadigd.

Hier een demper zoals die hoort:
IMG-20240227-WA0008.jpeg


En hier de foute demper:

IMG-20240227-WA0007.jpeg


Ik heb het dempertje weer een klein beetje in model gekregen, maar voor het mooie zou er een andere in moeten.
Helaas zijn deze dempers niet meer te bestellen, dus ik hoop dat een van jullie nog ergens iets hebben liggen, dan hoe ik me ten zeerste aanbevolen.
Ik zou jullie zeer dankbaar zijn!
Morgen komt Sjakie de elektra afwerken, en ik ga me bezig houden met het ontluchten van de remmerij; de oliepomp en het koelcircuit.
Als alles lukt, dan zou er morgen wel eens een heel leuk filmpje geplaatst worden....
 
Helaas geen filmpje van een rokende Rd.
Het zat even wat tegen met de achterrem.
Eerst een lekkage door een te kleine O-ring bij de toevoer, en daarna kreeg ik het spul maar zeer slecht ontlucht, met een zeer lange slag op het rempedaal.
Vandaag de tijd genomen om de remcilinder weer te demonteren en eens goed te kijken wat er niet goed is.

20240306_150550.jpg


En hier werd duidelijk waarom, waarschijnlijk hadden ze een feestje bij de leverancier van de revisieset, want zoals je ziet, zit het onderste rubber op de nieuwe linkse plunjer verkeerd om.
Zodra je dan druk opbouwt in de pomp, pers je de vloeistof weg langs het rubber, en niet naar de remklauw.
Het spul weer gemonteerd, en nu was in no-time het spul ontlucht en had ik een normale slag op het pedaal.
20240306_171435.jpg


20240306_171500.jpg


Inmiddels ook de uitlaten er op geschroefd, olie in het carter, koelvloeistof erin en een verse accu.
Volgende week de oliepomp nog even ontluchten en de voorrem en dan.........
 
Maandag nog de laatste klusjes gedaan voor de grote dag.

Voorwiel balanceren, normaal een klus voor de bandenboer, maar helaas is de vooras in een rd zo dun dat hij geen passende adapter had.
Dus dan maar op de oude manier:
20240311_125120.jpg


De oliepomp ook ontlucht en gelijk even 2 nippels gefabriekt om de carburateurs te kunnen synchroniseren.

20240312_102719.jpg

Balanspijpje eruit en nippels erin, waarna ik later eenvoudig met 2 vacuümmeters de boel gelijk kan zetten.

20240312_102824.jpg


Gisteren was het dan zover, Sjaak aanwezig, en het leek wel een goed idee om mezelf voor mijn 60e verjaardag een passend presentje te doen.
Aangezien roken niet meer kan, hebben we maar een passend alternatief gevonden:





2e poging:




en na wat gefröbel aan wat schroefjes:




Hierna nog wat plastic erop geschroefd:

IMG-20240312-WA0038.jpg



IMG-20240312-WA0039.jpg



IMG-20240312-WA0036.jpg


IMG-20240312-WA0040.jpg


Al met al een mooie dag dus, en we hebben er maar een biertje op genomen.

Later in de week nog de tank erop, maar die moet ik eerst proberen te solderen of autogeen te lassen.
Er blijken bij de ophang-oren aan de binnenkant wat scheurtjes te zitten waardoor er benzine lekt als de tank helemaal vol zit.
Als dit gefixt is volgt de shake-down op de weg, maar daar heb ik alle vertrouwen in, ding loopt nu al erg mooi, dus er kan nooit veel verkeerd staan.
Tot laters!
 
Ik heb het natuurlijk al in de voorpremiere gezien via Sjaak, maar hij klinkt goed! Enne, gefeliciteerd met je 60ste verjaardag, waren we allemaal nog maar zo jong!
 
Fantastisch! :}

Dat eerste filmpje is wel geniaal hoor:
"Ja?"
"Ja doe maar.."
*trap* rengdengdeng
"OH NEE :o*D"

Ik moest er hardop van lachen, kreeg er een plaatsvervangend euforisch gevoel van :Y
 
Fantastisch! :}

Dat eerste filmpje is wel geniaal hoor:
"Ja?"
"Ja doe maar.."
*trap* rengdengdeng
"OH NEE :o*D"

Ik moest er hardop van lachen, kreeg er een plaatsvervangend euforisch gevoel van :Y
Ja toch, kan mijn eigen YR5 niet precies meer terug halen maar zeker niet de 1e trap en lopen, gelukkig moesten we nog wel wat sleutelen om hem dan toch vrij snel mooi stationair te laten lopen.

Daarna niet op film maar als 2 verliefde tieners met een biertje in de hand, naar de motor staan te kijken terwijl hij stationair liep, hij moet teslotte warm worden anders weten we niet of de thermostaat werkt toch.. :9~
 
Oohhh wat een heerlijk geluidje zeg :9~maak aub ook nog eens filmpje waarbij je hoog in toeren voorbij komt janken als alles goed is ingereden!!
 
Zoals gezegd, vandaag de lekkage van de tank aangepakt.

Zoals jullie zien, lijkt het erop dat de lekkage zich onder de ogen van de ophanging zit.
Plan is om ze helemaal blank en schoon te dremelen, en daarna met brons te hardsolderen.

20240313_160957.jpg


20240313_161008.jpg


Zo goed mogelijk blank en schoon gemaakt


20240314_105814.jpg


En met brons en het HBM hardsoldeersetje aan het bakken en braden.
Het sputterde af en toe behoorlijk, maar met goed consequent doorstoken en "duwen" met de vlam, kreeg ik het uiteindelijk toch goed dicht gevloeid.


20240314_112853.jpg


20240314_112859.jpg


20240314_125508.jpg


Hierna primer en wat witte radiatorlak uit een oud spuitbusje en dan ziet het er zo uit:

20240314_140054.jpg


Dan de boel monteren en klaar voor de shake-down, morgen of zaterdag.



20240314_175435.jpg
 

Bijlagen

  • 20240314_112859.jpg
    20240314_112859.jpg
    506,8 KB · Weergaven: 0
Ik ben altijd bang dat de tank boem zegt als ik aan een tank las of soldeer😂. Maar mooi gelukt zo👍🏻
 
Een supermono collega deed indertijd een slang op de uitlaat van zijn bus en dan in de tankdop en daarna lassen heen..
 
Ik ben altijd bang dat de tank boem zegt als ik aan een tank las of soldeer😂. Maar mooi gelukt zo👍🏻
Tankje lag al 2 jaar uit te dampen, dus weinig risico op een plof. Vol zetten met water is geen optie omdat je dan het metaal niet heet genoeg krijgt.
Wat ook goed werkt is een spuitbus met stikstof leegblazen in de tank.
 
Helaas voorlopig geen filmpje van een rijdende Rd.
De tank blijkt op nog meer plekken te lekken, dus dat wordt over ruim 2 weken nogmaals bakken en braden.
Eerst weer even wat centen verdienen.
 
Even een update.

De tank bleek er toch beroerder aan toe dan ik dacht.
Aan allebei de kanten bij het ophangpunt was de boel behoorlijk poreus en weggerot.
Aangezien ik behoorlijk druk was de laatste tijd, had ik niet de tijd om het goed aan te pakken, maar vorige week toch tijd kunnen vrijmaken om de tank aan te pakken.
Verder hardsolderen had niet zoveel zin omdat de tank gewoon ging scheuren naast de las vanwege trekspanning hoewel je relatief niet veel warmte in het materiaal brengt, maar het basismateriaal was dunner dan een vloeipapiertje.
Althans dat bleek nadat ik een behoorlijk stuk had weggeslepen aan de binnenkant.

Daarom heb ik zo goed als het (ik) kon aan beide zijde een stukje zincor ingelast:
20240423_132157.jpg

20240423_132209.jpg


Hierna de tank behandeld met Tankcure, om lekkage in de toekomst tegen te gaan en corrosie af te sealen zodat het niet verder rot.
Dus eerst cleaner, ontroester/etser en daarna de epoxymeuk erin.
Hierna een week drogen dus met een beetje mazzel kan ik binnenkort het eerste rondje met de Rd gaan maken.
Heb de tank inmiddels afgeperst en hij lijkt dicht.
Op de foto is te zien dat er een mooi laagje epoxy aan de binnenkant zit, en dat hij mooi schoon lijkt.

20240423_132228.jpg



Het wordt zondag aardig weer dus ik ga ervoor!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan