KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Een maatje is van een 2017 GT overgestapt naar een 2024 GT Euro 5, iemand ervaring met de motorrem of eigenlijk het gebrek daarvan, is dat met één of ander pakket in te stellen (dus meer motorrem) ?
Dit bedoel je ?
De dealer moet ook het spul aan de computer “ inregelen “
 

Bijlagen

  • IMG_0047.png
    IMG_0047.png
    95,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0048.png
    IMG_0048.png
    242,9 KB · Weergaven: 0
Misschien moet de EV rijder zich ook een verdiepen in de milieu stempel die de productie van zo’n auto en dan met name de batterij met zich meebrengt…. Ik heb wel een gehoord (heerlijk!) dat de CO2 voetafdruk van zo’n auto en accu, inclusief productie en bijbehorende supply chain, is bij het uitkomen al groter dan 30 jaar lang een moderne schone diesel rijden. Dus ach.
Dat is dus precies zo'n onzin verhaal dat de olie-industrie graag de wereld inslingert. Ik heb bij m'n vorige werkgever aan dit soort onderzoeken gewerkt en de conclusie was dat het break-even point al bereikt wordt bij zo'n 30.000 km rijden bij een volledige well to wheel berekening, gemeten met de gemiddelde CO2 uitstoot per kWh in Europa (dus de gemiddelde uitstoot van de stroom die uit het stopcontact komt).
 
Wat is de 1300GS toch lelijk man. Dat stoere ruige uiterlijk is vervangen met een taartschep aan de voorkant met een kleine zaklamp als koplamp.
De 1200/1250 was volgens mij de enige BMW waar dat asymmetrische koplamp er goed bij stond.

Alhoewel ik ook moet wennen aan de 1390 met twee visoogjes als koplamp
Heb de 1300 GS nog niet in het echt gezien, maar op basis van foto's vond ik het juist mooier dan dat asymmetrische.

De 1390 SDR wel in het echt gezien en die vond ik toch wel erg vet hoor :Y

De 990 vond ik ook wel gaaf, alleen ziet die er een beetje erg langgerekt uit op één of andere manier.
 
Nou nee dat bedoel ik niet maar meer of je het level van motorrem kan instellen met een Tech Pack
Dan is het misschien voor je maat aan te raden de 172 pagina,s tellende handleiding wat verder te onderzoeken ?
Vrij te downloaden maar voorlopig enkel in het engels.
Moet lukken 👍
 
Heb de groene versie gezien, best aardig alleen vindt ik die radar knotsen echt verschrikkelijk, bijna jammer dat de ze niet zonder die optie kan bestellen. Zonder knots aan de voorzijde en met een normaal achterlicht.
 
Dank zij de tip van FlowDesign wat tijd gespendeerd naar het zoeken van 'n nieuwe 2023 SDGT en ja.... op goei half uurtje van de deur
een nieuwe gevonden, 0km, wordt 1ste maal ingeschreven in 2024, met koffers, met Tech-Pack, met alarm, en met verlengde garantie 4j.
Ikke blij. En met laag vermogen inschrijving . En dat voor amper 20k btw incl. Toch mooi niet?
Nu nog enkel zo'n Moto Mate gps houder bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Dank zij de tip van FlowDesign wat tijd gespendeerd naar het zoeken van 'n nieuwe 2023 SDGT en ja.... op goei half uurtje van de deur
een nieuwe gevonden, 0km, wordt 1ste maal ingeschreven in 2024, met koffers, met Tech-Pack, met alarm, en met verlengde garantie 4j.
Ikke blij. En met laag vermogen inschrijving . En dat voor amper 20k btw incl. Toch mooi niet?
Nu nog enkel zo'n Moto Mate gps houder bestellen.
Das een hele goeie deal 👍
Veel plezier er mee !
 
Nou nee dat bedoel ik niet maar meer of je het level van motorrem kan instellen met een Tech Pack
Je kan MTC in 9 stappen instellen. MSR kan je niks aan instellen. Kan, enkel samen met MTC, aan of uit.
Ik heb eerst een GT-2023 gehuurd, hierop zat geen techpack. Nu, op mijn eigen GT, met techpack en dus MSR, merk ik geen verschil in afremmen op de motor.
 

Bijlagen

  • MSR.JPG
    MSR.JPG
    66,5 KB · Weergaven: 0
  • MTC.JPG
    MTC.JPG
    99,6 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Werking MSR is mj bekend, het gaat mij om het gebrek aam motorrem van de 2024 die de Gen.1 (mijne) duidelijk wel heeft.
Ik had eerst een gen 1.
Nu een 2024.
Ik merk er geen verschil in. ( hooguit dat ie ietsje makkelijker door lijkt te lopen in hogere toeren.)
Kun je misschien wat specifieker zijn vwb de motorrem ervaring ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nooit met een Gen.1 gereden dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Maar als hij duidelijk zoveel minder remt op de motor hadden ze die slipperclutch er wel uit kunnen laten....
Misschien heeft het te maken met de andere mapping. Ik heb begrepen dat de Gen.2 wat soepeler, minder "bokkerig" aanvoelt. Misschien dat het hierdoor lijkt alsof hij in 1e instantie minder afremt?
 
Laatst bewerkt:
Dank zij de tip van FlowDesign wat tijd gespendeerd naar het zoeken van 'n nieuwe 2023 SDGT en ja.... op goei half uurtje van de deur
een nieuwe gevonden, 0km, wordt 1ste maal ingeschreven in 2024, met koffers, met Tech-Pack, met alarm, en met verlengde garantie 4j.
Ikke blij. En met laag vermogen inschrijving . En dat voor amper 20k btw incl. Toch mooi niet?
Nu nog enkel zo'n Moto Mate gps houder bestellen.
Nice, gefeliciteerd! Benieuwd naar de foto's :)
 
Ik heb nooit met een Gen.1 gereden dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Maar als hij duidelijk zoveel minder remt op de motor hadden ze die slipperclutch er wel uit kunnen laten....
Misschien heeft het te maken met de andere mapping. Ik heb begrepen dat de Gen.2 wat soepeler, minder "bokkerig" aanvoelt. Misschien dat het hierdoor lijkt alsof hij in 1e instantie minder afremt?
Ik heb beide gereden en herken het wel. Het voelt aan alsof de nieuwe meer inertia heeft, dus bij gas dicht blijft het blok met minder weerstand doorlopen en daardoor heb je minder motorrem.
Het zou kunnen dat het met de fuel-mapping anders ingesteld zou kunnen worden, maar dat kun je beter aan een expert vragen 😅
 
Ik heb beide gereden en herken het wel. Het voelt aan alsof de nieuwe meer inertia heeft, dus bij gas dicht blijft het blok met minder weerstand doorlopen en daardoor heb je minder motorrem.
Dat zou duiden op het effect van de zwaardere krukas.
Dan loopt ie dus ook wat soepeler door; iets langer met dus minder motorrem.
Maar die zwaardere krukas zit er al in vanaf model 2019.
Dat komt die vraag van Road Runner dus vrij laat.
( ik zal er eens specifiek op gaan letten )
 
Werking MSR is mj bekend, het gaat mij om het gebrek aam motorrem van de 2024 die de Gen.1 (mijne) duidelijk wel heeft.
Heb er net tijdens een uurtje rijden eens extra op gelet:
Lijkt inderdaad wat minder motorrem te hebben.
Een gebrek er aan beslist niet.
Het is en blijft toch een echte dikke V twin 👍😉
 
Heb er net tijdens een uurtje rijden eens extra op gelet:
Lijkt inderdaad wat minder motorrem te hebben.
Een gebrek er aan beslist niet.
Het is en blijft toch een echte dikke V twin 👍😉
Het zal inderdaad te maken kunnen hebben met die zwaardere krukas en lichtere kleppen vanaf modeljaar '19 lijkt me. Als het echt hard gaat (De kyffhauser in Duitsland is bijvoorbeeld zo'n weg met volle bak optrekken/en terugschakelen) dan merk je dat de PASC z'n werk ook vrij vlot doet. Vandaar die fijne brembo's eronder voor echte remwerk 😉
Echte motorrem heeft mn kameraad bijvoorbeeld, met z'n ktm smt 990. Met zo'n ding kun je je achterwiel nog ouderwets 'iets' laten blokkeren bij het opkomen van de koppeling. Hij remt ook veel minder bij dan ik
 
Het zal inderdaad te maken kunnen hebben met die zwaardere krukas en lichtere kleppen vanaf modeljaar '19 lijkt me. Als het echt hard gaat (De kyffhauser in Duitsland is bijvoorbeeld zo'n weg met volle bak optrekken/en terugschakelen) dan merk je dat de PASC z'n werk ook vrij vlot doet. Vandaar die fijne brembo's eronder voor echte remwerk 😉
Echte motorrem heeft mn kameraad bijvoorbeeld, met z'n ktm smt 990. Met zo'n ding kun je je achterwiel nog ouderwets 'iets' laten blokkeren bij het opkomen van de koppeling. Hij remt ook veel minder bij dan ik
Met mijn 2017 model kan ik het achterwiel ook wel een beetje laten blokkeren op motorrem :Y

Een maat van mij had overigens ooit een 1200 GS, dat kreng remt zó hard af bij gas los dat ik regelmatig nadat we een auto hadden ingehaald, op moest passen dat ik niet bij hem achterop klapte 😅
 
Met mijn 2017 model kan ik het achterwiel ook wel een beetje laten blokkeren op motorrem :Y

Een maat van mij had overigens ooit een 1200 GS, dat kreng remt zó hard af bij gas los dat ik regelmatig nadat we een auto hadden ingehaald, op moest passen dat ik niet bij hem achterop klapte 😅
Vrachtwagens hebben altijd een zware motorrem :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan