Tuono Bastards Deel 21

Ben ik ook wel benieuwd naar!

Aangezien ik in juni weer op de V4 naar de Alpen ga en de stator vroeg of laat gaat bij de eerste generaties heb ik zojuist de deksel er maar afgetrokken om hem te inspecteren. Ik heb overigens geen laadproblemen op het moment. Bij twijfel wilde ik hem vervangen voor het geupgrade model met nieuw vliegwiel en dan is het probleem ook opgelost. Maar tot mijn verbazing zit er in mijn blok nog een uitzondering en het veel betrouwbaardere Mitsibushi type in, die er overigens zeer goed uitzag zonder donkere plekken. Scheelt weer wat Euro's...
Wat bedoel jij met de eerdere generaties? Welke bouwjaren bedoel je dan?
 
Ben ik ook wel benieuwd naar!

Aangezien ik in juni weer op de V4 naar de Alpen ga en de stator vroeg of laat gaat bij de eerste generaties heb ik zojuist de deksel er maar afgetrokken om hem te inspecteren. Ik heb overigens geen laadproblemen op het moment. Bij twijfel wilde ik hem vervangen voor het geupgrade model met nieuw vliegwiel en dan is het probleem ook opgelost. Maar tot mijn verbazing zit er in mijn blok nog een uitzondering en het veel betrouwbaardere Mitsibushi type in, die er overigens zeer goed uitzag zonder donkere plekken. Scheelt weer wat Euro's...
Wist niet dat de V4's er ook last van hadden... tot welk bouwjaar dan?
 
Wist niet dat de V4's er ook last van hadden... tot welk bouwjaar dan?
Het Aprilia forum staat er vol mee. Zie bijgevoegde link met iets meer informatie. Rond 2016 is er een aangepast vliegwiel gekomen waarbij het probleem verholpen is. Alleen de stator vervangen is een korte termijn oplossing bij de eerste bouwjaren.

 

Bijlagen

  • Screenshot_20240418_153624_Chrome.jpg
    Screenshot_20240418_153624_Chrome.jpg
    256 KB · Weergaven: 0
Het Aprilia forum staat er vol mee. Zie bijgevoegde link met iets meer informatie. Rond 2016 is er een aangepast vliegwiel gekomen waarbij het probleem verholpen is. Alleen de stator vervangen is een korte termijn oplossing bij de eerste bouwjaren.

Toch wel bijzonder om steeds weer dezelfde fout te maken... De mijne is van 2023 dus ik maak me geen zorgen maar heb de problemen bij de V2's wel meegemaakt.
 
Toch wel bijzonder om steeds weer dezelfde fout te maken... De mijne is van 2023 dus ik maak me geen zorgen maar heb de problemen bij de V2's wel meegemaakt.
Inderdaad, rond 2011/2012 gewisseld van leverancier en toen ging het weer mis. Maar zo heeft elk merk wel iets. Noem een Honda met de spanningsregelaars. Daardoor heb ik een keer moeten wandelen met een zo goed als nieuwe motor 😬
 
Ik wacht rustig af wat de garage ontdekt en wat de eventuele kosten zijn.

Net de garage gesproken. Het is niet de dynamo. Wat wel kapot is, het dashboard. Die is ter reparatie opgestuurd. Verder zijn ze in de kabelboom nog wat gekke dingen tegen gekomen als vochtschade. Ook nieuwe vochtschade als water in één van de koplampen. Dat moet gebeurd zijn tijdens de storm waar de motor in gestaan heeft, wachtende om op te worden gehaald. Het is nu wachten tot het dashboard terug is en aangesloten kan worden. Dan kan men verder trouble shooten.
 
Laatst bewerkt:
Een kapot dashboard zorgt ervoor dat je geen vermogen meer hebt? 🤔
Vind ik een vreemde conclusie.
Ik blijf erbij dat een Aprilia naar een fatsoenlijke Aprilia dealer moet voor dit soort zaken...
 
  • Leuk
Waarderingen: Fear
Wist niet dat de V4's er ook last van hadden... tot welk bouwjaar dan?
De 1000 heeft wel zijn kuren ja, dit is er 1 van. De 1100 zit stukje beter in elkaar.
Maar goed, jouw type heeft weer oververhittingsproblemen en de 1100 wil wel eens gaan lekken bij de bougie pakkingen.
 
@Fear
Met mijn 2007 Tuono had ik inhouden, stotteren, toerenteller die vast stond.
Destijds Bas van Roké gebeld en die zei, check hoofdzekering op oxidatie onder het zadel.
Spot on, zekeringhouder schoongemaakt en in de zuurvrije vaseline gezet met nieuwe (ik meen 30A) zekering en het was opgelost.

Sowieso iets om preventief te controleren bij de V2's.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Fear
Een kapot dashboard zorgt ervoor dat je geen vermogen meer hebt? 🤔
Vind ik een vreemde conclusie.

Same. Wat men gevonden heeft is niet goed, daar ben ik het mee eens. Maar wat men gevonden heeft houdt geen verband met mijn stilvallen. De motor is nog in reparatie dus het gehele verhaal/conclusie is nog niet bekend, hopelijk is het einde rit wel 1+1=2 maar voor nu nog niet.

Met mijn 2007 Tuono had ik inhouden, stotteren, toerenteller die vast stond.
Destijds Bas van Roké gebeld en die zei, check hoofdzekering op oxidatie onder het zadel.
Spot on, zekeringhouder schoongemaakt en in de zuurvrije vaseline gezet met nieuwe (ik meen 30A) zekering en het was opgelost.

Thanks voor de tip! Ik ga deze eens doorgeven aan de garage.

ANWB heeft wel de zekeringen onder het zadel gecontroleerd maar ik durf niet te zeggen of ze genoemde zekering ook hebben gedaan. Ik heb de ANWB wel met een 30A zekering in de hand gezien maar of het dus die zekering was? Stond niet bovenop toen ANWB bezig was, gulden middenweg tussen dichtbij geïnteresseerd meekijken versus afstand houden en de persoon de ruimte geven zeg maar.

Maar, stel(!) dit is het issue. Is het dan toeval dat ik uren 60/80 km/u heb gereden zonder problemen en het issue optrad op de snelweg met 100 km/u? Dat is namelijk een verband wat ik zie/op focus maar mogelijk is dat niet terecht.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een TomTom op een zelf gemaakte beugel van alu!
 

Bijlagen

  • 20240414_174708.jpg
    20240414_174708.jpg
    629,6 KB · Weergaven: 0
Gebruik een Samsung s20 met Calimoto er op met een universele phonemount van Interphone die draadloos oplaad. Heb deze op verschillende motoren en bevalt prima zo na verscheidene buitenlandse trips.
 
Toevallig ook foto’s beschikbaar? Spreekt toch meer tot de verbeelding 🙂
Uiteraard, de garage is dichtbij. Zie bijlage. Het is gemonteerd met een ram mount dus in alle hoeken te verstellen.
 

Bijlagen

  • 20240421_194313.jpg
    20240421_194313.jpg
    365,4 KB · Weergaven: 0
  • 20240421_194355.jpg
    20240421_194355.jpg
    342,2 KB · Weergaven: 0
  • 20240421_194416.jpg
    20240421_194416.jpg
    338,8 KB · Weergaven: 0
Uiteraard, de garage is dichtbij. Zie bijlage. Het is gemonteerd met een ram mount dus in alle hoeken te verstellen.
Ik heb ook zo’n ram-mount beugel, maar met een bevestiging om om de stuurbuis heen te klemmen, alleen kun je die op de Tuono niet in het midden van het stuur monteren. Jij hebt ‘m zo te zien in (hoe heet dat ding ook alweer?) het gat van de kroonplaat moer zitten.
 
Ik heb ook zo’n ram-mount beugel, maar met een bevestiging om om de stuurbuis heen te klemmen, alleen kun je die op de Tuono niet in het midden van het stuur monteren. Jij hebt ‘m zo te zien in (hoe heet dat ding ook alweer?) het gat van de kroonplaat moer zitten.
Dat klopt inderdaad. En ik wilde hem in het midden hebben. Het past precies.
 
Uitlijning op het midden met zo een korte RAM klem lukt best aardig


1713724342150.png


1713724373445.png


1713724401782.png
 

Bijlagen

  • 1713724132730.png
    1713724132730.png
    423,7 KB · Weergaven: 0
  • 1713723852657.png
    1713723852657.png
    1,3 MB · Weergaven: 0
  • 1713724152069.png
    1713724152069.png
    772,6 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan