Het Ducati Monster topic *deel 44*

Dizono

MF veteraan
18 apr 2016
2.368
2.246
Haarlem
Na vier jaar eindelijk weer tijd voor een nieuw draadje! Op dat het hernieuwde enthousiasme voor 'Il Mostro' maar mag voortleven!

Wat vooraf ging:
deel (1) deel (2) deel (3) deel (4) deel (5) deel (6) deel (7) deel (8) deel (9) deel (10) deel (11) deel (12) deel 13 deel 14 deel 15! deel16 Deel 17 Deel 18 Deel 19 Deel 20 deel 21 Deel 22 Deel 23 Deel 24 Deel 25 Deel 26 Deel 27 Deel 28 Deel 29 Deel 30 Deel 31 Deel 32 Deel 33 Deel 34 Deel 35 deel 36 deel 37 deel 38 deel 39 deel 40 deel 41 deel 42 deel 43

Alle Monsters op een rijtje
generation-ducati-monster-desmodue-une_hd.jpg

Al sinds de lancering van de eerste M900 in 1993 is de Monster een succesnummer in de line-up van Ducati. Inmiddels is de Monster toe aan zijn vierde generatie. Voor de duidelijkheid even alle Monsters op een rijtje:

Generatie 1: de Oermonster

Luchtgekoeld
In 1993 als 900 op de markt gekomen en al snel bijgestaan door de goedkopere 600 en 750 (en 400 voor enkele markten). Al deze Monsters zijn luchtgekoeld, hebben twee kleppen per cilinder en carburateurs. Later komen de 900i.e., 750i.e. en 620i.e. met injectie, die de carburateur-modellen vervangen. Uiteindelijk groeien de modellen nog één maal in capaciteit met respectievelijk de 1000, 800 en 695. De 1000 en 800 worden al snel opgevolgd door de S2R’s, met de uiterlijke kenmerken van de S4R, maar met luchtgekoelde Desmodue.

600 > 620 i.e. > 695
750 > 750 i.e. > 800 i.e. > S2R 800
900 > 900 i.e. > 1000 i.e. > S2R 1000

Watergekoeld
In 2001 lepelt Ducati het watergekoelde, vierkleps-blok uit de 916 in de Monster, met 101 pk flink sterker dan de 900 i.e. Als dat blok niet meer aan de emissie-regels kan voldoen volgt de S4R met het 996(cc) blok. Deze heeft voor het eerst ook een enkelvoudige swingarm en dubbele hoge uitlaten aan één kant. De uiteindelijke pk-topper van de eerste generatie Monster is de S4RS/S4R Testastretta met het 130pk-sterke 998-blok.

S4 > S4R > S4RS/S4R Testastretta

Generatie 2: Alles weer luchtgekoeld
In 2008 komt Ducati voor het eerst met een geheel nieuwe Monster. Alhoewel, helemaal nieuw zijn ze ook niet, want de luchtgekoelde tweekleps motorblokken zijn een doorontwikkeling van de blokken uit eerdere Monsters en andere Ducs. Ducati begint met de 696, al snel volgen de 796 en 1100. Onderlinge verschillen zijn behalve het motorblok de conventionele achterbrug van de 696 ten opzichte van de enkelvoudige brug van de 796 en de 1100 en de ouderwets droge koppeling van de 1100 ten opzichte van de natte koppeling van de twee lichtere machines. De 1100 krijgt nog een opvolger in de vorm van de 1100 EVO, met als belangrijkste verschil dat de uitlaten niet langer onder het kontje zitten, maar beide aan één kant naast het achterwiel.

696
796
1100 > 1100 EVO

Generatie 3: Desmoquattro’s
In 2014 lijkt het over en uit met de klassieke luchtgekoelde tweekleps Monsters. De 821 en 1200 maken hun intrede en beide hebben nu een watergekoeld desmoquattro-blok. Veel krachtiger dan de luchtgekoelde blokken, maar de klassieke eenvoud van de oer-Monster is verworden tot een technologisch hoogstandje met radiatoren, slangen en andere noodzakelijkheden.

821
1200

Generatie 3B: Back to basic
Aangezien Ducati met de 821 en de 1200 vooral vervangers heeft voor de 796 de 1100, blijft er ruimte over voor een vervanger voor de 696. Voor het eerst komt Ducati daarvoor met een apart model, met een andere frame én een luchtgekoelde Desmodue: de 797. Het gaat om het 803cc motorblok uit de 796, welke iets is teruggetuned om aan de huidige emissie-eisen te voldoen.

797

Generatie 4: Het roer om
Geen trellis-frame, geen luchtgekoeld blok, geen tweeklepper, niet meer de kenmerkende tank. Is de nieuwe Monster nog wel een Monster? De originele Monster uit 1993 combineerde een op de 888 Superbike gebasseerd frame met de luchtgekoelde desmodue van de Supersport. De nieuwe Monster heeft een op de V4 Panigale superbike gebasseerd frame en het 950-desmoquattro-blok van de Supersport. Dus da's dan eigenlijk wel weer helemaal tijdscorrect. Daarnaast is hij met 188 kilo rijklaar flink lichter dan de Monster 821. Hij schijn in ieder geval te rijden als een Ducati, dus ook liefhebbers van de nieuwe Monster (@OmedaveMT): wees welkom!

1619278151146.png


Onze Monsters:

@350-v-twin - Monster S2R 800 - 2005
350v2.jpg


@Jeroen s4 - Monster 821 Stripe - 2015
jeroens4.jpg


@Noël89 - Monster 620 i.e. - 2003
noel.jpg


@Junior Gixxer - Monster 1100 - 2009
gixxer.jpg


@Brasser - Monster 620 i.e. - 2004
brasser.jpg


@noetiepoerker26 - Monster S2R800 - 2004
noetiepoerker.jpg


@Dizono - Monster 696 - 2008
monster-dizono.jpg


@janjaapdeluxe - Monster S4RS - 2007
janjaap.jpg


@superduc again - Monster 900 i.e. - 2001
superduc.jpg


@Luky7_be - Monster 620 i.e. - 2004
lucky7-be.jpg


@dirkzelf - Monster 900 i.e. -2001
dirkzelf.jpg


@MonSter 1000s Dark - Monster 1100 Evo - 2011
a16cf9ad-6d8a-4d9c-9891-641c20e4ac27.jpg


Wil je ook met je Monster in de OP? Stuur mij dan even een PB!
 
Laatst bewerkt:
Veel gestelde vragen

Welke Monster moet ik kopen?

Wat je zelf wil, er is enorm veel keuze in modellen en prijzen en voor alle modellen valt wel iets te zeggen. Probeer voor jezelf na te gaan wat je zoekt en wat je mooi vindt. Ga proefrijden, lees tests en gebruikservaringen en maak je keuze. Wil je lucht- of watergekoeld, een droge of een natte koppeling en ga je voor lichtvoetig, bullig of voor zoveel mogelijk power? Een verkeerde keuze kun je nauwelijks maken. De vraag hier in het topic stellen levert vooral het resultaat dat iedereen je zijn of haar eigen model gaat aanraden...

Een Ducati is toch onbetrouwbaar en heel duur in onderhoud?
Als je opzoek bent naar een fiets met de laagste onderhoudskosten, dan kun je beter even verder zoeken. Iets uit Japan ofzo. Toch zijn Monsters met goed en tijdig onderhoud betrouwbaar. Met name de luchtgekoelde tweekleppers zijn simpel van opzet en door het gebrek aan bodywork is het vaak eenvoudig sleutelen, wat de garagerekeningen weer binnen de perken houdt. Met een werkplaatshandboek, wat gereedschap en geduld is zeker aan de luchtgekoelde Monsters een hoop ook goed zelf te doen. Vanaf de tweede generatie zijn de onderhoudsintervallen iets langer geworden.

Waar moet ik op letten bij aanschaf?
Probeer vooral kritisch te blijven, want na een testrit ben je waarschijnlijk verliefd en zie je alles door een roze bril. Zoek bij voorkeur naar een motor met sluitende onderhoudshistorie, waarbij het duidelijk is dat onderhoud zoals riemen en klepspeling op de gezette tijden is uitgevoerd en ook de kilometerstand enigszins te achterhalen en te controleren is. Neem iemand mee die verstand heeft van Ducati’s en/of laat een aankoopkeuring uitvoeren.

Handige links:

Specificaties van alle Monsters: Ducati Motorcycle Specifications
Onderdelen en tekeningen: Monster

Onze favoriete onderhoudsadressen/dealers
Moto Puro te Nuenen website
Verduyn website
Biggelaar special Performance website
Ducati Amsterdam website
Startwin te Loenen website
Ducati Zaltbommel website

Nog handige links of veelgestelde vragen voor de FAQ? Stuur me een PB en ik werk het bij!
 
Laatst bewerkt:
Heb de veelgestelde vragen even in een aparte reactie gezet, makkelijker naartoe linken als er weer iemand komt vragen welke Monster hij moet kopen O-)

@superduc again, @tr-808 en anderen die ik vergeet, nog een plaatje voor in de OP?
 
Zo, daar zijn we weer, frisse start! Super leuk forum! Helaas nog geen Duc, dus nog geen foto, maar die komt vast sneller dan ik denk!

Heb weer wat gevonden wat bij me in de buurt is, in budget valt, er leuk uitziet (op het eerste gezicht), de juiste getallen presenteert in "de lijst", maar wel v.e. particulier. Die verkoopt natuurlijk niet met garantie, maar dat had ik op de R6 ookniet, dus niet teveel z@uren Dirk.

Maar goed:

https://www.marktplaats.nl/a/motore...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
Wat vinden jullie? Ik denk dat ik sowieso eens een kijk/rijd afspraak ga maken.
 
Tja, in 2010 geïmporteerd, in 9 jaar 5 verschillende eigenaren. Als 'ie netjes gedocumenteerd is kan het een prima koop zijn, ziet er op de foto netjes en onverprutst uit. Kan ook zomaar flink meer kilometers achter de kiezen hebben als de historie niet bekend is. Gokje... Als je een dergelijk dikke Monster wil en zo min mogelijk gezeik, dan zou ik echt wat meer uitgeven en een iets frisser exemplaar zoeken of genoegen nemen met een wat minder dikke uitvoering.

Zelf zou ik eerder kijken bij zoiets: ≥ Ducati Monster 900 I.E (bj 2002) 24dkm origineel NL - Motoren | Ducati - Marktplaats.nl
 
Tja, in 2010 geïmporteerd, in 9 jaar 5 verschillende eigenaren. Als 'ie netjes gedocumenteerd is kan het een prima koop zijn, ziet er op de foto netjes en onverprutst uit. Kan ook zomaar flink meer kilometers achter de kiezen hebben als de historie niet bekend is. Gokje... Als je een dergelijk dikke Monster wil en zo min mogelijk gezeik, dan zou ik echt wat meer uitgeven en een iets frisser exemplaar zoeken of genoegen nemen met een wat minder dikke uitvoering.

Als ik op de i klik achter aantal eigenaren, lees ik dat het gaat om de afgelopen 15 jaar, niet 9..... ??

Minder dik, je bedoelt dan wellicht de 800ie? Of een 696?
 
Ik bedoel dat je voor jezelf goed moet bedenken wat je aan aanschaf wil uitgeven en binnen dat budget de netste Monster moet kopen die je kunt vinden. Ik kan niet in je portemonee kijken, maar als je bv 3000 euro wil uitgeven denk ik dat je onder aan de streep meer lol hebt van een nette 620 dan van een 900 die toch niet zo eerlijk en probleemloos blijkt als de verkoper je wilde doen geloven.

Ik spreek uit ervaring, kocht een van de goedkoopste Monster 900's van Marktplaats en was al bijna weer genezen van het Ducati-virus. -O-
 
Wel een deuk in de tank, verder ziet hij er netjes uit. Had hem ook net gepost ;)

Deze is ook aardig, al moeten die lelijke topkoffer en windschermpje er natuurlijk wel af: ≥ Monster M696+ - Motoren | Ducati - Marktplaats.nl

Deuki maar precies op de plaats van de controls op het stuur... mahniedoendan....

Maar die M696+ ziet er op zich goed uit, wel tegen randje budget, maar wat mij dan wel weer op valt is dat ie er na die grote Biggelaar beurt er in een heel jaar maar 1000 km mee heeft gereden..... Als ik deze heerlijke 696+ had dan zat dat er al minstens na een maand op.
 
Ik bedoel dat je voor jezelf goed moet bedenken wat je aan aanschaf wil uitgeven en binnen dat budget de netste Monster moet kopen die je kunt vinden. Ik kan niet in je portemonee kijken, maar als je bv 3000 euro wil uitgeven denk ik dat je onder aan de streep meer lol hebt van een nette 620 dan van een 900 die toch niet zo eerlijk en probleemloos blijkt als de verkoper je wilde doen geloven.

Ik spreek uit ervaring, kocht een van de goedkoopste Monster 900's van Marktplaats en was al bijna weer genezen van het Ducati-virus. -O-

Ja je hebt gelijk, ik wordt enthousiast en rek makkelijk mijn budget op, maar dat is niet eerlijk, uiteindelijk is ie voor de lol erbij en vervangt ie de R6 waar ik misschien nog 16-1700 voor kan vangen, dus ik moet op de grond blijven staan, en kan idd beter een goede 620 kopen dan een 900 met vraagtekens....

Budget zal realistisch gezien ook idd eerder 3000 zijn dan 5....

Thanks for putting me on the ground again!
 

Lijkt mij een redelijke fiets. Omschrijving lijkt ook goed. Ik vind 'm ietsjes verweerd: roest op het stuur b.v. Lijkt haast wel een buitenslaper ipv een garage gestalde fiets. Wel compleet met sleutels en boekjes en rekeningen vh onderhoud!

Motofun.nl heeft ook altijd wel een paar Monsters op voorraad, zoals een M620 Dark, M600 en een M1000 S.i.e.
Importeert zelf volgens mij.

Trouwens, wat is dit (specifiek gefotografeerd, dus betekent iets)?

Dat is een oliedruppelaar voor de ketting, wijst ook op een eigenaar die goed voor z'n Monster zorgde.
 
staat erop: OSCO. Da's een apparaatje dat je ketting automatisch gesmeerd houdt. Aan de roestplekjes te zien (ook op het stuur) heb ik wel het vermoeden dat deze niet heel zijn leven in een verwarmde garage heeft gestaan...
 
Thanks, ja idd roest op het stuur... en de dekseltje van de hydrauliek reservoirs zien er ook niet lekker meer uit... Kijk toch nog maar even verder...
 
https://www.marktplaats.nl/a/motore...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
Wat vinden jullie? Ik denk dat ik sowieso eens een kijk/rijd afspraak ga maken.

Even contact gezocht met verkoper: Parellel import, bj 2001, import 2009, 6 eigenaren afgelopen 15 jaar. Heeft 'm sinds februari, maar wil geen 2 naked bikes.

"paar 100 km gereden na riemen vervanging". Hij laat de prijs nu al zakken naar ultimo 2.750,--

Nog geen antwoord op wie het onderhoud heeft verricht.....

Opmerkelijk.... maar ga toch een keer kijken..... 🤞
 
Op Autoscout24 staat deze S2R1000 met deze omschrijving:

Ducati S2R 1000
Some marks of usage.
Red with white stripe
White alloy wheels.
The battery is from 2018
Both tires are almost new
The breaks are almost new
the chain is almost new

Last maintenance done on the 22 June.
Previous maintenance done with Biggelaar Oisterwijk

Motorcycle rides smoothly without any issue.

S2Rrood.jpg
 
Op Autoscout24 staat deze S2R1000 met deze omschrijving:

Ducati S2R 1000
Some marks of usage.
Red with white stripe
White alloy wheels.
The battery is from 2018
Both tires are almost new
The breaks are almost new
the chain is almost new

Last maintenance done on the 22 June.
Previous maintenance done with Biggelaar Oisterwijk

Motorcycle rides smoothly without any issue.

Bekijk bijlage 1534599

Link?
 
Terug
Bovenaan Onderaan