Na vier jaar eindelijk weer tijd voor een nieuw draadje! Op dat het hernieuwde enthousiasme voor 'Il Mostro' maar mag voortleven!
Wat vooraf ging:
deel (1) deel (2) deel (3) deel (4) deel (5) deel (6) deel (7) deel (8) deel (9) deel (10) deel (11) deel (12) deel 13 deel 14 deel 15! deel16 Deel 17 Deel 18 Deel 19 Deel 20 deel 21 Deel 22 Deel 23 Deel 24 Deel 25 Deel 26 Deel 27 Deel 28 Deel 29 Deel 30 Deel 31 Deel 32 Deel 33 Deel 34 Deel 35 deel 36 deel 37 deel 38 deel 39 deel 40 deel 41 deel 42 deel 43
Alle Monsters op een rijtje
Al sinds de lancering van de eerste M900 in 1993 is de Monster een succesnummer in de line-up van Ducati. Inmiddels is de Monster toe aan zijn vierde generatie. Voor de duidelijkheid even alle Monsters op een rijtje:
Generatie 1: de Oermonster
Luchtgekoeld
In 1993 als 900 op de markt gekomen en al snel bijgestaan door de goedkopere 600 en 750 (en 400 voor enkele markten). Al deze Monsters zijn luchtgekoeld, hebben twee kleppen per cilinder en carburateurs. Later komen de 900i.e., 750i.e. en 620i.e. met injectie, die de carburateur-modellen vervangen. Uiteindelijk groeien de modellen nog één maal in capaciteit met respectievelijk de 1000, 800 en 695. De 1000 en 800 worden al snel opgevolgd door de S2R’s, met de uiterlijke kenmerken van de S4R, maar met luchtgekoelde Desmodue.
600 > 620 i.e. > 695
750 > 750 i.e. > 800 i.e. > S2R 800
900 > 900 i.e. > 1000 i.e. > S2R 1000
Watergekoeld
In 2001 lepelt Ducati het watergekoelde, vierkleps-blok uit de 916 in de Monster, met 101 pk flink sterker dan de 900 i.e. Als dat blok niet meer aan de emissie-regels kan voldoen volgt de S4R met het 996(cc) blok. Deze heeft voor het eerst ook een enkelvoudige swingarm en dubbele hoge uitlaten aan één kant. De uiteindelijke pk-topper van de eerste generatie Monster is de S4RS/S4R Testastretta met het 130pk-sterke 998-blok.
S4 > S4R > S4RS/S4R Testastretta
Generatie 2: Alles weer luchtgekoeld
In 2008 komt Ducati voor het eerst met een geheel nieuwe Monster. Alhoewel, helemaal nieuw zijn ze ook niet, want de luchtgekoelde tweekleps motorblokken zijn een doorontwikkeling van de blokken uit eerdere Monsters en andere Ducs. Ducati begint met de 696, al snel volgen de 796 en 1100. Onderlinge verschillen zijn behalve het motorblok de conventionele achterbrug van de 696 ten opzichte van de enkelvoudige brug van de 796 en de 1100 en de ouderwets droge koppeling van de 1100 ten opzichte van de natte koppeling van de twee lichtere machines. De 1100 krijgt nog een opvolger in de vorm van de 1100 EVO, met als belangrijkste verschil dat de uitlaten niet langer onder het kontje zitten, maar beide aan één kant naast het achterwiel.
696
796
1100 > 1100 EVO
Generatie 3: Desmoquattro’s
In 2014 lijkt het over en uit met de klassieke luchtgekoelde tweekleps Monsters. De 821 en 1200 maken hun intrede en beide hebben nu een watergekoeld desmoquattro-blok. Veel krachtiger dan de luchtgekoelde blokken, maar de klassieke eenvoud van de oer-Monster is verworden tot een technologisch hoogstandje met radiatoren, slangen en andere noodzakelijkheden.
821
1200
Generatie 3B: Back to basic
Aangezien Ducati met de 821 en de 1200 vooral vervangers heeft voor de 796 de 1100, blijft er ruimte over voor een vervanger voor de 696. Voor het eerst komt Ducati daarvoor met een apart model, met een andere frame én een luchtgekoelde Desmodue: de 797. Het gaat om het 803cc motorblok uit de 796, welke iets is teruggetuned om aan de huidige emissie-eisen te voldoen.
797
Generatie 4: Het roer om
Geen trellis-frame, geen luchtgekoeld blok, geen tweeklepper, niet meer de kenmerkende tank. Is de nieuwe Monster nog wel een Monster? De originele Monster uit 1993 combineerde een op de 888 Superbike gebasseerd frame met de luchtgekoelde desmodue van de Supersport. De nieuwe Monster heeft een op de V4 Panigale superbike gebasseerd frame en het 950-desmoquattro-blok van de Supersport. Dus da's dan eigenlijk wel weer helemaal tijdscorrect. Daarnaast is hij met 188 kilo rijklaar flink lichter dan de Monster 821. Hij schijn in ieder geval te rijden als een Ducati, dus ook liefhebbers van de nieuwe Monster (@OmedaveMT): wees welkom!
Onze Monsters:
@350-v-twin - Monster S2R 800 - 2005
@Jeroen s4 - Monster 821 Stripe - 2015
@Noël89 - Monster 620 i.e. - 2003
@Junior Gixxer - Monster 1100 - 2009
@Brasser - Monster 620 i.e. - 2004
@noetiepoerker26 - Monster S2R800 - 2004
@Dizono - Monster 696 - 2008
@janjaapdeluxe - Monster S4RS - 2007
@superduc again - Monster 900 i.e. - 2001
@Luky7_be - Monster 620 i.e. - 2004
@dirkzelf - Monster 900 i.e. -2001
@MonSter 1000s Dark - Monster 1100 Evo - 2011
Wil je ook met je Monster in de OP? Stuur mij dan even een PB!
Wat vooraf ging:
deel (1) deel (2) deel (3) deel (4) deel (5) deel (6) deel (7) deel (8) deel (9) deel (10) deel (11) deel (12) deel 13 deel 14 deel 15! deel16 Deel 17 Deel 18 Deel 19 Deel 20 deel 21 Deel 22 Deel 23 Deel 24 Deel 25 Deel 26 Deel 27 Deel 28 Deel 29 Deel 30 Deel 31 Deel 32 Deel 33 Deel 34 Deel 35 deel 36 deel 37 deel 38 deel 39 deel 40 deel 41 deel 42 deel 43
Alle Monsters op een rijtje
Al sinds de lancering van de eerste M900 in 1993 is de Monster een succesnummer in de line-up van Ducati. Inmiddels is de Monster toe aan zijn vierde generatie. Voor de duidelijkheid even alle Monsters op een rijtje:
Generatie 1: de Oermonster
Luchtgekoeld
In 1993 als 900 op de markt gekomen en al snel bijgestaan door de goedkopere 600 en 750 (en 400 voor enkele markten). Al deze Monsters zijn luchtgekoeld, hebben twee kleppen per cilinder en carburateurs. Later komen de 900i.e., 750i.e. en 620i.e. met injectie, die de carburateur-modellen vervangen. Uiteindelijk groeien de modellen nog één maal in capaciteit met respectievelijk de 1000, 800 en 695. De 1000 en 800 worden al snel opgevolgd door de S2R’s, met de uiterlijke kenmerken van de S4R, maar met luchtgekoelde Desmodue.
600 > 620 i.e. > 695
750 > 750 i.e. > 800 i.e. > S2R 800
900 > 900 i.e. > 1000 i.e. > S2R 1000
Watergekoeld
In 2001 lepelt Ducati het watergekoelde, vierkleps-blok uit de 916 in de Monster, met 101 pk flink sterker dan de 900 i.e. Als dat blok niet meer aan de emissie-regels kan voldoen volgt de S4R met het 996(cc) blok. Deze heeft voor het eerst ook een enkelvoudige swingarm en dubbele hoge uitlaten aan één kant. De uiteindelijke pk-topper van de eerste generatie Monster is de S4RS/S4R Testastretta met het 130pk-sterke 998-blok.
S4 > S4R > S4RS/S4R Testastretta
Generatie 2: Alles weer luchtgekoeld
In 2008 komt Ducati voor het eerst met een geheel nieuwe Monster. Alhoewel, helemaal nieuw zijn ze ook niet, want de luchtgekoelde tweekleps motorblokken zijn een doorontwikkeling van de blokken uit eerdere Monsters en andere Ducs. Ducati begint met de 696, al snel volgen de 796 en 1100. Onderlinge verschillen zijn behalve het motorblok de conventionele achterbrug van de 696 ten opzichte van de enkelvoudige brug van de 796 en de 1100 en de ouderwets droge koppeling van de 1100 ten opzichte van de natte koppeling van de twee lichtere machines. De 1100 krijgt nog een opvolger in de vorm van de 1100 EVO, met als belangrijkste verschil dat de uitlaten niet langer onder het kontje zitten, maar beide aan één kant naast het achterwiel.
696
796
1100 > 1100 EVO
Generatie 3: Desmoquattro’s
In 2014 lijkt het over en uit met de klassieke luchtgekoelde tweekleps Monsters. De 821 en 1200 maken hun intrede en beide hebben nu een watergekoeld desmoquattro-blok. Veel krachtiger dan de luchtgekoelde blokken, maar de klassieke eenvoud van de oer-Monster is verworden tot een technologisch hoogstandje met radiatoren, slangen en andere noodzakelijkheden.
821
1200
Generatie 3B: Back to basic
Aangezien Ducati met de 821 en de 1200 vooral vervangers heeft voor de 796 de 1100, blijft er ruimte over voor een vervanger voor de 696. Voor het eerst komt Ducati daarvoor met een apart model, met een andere frame én een luchtgekoelde Desmodue: de 797. Het gaat om het 803cc motorblok uit de 796, welke iets is teruggetuned om aan de huidige emissie-eisen te voldoen.
797
Generatie 4: Het roer om
Geen trellis-frame, geen luchtgekoeld blok, geen tweeklepper, niet meer de kenmerkende tank. Is de nieuwe Monster nog wel een Monster? De originele Monster uit 1993 combineerde een op de 888 Superbike gebasseerd frame met de luchtgekoelde desmodue van de Supersport. De nieuwe Monster heeft een op de V4 Panigale superbike gebasseerd frame en het 950-desmoquattro-blok van de Supersport. Dus da's dan eigenlijk wel weer helemaal tijdscorrect. Daarnaast is hij met 188 kilo rijklaar flink lichter dan de Monster 821. Hij schijn in ieder geval te rijden als een Ducati, dus ook liefhebbers van de nieuwe Monster (@OmedaveMT): wees welkom!
Onze Monsters:
@350-v-twin - Monster S2R 800 - 2005
@Jeroen s4 - Monster 821 Stripe - 2015
@Noël89 - Monster 620 i.e. - 2003
@Junior Gixxer - Monster 1100 - 2009
@Brasser - Monster 620 i.e. - 2004
@noetiepoerker26 - Monster S2R800 - 2004
@Dizono - Monster 696 - 2008
@janjaapdeluxe - Monster S4RS - 2007
@superduc again - Monster 900 i.e. - 2001
@Luky7_be - Monster 620 i.e. - 2004
@dirkzelf - Monster 900 i.e. -2001
@MonSter 1000s Dark - Monster 1100 Evo - 2011
Wil je ook met je Monster in de OP? Stuur mij dan even een PB!
Laatst bewerkt: