Ongewenste Alarmlicht na aansluiten LED

dijkracer

MF'er
27 mei 2003
49
0
Zoetermeer
Heb zojuist mijn motor voorzien van LED knipperlichten en een LED knipperrelay.
Maar als ik nu mijn knipperlichten aanzet gaat ze alle 4 tegelijk knipperen :N ???
Zowel als ik de richting knop naar links of naar rechtsduw.

Waar zou dit aan kunnen liggen?? :?
 
Ja.. daar dacht ik ook al aan.

Het enige wat ik gedaan heb is de oude knippers eraf gehaald, nieuwe geplaatst en het knipperrelay vervangen. Niks met nieuwe kabels of iets dergelijks, zelfs het relay was plug en play..

Daar kan toch weinig mee mis gaan zou je zo zeggen....
 
Ja.. daar dacht ik ook al aan.

Het enige wat ik gedaan heb is de oude knippers eraf gehaald, nieuwe geplaatst en het knipperrelay vervangen. Niks met nieuwe kabels of iets dergelijks, zelfs het relay was plug en play..

Daar kan toch weinig mee mis gaan zou je zo zeggen....
Was het toch meer plug and PRAY ;)
wat ik denk is dat links/rechts verwisseld is met voor/achter. Oftwel het nieuwe knipperrelais stuurt net de verkeerde knippers aan ;)
 
Het knipperrelay staat voor de keuze schakelaar. Dus daar kan het niet aan liggen. Ook heb ik nu gewisseld met de aansluiten. Voor los en allebij achter, of alleen de linkerkant aansluiten e.d. maar telkens blijkt dat toch de vier knipperlichten worden aangestuurd.

Wat me ook opviel is dat de knipperindicator onder de km-teller in geen van de gevallen brandt.
 
Nog ff een schematje in elkaar geplakt, met paint... maar goed ik hoop dat ie duidelijk is.

knipperschema.jpg


Bijlage: knipperschema.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat indicator-lampje kan onmogelijk op een knipperlampen-rij staan en al helemaal niet op 2, tenzij je een dioden-poort inzet maar dat zie ik hier niet.

Ik denk dat een indicator-lampje een eigen aansluiting op het relais òf op de keuze-schakelaar behoort te hebben want "mijn" trucje met 2 diodes is een nood-oplossing omdat die diodes dan tevens ongewild als zekeringen onder omstandigheden kunnen sneuvelen.

Wat voor tekenmethode gebruik je? In schema's zet ik altijd 2 "oude" manieren in: elkaar kruisende maar niet elkaar verbindende lijnen een bochtje door de kruising en een knoop"punt" in de kruising als die wèl tevens een verbinding vormt.

Ik denk dat dat lijntje-naar-blauw vanaf het indicatorlampje een misverstand moet zijn.

Edit: en ik denk dat blauw niet paars mag raken en dat ook de 2 paarsen elkaar niet mogen raken.
 
Laatst bewerkt:
Willem1940 schreef hetvolgende
Ik denk dat dat lijntje-naar-blauw vanaf het indicatorlampje een misverstand moet zijn.

Edit: en ik denk dat blauw niet paars mag raken en dat ook de 2 paarsen elkaar niet mogen raken.

M.i klopt dit wel, menig japans motortje is zo uitgevoerd. Het probleem zit hem in het stroomverbruik van de led knipperlichten. Deze is zo laag dat via het indicatorlampje de andere kant ook wordt geactiveerd.
Als je het indicatorlampje los haalt zal alles normaal werken
:Y
Ik heb jouw schema aangepast en uitgebreid met 2 diodes (1N4001 o.i.d.), als je het zo aansluit zal alles zonder problemen werken.

Succes ;)

PS schema zit als attachment, invoegen is vaud gegaan .....

Bijlage: schema.gif
 
Hartelijk dank voor de reacties!

Ik ga het aangepaste schema van Enigma1500 maken, ik hoop dat het dan verholen is. Trouwens wel makkelijk met files e.d. maar toch *D

Nog een opmerking over mijn schema, dat heb ik rechtstreeks overgetekend uit het Haynes werkplaatshandboek. En ik ben verder geen elektrotechnicus of zoiets dus vandaar dat het er wat klunzig uitziet.... :N
 
Laatst bewerkt:
*O* *O* als je het indikator lampje tussen de relais en schakelaar zet ben je er waarschijnlijk ook vanaf, en dan bedoel ik wel TUSSEN dus de plus aan de relais zijde en de mim aan de schakelaar zijde.
Dit gaat niet altijd maar dat zou je moeten proberen of je relais hiervoor geschikt is.

Groetjes aan je voetjes
B@rtje
 
Willem1940 schreef hetvolgendeM.i klopt dit wel, menig japans motortje is zo uitgevoerd. Het probleem zit hem in het stroomverbruik van de led knipperlichten. Deze is zo laag dat via het indicatorlampje de andere kant ook wordt geactiveerd.
Als je het indicatorlampje los haalt zal alles normaal werken
:Y
Ik heb jouw schema aangepast en uitgebreid met 2 diodes (1N4001 o.i.d.), als je het zo aansluit zal alles zonder problemen werken.

Succes ;)

PS schema zit als attachment, invoegen is vaud gegaan .....
:^


Was al druk aan het zoeken of iemand de oplossing had. :Y

Doe ik wel plaatjes plakken :

full
 
Het schema is onvolledig, niet alle leidingen zijn getekend, geen voedingslijn te volgen en ik vermoed dat er ook een condensator ergens aanwezig moet zijn.

Ik neem aan dat het pilootlampje een verwaarloosbaar verbruik heeft, dus het kan zonder dioden met 1 aansluiting op de R-lijn en met de andere op de L-lijn worden gezet (dus NIET aan min/aarde) en zal dan per situatie zelf de "aarde" kiezen door de koud blijvende lampen heen, hetzij L of R.
 
Het schema is onvolledig, niet alle leidingen zijn getekend, geen voedingslijn te volgen en ik vermoed dat er ook een condensator ergens aanwezig moet zijn.

Ik neem aan dat het pilootlampje een verwaarloosbaar verbruik heeft, dus het kan zonder dioden met 1 aansluiting op de R-lijn en met de andere op de L-lijn worden gezet (dus NIET aan min/aarde) en zal dan per situatie zelf de "aarde" kiezen door de koud blijvende lampen heen, hetzij L of R.

Schema komt rechtstreeks uit de haynes manual. Het relay wordt gevoed door de +. Deze lijn was op mijn computer rood, maar is door invoegen meer bruin geworden :? . Het relay heeft dus maar 2 draden en geen massa.
 
Ik heb even een kladschema'tje geattached voor de aansluitwijze van een pilootlampje met verwaarloosbaar verbruik tussen de linker- en rechterpinkers.

Dit schema wat jij tekent is dus hetzelfde als het eerste schema, alleen anders opgezet. Het probleem zit toch in het controlelampje. Deze is vaak 12 volt 3 watt, dus een inwendige weerstand van 48 ohm. Led knipperlichten verbruiken gemiddeld zo'n 40 millAmpere = 0,04 A. (dat is dus ook de reden dat er een andere knipperlicht automaat gemonteerd moet worden, op de originele [met twee draden!] werken ze niet omdat die minimaal 2*21 watt nodig heeft) dat is dus een inwendige weerstand van 300 ohm. In verhouding met de knipperlichtjes heeft het controlelampje dus een hele lage weerstand en zal dus niet gaan branden maar wel de stroom van de linker naar de rechter gaan geleiden en v.v..
Zoals ik al eerder schreef, als je het controlelampje loshaalt en alles werkt wel goed is dat dus de oorzaak.
 
Laatst bewerkt:
Het schema is onvolledig, niet alle leidingen zijn getekend, geen voedingslijn te volgen en ik vermoed dat er ook een condensator ergens aanwezig moet zijn.

Ik neem aan dat het pilootlampje een verwaarloosbaar verbruik heeft, dus het kan zonder dioden met 1 aansluiting op de R-lijn en met de andere op de L-lijn worden gezet (dus NIET aan min/aarde) en zal dan per situatie zelf de "aarde" kiezen door de koud blijvende lampen heen, hetzij L of R.
Waar wil je die condensator voor gebruiken? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan