GS550E toonbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
3.5 slag lijkt me inderdaad een beetje veel, misschien is dit voor de eerdere 550, probeer maar eens 2,5 slag en kijk of hij mee gaat doen, maar eigenlijk eerst synchen anders lijf je klooien...
 
Over het eruit trillen trouwens, onder de schroef heb je wel de juiste onderdelen zitten? Een rubber o-ring, metalen ring en veer?
 
Oh, nog even wat anders, Heb je er al wat kilometers mee gemaakt ?? Mijn CB900 was de eerste 20 kilometer er enorm goed in om rookgordijnen aan te leggen. Ik dacht eerst serieuze problemen te hebben, maar na een paar proefritjes heb ik pas echt alles na gesteld en is alles goed gekomen. Geen rookwalmen of vreemde oliegebruiken. Soms moet zo'n blokje even door de zure appel heen.

Ik bedoel, van een beetje stationair draaien komt alles niet alles op zijn plaats. Als er geen nare bijgeluiden zijn, en alles werkt mee, zou ik hem maar eens inrijden.

Soms zijn die Amerikanen echt idioten, maar dit kan ik als positief beamen:
Break In Secrets--How To Break In New Motorcycle and Car Engines For More Power

Ik heb afgelopen winter een VFR herbouwd voor een prive rijder. De machine wordt alleen gebruikt om op het circuit te racen. Van meet af aan vol gaan en het blokje draait als een zonnetje.

Soms zijn we (ook ik) te voorzichtig en door te lage toerentallen brengen we meer schade aan dan wat goed is voor zo'n blokje. Stationair draaien is funest, lage oliedruk, instabiele toerentallen en zuigersnelheden, slechte koeling veroorzaken schade. Ik rijdt mijn blokken warm, laat ze nooit warmdraaien.

Niet dat dit helpt, wilde het zomaar laten weten.

Raymond
 
Raymond, je schreef dit:

Die carburateurs ben ik niet helemaal zeker van. Bij de Honda's heb je na een volledige revisie een zogenaamde "idle drop test". Eerst alle schroeven op fabrieks instelling (3,5 lijkt mij wat veel voor mikunies) Meestal is dit 2 tot 2,5 slagen. (Bij amerikaanse carburateurs is het eerder 2,5 bij europese is het eerder 2) Eerst alle carburateurs synchroniseren, daarna stationair afstellen op zo'n 1100rpm. Als alles synchroon is, de stelschroeven uitdraaien (allemaal tegelijk per kwart slag) totdat het toerental ongeveer 50 toeren daalt. Daarna alle schroeven een klein tikkie terug en normaal zit je dan goed.

Ik zal eens kijken of ik hier wat mee kan. 3.5 slag of meer lijkt mij niet kloppen, omdat de schroeven wel erg los komen te zitten. Ik zou ze dan moeten borgen met Loctite, dat kan nooit de bedoeling zijn!
Of ik mis onderdelen, zoals Robin al opperde. Maar dat kan ik niet controleren...
Ik heb hier een exploded view van de carbs die ik ook heb, daar word ik dus niet wijzer van:

05uu7.gif


Tja, wat mijn topic betreft: ik probeer mijn gedachtengang over te brengen, ben niet te beroerd om fouten toe te geven, goede duidelijke fotoos horen erbij (vind ik), ben geneigd om dingen anders te doen. Echter: ik ben wel technisch en handig, maar dan op een breed vlak. Dus niet alleen op motorfiets gebied, maw ik weet niet alles van motorfietsen. Gelukkig maar!
Daarbij komt nog: geduldig zijn is belangrijk.

Ohja Raymond, rijden met de GS heb ik nog niet kunnen doen:

moet nog ketting inkorten, voorremmerij voormekaar maken (krijg geen remdruk), wegenbelasting betalen en nog een verzekering afsluiten.
Die laatste twee is nog even een probleem: betalingsachtertand vd werkgever.
En het UWV betaald pas als het failissement is afgerond, duurd nog even dus...
Ik weet wel dat goed stationair draaien niet alles zegt, maar je moet ergens beginnen he.

En nogmaals: bedankt voor de reakties! Zonder reakties geen topic, toch?
 
Die regelschroeven staan niet in de tekening, maar je hebt ze toch echt:

carbtitan2mz1.jpg


Normaal als je zo'n luchtregelschroef monteerd gaat de veer als eerste op de luchtregelschroef, vervolgens een metalen ringetje gevolgd door een o-ringetje. Dus het O-ringetje komt helemaal onderin het gat te zitten en verzorgd onder de veerdruk de afdichting tussen de luchtregelschroef en het carburateurhuis.

Zijn wel alle passages schoon in het carburateurhuis, of zijn er wellicht wat verfresten of ander vuil meegekomen ??

Ja, ze schrijven inderdaad 3,5 slagen voor, echter sommige modellen hebben een voorinstelling van 1,5 slagen (afhankelijk van serienummer van carburateur). Dit is om het zeg maar makkelijk te maken.

Staan de carburateurs redelijk synchroon afgesteld ??

Succes,

Raymond
 
Laatst bewerkt:
Zo, de geldkwestie is voorlopig geregeld en ben bij het CWI geweest. :r
Eerst ff koffie drinken en wat eten. En dan verder met Suusje!

Raymond, dat die stelschroeven daar zitten dat wist ik wel. Ze staan wel degelijk op de tekening, ook op de tekening die in mn handboek staat. Ze worden alleen niet genoemd en aangeduidt...
Ik zal straks eens kijken wat onder die schroeven zit.
Wanneer ik de gaskleppen omhoog beweeg, doormiddel vd hefboom waar de gaskabel aanzit,
dan gaan de kleppen tegelijk omhoog en sluiten ook alle netjes gelijk, dus dat lijkt me wel okee.
Of gaat het hier niet alleen om? De randen vd gaskleppen zijn mooi scherp en dichten dan ook goed af.

:W
 
Wanneer ik de gaskleppen omhoog beweeg, doormiddel vd hefboom waar de gaskabel aanzit,
dan gaan de kleppen tegelijk omhoog en sluiten ook alle netjes gelijk, dus dat lijkt me wel okee.
Of gaat het hier niet alleen om? De randen vd gaskleppen zijn mooi scherp en dichten dan ook goed af.

:W

Bij synchroniseren gaat het niet om wat je de motor 'aanbiedt', maar om wat de motor 'vraagt'. Door de gasschuiven gelijk te stellen denk je alle cilinders evenveel mengsel te geven. Dit is echter niet zo omdat de hoeveelheid aangezogen mengsel per cilinder wordt bepaald door compressie, klepspeling etc. Dat is zeker bij wat oudere motoren (door slijtage) nooit bij alle cilinders gelijk. De ene cilinder zuigt dus sterker dan de andere. Om toch in alle inlaatspruitstukken dezelfde vacuumwaarde te krijgen kan het dus zo zijn dat je gasschuiven juist niet gelijk moeten staan. Daarom moet je ook altijd synchroon stellen met een vacuummeter en niet op het oog de gasschuiven gelijk stellen.
 
Laatst bewerkt:
Das helemaal correct, maar bij een volledig gereviseerde motor zoals die van die HAPO kan het verschil nooit zo groot zijn dat bij gelijke gasschuiven 1cilinder er helemaal de brui aan geeft. Of er moet iets dramatisch mis zijn met 1 van de kleppen.....

Blijf het topic volgen tot ie 100% in orde is. ;)
 
Moet eerlijk gezegd het topic even teruglezen over die cilinder die niet mee wil doen, maar mij lijkt idd ook niet dat je dat met synchroniseren kunt oplossen. Synchroniseren is ook het laatste wat je moet doen, als de motor netjes op vier cilinders loopt. Tot die tijd is het overigens zeker niet onverstandig om de gasschuiven allemaal gelijk te stellen (op het oog) als basisafstelling.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, eerst dient hij op vier pitten stationair te draaien. Soms zijn de kleine passages in de carburateur die het stationaire deel verzorgen verstopt. Vermoed trouwen ook dat deze Mikuni het stationair deelt met het chokekanaal vanuit de kleine sproeier. Die kanaaltjes zo zo verdraait lastig om schoon te krijgen. Je schreef ook eerder dat ie met de choke wel meedeed. Ik denk toch dat één van die kanaaltjes dicht zit. Controleer ook de twee gaatjes in het membraanhuis bovenin, en of het membraan wel goed afsluit. Wanneer de carb eraf ligt kun je met behulp va een stofzuiger zie of de gasschuif omhoog gaat bij geopende gasklep (Stofzuiger aan cylinderzijde van de carburateur)

Bij mijn XS wil die ook wel eens slecht stationair draaien, echter open ik dan de luchtfilterbox en tijdens het draaien bij ongeveer 2000-3000 toeren even de hand voor iedere carburateur afzonderlijk. Dan trekt ie meestal wel de prut weg. Anders wordt het echt handmatig de carburateurs reinigen.

Daarna vacuum gelijk stellen.
Daarna luchtregelschroeven afstellen
Daarn vacuum nogmaals controleren.

Raymond
 
Laatst bewerkt:
BoldorAlbert: nou, dan kun je lekker lang blijven volgen!! _O-
CB3504fun: ik begrijp je 100%. Maar die tweede moet ook zonder synchen meedoen, mee eens?
Ik vermoed dat Raymond de spijker op zn kop slaat.
Want:

ik heb de stelschroeven eruit gedraaid en datgene eruit gevist wat er in zit:

stationairestelschroef1de6.jpg


Bij drie carbs kwam het spul er los uit, met de imbussleutel (links) kon ik de O-ring er gemakkelijk uit krijgen.

Bij een carb kwam het setje compleet eruit:

stationairestelschroef2bm2.jpg


Alles schoongemaakt en het gat doorgespoten met remmenreiniger, de reiniger zakte naar beneden, dus in iedergeval een doorgang is vrij. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het hele kanaal los is!
Daarna de schoeven 'vast' gedraaid en 3,5 slag omhoog gedraaid zodat de kop iets uitsteekt en toch wel vrij los zit (blijf ik vreemd vinden).
Toen de tank voor de zoveelste keer aangesloten en de motor gestart.
Nu reageert de motor wel goed op het gas, bij gas dicht draaien zakt het toerental meteen naar de 1500 t/m ofzo. Dus dat is gefikst!
MAAR: de tweede cilinder blijft stug volhouden, uitlaat wordt amper warm.
Nu kom ik op wat Raymond al zei: er moet toch ergens een kanaaltje dicht zitten, omdat ie wel mee doet wanneer ik de choke handmatig bedien bij cil 2.

Ga weer verder, het zal nu wel weer droog zijn.
 
Laatst bewerkt:
Op de bovenste foto lijkt het puntje iets korter. Is ie niet afgebroken in het carburateur huis waardoor het gaatje dicht zit naar het spruitstuk. (Je zal de eerste niet wezen D :+ )

Gemengd lucht en benzine moet in het spruitstuk komen. Lucht komt meen ik vanaf de membraan kamer aan bovenzijde of via de luchtsproeier aan achterzijde in de luchtkelk.

Benzine komt na wat meer studie toch onder uit de vlotterbak. Er zit wel een extra kanaaltje wat dicht kan zitten door vuil of vloeibare pakking, mits je dat hebt gebruikt. Onderin zit meen ik een teringjantje klein sproeiertje gemonteerd.

091_Spray%20holes%20in%20bowl%20until%20shoots%20out.jpg
 
Laatst bewerkt:
Handeling op de foto hierboven had ik al uitgevoerd, is okee.
Motor gestart terwijl luchtfilter vd carbs af was. Gekeken naar wat de gasschuiven deden tijdens gasgeven, bij de tweede carb reageert de schuif niet.
De carbs eraf gehaald en toen gevoeld aan het inlaatrubber of de 2de cilinder uberhaupt wel zuigt: nou en of!
Daar ligt het dus niet aan.
Ik ga de tweede carb nog eens nauwkeurig onderzoeken! Wat denkt ie wel niet, dat ie hapo voor het lapje kan houden? Nou, mooi niet. :P
 
Handeling op de foto hierboven had ik al uitgevoerd, is okee.
Motor gestart terwijl luchtfilter vd carbs af was. Gekeken naar wat de gasschuiven deden tijdens gasgeven, bij de tweede carb reageert de schuif niet.
De carbs eraf gehaald en toen gevoeld aan het inlaatrubber of de 2de cilinder uberhaupt wel zuigt: nou en of!
Daar ligt het dus niet aan.
Ik ga de tweede carb nog eens nauwkeurig onderzoeken! Wat denkt ie wel niet, dat ie hapo voor het lapje kan houden? Nou, mooi niet. :P

Goedzo Hans, keihard afstraffen die carb :P
Don't mess with the (photoshop :+ ) master....
 
Laatst bewerkt:
Ik spot wel met mezelf...
Denk dat ik het gevonden heb en als dat zo is...vertoon ik me hier niet meer.
Ik werd overvallen door een regenbui, kom zo weer.
 
Ik spot wel met mezelf...
Denk dat ik het gevonden heb en als dat zo is...vertoon ik me hier niet meer.
Ik werd overvallen door een regenbui, kom zo weer.

Ja, en dan zitten wij met een onopgelost misterie.

Ergens een poetsdoekje achtergelaten (Hapo voor het lapje houden) ??? Membraan verkeerd geplaats ??


Spannend, dat wachten... :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Denk eerder dat je membraamrubber gescheurd is boven waar de gasnaald mee opgehangen is. Mits het zo'n carb is.
 
Zo kom je toch weer een grote stap verder!!Beter!!
Ik wilde ook nog posten om maar gewoon te gaan rijden,heb ik toen ook gedaan en mijn GS ging inderdaad steeds beter en ook uiteindelijk op 4 cilinders lopen ipv "3,5".(Met Wynn,s cleaner in de benzine)
Mijn motor had dan wel 6 jaar stilgestaan en was niet compleet gedemonteerd geweest zoals de jouwe op de carbarateurs na dan.

Maar ja....nu je weet dat de gasschuif van carb.2 niet mee doet....
Ben benieuwd wat er mee is...verkeerd gemonteerd?Haarscheurtjes?

Of misschien weer van die blauwe rotzooi in het vacuumkanaal..... _O-
 
Laatst bewerkt:
Schuif achterste voren erin? :+



Geen zorgen, de meeste van ons zijn al wel eens uuuuuren bezig geweest met een probleem, wat uiteindelijk met een simpele handeling van 10 seconden was op te lossen. En wat ook nog voor de hand lag. En wat ook voorkomen had kunnen worden. :Y
 
Ik kap er voorlopig ff mee, weet het niet meer. Ik dacht dat ik het membraan (dat heel is) plaatselijk dubbel onder het deksel gemonteerd had. Opnieuw gemonteerd, geen resultaat. Ik heb nog naar die naald gekeken en het gaatje waar die in past, niks aan de hand. Heb de naald tijdens het lopen vd motor zowat er uit gedraaid en bijna helemaal naar binnnen, maakt allemaal niks uit! Ook nog met een nylon hamer tegen de carbs aan geklopt, ook geen sjoege.
Voor ik wou stoppen keek ik nog even onder de carbs en zag daar wat druppelen, eerst dacht ik dat het regenwater was, maar het is benzine... Heb ik niet eerder geconstateerd.
Zou de GS mij dan toch de baas blijven?

Dus, jullie moeten nog maar even wachten!

:W
 
Ik kap er voorlopig ff mee, weet het niet meer. Ik dacht dat ik het membraan (dat heel is) plaatselijk dubbel onder het deksel gemonteerd had. Opnieuw gemonteerd, geen resultaat. Ik heb nog naar die naald gekeken en het gaatje waar die in past, niks aan de hand. Heb de naald tijdens het lopen vd motor zowat er uit gedraaid en bijna helemaal naar binnnen, maakt allemaal niks uit! Ook nog met een nylon hamer tegen de carbs aan geklopt, ook geen sjoege.
Voor ik wou stoppen keek ik nog even onder de carbs en zag daar wat druppelen, eerst dacht ik dat het regenwater was, maar het is benzine... Heb ik niet eerder geconstateerd.
Zou de GS mij dan toch de baas blijven?

Dus, jullie moeten nog maar even wachten!

:W

Hans, niet opgeven :N , de aanhouder wint. Neem eens contact op met Nitro Max, en vraag of hij je carbs eens in het ultrasoonbad kan doen. Dan weet je zeker dat ze schoon zijn. Volgens mij woont hij niet zover bij jou vandaan.
 
Schoon zullen ze vast wel zijn.....de schuif zal ook wel soepel lopen.
Is het kanaal waar het vacuum doorheen gaat dat boven het membraam uitkomt,waardoor de gasschuif omhoog wordt gezogen geheel open??
Je hebt de gasschuif zelf al eens voorzichtig omhoog geduwd? Ging dat soepel en kwam die ook weer netjes naar beneden gezakt?
Blijft de gasnaald niet teveel klemmen in z,n "zitting" bv als die niet mooi recht uit de gasschuif komt?
 
Je bent er bijna Hapo!!
Je zegt dat je genoeg zuiging hebt....membraam niet lek of het kapje erboven...dan zou die toch gewoon naar boven moeten gaan met gas geven?
Je hebt ook niet een te sterke veer boven de gasschuif gemonteerd bv een te sterke nieuwe veer voor een slechte verouderde??
Ik blijf meedenken dus....pak die rust en daarna weer fris er tegenaan!! *D
 
Wacht is ff. Heeft nummer 2 niet die vacuum tuit naar de benzine kraan ?? Zonder tank laten draaien, of niet aangesloten leiding kan dat wel ééns roet in het eten gooien. Of heb ik het compleet mis ??


We blijven meedenken Hapo... Hoe dan ook. Soms zijn de simpelste dingen eenvoudig te verklaren. Denk niet in goed of fout. Het is gewoon wat het is. Belangrijkste is dat je over je belangrijkste financiele basisbenodigdheden weer een klein stukje zekerheid hebt. Dus daarin een kleine felicitatie.

Mocht je hulp nodig hebben bij het afstellen, ik heb een Carbtune Pro. En kom zowat iedere week bij je langs onderweg naar Zutphen om daar in de buurt te camperen. Laat maar weten.

Raymond
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan