Gisteren weer de tijd gehad om in de nieuwe (nog halfingerichte) sleutelruimte aan het Orgel te werken. Starten ging redelijk eenvoudig, maar slechts 2 cilinders deden een beetje hun best. Tijd om het een en ander te inspecteren dus.
De eerste stap in een dergelijk geval is de remreinigertest. Luchtfilter verwijderen, motor starten en als de motor loopt dan een voor een de carbs besproeien met een vleugje remmenreiniger. Luchtfilter verwijderen ging niet zo eenvoudig. Een schroef van het luchtfilterhuisdeksel zat zo enorm vast dat de boormachine er aan te pas moest komen, daarna kon ik gewoon verder. De remreinigertest leerde me dat alle 4 cilinders wel willen maar niet kunnen werken; het ontbreekt ze aan brandstof. Dat eordt dus demonteren en reinigen.
Het eerste probleem is op de foto al te zien. De gasschuif van de carb rechtsboven staat helemaal open. Bij nadere inspectie bleek linksboven heel stroef te gaan, rechtsonder zit vast en linksonder doet redelijk normaal zijn werk (wel wat stroef).
Dat wordt dus demonteren en inspecteren/schoonmaken. Het demonteren van de carbs is normaal gesproken een vrij gemakkelijk klusje.
Echter bij dit Orgel moer eerst een deel van de kuip worden weggehaald. Dat ging allemaal niet zo makkelijk aangezien bijna alle boutjes van de kuipbevestiging doorgerot zijn en dus allemaal moeten worden uitgeboord. Kunnen er straks weer mooi glimmende nieuwe exemplaren in! Nog even stoeien met de gaskabels en de choke en daar kwam het hele zwikkie onder de motor uit.
Het werk ligt nu weer even stil. Om de carbs te demonteren heb ik Torx bits met een gaatje in het midden nodig. Van de week maar eens kijken naar deze bits. Ondertussen alle schroeven maar eens lekker in de imal gezet zodat ze later van de week makkelijker lossen. Ik zal ook meteen maar imbusboutjes zoeken om de JIS-schroeven te vervangen zodat het later weer op een normale manier kan worden ge(de)monteerd. Al met al ziet het er allemaal maar ranzig uit, hier zit wel een paar uurtjes schoonmaakwerk in, niet alleen van de binnenkant, maar ook van de buitenkant!