Laatste tijd moeite met starten of zelfs aan moeten lopen, blijkt dat mijn accu bijna helemaal leeg was. Ik heb geprobeerd het laden van de accu door te meten, maar op de manier zoals dit beschreven word in het werkplaatshandboek lukt mij niet.
Hier wordt gezegd dat je de multimeter tussen de min-kabel en de min-pool moet zetten en dan rond 5000 touren meten. Maar starten met de meter er tussen werkt niet, en starten en dan de kabel losmaken valt hij direct uit.
Ik weet niet of de spanning tussen de - en de + pool wat waard is, maar die is bij 5000 touren ongeveer 14.5V. Als dit op de andere manier gemeten was zou het prima zijn (tussen 13.5 en 15.5), maar ik weet niet of deze meeting wat waard is.
Laatste tijd moeite met starten of zelfs aan moeten lopen, blijkt dat mijn accu bijna helemaal leeg was. Ik heb geprobeerd het laden van de accu door te meten, maar op de manier zoals dit beschreven word in het werkplaatshandboek lukt mij niet.
Hier wordt gezegd dat je de multimeter tussen de min-kabel en de min-pool moet zetten en dan rond 5000 touren meten. Maar starten met de meter er tussen werkt niet, en starten en dan de kabel losmaken valt hij direct uit.
Ik weet niet of de spanning tussen de - en de + pool wat waard is, maar die is bij 5000 touren ongeveer 14.5V. Als dit op de andere manier gemeten was zou het prima zijn (tussen 13.5 en 15.5), maar ik weet niet of deze meeting wat waard is.
Werkplaatshandboek toch verkeerd gelezen, in serie meten was of er ergens sluiting was en lekte als de motor uitstond.
Bij stilstand gewoon +- 12V (iets meer, 12.5 geloof ik). Toen hij bijna leeg was zakte hij inderdaad terug naar 4V (startmotor draaide ook erg langzaam), na het opvullen viel hij terug tot max 9V. Kan dit nog of is 10V al laag?
Mijn vader vond het ook raar dat hij uitviel bij het loshalen van de batterij op een lopende motor. Hij zei dat hij moest kunnen moeten blijven draaien op de dynamo? Klopt hier iets van? Mij lijkt het best logisch dat hij uitvalt ivm onderbreken van de stroomcirkel?
Geen idee hoe oud de accu is, heb de motor nu bijna 2 jaar en heeft hier voor eigenlijk altijd perfect gestart. Ik kijk het morgen nog even aan en anders gewoon vervangen.
In serie meten moet je niet op volt zetten, maar op ampere. Daarmee meet je de stroom. Spanning met je altijd parallel.
Als ie terug zakt naar 9 volt zou ik hem vervangen.
Motor valt typisch gezien uit als je de accu loshaalt. Hij heeft de accu volgens mij nodig om spanning op te kunnen bouwen voor de vonk.
Accu vervangen lijkt me een goed begin.
Werkplaatshandboek toch verkeerd gelezen, in serie meten was of er ergens sluiting was en lekte als de motor uitstond.
Bij stilstand gewoon +- 12V (iets meer, 12.5 geloof ik). Toen hij bijna leeg was zakte hij inderdaad terug naar 4V (startmotor draaide ook erg langzaam), na het opvullen viel hij terug tot max 9V. Kan dit nog of is 10V al laag?
Mijn vader vond het ook raar dat hij uitviel bij het loshalen van de batterij op een lopende motor. Hij zei dat hij moest kunnen moeten blijven draaien op de dynamo? Klopt hier iets van? Mij lijkt het best logisch dat hij uitvalt ivm onderbreken van de stroomcirkel?
Geen idee hoe oud de accu is, heb de motor nu bijna 2 jaar en heeft hier voor eigenlijk altijd perfect gestart. Ik kijk het morgen nog even aan en anders gewoon vervangen.
Wat je kan proberen is met een auto waarvan de motor NIET draait de GS500 met startkabels te starten. De automotor mag niet draaien, want dan gaat de autodynamo vol uit stroom leveren en de GS500 zet een groot deel van deze stroom om in warmte in de spanningsregelaar. Als je dan ook weet dat de spanningsregelaar van de GS500 een tiental amperes mag verwerken en een normale autodynamo al snel honderd ampere levert.... tel uit je winst. Je zal de eerste niet zijn die de regelaar van zijn motor sloopt.
Deze klopt ook niet helemaal.
Het klopt dat een motor extra vermogen wegbrand in de spanningsregelaar. Maar dat het is vermogen dat vanuit de dynamo van de motor komt. Je kunt best even de auto gebruiken om een motor te jumpstarten. Er gaat echt niet ineens een hele bult stroom lopen als de spanning gelijk is.
Daarnaast is het zo dat een auto dynamo zelf regelt hoeveel vermogen er opgewekt moet worden. Die zal echt niet zomaar 10 ampere op je motor afsturen.
De opbrengst van een auto dynamo is afkankelijk van de vraag, de spanningsregelaar vraagt net zolang tot hij doorfikt. Als het goed gaat is dat door omstandigheden en mazzel.
Volgens mij is het merendeel van de spanningsregelaar diodes die zorgen dat de stroom maar 1 kant op loopt. Zodoende komt het volgens mij niet bij het stuk wat de energie wegstookt. Om het zeker te weten zou ik er een uit elkaar moeten halen.
Maar ik heb de mijne nog nodig van de week
Hang maar eens een snellader (werkplaats auto-garage) aan de accu van je motor. Wedden dat de regelaar stuk gaat?
Goedeavond allen,
Ik heb vorige week de zijkappen en de tank van mij gs uit 1990 een ander kleurtje gegeven.
Ik heb daarvoor de tank eraf gehaald en de benzine slangen gemerkt met tape.
Nu wou ik gister een stukje gaan rijden en dacht ik laat hem eerst even warm lopen.
Dus ik startte hem en hij liep helemaal goed, maar na een paar minuten viel die uit en wou die niet meer starten.
Met gevolg dat de accu nu leeg is.
Zou iemand weten waar dit door komt? Of misschien wat ik fout heb gedaan?
En vooral hoe kan ik ervoor zorgen dat die weer gaat lopen...
Mvg,
Jeffrey
Bedankt voor de uitleg! Ik (mijn vader) heb wel een prima multimeter die wel tot 200A kan meten. Na een keer goed opladen start hij nu wel weer prima voor nu. Ik ga binnenkort weer een tijdje naar het buitenland, als ik terug kom is het weer tijd voor onderhoud en hier en daar wat vervangen.
Enige wat mij nu nog zorgen geeft is dat ik nu al 2 koplampen gesloopt heb in 2 weken, maar ik bedacht mij net dat ik er normale autolampen in gestopt heb ipv motorlampen. Ik hoop maar dat dit het probleem is anders toch meer richting de regelaar zoeken denk ik.
Edit: voor het vervangen van de lamp toch nog maar 1x de laadstroom gemeten en kom nu op 17.9V... Morgen nog maar een keer meten en als ik dan weer iets anders heb weet ik het ook niet meer
Heb je de kraan in de benzinetank ook weer open gezet?
Ik heb weleens een van de slangen van de tank naar de kraan klem gezet tussen frame en tank.Ik weet het bijna zeker dat die weer open staat, maar ik ga het van de week even checken voor de zekerheid!
Dat maken we allemaal 1 keer mee.Heb je de kraan in de benzinetank ook weer open gezet?