1000CC, ja of nee.

Een 1000cc supersport kopen voor erbij?

  • Ja

    Stemmen: 31 51,7%
  • Nee

    Stemmen: 14 23,3%
  • Kijk volgend jaar nog eens

    Stemmen: 1 1,7%
  • Zo snel mogelijk kopen

    Stemmen: 14 23,3%

  • Totaal aantal stemmers
    60

Fallingout

Die hard MF'er
25 apr 2023
999
1.719
Hoi MFers.

Ik ben 28, heb sinds begin 2022 mijn rijbewijs A en sinds Januari 2023 mijn mooie Fz6, waar ik nu al aardig wat leuke KMers mee achter de rug heb. Ik vind het echt een leuke motor en ik merk dat ik echt fan ben van de hoogtoerige 4cyl.

Al ver voor ik mijn rijbewijs had vond ik supersport motoren gaaf. Mijn eerste motor is een FZ6 geworden omdat ik iets wilde wat op een supersport leek, betaalbaar was, geschikt is voor woonwerk/touren, niet te duur was en ook een nog redelijk vermogen had voor een 'beginner'.

Nu begint het idee van een 1000cc supersport naast mijn Fz6 aardig te jeuken. Omdat ik woonwerk rij, ook in de winter rij, ook wel eens mijn vriendin achterop neem en ook wil kunnen touren wil ik de Fz6 liever niet wegdoen om alleen een supersport te hebben.

Ik denk er nu dus aan om in de lente voor rond de €4000 te kijken naar een R1 of CBR1000.

Aan de ene kant denk ik, het slaat nergens op om een 1000cc supersport te kopen na pas 1 jaar rijden, terwijl ik al een 600cc sporttour heb die met 100pk ook echt niet traag is. Daarbij komt ook nog dat ik de motor niet binnen kan zetten (winter mogelijk wel).

Aan de andere kant denk ik, waarom niet? Nu kan het, in de toekomst zou dat zomaar anders kunnen zijn.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?



Dan nog het idee van een Fz1. Dit zie ik meer als een halfway to nowhere. Ik vind de Fz6 mooier dan de Fz1 en mijn intresse is meer dan alleen meer vermogen, ik wil dan echt een supersport en zie de Fz6 als een betere motor voor mijn dagelijkse ritten dan de Fz1.
 
Gewoon doen als je dat leuk vindt.
Voor dat budget kan je heus wel iets leuks kopen. Fireblades kunnen wat prijzig zijn, maar is misschien net waar je kijkt. En vooral kopen wat je zelf echt mooi vind, comfortabel als een goldwing of vfr wordt het toch niet.
 
Zo snel mogelijk kopen, straks wordt het huisje boompje beestje, ja dan komt er niks meer van.
En tegen die tijd dat het wil wel kan, dan ben alweer 40+.
En dan zijn die supersports gewoon verboden.

🤷‍♂️
 
man ik had er al lang een gekocht..
Alles onder de 1000 cc zijn bromfietsjes...


Maar nu even zonder gekheid..
Doe het als je het geld kunt MISSEN, anders staat er geld te verstoffen waar je amper gebruik van maakt...
Je kunt er maar een rijden, dus de andere staat dan stil...
Kun je het missen, dan heb je er nooit genoeg
 
Volgens mij heb je ons al niet meer nodig om je te overtuigen :). Als je het geld hebt en beide motoren (buiten) kwijt kunt gewoon doen. Waarom zou je het niet doen?

Ik zie ook wel veel mensen die zeggen dat je beter wat meer jaren ervaring kan hebben voor je zo'n motor koopt of uberhaupt zo'n motor nooit zou moeten kopen.

Zo snel mogelijk kopen, straks wordt het huisje boompje beestje, ja dan komt er niks meer van.
En tegen die tijd dat het wil wel kan, dan ben alweer 40+.
En dan zijn die supersports gewoon verboden.

🤷‍♂️
Dit is wel een beetje de gedachte ja. Als je kinderen hebt is het toch lastiger uit te leggen waarom twee motoren, waarvan een raket met wielen, een goed idee is.
 
Ik zie ook wel veel mensen die zeggen dat je beter wat meer jaren ervaring kan hebben voor je zo'n motor koopt of uberhaupt zo'n motor nooit zou moeten kopen.
Daar zou ik mij persoonlijk eigenlijk niet teveel van aantrekken. Ja, een 1000 cc supersport is snel, maar dat heb je uiteindelijk zelf in de hand. Je hebt nu al mooi even ervaring op kunnen doen met een lichtere motor, toch? Nou ja, lichter, 100 pk is ook al snel zat en dat geeft blijkbaar geen problemen.
 
En dan meteen even wat circuitdagen boeken voor aankomend seizoen. *D Begin je mooi met motorcircuittraining . nl, begeleid en veilig, leer je ook nog een stuk sneller goed sturen.
 
Kopen die hap!
Ennuh. Een FZ1 is een compleet ander beest dan die FZ6. Veel beter in elk opzicht. Die zou ik zeker proefrijden. Misschien kan je de FZ6 dan zelf weg doen want achterop de FZ1 gaat ook prima.
 
terrwijl ik al een 600cc sporttour heb die met 100pk ook echt niet traag is.
Doe wat je leuk vind, daarvoor is je motor. Niet teveel verstand gebruiken.
Maar toen ik overstapte van een 600 naar een 1000 weet ik wel dat ik mij in het begin regelmatig een beetje vergist heb in de snelheid. (verschil)
Dat ik ook echt gedacht heb van: sneller denken en veel verder vooruit kijken.
Het is echt een groot verschil

Maar wel machtig mooi, dus doen
 
De depreciatie van een 2dehands moto binnen jouw budget is best laag, dus ook al besluit je later dat die 1000 geen goed idee was, verkoop je 'em weer zonder echte schade aan je portemonnee. Zeker als je nu koopt (prijzenverschil winter/zomer).
Voor de rest gewoon verstandig mee omgaan. Het verschil in acceleratie/snelheid is toch wel wat om rekening mee te houden.
 
Laatst bewerkt:
Mijn persoonlijke mening:

Bij een 1000cc ga je al vrij hard voordat het echte top vermogen vrij komt.
Onderstaand de topsnelheid per versnelling van een 2007 model.
1- 165
2- 202
3- 237
4- 274
5- 306
6- 328

In de 1ste ga je al +/- 100 voordat het ''Bansai'' vermogen los komt. Als je van hoogtoerig houd, zul je dus alleen in de 1ste & 2de versnelling rijden. Anders overtreed je in NL praktisch overal de snelheidslimiet.

Ik rij liever een lichtere motor meer op de max, dan vermogen mee slepen wat je eigenlijk niet ''kunt'' toepassen.
 
Heel herkenbaar die puzzel naar het beste van beide werelden!

Ik heb in redelijk vergelijkbare situatie de stap gemaakt van de fz6 s2 naar een kawasaki ninja 1000sx. Wel nadat ik 4 jaar en 40k km de Yamaha goed had leren kennen.

Mijn tip: bedenk wat je echt wilt en probeer dat ook uit! Zoek je een supersport voor een stukje in de buurt of wil je ook langer, verder (buitenland?) gaan rijden.
Hoeveel rijd je? Ga je 2 motoren voldoende aandacht geven?

Voor mij gaven de voordelen van sporttour de doorslag om niet met een supersport thuis te komen. Comfortabeler dan de fazer op woonwerk en met vriendin achterop en meer comfort op meerdaagse ritten.
De fazer heb ik nog steeds staan om een keer een rondje te doen met een motorloze vriend. Zelf pak ik hem nooit meer, de ninja is echt de favoriet.

In de sporttour 1000cc categorie worden weinig recentere modellen gemaakt, maar er is voldoende verleden. Je zou kunnen overwegen om de fazer erbij in te ruilen.

Mijn vriendin is in elk geval erg blij met de comfortabelere zit en verstelbare vering als ze eens achterop moet.
 
Klinkt mij meer als een 1000cc circuitfiets voor erbij. Aan een 1000cc supersport heb je, zoals hiervoor ook al geschreven wordt, niets in Nederland. Alleen frustratie omdat je nergens op je gas kan. Maar goed er zijn ook nog genoeg mensen die zo'n fiets kopen gewoon omdat ze hem mooi vinden. Moet kunnen.
 
Kopen die hap!
Ennuh. Een FZ1 is een compleet ander beest dan die FZ6. Veel beter in elk opzicht. Die zou ik zeker proefrijden. Misschien kan je de FZ6 dan zelf weg doen want achterop de FZ1 gaat ook prima.
proefrijden is zeker een goed punt, begon mijn vriendin ook al over. 'Leer er eens een om te zien hoe je het vindt'

Alleen helaas nergens iets te huur gevonden nog.

Een FZ1 naast en FZ6 ga ik niet doen inderdaad, dan zou de FZ6 weg gaan.

Dagje FZ1 rijden zou misschien ook geen slecht idee zijn

Hoe zien je kneesliders er op dit moment uit?
Heb ik niet, nooit op de baan geweest ook. Op de band wel weinig ruimte over, telt dat ook?

Leren pak staat wel in mijn marktplaats recente zoekopdrachten.

Mijn persoonlijke mening:

Bij een 1000cc ga je al vrij hard voordat het echte top vermogen vrij komt.
Onderstaand de topsnelheid per versnelling van een 2007 model.
1- 165
2- 202
3- 237
4- 274
5- 306
6- 328

In de 1ste ga je al +/- 100 voordat het ''Bansai'' vermogen los komt. Als je van hoogtoerig houd, zul je dus alleen in de 1ste & 2de versnelling rijden. Anders overtreed je in NL praktisch overal de snelheidslimiet.

Ik rij liever een lichtere motor meer op de max, dan vermogen mee slepen wat je eigenlijk niet ''kunt'' toepassen.

Dat is wel een argument tegen de 1000 ja, al betekend dat natuurlijk ook niet dat het nooit kan. Ik druk de Fz6 ook met enige regelmaat tegen de limiter van hogere versnellingen, als niemand kijkt en ik eerst even snel 'das is ein autobahn ja?' In mijn helm roep.

Maar even serieus, ik heb indd ook gedacht aan een 600cc supersport, specifiek de R6. Omdat die ook hoogtoeriger zijn dan de 1000 en je veel meer gebruik kan maken van her vermogen. Alleen die zijn net zo duur of duurder dan een 1000 en dan voelt de stap tussen de Fz6 en die ook zo klein dat het zonde is om ze naast elkaar te zetten.

En ik denk dat die nieuwsgierigheid naar het vermogen van een 1000 blijft.

Heel herkenbaar die puzzel naar het beste van beide werelden!

Ik heb in redelijk vergelijkbare situatie de stap gemaakt van de fz6 s2 naar een kawasaki ninja 1000sx. Wel nadat ik 4 jaar en 40k km de Yamaha goed had leren kennen.

Mijn tip: bedenk wat je echt wilt en probeer dat ook uit! Zoek je een supersport voor een stukje in de buurt of wil je ook langer, verder (buitenland?) gaan rijden.
Hoeveel rijd je? Ga je 2 motoren voldoende aandacht geven?

Voor mij gaven de voordelen van sporttour de doorslag om niet met een supersport thuis te komen. Comfortabeler dan de fazer op woonwerk en met vriendin achterop en meer comfort op meerdaagse ritten.
De fazer heb ik nog steeds staan om een keer een rondje te doen met een motorloze vriend. Zelf pak ik hem nooit meer, de ninja is echt de favoriet.

In de sporttour 1000cc categorie worden weinig recentere modellen gemaakt, maar er is voldoende verleden. Je zou kunnen overwegen om de fazer erbij in te ruilen.

Mijn vriendin is in elk geval erg blij met de comfortabelere zit en verstelbare vering als ze eens achterop moet.

Grappig dat jij uit exact het zelfde pakket komt.

Ik heb mijn Fz6 dan wel pas 10 maandjes, al staat er wel al 18dkm op sinds ik hem heb.

Ik gebruik mijn motor in principe voor alles wat met een motor kan mits de omstandigheden het toelaten, dus woonwerk, bezoek aan familie, soms vriendin achterop, weekeindritjes(inlc buitenland), wat bochtenwegen en tourritten.

Daarom zou ik inderdaad de tourmotor niet op willen geven. Het voordeel is dat de Fz6 me €26 per maand kost in verzekering en belasting, beurtjes doe ik zelf en inruil is misschien netaan €2000, voor dat geld laat ik hem liever staan. Ik zie dat als goede motor om te houden voor de winter, regen, ritjes met passagier en tourritten.

Gebruik ik ze genoeg, ja dat is dan wel weer de vraag.
Klinkt mij meer als een 1000cc circuitfiets voor erbij. Aan een 1000cc supersport heb je, zoals hiervoor ook al geschreven wordt, niets in Nederland. Alleen frustratie omdat je nergens op je gas kan. Maar goed er zijn ook nog genoeg mensen die zo'n fiets kopen gewoon omdat ze hem mooi vinden. Moet kunnen.

Als ik voor het cirquit een motor zou kopen zou het juist eerder een oude 600 zijn, of een twin met nog wat minder vermogen.

Maar ik heb niet echt budget en tijd om echt cirquit te gaan rijden, ik zou het wel eens een keer willen doen, maar niet genoeg om er een motor voor te kopen.
 
Ja of ja
:}1000:}

Op mid range koppel trek je 99% van alles er al uit, laat staan dat het piek vermogen je naar een andere dimensie stampt.
Soms plasjes van angst maar dat maakt het leuk.
 
Mijn persoonlijke mening:

Bij een 1000cc ga je al vrij hard voordat het echte top vermogen vrij komt.
Onderstaand de topsnelheid per versnelling van een 2007 model.
1- 165
2- 202
3- 237
4- 274
5- 306
6- 328

In de 1ste ga je al +/- 100 voordat het ''Bansai'' vermogen los komt. Als je van hoogtoerig houd, zul je dus alleen in de 1ste & 2de versnelling rijden. Anders overtreed je in NL praktisch overal de snelheidslimiet.

Ik rij liever een lichtere motor meer op de max, dan vermogen mee slepen wat je eigenlijk niet ''kunt'' toepassen.
328 toe naar 🤔 🥳
 
Ja of ja
:}1000:}

Op mid range koppel trek je 99% van alles er al uit, laat staan dat het piek vermogen je naar een andere dimensie stampt.
Soms plasjes van angst maar dat maakt het leuk.
Je hoeft niet je best te doen om hard te gaan.
De ene vind dat leuk, de ander weer saai.
Ieder z’n smaak.
Ik vind een 4 cilinder met flinke inhoud wel prettig rijden.
Rustig als het kan, hard als het moet 👍
En dat koppel he, streepje gas en je wappert er al achteraan.
Ook leuk en soms overweldigend is dat het steeds harder gaat.
Een staande twin trekt onderin vrij aardig, maar dat is het dan.
Een 4 in lijn gaat er steeds harder aan sleuren.

Dus het is erg leuk, maar je moet zeker het koppie erbij houden.
Het gaat gauw hard, en hoe meer risico je neemt, hoe eerder je aan de beurt bent. 🤕⚰️
 
Je hoeft niet je best te doen om hard te gaan.
De ene vind dat leuk, de ander weer saai.
Ieder z’n smaak.
Ik vind een 4 cilinder met flinke inhoud wel prettig rijden.
Rustig als het kan, hard als het moet 👍
En dat koppel he, streepje gas en je wappert er al achteraan.
Ook leuk en soms overweldigend is dat het steeds harder gaat.
Een staande twin trekt onderin vrij aardig, maar dat is het dan.
Een 4 in lijn gaat er steeds harder aan sleuren.

Dus het is erg leuk, maar je moet zeker het koppie erbij houden.
Het gaat gauw hard, en hoe meer risico je neemt, hoe eerder je aan de beurt bent. 🤕⚰️

Nou mijn V twin is onderin aardig vriendeljk op toeren gaat die ook leuren.. 🤗
 
Terug
Bovenaan Onderaan