Wetswijziging, spreekt voor zich

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
3
Datum
11 juli 2005
Ons kenmerk
HDJZ/AWW/2005-1512

Doorkiesnummer

Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
-

Onderwerp
ontwerp-besluit tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Voertuigreglement in verband met de implementatie van richtlijn 2003/20/EG betreffende het gebruik van autogordels en kinderbeveiligingsmiddelen en in verband met het rolstoelvervoer en het gebruik van beschermingsmiddelen voor twee- en driewielige voertuigen.

Het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 59

1. Bestuurders van een motorvoertuig of een bromfiets en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaren en korter dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.

2. Met de in het eerste lid genoemde voertuigen die niet zijn uitgerust met een autogordel of kinderbeveiligingssysteem als bedoeld in het eerste lid, worden geen passagiers vervoerd die jonger zijn dan 3 jaren en worden passagiers in de leeftijd van 3 tot 18 jaren die korter zijn dan 1,35 meter op een andere zitplaats dan een van de voorste zitplaatsen vervoerd.

3. Het eerste lid, tweede volzin, en het tweede lid zijn niet van toepassing tijdens taxivervoer als bedoeld in de Wet personenvervoer 2000. In voertuigen gebruikt voor taxivervoer waarin geen kinderbeveiligingssysteem aanwezig is, worden passagiers die jonger zijn dan 18 jaren en die korter zijn dan 1,35 meter op een andere zitplaats dan een van de voorste zitplaatsen vervoerd.

4. Het eerste lid geldt niet voor passagiers die gebruik maken van een rolstoel. Deze passagiers worden vervoerd in een rolstoel die in het voertuig wordt vastgezet op een wijze die de stabiliteit van de rolstoel en de veiligheid van de rolstoelgebruiker waarborgt. Deze passagiers maken gebruik van de veiligheidsgordel die deel uitmaakt van voertuig of van het systeem waarmee de rolstoel aan de vloer van het voertuig is bevestigd, tenzij gebruik gemaakt wordt van een door Onze Minister aangewezen constructie.

5. Het eerste lid voor zover dat op bestuurders betrekking heeft en het vierde lid gelden niet tijdens het vervoer van passagiers tegen vergoeding in de zin van de Wet personenvervoer 2000, anders dan in de gevallen waarin een overeenkomst is gesloten als bedoeld in artikel 84, tweede lid, van die wet, of anders dan tijdens taxivervoer in een taxi die is ingericht voor rolstoelvervoer overeenkomstig de eisen gesteld ingevolge artikel 80, derde lid, van het Besluit personenvervoer 2000.

6. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaren, worden niet in een naar achteren gericht kinderzitje op een passagierszitplaats met een voorairbag vervoerd, tenzij deze airbag is uitgeschakeld of automatisch op toereikende wijze wordt uitgeschakeld.

7. De autogordel, de veiligheidsgordel of het kinderbeveiligingssysteem wordt gebruikt op een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beïnvloedt of kan beïnvloeden. Personen van 18 jaren en ouder en personen onder de 18 jaren voor wie geen geschikt kinderbeveiligingssysteem verkrijgbaar is, mogen, indien zij kleiner zijn dan 1,50 meter, zonodig een voorziening gebruiken door middel waarvan het diagonale deel van de autogordel over de schouder wordt geleid. Onze Minister kan aan een dergelijke voorziening nadere eisen stellen.

8. Het is bestuurders van de in het eerste lid genoemde voertuigen verboden passagiers jonger dan 12 jaren en passagiers die gebruik maken van een rolstoel te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.

Artikel 59a

1. In afwijking van artikel 59, eerste, tweede en achtste lid, gebruiken bestuurders van een autobus en hun passagiers van 3 jaren of ouder de autogordel of het kinderbeveiligingssysteem waarmee de autobus is uitgerust, wanneer zij zich op hun zitplaats bevinden en het voertuig deelneemt aan het verkeer.

2. Passagiers van een autobus wordt meegedeeld dat het verplicht is gebruik te maken van het in het eerste lid genoemde beveiligingsysteem wanneer zij zich op hun zitplaats bevinden en het voertuig deelneemt aan het verkeer. Deze mededeling gebeurt op één of meer van de volgende manieren:
a. door de bestuurder, de conducteur, de reisleider of een als groepsleider aangewezen persoon;
b. door audiovisuele middelen;
c. door opschriften of het volgende pictogram (pictogram)

3. Het is bestuurders van een autobus verboden passagiers jonger dan 12 jaren te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.

Artikel 59b

1. In afwijking van artikel 59, eerste en achtste lid, mag anders dan op de voorste zitplaatsen in personenauto’s en bestelauto’s, wanneer het na installatie van twee kinderbeveiligingssystemen niet mogelijk is nog een derde kinderbeveiligingssysteem te installeren en deze beveiligingssystemen in gebruik zijn, een derde passagier die 3 jaren of ouder en korter dan 1,35 meter is, worden vervoerd wanneer deze een autogordel gebruikt. Artikel 59, zevende lid, is van toepassing.

2. In afwijking van artikel 59a, eerste en derde lid, behoeven passagiers van autobussen waarin het vervoer van staande passagiers is toegestaan geen beveiligingssysteem te gebruiken en behoeven passagiers van autobussen die volgens een dienstregeling stads- of streekvervoer uitvoeren binnen de bebouwde kom geen beveiligingssysteem te gebruiken.

3. In afwijking van artikel 59, eerste en achtste lid, mogen tot 1 mei 2008 in personenauto’s en bestelauto’s, op andere zitplaatsen dan de voorste meer personen van 18 jaren en ouder of personen jonger dan 18 jaren die niet korter zijn dan 1,35 meter worden vervoerd dan er zitplaatsen met autogordels beschikbaar zijn.

4. In afwijking van artikel 59, eerste lid, tweede volzin, en achtste lid, mogen in incidentele gevallen en over korte afstand in personenauto's en bestelauto's op andere dan de voorste zitplaatsen passagiers die 3 jaar of ouder zijn en korter dan 1,35 meter worden vervoerd wanneer deze passagiers een autogordel gebruiken. Dit geldt niet met betrekking tot passagiers waarvan een ouder de auto bestuurt dan wel daarvan eigenaar of houder is.

5. Het is bestuurders van autobussen, personenauto’s en bestelauto’s verboden passagiers jonger dan 12 jaren te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.

Artikel 60

1. De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.

2. De bestuurder en de passagiers van motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten kleding dragen, die de armen en benen volledig bedekken en die specifiek bedoeld is om tijdens een val bescherming te geven; voorst moeten zij schoenen dragen die de enkel bedekken.

3. De bestuurder en de passagiers van motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten tijdens het rijden oogbescherming dragen indien het dragen van een helm volgens dit artikel is voorgeschreven.

4. Het eerste lid geldt niet voor:
a. de bestuurder en de passagiers van een snorfiets;
b. de bestuurder en de achter hem zittende passagier van een brombakfiets;
c. de bestuurder of de passagier van een door de Dienst Wegverkeer aangewezen type bromfiets, niet zijnde een brommobiel, of motorfiets van wie de zitplaats beschermd wordt door een veiligheidscel en voorzien is van autogordels. Bij de aanwijzing kan onderscheid gemaakt worden tussen de bestuurder en de passagiers ten aanzien van de gelding van het eerste lid. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld betreffende de eisen waaraan een type bromfiets of motorfiets moet voldoen om te kunnen worden aangewezen. Deze regels zien in elk geval op de eisen die gesteld worden aan de veiligheidscel en de autogordels;
d. de bestuurder en de passagiers van een brommobiel met een gesloten carrosserie;
e. de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voorzien zijn van een krachtens artikel 5.2.47, zesde lid, van het Voertuigreglement vastgesteld goedkeuringsmerk.

5. het tweede lid geldt niet voor passagiers die worden vervoerd in de zijspan van een motorfiets.

6. Het is bestuurders verboden passagiers beneden de twaalf jaren te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2006.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs
 
tering je word in dit land gewoon dom gemaakt. zelf beslissingen nemen is er niet meer bij. Ik vind dat ik de vrijheid moet hebben om zelf te bepalen of ik in een goed pak rijd of dat ik het risico wil nemen om asfaltexeem te krijgen.

2. De bestuurder en de passagiers van motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten kleding dragen, die de armen en benen volledig bedekken en die specifiek bedoeld is om tijdens een val bescherming te geven; voorst moeten zij schoenen dragen die de enkel bedekken.

maar was dit al niet zo dat je verplicht hoge schoenen moet dragen en een jack? of is dat alleen voor rijbewijs?
 
6. Het is bestuurders verboden passagiers beneden de twaalf jaren te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.

Hiet gaat straks iemand op vragen of het dan dus wel op een andere manier als omschreven mag als de passagier boven de 12 jaar is...?? ;)
 
Dan is het de eigen verantwoordelijkheid van de passagier. Het geldt voor iedereen, maar als je een koter achterop hebt dan moet je er zorg voor dragen dat die er goed gekleed bij zit (is iets voor te zeggen uiteraard).

Heb niet zo'n moeite met zo'n artikel, ik hou me er toch al aan. Kan me echter voorstellen dat dit op enige weerstand stuit. Het komt wel erg belerend over dat je niet meer met een spijkerbroek mag rijden...
 
Dan is het de eigen verantwoordelijkheid van de passagier. Het geldt voor iedereen, maar als je een koter achterop hebt dan moet je er zorg voor dragen dat die er goed gekleed bij zit (is iets voor te zeggen uiteraard).

Heb niet zo'n moeite met zo'n artikel, ik hou me er toch al aan. Kan me echter voorstellen dat dit op enige weerstand stuit. Het komt wel erg belerend over dat je niet meer met een spijkerbroek mag rijden...

....hij mod t weer verpesten... '( ...
 
Artikel 59

1. Bestuurders van een motorvoertuig of een bromfiets en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel.



_O- _O- _O- _O- zie er al 1 met passagier over de weg stuiteren met die motor of bromfiets
nog aan hun hol vastgesnoerd
 
Da's weer knap k*t... ik zie wéér niets over het verplicht stellen van bedekkende kleding voor mannelijke/vrouwelijke fietsers die de pensioengerechtigde leeftijd hebben behaald en tijdens de zomerse dagen zich half ontbloot dienen voort te bewegen :r




;)
 
Het komt wel erg belerend over dat je niet meer met een spijkerbroek mag rijden...
Inderdaad, kun je iedere keer dat je hiervoor wordt aangehouden uit gaan leggen dat je een spijkerbroek hebt met speciale bescherming........(zie het al voor me: elke keer je broek uittrekken en de beschermingsstukken laten zien :+ :+ ).

En, wanneer is iets speciaal beschermend? (tok voor je kruis en kniebeschermers? :+ :+ ). Maw. zal niet lang meer duren voor er weer een of ander keurmerk verplicht wordt gesteld voor beschermende kleding, wordt motorkleding ook weer niet goedkoper van.... :N -O- -O- :N
 
Echt klote dus, kan ik niet meer met normale schoenen naar het werk en moet onder
mijn integraalhelm ook nog oogbescherming dragen.
 
Wat een gelul weer :Z
Net of we kleine kinderen zijn! Als je onbeschermd op de motor stapt weet je dondersgoed waar je mee bezig bent (mag ik hopen).
 
Deze vind ik zelf wel goed

2. In afwijking van artikel 59a, eerste en derde lid, behoeven passagiers van autobussen waarin het vervoer van staande passagiers is toegestaan geen beveiligingssysteem te gebruiken en behoeven passagiers van autobussen die volgens een dienstregeling stads- of streekvervoer uitvoeren binnen de bebouwde kom geen beveiligingssysteem te gebruiken.

Bussen die volgepakt zitten met (al dan niet zittende) passagiers, bussen die hun eigen rijstrook hebben en daardoor nog eens sneller kunnen rijden dan alle andere voertuigen moeten vooral géén gordels hebben voor de passagiers, als je aan de andere kant zelf in een zone 30 km eens je gordel niet aanhebt dan heb je binnen de kortste keren een boete aan je broek/rok...

Er zit ergens wel een logica in, maar voorlopig vind ik ze niet.
 
Artikel 60

1. De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.

2. De bestuurder en de passagiers van motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten kleding dragen, die de armen en benen volledig bedekken en die specifiek bedoeld is om tijdens een val bescherming te geven; voorst moeten zij schoenen dragen die de enkel bedekken.

3. De bestuurder en de passagiers van motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten tijdens het rijden oogbescherming dragen indien het dragen van een helm volgens dit artikel is voorgeschreven.

Goeie zaak, werd tijd dat die korte broeken, slippers, t-shirts,lage schoenen etc uit het straatbeeld verdwenen.Kan er niets anders van maken ;)
 
Logica is er wel, de artikels staan netjes op volgorde.

We moeten dus goed beschermd, met off-road laarzen en cross bril gaan rijden.
Kunnen we meteen genieten van al die kunstmatige bultjes, die ze daar speciaal voor neerleggen. Mijn Kawa kan dus bijna met pensioen, btw men is toch te druk bezig met snelheidscontroles.

Aanhouding op verdenking artikel 60.2:
Sorry meneer, uw enkel is geschaafd, ik moet helaas een boete uitschrijven...
Artikel 60.3:
Zie ik daar trouwens een vliegje in uw oog? Daar komt dus een boete bij.

Ja, dit wordt leuk voor de nieuwe generatie blauw op straat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan