125cc met big bore = hoofdstoten [MBK Skyliner 125]

Yonni

MF veteraan
22 okt 2003
2.646
27
Zoetermeer
Gaat om: MBK Skyliner 125, 2002 met 12.000 km op de teller. (YP125e, zusje van de Majesty 125 en het is een viertakt)
Het probleem is: een bigbore kit heb geïnstalleerd maar ik krijg de krukas na het erop zetten van de kop nèt niet meer rond.
Het is ontstaan na het plaatsen van de kop. De kleppen staan allebei dicht. Het lijkt mij dat de zuiger tegen de kop aan komt. Bij de kit geleverde voet- en koppakking zijn geïnstalleerd.
Het volgende is al geprobeerd: rustig terug draaien van de krukas met de distributieketting netjes vrij, ook dan stopt de motor vlak voor het bovenste dode punt.

Voorgeschiedenis: de motorscooter is gekocht met een vastgelopen krukas, deze is toen zelf vervangen (blok gesplitst) en er weer mee gaan rijden. Helaas een beginnersfout gemaakt en het koelsysteem niet goed genoeg ontlucht. Er zat blijkbaar nóg een ontluchtingspunt.....:X en diagnose was na meerdere keren vullen volgens ons toch echt een defecte sensor. Toen begin er toch wel wat olie gebruik op te treden, snel gestopt en besloten inspectie te doen, zuigerveer naar z'n grootje. Toen besloten meteen voor een bigbore te gaan, leek me toch wel leuk om eens te proberen.

Uitgekomen bij een kitje wat richting de 180cc ging, zie foto.

doos kit klein.jpg

Wat heb ik zelf bedacht: Ik vermoed dus dat ik ietsje meer ruimte nodig heb bovenin. Dat kan ik bereiken door een dikkere voetpakking te plaatsen onderin, maar of ik daar genoeg mee ga halen vraag ik mij af. Een spacerplaat zou ook kunnen misschien, maar ik weet niet of ik dat zo 1, 2, 3 kan vinden voor dit blok (Minarelli).

Boring is standaard 53,7 mm en slag 54,8 mm (=124 cc). Maar nu kwam ik bij 1 cilinder kitje uit die een andere slag opgaf -> 58,4 (zou raar zijn, dan ga kom ik op 132cc uit bij een standaard setup).

Ga ik met het dan kom ik uit op ongeveer 12 graden voor TDC dat hij vast loopt. Ga ik dan even rekenen:

graden plaatje klein.jpg

slag = 54,8mm
opwaartse slag = 180 graden
54,8 / 180 = 0,30444 mm per graden van de krukas
0,30444 x 12 = 3,65333 mm extra ruimte die ik zou moeten hebben

Dat vind ik veel en ga ik denk ik niet winnen met een pakking. En 58,4 - 54,8 = 3,6mm, zou ik de slag dan toch verkeerd hebben? Verkeerde setje?

Kortom: What to do? Meeste draadjes op het www lijken over tweetakt motoren te gaan. Ik moet het sowieso allemaal weer los gaan halen. Ik denk dat ik de slag zelf toch ook maar moet gaan opmeten vanavond. Moet ik misschien een spacerplaat laten snijden bij een metaalbedrijfje? Ik ben heel benieuwd naar de opties en wat er uitkomt in dit topic.

Foto's:

cilinders klein.jpg
zuigertjes klein.jpg
cilinderkop klein.jpg
ingebouwd zonder kop klein.jpg
kop erop distributiezijde klein.jpg
kop erop klein.jpg
 
Om zeker te zijn dat je set goed is moet je de zuigerpen in de nieuwe steken en oude de hoogte dient gelijk te zijn.
Als dit wel het geval is dan is dat uitgesloten en moet je toch eens naar je timing gaan kijken.
Google (link) leert mij dat die WM motor AYA3015 set de volgende maten heeft:
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.87)]
Cylinder dimensions:

outer diameter of the cylinder (element entering the engine) 65.7 mm

head stud spacing 67 mm

cylinder height measured from the cylinder gasket to the head gasket 67 mm

piston dimensions:

diameter 63.00 mm

height 37 mm

from the center of the pin to the edge of the piston 18 mm

Misschien kan TS al even gauw de oude zuiger opmeten?
 
Om zeker te zijn dat je set goed is moet je de zuigerpen in de nieuwe steken en oude de hoogte dient gelijk te zijn.
Als dit wel het geval is dan is dat uitgesloten en moet je toch eens naar je timing gaan kijken.
Dat is best vaak niet het geval bij een bigbore kit als deze. Als de compressie het zelfde moet blijven bij een grotere boring, dan lossen ze dat dikwijls op door de zuigerpen een tikkeltje hoger in de zuiger te zetten.
 
Iedereen bedankt voor reageren, best veel reacties en ik ga even iedereen af hieronder. Foto's staan onderaan de post.

Misschien denk ik te simpel maar bij tweetakt keek ik naar de zuiger in de cilinder terwijl de kop er nog niet op zat. Je kon dan zien hoever de zuiger kwam. Daarna kop monteren. Met een soldeerdraadje door het bougiegat en dan de krukas draaien tot bdp het soldeertin plette dan en je moest dan rond de 1 mm blijven. Ik weet niet of je daar wat aan hebt. Als het te weinig was dan een dikkere voetpakking,..maar dat is lang geleden met Kreidler.

Bougie is eruit, zoals volgens mij op de foto's is te zien. Dikkere voetpakking zit ik ook aan te denken. Soldeertin er tussen pletten zie ik niet zitten.

Als de nieuwe cilinder en zuiger dezelfde hoogte hebben als de oude (meten is weten), dan zou ik eens heel scherp op de timing van de distributieketting gaan letten. Dat "de kleppen gesloten zijn" terwijl de zuiger in BDP staat, betekent namelijk niet dat je timing klopt (omdat het een 4 takt is). Even alle merktekens nalopen voor de zekerheid.

Met de kleppen gesloten bedoelde ik dat de distributie nog niet eens aangesloten was. Beide kleppen waren gesloten en de kleppentuimelaars op de nokkenasbrug kon ik heel licht optillen/rammelen. Daarmee wil ik dus zeggen dat de zuiger in ieder geval NIET tegen de kleppen zou aankomen, de kleppen zitten ook verdiept in de kop (zo'n 1,9 milimeter). Timing is op dat moment dan ook nog niet van belang, dacht ik.

Zuigers heb ik ook opgemeten.
Oude zuiger: 13,69mm bovenkant zuigerpen tot bovenkant zuiger.
Nieuwe zuiger: 13,59mm bovenkant zuigerpen tot vlakke rand rondom de zuiger ivm grotere diameter en 13,74mm bij het hoger liggende stuk.

Die koppakking komt ook niet echt goed uit met de bovenste koelpoorten of lijkt dat maar zo

De koppakking komt inderdaad niet super uit, maar de oude pakking was aan de bovenkant ook deels dicht. Zie foto's.

de verhouding graden-mm's is niet evenredig bij een kruk-drijfstangmechanisme. om het uit te rekenen heb je ook de drijfstanglengte nodig, maar ervan uitgaand dat deze 2x de slag is, komt 12° voor BDP overeen met +/- 1mm.

Bedankt voor je input. Ik heb even zitten zoeken, maar kwam niet zo 1, 2, 3 op formules uit helaas. Ik heb zelf een poging gedaan met een normale verdeling, maar dat klopte volgens mij toch niet helemaal. Maar zou het op 1mm uitkomen, dan zou ik met een dikkere voetpakking denk ik goed zitten. Huidige is 0,85mm dik.

Zuigerpen op dezelfde afstand van boven tov je oude zuiger?

Ja, zo ongeveer wel. Zie antwoord op quote van Mechanism hierboven.

Hoeveel groter is de boring geworden tov origineel?
En gebruik je de originele cilinderkop?
Bij een bigbore kit hoort normaal gesproken ook een andere cilinderkop.

De standaard boring is 53,7 mm, van dit kitje is deze 63mm.
Ik gebruik de originele cilinderkop. Hij stond ook geadverteerd als zijnde zonder cilinderkop en direct te plaatsen als vervanging van. De zuiger is volgens mij ook duidelijk gevormd om binnen de standaard kop te passen.

:^
Toen ik bij mijn ss50 een 72cc cilinder monteerde moest er ook een stukje uit de kop gedraaid omdat anders de zuiger de rand van de kop raakt.

Hier heb ik aan zitten denken, maar ik wil liever niet meteen de Dremel in de cilinderkop zetten.

Zonder nokkenas of nokkenas ketting, raakt de zuiger dan nog steeds bovenin?
Is deze cilinder even hoog als de oude?

De cilinder is nagenoeg even hoog als de oude, 67mm. Meten is een beetje lastig, de oude heeft de pakking er nog op zitten.

Die info staat in de OP, en het lijkt mij dat de extra brede rand dat compenseert?

Volgens mij compenseert die brede rand dat inderdaad. Daarbij komt de brede rand NIET tegen de kop aan. Daar blijft hij ongeveer 1,3mm van de rand af.

Jij leest zeker tussen de regels door?
Er staat nergens hoeveel groter de boring is geworden.
Wel dat er over een grotere slag wordt gesproken.

De boring heb ik niet erin gezet, leek mij in dit geval niet relevant. Op de foto met de zuiger zie je 63mm erin staan.

Om zeker te zijn dat je set goed is moet je de zuigerpen in de nieuwe steken en oude de hoogte dient gelijk te zijn.
Als dit wel het geval is dan is dat uitgesloten en moet je toch eens naar je timing gaan kijken.

Ik heb ze opgemeten, nagenoeg hetzelfde. Zie foto's.

Standaard 53.7, de bigbore 63mm. De grotere slag is iets wat vermeld wordt bij de omschrijving van de bigbore maar dat heeft de TS niet.
Tja als ts niet eens de moeite neemt om alle relevante gegevens even netjes te vermelden en dat je eerst op een vaag plaatje moet klikken om dat te weten te komen, daar zakt mijn broek wel een beetje van af -O- :(

Als de boring 10mm groter wordt heb je een vlakke rand van 5mm rondom van het pasvlak van de originele kop. Aangezien de zuiger bolvormig is hoef je niet gestudeerd te hebben om te snappen dat de zuiger tegen de kop aan komt.

Leuk die setjes die men zo kan kopen.

Dankjewel Robinjo voor je positieve en constructieve houding, wordt gewaardeerd. Zoals je ziet en hopelijk merkt heb ik toch wel redelijk wat tijd in mijn TS gestopt en probeer het met heel wat foto's duidelijk te krijgen wat de situatie precies is.

kijk naar de foto van de zuigers.
zo'n kit is gemaakt om met de originelekop te werken. de "bolling" is identiek, alleen heeft de big-bore zuiger een extra rand.

Thx, dat was mijn gedachte ook.

Misschien heb je wel gelijk maar een feit is dat hij ergens tegenaan komt.

Zal ik je eens wat vertellen, ik heb zonet weer even wat geprobeerd. De boel afgebouwd voor de extra foto's en daarna weer opgebouwd. Cilinder tegen het blok vast, maar niet op moment. Kopje erop, handvast. Ding gaat nu gewoon rond zonder vast te slaan. Iets zegt mij dat het echt milimeterwerk is.

Dat heet begrijpend lezen. De info staat er echt.

Rustâgh. Zal je net zien, heb je twee weken schoolvakantie, achtervolgt je werk je nog steeds :').


Rustâgh. Zal je net zien, heb je twee weken schoolvakantie, achtervolgt je werk je nog steeds :') .

Als de info er echt staat lees je zeker tussen de regels door

Rustâgh. Zal je net zien, heb je twee weken schoolvakantie, achtervolgt je werk je nog steeds :') .

Maar goed, leuk allemaal die theorie...het spul moet gewoon weer uit elkaar en nagemeten worden, hoeveel de zuiger eventueel boven de cilinder uitsteekt op TDC of de afstand tussen de pistonpen en zuigerbodem ivm de originele.

Ik denk dat je een verkeerd setje te pakken hebt.

Heb ik gedaan. Foto's hieronder.
Op TDC steekt de zuigerkop iets uit boven de cilinder. Helemaal flush is rond de 12 graden. Dit doet mij vermoeden dat hij het platte randje aan de buitenzijde van de zuiger misschien net niet groot genoeg is. Ik denk dat hij aanloopt op het punt waar de zuiger zijn 'bolling' krijgt.

Op zowel het doosje van de bigbore kit staat 63.0mm en op de zuiger zelf ook (foto's).

Correct.

Google (link) leert mij dat die WM motor AYA3015 set de volgende maten heeft:


Misschien kan TS al even gauw de oude zuiger opmeten?

Klopt en Google Translate is your friend!

De zuiger zonet opgemeten, ook 37mm in hoogte. Center pistonpen tot bovenste rand = 19,19mm. Die is dus anders. De bigbore zuiger ligt dus iets lager.

Dat is best vaak niet het geval bij een bigbore kit als deze. Als de compressie het zelfde moet blijven bij een grotere boring, dan lossen ze dat dikwijls op door de zuigerpen een tikkeltje hoger in de zuiger te zetten.

Wat jij aangeeft klopt met mijn bevindingen :) .


>>>>> einde aan alles quotes.

Zoals al hierboven bij één van de quotes aangegeven, ik heb 'm afgebouwd voor de foto's en van alles te meten. Daarna weer opgebouwd en handvast gezet. Daarbij ging de motor wél rond en maakte ook geen enge geluiden. Dit was zonder de nokkenas aangesloten te hebben. Harder aandraaien werkte averechts, dan ging hij weer vast slaan. Kortom, het lijkt mij echt een kwestie van een milimetertje.

De bijgeleverde voetpakking is ongeveer 0,85mm dik. Ik zat zelf te denken een vel pakkingsmateriaal te kopen en dan van 1,5mm of 2mm dik pakkingspapier een eigen voetpakking te knippen. Andere opties zou ik ook even niet weten...

Zie foto's hier onder.
 

Bijlagen

  • IMG_20200422_203501.jpg
    IMG_20200422_203501.jpg
    77,2 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20200422_203359.jpg
    IMG_20200422_203359.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20200422_202852.jpg
    IMG_20200422_202852.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20200422_204334.jpg
    IMG_20200422_204334.jpg
    112,5 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20200422_204842.jpg
    IMG_20200422_204842.jpg
    74,4 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20200422_204844.jpg
    IMG_20200422_204844.jpg
    74,9 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20200422_204941.jpg
    IMG_20200422_204941.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20200423_095927.jpg
    IMG_20200423_095927.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20200423_100852.jpg
    IMG_20200423_100852.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20200423_100802.jpg
    IMG_20200423_100802.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20200423_100735.jpg
    IMG_20200423_100735.jpg
    79,4 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20200423_100145.jpg
    IMG_20200423_100145.jpg
    80 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20200423_100050.jpg
    IMG_20200423_100050.jpg
    85,3 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20200423_100047.jpg
    IMG_20200423_100047.jpg
    78,5 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20200423_101530.jpg
    IMG_20200423_101530.jpg
    49 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20200423_101445.jpg
    IMG_20200423_101445.jpg
    40,1 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20200423_101443_BURST1.jpg
    IMG_20200423_101443_BURST1.jpg
    54,7 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20200423_101326.jpg
    IMG_20200423_101326.jpg
    55,7 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20200423_101242.jpg
    IMG_20200423_101242.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20200423_101045.jpg
    IMG_20200423_101045.jpg
    49,3 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20200423_132015.jpg
    IMG_20200423_132015.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 9
  • IMG_20200423_125424.jpg
    IMG_20200423_125424.jpg
    66,7 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20200423_102451.jpg
    IMG_20200423_102451.jpg
    73 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20200423_102331.jpg
    IMG_20200423_102331.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20200423_101553.jpg
    IMG_20200423_101553.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 14
Mooi uitgebreide reactie, netjes gedaan, je hebt tussen de zuiger en de kop in gemonteerde toestand ook echt wat speling nodig, denk aan een millimeter.

😘 thx


Ik zie trouwens dat ik niet heb genoemd dat de drijfstang blijkbaar een iets langere slag lijkt te maken. Je ziet het op de foto's ook: 56,54mm onderin en 1,37mm bovenin. Allebei gemeten vanaf de bovenkant cilinder t/m de brede buitenrand van de zuiger. Trek deze twee van elkaar af en je komt op een slag uit van 55,17mm ongeveer en dat is iets langer dan de 54,8 die genoemd wordt in het werkplaatshandboek.

@SP1R ik was je vraag te beantwoorden over het kitje met 61 en 63mm. Inderdaad heb ik dit kitje besteld, het viel mij direct op, maar ik kon het niet rijmen met de 180cc wat erbij stond. Ze hadden nog meer en ik kon niet zo goed kiezen, m'n zwager koos voor mij. Haha.

@Robinjo wat bedoel je met boetseerklei? Moet ik klei tussen de zuiger en kop gaan stoppen...?
 
😘 thx


Ik zie trouwens dat ik niet heb genoemd dat de drijfstang blijkbaar een iets langere slag lijkt te maken. Je ziet het op de foto's ook: 56,54mm onderin en 1,37mm bovenin. Allebei gemeten vanaf de bovenkant cilinder t/m de brede buitenrand van de zuiger. Trek deze twee van elkaar af en je komt op een slag uit van 55,17mm ongeveer en dat is iets langer dan de 54,8 die genoemd wordt in het werkplaatshandboek.

@SP1R ik was je vraag te beantwoorden over het kitje met 61 en 63mm. Inderdaad heb ik dit kitje besteld, het viel mij direct op, maar ik kon het niet rijmen met de 180cc wat erbij stond. Ze hadden nog meer en ik kon niet zo goed kiezen, m'n zwager koos voor mij. Haha.

@Robinjo wat bedoel je met boetseerklei? Moet ik klei tussen de zuiger en kop gaan stoppen...?

Inderdaad tussen de zuiger en de kop en dan kijken hoe dik het is, kan je precies zien waar het ruimtegebrek is, is een vrij gebruikelijke procedure bij het opbouwen van getunede motorblokken. Dat zou je later ook kunnen doen voor de klep->zuiger speling voor de zekerheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
je moet minimaal 1% van de slag speling hebben tussen kop en zuiger, en dat is dan nog de minimale marge voor competitie (2takt) blokken die veel regelmatiger open gaan om te controleren/reviseren.

ik zou voor 2% gaan, dus 1mm speling minimaal.


bij mij stak die zuiger nu in de draaibank om de "bolling" rand wat af te draaien.
anders alu plaat van 1mm dik in de vorm van de dichting + nog een extra dichting van minimaal 0,5mm.
 
je moet minimaal 1% van de slag speling hebben tussen kop en zuiger, en dat is dan nog de minimale marge voor competitie (2takt) blokken die veel regelmatiger open gaan om te controleren/reviseren.

ik zou voor 2% gaan, dus 1mm speling minimaal.


bij mij stak die zuiger nu in de draaibank om de "bolling" rand wat af te draaien.
anders alu plaat van 1mm dik in de vorm van de dichting + nog een extra dichting van minimaal 0,5mm.
Dit is weer een van die topics waarbij ik me over het geduld van de TS kan verbazen. Bij mij had allang een stuk klei of soldeertin in de kop gezeten en was de kop of de zuiger al drie keer aangepast.
 
Sorry als ik het fout heb maar als de zuiger correct is de drijfstang is het zelfde dan is de oorzaak de cylinderkop.
Bedoel de zuiger heeft een grotere diamerter de kop een kleinere als je tekent op papier is mischien voor je zelf duidelijker.

Maar ook al genoemd hier klei en tin is het verhaal om te kijken wat er mis is die afdruk heb je nu nodig.
 
Sorry als ik het fout heb maar als de zuiger correct is de drijfstang is het zelfde dan is de oorzaak de cylinderkop.
Bedoel de zuiger heeft een grotere diamerter de kop een kleinere als je tekent op papier is mischien voor je zelf duidelijker.

Maar ook al genoemd hier klei en tin is het verhaal om te kijken wat er mis is die afdruk heb je nu nodig.
Heb je de foto’s bekeken?
 
@Yonni heb je exact het setje besteld waar je naar hebt gelinked? Dat is een 61mm boring, terwijl jij een 63mm hebt ontvangen/gemonteerd.
Dat van die dikkere voetpakking lijkt mij een hele goeie oplossing.
succes

Mij ook, inmiddels een pakkingblad van 1.5mm en 2.0mm besteld, gaan ik zelf een pakking proberen te snijden. Wish me luck.

Inderdaad tussen de zuiger en de kop en dan kijken hoe dik het is, kan je precies zien waar het ruimtegebrek is, is een vrij gebruikelijke procedure bij het opbouwen van getunede motorblokken. Dat zou je later ook kunnen doen voor de klep->zuiger speling voor de zekerheid.

Misschien dat ik dit nog wel ga proberen. Ik heb wel heel dun soldeertin, maar ik ben bang dat het in de kop/koelkanalen gaat rondslingeren.

Alleen klopt je timing dan niet meer.
Ik denk dat dat wel meevalt met 1 milimeter
de nokkenasketting heeft toch ook gering speling
je moet minimaal 1% van de slag speling hebben tussen kop en zuiger, en dat is dan nog de minimale marge voor competitie (2takt) blokken die veel regelmatiger open gaan om te controleren/reviseren.

ik zou voor 2% gaan, dus 1mm speling minimaal.

bij mij stak die zuiger nu in de draaibank om de "bolling" rand wat af te draaien.
anders alu plaat van 1mm dik in de vorm van de dichting + nog een extra dichting van minimaal 0,5mm.

De timing lijkt mij hetzelfde, ik verander niks aan de tandwielverhoudingen. Enige wat ik verander is de hoogte en daarmee de compressie (wordt weer normaal of zelfs lager).

Dit is weer een van die topics waarbij ik me over het geduld van de TS kan verbazen. Bij mij had allang een stuk klei of soldeertin in de kop gezeten en was de kop of de zuiger al drie keer aangepast.

Mag ik deze quote hier thuis in de kamer met een lijstje ophangen voor mij vrouw? *O*

Klei heb ik niet, tin wel maar zie hierboven. Beetje huiverig... Kop en of zuiger aanpassen, ook een beetje huiverig. Daarnaast heb ik geen draaibank. Maar ben ik wel best vindingrijk, dus wie weet! (gisteren geprobeerd van een pak drinken een pakking te maken, bleek dunner dan ik dacht met 0,5mm)

Sorry als ik het fout heb maar als de zuiger correct is de drijfstang is het zelfde dan is de oorzaak de cylinderkop.
Bedoel de zuiger heeft een grotere diamerter de kop een kleinere als je tekent op papier is mischien voor je zelf duidelijker.

Maar ook al genoemd hier klei en tin is het verhaal om te kijken wat er mis is die afdruk heb je nu nodig.

Volgens mij zit het probleem er nu in dat de vervangen drijfstang een 0,35mm langere slag heeft dan standaard/volgens het boekje. Dit heb ik niet nagemeten bij het monteren toen. De oude, vastgelopen drijfstang, is reeds bij het oud ijzer gegaan naar de eeuwige lagervelden.

Wellicht zie ik wat over t hoofd, maar is bij het vervangen van de krukas, ook gecontroleerd of er 1 in is gegaan met dezelfde slag/drijfstanglengte als het origineel?

Neen, was wel opgegeven als zijnde voor deze motorfiets. After market, TNT was het merk en op de drijfstang zelf staat Rocket06 en 5CA aan de andere kant. De slag is dus iets langer blijkt, zie quote hierboven.

Heb je de foto’s bekeken?

Heb ze zelf gemaakt 🤪

Een kort draadje tin dan. Nu is het al een heel draadje geworden,...wel leuk hoor.

Ik ben erg blij met de vele reacties, helpt toch weer om tot bepaalde inzichten te komen en nieuwe wegen te proberen. Zoals reeds bij de 1e quote genoemd, ik heb heb via een webshop (histoparts) een pakking van 1.5mm en eentje van 2.0mm besteld. Nadat ik in Zoetermeer alle automaterialenzaken al heb gesproken, helaas allemaal dicht voor particulieren ivm Corona. Toen wat verder rondgebeld, blijkt men in Delft wel open te zijn maar helaas hadden ze alleen een hele set met papieren bij de Brezan voor 35 euro en die ging maar tot 1,25. Nog verder gezocht in Den Haag, beetje rondgebeld, maar niets wat zoden aan de dijk zette.

Via whatsapp contact gekregen met die histoparts en daar besteld uiteindelijk. Schappelijke prijzen voor een stuk wat net iets groter is dan wat ik nodig zou hebben. Hopen dat het morgen binnenkomt en anders zien we na Koningsdag wel weer....
 

Bijlagen

  • IMG_20200423_192633.jpg
    IMG_20200423_192633.jpg
    219,3 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20200423_192637.jpg
    IMG_20200423_192637.jpg
    136,7 KB · Weergaven: 10
In hilverum bij beerenpoot hebben ze het waarschijnlijk gewoon liggen,en daar doen ze niet moeilijk als het maar om een stukje gaat is mijn ervaring,verkopen ook holpijpen voor de ronde gaten uit te slaan
 
de krukas bepaalt de slag, de drijfstang heeft daar niets mee te maken.
en de slag meten doe je ter hoogte van de zuigerpen (90° tov waar jij gemeten hebt dus), zodat je het kantelen van de zuiger vermijdt.

op basis van jou metingen kan je dus niet besluiten dat de slag langer is.
 
Laatst bewerkt:
Als je een dikkere pakking plaatst veranderd de timing van de nokkenas weldegelijk.
De ketting is dan aan de voorkant 1mm korter waardoor de nokkenas iets verdraait. Dat kan wel een paar graden zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
klopt helemaal
maar of je er iets van merkt bij zo'n laaggetuned blokje ? als de ketting rekt door slijtage kom je misschien ook aan die milimeter, maar dan te lang. dat compenseert dus op den duur O-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Een ketting kan niet aan 1 kant korter worden,wel aan allebei de kanten een 1/2 millimeter en waar praat je dan nog over
Ik ben blij dat je inziet dat je niet weet waar je over praat. De kant waar de ketting trekt moet nu 1mm langer worden en omdat dat niet kan zal de nokkenas een paar graden linksom draaien. de andere kant wordt opgevangen door de kettingspanner.
 
Ik ben blij dat je inziet dat je niet weet waar je over praat. De kant waar de ketting trekt moet nu 1mm langer worden en omdat dat niet kan zal de nokkenas een paar graden linksom draaien. de andere kant wordt opgevangen door de kettingspanner.
Hij gaat dan een paar graden te vroeg, hoeveel scheelt dat dan in lopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan