12v draad aftakken op een correcte manier

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Hallo,

Langzamerhand zet ik mijn plannen voort om een circuitfiets te kopen. Een van de eerste stappen is het monteren van een trekhaak op mijn BMW F30 zodat ik mijn toekomstige circuitfiets mee kan vervoeren. De hele aftermarket trekhaak set heb ik gisteren besteld. Ik heb even gekeken naar de handleiding van de bedrading en blijkbaar zou ik hier en daar wat kabels moeten aftakken.

Nou kan dit op verschillende manieren:
1. Kroonsteentjes
kynda-light-kroonsteen-transparant-2-polig.jpg


2. Solderen met een krimpkous er overheen
1610528849397.jpeg


3. Kabelklem
m1fywdrwidln.jpg


Als ik 2 draden met elkaar moet verbinden, dan soldeer ik ze gewoon met daarbovenop een krimpkous.

Hoe doe je dit een beetje netjes als je 3 draden moet verbinden met elkaar?
 
Laatst bewerkt:
Beste verbindingen verkrijg je door krimpen en schroeven. Er bestaan krimp lasdoppen, maar je kunt ook ader eind hulzen gebruiken en klemmen in een klemmen strook of wago. Is je auto wel geschikt voor de ouderwetse aftak methode?
 
Optie 2. Laatst achter gekomen dat ze bij mijn auto optie 3 hebben gebruikt. Dus bij mooi weer sleep ik de soldeerbout er bij.

Overigens ook al gezeik gehad met het mistachterlicht. Die hebben ze ook met optie 3 aangesloten |( Onder de auto |(Precies waar het water van het achterwiel komt |(|(|(
 
  • Verdrietig
Waarderingen: AWH
Automotive-verbindingen zijn bijna altijd schroef- of krimp/knelverbindingen.

Zelf vind ik deze wel mooi, als je iets gaat aanpassen:

5521_62945_1_5ba2dad645d90.jpg


De juiste maat uitzoeken (afhankelijk van de dikte van je bedrading), draden erin, verhitten met een verfbrander (voorzichtig). Het interne tin-ringetje smelt en soldeert de boel aan elkaar. De isolatie krimpt, houdt de draden extra op hun plek en maakt de boel iets beter waterbestendig. Bij sommigen zit er een soort lijm/hars in, waardoor het behoorlijk goed waterdicht is.
 
Idd, beter plug and play kopen .
Mijn E90 had al speciale kabelset nodig.
En denk aan evt inleren van de trekhaak in je BC.
Ik weet dus niet of ik een plug and play set heb gekocht. Vandaar dat ik me even hier op wil voorbereiden en dat ik dat het juiste materiaal haal als het zo ver is. Ik sta er niet op te wachten dat als de boel open is dat ik dan ga beunen eraan.
Dus als ik moet aftakken, is het duidelijk dat ik moet solderen met een krimpkous

Deze kabelset heb ik besteld: Trekhaak Kabelset 13-polig BMW 3-serie F30/F31 - 029-038 | 97 029-038
Trekhaak: Trekhaak afneembaar BMW 3-serie F30/F31 - 048-413 | 97 048-413
Verplichte hitteschild van de dealer met nr: 51487325309
 
Automotive-verbindingen zijn bijna altijd schroef- of krimp/knelverbindingen.

Zelf vind ik deze wel mooi, als je iets gaat aanpassen:

Bekijk bijlage 1583949

De juiste maat uitzoeken (afhankelijk van de dikte van je bedrading), draden erin, verhitten met een verfbrander (voorzichtig). Het interne tin-ringetje smelt en soldeert de boel aan elkaar. De isolatie krimpt, houdt de draden extra op hun plek en maakt de boel iets beter waterbestendig. Bij sommigen zit er een soort lijm/hars in, waardoor het behoorlijk goed waterdicht is.
Je verhaal klopt, behalve de schroefverbindingen. Die gaan namelijk na verloop van tijd los door trillingen.

Je suggestie van de speciale krimpkousen is indd de beste manier om dit te doen.
 
Niks mis met optie 3. Als je bij een trekhaak specialist een universeel aasluitset koopt zitten die connectors erin. Heb jaren bij een trekhaak specialist gewerkt, en dat was daar gewoon de way to go. Deur werd niet plat gelopen door garantie claims, dus als je weet hoe ze te gebruiken, niks mis mee.

Heeft je auto echter canbus krijg je storingen als je extra vermogen gaat aftakken. Dan een kabelset op kenteken bestellen, of een universele oplossing zoals deze gebruiken:

info universele aansluitset

Deze set doet het al jaren zonder storing in mijn Opel. En die van mijn broer, een vriend, etc.
 
Je verhaal klopt, behalve de schroefverbindingen. Die gaan namelijk na verloop van tijd los door trillingen.

Je suggestie van de speciale krimpkousen is indd de beste manier om dit te doen.
Trillingen zijn inderdaad hét probleem bij voertuigen. Toch kom ik ook schroef/bout-verbindingen tegen: bij de accu, maar ook diverse massa-verbindingen worden vaak met een AMP-oogje en een zelftapper aan de carrosserie bevestigd. Vanuit de fabriek dus. En zijn niet zelden de oorzaak van een probleem (verlichting, rem- en knipperlichten in de achterklep van een auto, altijd Italiaanse of Franse merken). Die zijn niet losgetrild (want geborgd met Loctite oid) maar te ver geoxideerd om grotere stromen aan te kunnen.
 
Automotive-verbindingen zijn bijna altijd schroef- of krimp/knelverbindingen.

Zelf vind ik deze wel mooi, als je iets gaat aanpassen:

Bekijk bijlage 1583949

De juiste maat uitzoeken (afhankelijk van de dikte van je bedrading), draden erin, verhitten met een verfbrander (voorzichtig). Het interne tin-ringetje smelt en soldeert de boel aan elkaar. De isolatie krimpt, houdt de draden extra op hun plek en maakt de boel iets beter waterbestendig. Bij sommigen zit er een soort lijm/hars in, waardoor het behoorlijk goed waterdicht is.
Dit ziet er wel tof uit. Krimpkous en soldeertin in 1. Ga ik ook even inslaan voor de keren dat ik het mogelijk nodig heb.
 
Voor de aanhanger welke uiteindelijk eraan word gekoppeld.. zorg dat deze led-verlichting heeft en geen gloeilampen meuk. Vocht ed zorgt voor veel storingen/slecht contact/massa problemen. Kogel vd trekhaak lekker vet houden voorkomt geluid(ook slijtageslag vd kogel ivm apk) tijdens het rijden.
 
Automotive-verbindingen zijn bijna altijd schroef- of krimp/knelverbindingen.

Zelf vind ik deze wel mooi, als je iets gaat aanpassen:

Bekijk bijlage 1583949

De juiste maat uitzoeken (afhankelijk van de dikte van je bedrading), draden erin, verhitten met een verfbrander (voorzichtig). Het interne tin-ringetje smelt en soldeert de boel aan elkaar. De isolatie krimpt, houdt de draden extra op hun plek en maakt de boel iets beter waterbestendig. Bij sommigen zit er een soort lijm/hars in, waardoor het behoorlijk goed waterdicht is.
waar koop je deze?
 
Terug
Bovenaan Onderaan