150 i.p.v 140 onder een 1994 gsx600f

bicycle

Rookie
14 jul 2016
27
0
Hoi,

Ik wil nieuwe banden bestellen en heb veel gelezen over de Michelin Pilot Road 4 en de grip ervan. Ik woon in rotterdam en heb dus veel te maken met tramrails, zebra paden en alles dat altijd overhoop light (70+ jarige wederopbouw). Echter helaas is die band niet voor de 140 verkrijgbaar, 150 wel. Momenteel zitten er die bt45 onder maar ben er niet echt over te spreken m.b.t nat weer (kan misschien ook zijn omdat ze aan vervanging toe zijn...).
Nu heb ik op diverse plaatsen gelezen dat suzuki gsx600f pre 1998 je er ook een 150 onder kan zetten. Is dit echt zo of wat zijn de voor en nadelen? Ik ben altijd een beetje argwanend om van de fabrieks aanbevelingen af te wijken.

Hij is trouwens van 1995 i.p.v 1994. Ik kan die titel van deze thread namelijk niet aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Over het veranderen van bandenmaat, lijkt mij geen probleem. Moet natuurlijk wel passen in de achterbrug.
Over de banden keus kan ik alleen heel positief zijn, ik heb de tweede set op mijn motor zitten (z1000sx). Is natuurlijk een heel andere maat, maar qua wegligging en zeker levensduur bevalt dit type heel goed.
 
in mijn KR1 met SV blok een 4.00 Bandit400 achterwiel (ori een 18 inch, is al helemaal een ramp om goede banden te vinden). normaal is 4.00 voor 140/60 of 150/70, maar ik steek altijd een 160/60. ik merk daar niks van (of ik ben het zo gewoon O-) ), maar dat gaat dus perfekt.

ja de ronding van het loopvlak is wat anders dan zou moeten maar maakt (mij) geen zak uit, en je moet er tegen kunnen dat je wat grotere schaamranden hebt, maar ik heb in alle geval een ruime keuze aan goede banden.
 
Ja, het past.
Nee, ik zou het niet doen.

Ik heb daar 3 redenen voor:
1. Ook de voorband is een probleem, die maat (110/80-17) is er namelijk ook niet in de MPR4
2. Jouw motor is ontwikkeld voor de stijvere diagonaalbanden. Met radiaalbanden wordt de rijervaring onrustiger, en al helemaal met de wat slappere Michelins.
3. Je gaat dus nu rondrijden op een diagonaalband aan de voorkant en een radiaalband aan de achterkant. Geen goed idee..... (en afgeraden door vrijwel elke motorbandenfabrikant)

Ik heb nu 2 GSX600F's overgezet op radiaalbanden, en ben er niet content mee.

Als je het grote motorbandentopic leest, dan zal je vergelijkbare vragen en ook de antwoorden en hun redenen daarvoor kunnen terugvinden.
 
Ja, het past.
Nee, ik zou het niet doen.

Ik heb daar 3 redenen voor:
1. Ook de voorband is een probleem, die maat (110/80-17) is er namelijk ook niet in de MPR4
2. Jouw motor is ontwikkeld voor de stijvere diagonaalbanden. Met radiaalbanden wordt de rijervaring onrustiger, en al helemaal met de wat slappere Michelins.
3. Je gaat dus nu rondrijden op een diagonaalband aan de voorkant en een radiaalband aan de achterkant. Geen goed idee..... (en afgeraden door vrijwel elke motorbandenfabrikant)

Ik heb nu 2 GSX600F's overgezet op radiaalbanden, en ben er niet content mee.

Als je het grote motorbandentopic leest, dan zal je vergelijkbare vragen en ook de antwoorden en hun redenen daarvoor kunnen terugvinden.

Ik was eigelijk van plan om beide banden vernieuwen, niet alleen het achterste wiel.... Echt super hatelijk die afwijkende bandenmaat maar moet als ik jouw verhaal zo lees en met je ervaring met gsx600f's beter met die bt45 aan de haal... :(
 
Laatst bewerkt:
heb ook al met radiaal/diagonaal combinaties gereden, ik merkte daar in alle geval niets van.

zit meer in de kop dan iets anders volgens mij.
 
Ik heb een goede pagina hier over gelezen

Understand Motorcycle Tires @ MotorCycleAnchor.COM

Hij raadde aan om voor de gsx600f toch voor 150 te gaan maar i.p.v 140. Dit omdat fabrikanten 8+ jaar geen onderzoek meer in de 140/80V17 investeren. Hij zei dat je een stapje naar boven kan gaan door in de "widewall" hoogte weer te verlagen. => "Normally you can go up one size by decreasing the sidewall height 10% (150/70ZR17)"

Zijn verhaal was zeer degelijk en technisch dus het lijkt me dat hij verstand van zaken had. Ik heb dus toch die Michelin besteld maar dus met andere maten:
Michelin Pilot Road 4 120/70ZR17 (58 W) Front TL M/C
Michelin Pilot Road 4 150/70ZR17 (69 W) Rear TL M/C

Lijstje van die webpagina

Katana Original Tire Specifications:

1988 - 1997 Katana 600 - FRONT: OEM was a 110/80V17 (57V). We recommend moving to a 120/70ZR17 (58W).
1988 - 1997.5 Katana 600 - REAR: OEM was a 140/80VB17 (69V). We recommend moving to a 150/70ZR17 (69W).
1997.5 - 2006 Katana 600 - REAR: OEM was a 150/70ZR17 (69W). We recommend sticking to a 150/70ZR17 (69W)

1988 - 1997 Katana 750 - FRONT: OEM was a 110/80V17 (57V). We recommend moving to a 120/70ZR17 (58W).
1988 - 1997 Katana 750 - REAR: OEM was a 150/70VB17 (69V). We recommend moving to a 150/70ZR17 (69W)

1998 - 2006 Katana 600 & 750 - FRONT: OEM was a 120/70ZR17 (58W). We recommend sticking to a 120/70ZR17 (58W).
1988 - 2006 Katana 600 & 750 - REAR: OEM was a 150/70ZR17 (69W). We recommend sticking to a 150/70ZR17 (69W), although a 160/60ZR17 can be safely used.

NOTE THAT I SPECIFICALLY RECOMMEND USING RADIAL TIRES ON ALL 88-06 SUZUKI KATANA MODELS FOR SAFETY REASONS (more below).
 
Je luistert dus niet naar een man die niets anders doet dan specifiek motorbanden monteren?

Echt het staat ook nog raar zo,n bolle band. Michelin is slap in de wangen je verandert dan meteen alles aan je weggedrag,...
 
Je luistert dus niet naar een man die niets anders doet dan specifiek motorbanden monteren?

Echt het staat ook nog raar zo,n bolle band. Michelin is slap in de wangen je verandert dan meteen alles aan je weggedrag,...

jij spreekt uit ervaring ? indien niet ... :X
 
jij spreekt uit ervaring ? indien niet ... :X

Ja goede ervaringen met Frank als bandenman. Zelf wel eens gereden op GSX600F. Zelf geen ervaring met genoemde combinatie van banden, nee dat niet.

Dus toch maar mijn b*k :X houden volgens jou?
 
Ja goede ervaringen met Frank als bandenman. Zelf wel eens gereden op GSX600F. Zelf geen ervaring met genoemde combinatie van banden, nee dat niet.

Dus toch maar mijn b*k :X houden volgens jou?


Ik heb iets soortgelijks gedaan, met mijn oude vfr. In overleg met de bandenman van mijn motorzaak van diagonaal naar radiaal gegaan. Michelins ook nog eens en achter een 150 op een 3.5 velg. Kan volgens de bandentabel en het rijdt prima. Stukken beter dan de diagonaal banden. De bochtensnelheid is een stuk hoger, doordat het moderne rubber meer grip biedt. Echter de tijd haalt me weer in, want veel fabrikanten maken nu een 160 band als smalste achterband bij het populaire rubber. Dus ligt in mijn geval een 5 inch velg klaar om pasgemaakt te worden.
Ik moet er wel bij vertellen, dat de vfr van oorsprong ook radiaal kon hebben, ook al waren de meeste beschikbare banden voor de 16/18 inch velgen diagonaal.
 
Ik heb iets soortgelijks gedaan, met mijn oude vfr. In overleg met de bandenman van mijn motorzaak van diagonaal naar radiaal gegaan. Michelins ook nog eens en achter een 150 op een 3.5 velg. Kan volgens de bandentabel en het rijdt prima. Stukken beter dan de diagonaal banden. De bochtensnelheid is een stuk hoger, doordat het moderne rubber meer grip biedt. Echter de tijd haalt me weer in, want veel fabrikanten maken nu een 160 band als smalste achterband bij het populaire rubber. Dus ligt in mijn geval een 5 inch velg klaar om pasgemaakt te worden.
Ik moet er wel bij vertellen, dat de vfr van oorsprong ook radiaal kon hebben, ook al waren de meeste beschikbare banden voor de 16/18 inch velgen diagonaal.

Mijn broertje heeft een Vfr, die ken ik. Moderne banden zijn idd stukken beter dan de ouder van ruim 20 jaar geleden. Mogelijk kan Frank nog een beter alternatief bedenken.
 
De maat 150/70 kan wel op de velg. De 750cc uitvoering heeft namelijk dezelfde velg met een 150/70 band. Dat was dan wel een diagonaalband dus het is maar de vraag of een moderne radiaalband met die smalle velg goed werkt.
 
Van Pirelli sport demon heb ik gehoord dat die alleen in het begin goed zijn, ze verslijten zeer snel.
Wat ik goed vond van de pilot road 4 is dat hij heel snel opwarmt en als het ware blijft kleven aan de weg zonder dat de band snel verslijt. Het schijnt een band te zijn die echt extreem goed op de weg ligt. Omdat ik soms wel 's vrij snel optrekkend de bocht wil doortrekken, is dat wel lekker.
 
Laatst bewerkt:
heb ook al met radiaal/diagonaal combinaties gereden, ik merkte daar in alle geval niets van.

zit meer in de kop dan iets anders volgens mij.
En daarom is het in meerdere EU-landen verboden om daarmee te rijden? Ik weet dat politici en wetgevers soms niet sporen, maar dit is niet voor niets. Ja, vaak merk je niets, maar in sommige gevallen is het echt ronduit gevaarlijk.
 
Ik heb iets soortgelijks gedaan, met mijn oude vfr. In overleg met de bandenman van mijn motorzaak van diagonaal naar radiaal gegaan. Michelins ook nog eens en achter een 150 op een 3.5 velg. Kan volgens de bandentabel en het rijdt prima. Stukken beter dan de diagonaal banden. De bochtensnelheid is een stuk hoger, doordat het moderne rubber meer grip biedt. Echter de tijd haalt me weer in, want veel fabrikanten maken nu een 160 band als smalste achterband bij het populaire rubber. Dus ligt in mijn geval een 5 inch velg klaar om pasgemaakt te worden.
Ik moet er wel bij vertellen, dat de vfr van oorsprong ook radiaal kon hebben, ook al waren de meeste beschikbare banden voor de 16/18 inch velgen diagonaal.
Sterker nog, de tijd haalt ons allemaal in.
Sinds 2015 investeren enkele bandenfabrikanten weer in diagonaalbanden en heeft Dunlop met de Streetsmart-serie net als Michelin met de Pilot Street-serie weer diagonaalbanden met de huidige generatierubbercompounds op de markt gebracht.
 
Zijn verhaal was zeer degelijk en technisch dus het lijkt me dat hij verstand van zaken had. Ik heb dus toch die Michelin besteld maar dus met andere maten:
Michelin Pilot Road 4 120/70ZR17 (58 W) Front TL M/C
Michelin Pilot Road 4 150/70ZR17 (69 W) Rear TL M/C


NOTE THAT I SPECIFICALLY RECOMMEND USING RADIAL TIRES ON ALL 88-06 SUZUKI KATANA MODELS FOR SAFETY REASONS (more below).

Nu ben ik wel erg benieuwd naar zijn "safety reasons".
De MPR4 is een prima band met zat grip, en voor Michelin-begrippen een vrij stevig karkas. Geen slechte keuze als je toch naar volledig radiaalbanden gaat (al zou ik zelf voor nog stijvere banden gekozen hebben).
Dat het beter gaat rijden dan wat er op zat (versleten banden) geloof ik meteen. Maar goede diagonaalbanden had zeker scherper gestuurd.
 
En daarom is het in meerdere EU-landen verboden om daarmee te rijden? Ik weet dat politici en wetgevers soms niet sporen, maar dit is niet voor niets. Ja, vaak merk je niets, maar in sommige gevallen is het echt ronduit gevaarlijk.
Sommige motoren worden in Nederland nieuw geleverd met een diagonale voorband en een radiale achterband.
 
Terug
Bovenaan Onderaan