Pitbike yx 140 blauwe rook

Thiboderooze

Rookie
1 sep 2023
5
0
Hallo ik heb een probleem met mijn rfz 140cc Yx pitbike ik had deze 2dehands gekocht met perfect olie in deze rookte totaal niet ruikte eigenlijk ook niet raar na een goede 3 maand a 5 maand verder ermee gereden te hebben begint deze te ruiken naar verbranding olie bij het koud starten geen rook na dat hij warm word begint deze bij gas los rook te veroorzaken blauwe rook en stinkt naar verbrande olie ik heb de olie wel eens vervangen en hij rookt nogsteeds iemand die een oplossing weet?
 
Versleten zou ik apart vinden het blok was splinternieuw en in die 5 maand ben ik misschien 30 keer ofzo mee gereden
 
Je schrijft dat je hem tweedehands gekocht hebt…dan was hij toch niet nieuw meer.….. :?

Verhaal van je is verder onduidelijk, maar schot voor de boeg: versleten klepseals/klepgeleiders/olieschraapveer.
 
De motorblok was nieuw aangekocht door de vorige eigenaar was eraan tezien ook olie was toen ook nog niet zwart en nu begint hij lichtjes te roken
 
Verder rijdt hij gewoon zoals vroeger alleen komt er soms rook uit ik had gehoord van mensen dat vanaf dat er een beetje rook uit kwam ik moest stoppen met rijden ivm er anders meer onderdelen zouden kapot gaan?
 
Je kunt ook met een rokende motor gewoon doorrijden, als je het oliepeil maar in de gaten houdt.
 
Ten eerste, welkom!

Ten tweede: Ik denk dat hij zich verslikt in jouw zinnen zonder leestekens, als je ook zo praat zou ik er als motor ook kortademig van worden. Je zal dan wel 14 zijn, maar op je 14e heb je al een aantal jaar lezen en schrijven op school gehad.

Maar om je toch even te helpen:
Dit is toch zo'n liggende cilinder Honda Imitatie blokje? De bouwkwaliteit van die dingen verschilt heel erg per blok, zelfs bij hetzelfde merk draait de ene oneindig en de andere is na 5 uurtjes helemaal gaar.
- Op die blokjes willen vooral bij cross toepassingen de zuigerveren al snel olie toelaten in de cilinder, dat verbrand dan mee en wordt blauwe rook.
- Zoals genoemd zijn de klepseals ook wel eens lek, dit is lastiger voor de leek om te vervangen en is dan vaak goedkoper om een volledige cilinderkop te vervangen.
- Koppakking kan ook, het zou me niks verbazen als de kopbouten van moment gelopen zijn of nooit goed op moment zijn geweest. Een heel goedkope optie is om de kopbouten eens na te trekken op het juiste moment met een momentsleutel. Als er van dit blok niks te vinden is even bij de Honda 125 blokken kijken.

Zelf zou ik er weinig geld in steken, ik neem aan dat je hem rondom huis in het weiland of op een kleine crossbaan gebruikt? Als hij er mee op houdt druk je hem naar huis en kijk je dan verder.
Uiteraard het oliepeil goed in de gaten houden en vooral niet te vol, daar gaat hij ook van roken en vinden verschillende blokdelen ook niet fijn.

Als je er voor kiest om er toch mee aan de gang te gaan zou ik eerst eens een kop en voetpakking halen en de cilinder er af halen. Even kijken naar de zuigerveren en het spul goed dicht bouwen, juiste aanhaalmomenten en al. Soms wil dat magischerwijs al het een en ander oplossen zonder dat je iets gevonden hebt.
 
Hallo,

Ik heb dus gewoon doorgereden en oliepijl in de gaten gehouden en nog een goede 3 keer mee gereden te hebben is het blok nu nog erger geworden (veel blauwe rook) , dit is namelijk al de 2de pitbike waar ik dit mee voor heb (zelfde blok yx140cc) Oud blok hadden we een nieuwe kop + nieuwe cilinder + piston ect ect gestoken en de motor bleef ook roken nu vindt ik het duur om een geheel nieuw blok aan te kopen. Ik zou het ook jammer vinden als ik nu een nieuwe kop weer steek ect dat het nogsteeds zal blijven roken. Wat kan ik doen?
 
Deze meuk verslijt gewoon snel. Je kan wel een nieuw blok kopen maar de rest is ook Chinees dus dat houdt straks ook op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan