Of het flowen zelf zin heeft is te betwijfelen. Koopmans heeft er destijds veel aandacht aan besteed en uit tests met verschillend geflowde blokken bleek dat het geen zin had.
Ik heb daar de volgende theorie op bedacht: bij het flowen maak je een mooie overgang van membraan naar spoelpoorten. Echter, bij de compressieslag word de lucht als het ware naar binnen getrokken. De zuiger beweegt omhoog, er blijft een leegte achter die door mengsel opgevult word. De lucht bevind zich dus grotendeels onder de zuiger. Als de zuiger weer omlaag komt word de druk in het carter weer hoger, waardoor de membraankleppen sluiten, en het mengsel door de poorten de cilinder binnen dringt. In dit proces verplaatst de lucht zich dus van onder naar boven de zuiger. De lucht keert dus om, vandaar dat de binnenkant van de spoelpoorten bij bijv malossi cilinders altijd voorzien is van een 'heuveltje', om turbulentie op die plaats te voorkomen.
Ik denk dus niet dat het gladmaken van de binnenkant van de carters zin heeft, omdat de verplaatsing van lucht weg van membraan naar de binnenkant van het carter niet door overdruk, maar door onderdruk veroorzaakt word. De zuiger zuigt immers de lucht aan. Bovendien is de gang van membraan>spoelpoorten helemaal niet de weg die de lucht aflegt. Als laatste: door het weghalen van materiaal aan de binnenkant van de carters verminder je de carterdruk, dat is nadelige voor de prestaties.
Goed, mijn verhaaltje is alleen mijn kijk er op. Ik zeg niet dat het de absolute waarheid is, want ook de mensen die er heel veel verstand van hebben zijn er nog niet uit of nou zin heeft. Tweetakttuning is zelfs nu nog altijd een beetje proberen en leren. Sommige raceteams zullen wellicht verder zijn dan de theorie die tot nu toe op internet word besproken, maar natuurlijk gaan zij hun geheimen niet prijsgeven.
Heb je al een expansieuitlaat voor je scooter?