Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

1953 Ariel NH

Olie discussie's kunnen heel lang duren , dus gooi erin waar jij denkt goed aan te doen. Nogmaals mooie machine Vooral veel rijplezier, ik vind niks mooier dan die oude engelse stampertjes.
 
En anders meng je toch een beetje 20W50 door je SAE 50 om vuil meer zwevend te houden en de boel bij een koude start iets sneller van olie te kunnen voorzien..?
Doe ik ook met m'n WLA...
Beetje sam-sam, 50-50 wat je wilt..
 
Tja, olie.... Ik heb er zelf in ieder geval 0 verstand van. Ik kijk wel even. DIt is wat de heren bij Draganfly er van zeggen:

Types of Oil
On the subject of oil, we recommend that engines with roller bearing big ends are run on monograde oils i.e. single viscosity sae 40 in winter and sae 50 in summer. This is because this type of oil can withstand the high loads experienced in a roller bearing big end where all the force is through just one or two rollers. Monograde oils should not be confused with 'straight' oils, which means oil without additives. The principal additive in modern oils is a detergent that is used to keep deposits in suspension until they reach the oil filter. They will also loosen existing deposits and as there is no effective filter this can be disastrous in an engine that is full of 'gunge' accumulated over the years. Engines with shell bearing big ends can use either a monograde or a modern multi-grade oil. The multi-grade oil will lubricate the shells more quickly when the engine is first started which is when most of the wear takes place and so is more suitable for short journeys; it is also cheaper and more easily obtainable. Monograde oil will leak less; the engine will run cooler and quieter, is available as a straight oil and is more original!






Iets anders: Ik kan he-le-maal niets over klepspeling vinden. Iemand enig idee waar ik kan vinden wat het moet zijn en hoe ik het moet doen?
 
Laatst bewerkt:
TerugVindPost

Oftewel een reactie plaatsen zodat je het topic in Mijn M-F terug kan vinden en makkelijk kan volgen. Je kan het natuurlijk ook aan je favorieten toevoegen


Ah, thx


Vette lap staat voor vandaag op de planning
Hij vonkt uitstekend. Hij vonkts zelfs als ik hem heel voorzichtig langs het BDP duw....

You are so fortunate to find an Ariel in this condition. Ride it and enjoy it as it is! They are only original once - restoration removes all the originality and then it will look just like all the others in museums etc!


Thank you. I sure do feel forunate. I'll do my best to keep it as it is wherever possible.


Ik was niet van plan om het hele blok uit elkaar te halen. If it ain't broken.... Ik ga wel het tankje goed schoonmaken en 1 of 2 keer verse olie erin doen, warm laten worden en aftappen.

En anders meng je toch een beetje 20W50 door je SAE 50 om vuil meer zwevend te houden en de boel bij een koude start iets sneller van olie te kunnen voorzien..?
Doe ik ook met m'n WLA...
Beetje sam-sam, 50-50 wat je wilt..

Dank!
 

Met het Honda'tje inderdaad ook gewoon gespoeld, wat een meuk daaruit kwam

De goedkoopste olie erin gegooit, 2 rondjes wezen rijden, aftappen, dan de juiste olie erin, na 500km aftappen, en dan ook weer de juiste olie erin.
En inderdaad, verversen na 1500km ofzo, ik probeer het altijd eens per jaar te doen.

Soms wordt er een jaartje overgeslagen als er niet veel gereden is, als een motor daar niet tegen kan is het geen goede motor
 


Dat is nu het plan, maar eerst even met 2x een nog veel kortere interval.

Net de carburateur schoongemaakt, oliefilter schoongemaakt (zeefje na de retourleiding, zat niet gekl veel in). Zo de olie aftappen (dat gaat een kliederbende worden....)
 
Alle vloeistoffen vervangen, carburateur (nog een keer) schoongemaakt en huppa:





Wat een heerlijk geluid maakt dat ding




Puntjes:
- voorband oppompen
- Hij loopt alleen stationair op de choke, ook als hij warm is, ook met de CO schroef ver uitgedraaid.
- Hij start en rijdt alleen met de vervroeger in 1 van de twee uiterste standen. Geen idee welke het is
 
Overigens wel echt een groot verschil met de Enfield (had ik niet verwacht). Het blokkarakter is luier (heeft een veel zwaarder vliegwiel?), amaar alles voelt een heel stuk verfijnder aan. Vooral het schakelen.
 
Laatst bewerkt:


Hij loopt gewoon al??
Waarschijnlijk stat. sproier verstopt, wat voor carb zit er onder?

Vervroeging; als je de kabel aantrekt zal hij hoogstwaarschijnlijk vroeger gaan.. Dit merk je toch ook wel aan de gasrespons?
Kapje van de vonkenpot er af en je ziet hoe 't werkt.
Als je 'm 'laat hebt staan en je geeft gas, krijg je een hoop herrie en gebeurt en nix.
Als je 'm laat hebt staan en gooit het gas dicht, kunnen er flinke klappen uit de uitlaat komen.
 
Overigens wel echt een groot verschil met de Enfield (had ik niet verwacht). Het blokkarakter is luier (heeft een veel zwaarder vliegwiel?)Lagere compressie?, amaar alles voelt een heel stuk verfijnder aan. Vooral het schakelen.
 
jup. Explosief geval...

Hij vond het 'n levensgevaarlijke rammelbak, maar was er tot het einde gek op.

Supervet dattie al loopt!
 
Laatst bewerkt:
- Hij loopt alleen stationair op de choke, ook als hij warm is, ook met de CO schroef ver uitgedraaid.

Al geprobeerd om de ontsteking vervroegingshendel in de tegenovergestelde positie te zetten van de stand waarop hij start en dan te kijken of hij wel stationair wil lopen?
Om hem te starten moet de ontsteking namelijk zo laat mogelijk staan en om stationair te lopen zo vroeg mogelijk. Gewoon ff pionieren dus net als dat ze vroeger moesten.
 

Dank voor de hulp. Ik ga de kap er eens dezer dagen eens fahalen (hij staat weer in de schuur).

Ik heb een Amal carb, volgens mij zonder stationair sproeier (?). Deze:



Misschien dat het gat van de CO schroef toch nog niet lekker open is?
 


Op de kickstarter heeft ie behoorlijk wat compressie (voor het gevoel meer dan de Enfield)
 


Elke andere stand slaat hij af. Als ik hoger in de toeren de hendel omzet krijg je minder prettige geluiden te horen (dat doe ik dus niet meer).
 
Wat gaaf _O_ Heb je al filmpjes? Ben nu niet in Utrecht om even te luisteren

Ben wel door je straat gehobbelt








Ik heb de motor trouwnes vast officeel gerestaureerd

(volgens de beproefde oily rag methode )
 
Op de kickstarter heeft ie behoorlijk wat compressie (voor het gevoel meer dan de Enfield)

dat zegt nix, en is afh. van de overbrenging van het kickstarterwiel op de krukas.
Wat is de compresieverhouding vlgs opgave van deze?
Je kan het kanaal van het stat.rpm schroef een doorblazen met een fietspomp..
 
 
Zoek eens na wat het ontstekingstijdstip is en controleer deze.. weet jij veel wat voor krabbekokers zich met deze motor hebben beziggehouden..