You are so fortunate to find an Ariel in this condition. Ride it and enjoy it as it is! They are only original once - restoration removes all the originality and then it will look just like all the others in museums etc!
TerugVindPost
Oftewel een reactie plaatsen zodat je het topic in Mijn M-F terug kan vinden en makkelijk kan volgen. Je kan het natuurlijk ook aan je favorieten toevoegen
Groot gelijk, deze machine is zo mooi en origineel dat hij alleen vertroeteld hoeft te worden met een vette lap.
Je hebt toch geen accu nodig? hij heeft toch magneetontsteking? Als de magneten nog een beetje goed zijn zou hij zelf vonken moeten kunnen fabriceren.
Ik zou er rustig moderne multigrade in gooien, maar wel nadat ik zeker weet dat de sludge traps goed schoon zijn, en nadat de boel eens lekker warm gedraaid en ververst is.
Ouderwetse monograde was namelijk ongedoopt, daarbij bleef alle vuil in de sludge traps, moderne olie houdt het vuil zwevend om het door een oliefilter te schoenen.
Ongedoopte olie is bijna niet meer te krijgen, je zit dus altijd met het oploseffect. Dan zou ik liever reinigen en doorspoelen en dan een verversingsinterval van 1500km aanhouden.
You are so fortunate to find an Ariel in this condition. Ride it and enjoy it as it is! They are only original once - restoration removes all the originality and then it will look just like all the others in museums etc!
Sludgetraps zitten ook in de ouder ehonda 4 takten en werken ook nog, dus gewoon flushen die zooi en rijden, maar ik neem aan dat je alles eerst netjes uit elkaar haalt en opbouwt dus is al datr gepiep over die gevaarlijke betere olie niet nodig..
Zo, ik heb m'n zegje gedaan, zoek't nu zelf maar uit..
En anders meng je toch een beetje 20W50 door je SAE 50 om vuil meer zwevend te houden en de boel bij een koude start iets sneller van olie te kunnen voorzien..?
Doe ik ook met m'n WLA...
Beetje sam-sam, 50-50 wat je wilt..
Sludgetraps zitten ook in de ouder ehonda 4 takten en werken ook nog, dus gewoon flushen die zooi en rijden, maar ik neem aan dat je alles eerst netjes uit elkaar haalt en opbouwt dus is al datr gepiep over die gevaarlijke betere olie niet nodig..
Zo, ik heb m'n zegje gedaan, zoek't nu zelf maar uit..
Met het Honda'tje inderdaad ook gewoon gespoeld, wat een meuk daaruit kwam
De goedkoopste olie erin gegooit, 2 rondjes wezen rijden, aftappen, dan de juiste olie erin, na 500km aftappen, en dan ook weer de juiste olie erin.
En inderdaad, verversen na 1500km ofzo, ik probeer het altijd eens per jaar te doen.
Soms wordt er een jaartje overgeslagen als er niet veel gereden is, als een motor daar niet tegen kan is het geen goede motor
Alle vloeistoffen vervangen, carburateur (nog een keer) schoongemaakt en huppa:
[~[url="http/i1185.photobucket.com/albums/z341/Miob80/ariel_zps94544757.jpg"]afbeelding~][/URL]
Wat een heerlijk geluid maakt dat ding
[afbeelding]
Puntjes:
- voorband oppompen
- Hij loopt alleen stationair op de choke, ook als hij warm is, ook met de CO schroef ver uitgedraaid.
- Hij start en rijdt alleen met de vervroeger in 1 van de twee uiterste standen. Geen idee welke het is
Overigens wel echt een groot verschil met de Enfield (had ik niet verwacht). Het blokkarakter is luier (heeft een veel zwaarder vliegwiel?)Lagere compressie?, amaar alles voelt een heel stuk verfijnder aan. Vooral het schakelen.
jeez, mn bompa had zo een..
- Hij loopt alleen stationair op de choke, ook als hij warm is, ook met de CO schroef ver uitgedraaid.
Hij loopt gewoon al??
Waarschijnlijk stat. sproier verstopt, wat voor carb zit er onder?
Vervroeging; als je de kabel aantrekt zal hij hoogstwaarschijnlijk vroeger gaan.. Dit merk je toch ook wel aan de gasrespons?
Kapje van de vonkenpot er af en je ziet hoe 't werkt.
Als je 'm 'laat hebt staan en je geeft gas, krijg je een hoop herrie en gebeurt en nix.
Als je 'm laat hebt staan en gooit het gas dicht, kunnen er flinke klappen uit de uitlaat komen.
Al geprobeerd om de ontsteking vervroegingshendel in de tegenovergestelde positie te zetten van de stand waarop hij start en dan te kijken of hij wel stationair wil lopen?
Om hem te starten moet de ontsteking namelijk zo laat mogelijk staan en om stationair te lopen zo vroeg mogelijk. Gewoon ff pionieren dus net als dat ze vroeger moesten.
Op de kickstarter heeft ie behoorlijk wat compressie (voor het gevoel meer dan de Enfield)
Al geprobeerd om de ontsteking vervroegingshendel in de tegenovergestelde positie te zetten van de stand waarop hij start en dan te kijken of hij wel stationair wil lopen?
Om hem te starten moet de ontsteking namelijk zo laat mogelijk staan en om stationair te lopen zo vroeg mogelijk. Gewoon ff pionieren dus net als dat ze vroeger moesten.
Ben wel door je straat gehobbelt
Ik heb de motor trouwnes vast officeel gerestaureerd
(volgens de beproefde oily rag methode)