Hallo allemaal,
Na de aanschaf van mijn eerste motorfiets, deze Gixxer, een paar weken geleden viel me op dat het blokje na een stuk rijden bij stationair toerental behoorlijk ratelt. Omdat het de laatste paar ritten erger leek te worden, en hij ook meer leek te gaan trillen bij voornamelijk 8000 toeren (kan ook tussen mijn oren zitten, want ik let er constant op als ik erop rijd) heb ik besloten eens op onderzoek uit te gaan. Ik heb daarop dit weekend de tijd gevonden om eens flink het blokje in te duiken en het een en ander te controleren/uit te sluiten.
Algemene informatie:
- GSXR750 uit 1992, watergekoeld
- Naar mijn weten volledig standaard
- Geen onderhoudshistorie, maar ik ben de derde eigenaar
- Kilometerteller staat op 37.000km
- Rijdt verder prima, heb het idee dat hij IETS sneller zou moeten zijn voornamelijk op hoge toerentallen. Wil daarom de carbs gaan reinigen en opnieuw afstellen.
Heb het volgende geconstateerd:
- Alle klepspelingen zijn in spec, meeste zitten precies tussen de minimum- en maximumwaardes in
- De onderste motorbevestigingsbout aan de linkerkant van het blok zat helemaal los en was ook flink krom, wellicht dat dit de trillingen bij 7-9000 rpm verklaart?
- Omdat de klepspelingen allemaal in spec waren, vond ik het zonde om de cams te demonteren om de timing chain volgens het handboek te kunnen meten (het meten van 20 links, gemeten tot de 21e link).
Ik heb daarom 11,5 links gemeten tussen de sprockets en deze waarde verdubbeld. Ik kwam zo op ongeveer 146,6mm uit. Dus dit moet goed zijn(?).
- Het viel me hierbij op dat de ketting tussen de sprockets behoorlijk veel speling had (zie filmpje). Toen ik later de motor op TDC had gezet was deze speling minder, maar een slag verder stond deze b.v. weer los.
- Een van de bouten van de uitlaat bij cilinder 2 was afgebroken, dus wellicht lekte de uitlaat ook. Heb het restant er gelukkig wel weer heelhuids uit gekregen.
- Aan de spanner is niet veel raars te zien, op wat hele minimale slijtage bij een paar tandjes na. Ik kan de veer echter wel gemakkelijk met mijn vingers induwen.
Ik hoop dat iemand me kan vertellen waar ik het best naar kan kijken. Ik ga nu eerst de carbs schoonmaken en deze hierna synchroniseren, maar monteer de spanner liever niet terug voordat ik zeker weet dat deze goed is.
Nog een sidenote, ik vond een topic op Gixxer.com dat de aandrijving van de dynamo ook herrie kan maken bij dit type, voornamelijk bij de 1100's. Is de fix beschreven in het volgende topic ook van toepassing op de 750's? Ik heb bij het demonteren van de dynamo slechts een open lager zien zitten, maar geen rubberen bus hierin ofzo?
http://www.gixxer.com/forums/16-water-cooled-gixxers/299546-alternator-drive-bushing-fix.html
(foto uit dit topic, gaat om de messing bus die erin gedrukt zit)
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
Dirk Jan
Na de aanschaf van mijn eerste motorfiets, deze Gixxer, een paar weken geleden viel me op dat het blokje na een stuk rijden bij stationair toerental behoorlijk ratelt. Omdat het de laatste paar ritten erger leek te worden, en hij ook meer leek te gaan trillen bij voornamelijk 8000 toeren (kan ook tussen mijn oren zitten, want ik let er constant op als ik erop rijd) heb ik besloten eens op onderzoek uit te gaan. Ik heb daarop dit weekend de tijd gevonden om eens flink het blokje in te duiken en het een en ander te controleren/uit te sluiten.
Algemene informatie:
- GSXR750 uit 1992, watergekoeld
- Naar mijn weten volledig standaard
- Geen onderhoudshistorie, maar ik ben de derde eigenaar
- Kilometerteller staat op 37.000km
- Rijdt verder prima, heb het idee dat hij IETS sneller zou moeten zijn voornamelijk op hoge toerentallen. Wil daarom de carbs gaan reinigen en opnieuw afstellen.
Heb het volgende geconstateerd:
- Alle klepspelingen zijn in spec, meeste zitten precies tussen de minimum- en maximumwaardes in
- De onderste motorbevestigingsbout aan de linkerkant van het blok zat helemaal los en was ook flink krom, wellicht dat dit de trillingen bij 7-9000 rpm verklaart?
- Omdat de klepspelingen allemaal in spec waren, vond ik het zonde om de cams te demonteren om de timing chain volgens het handboek te kunnen meten (het meten van 20 links, gemeten tot de 21e link).
Ik heb daarom 11,5 links gemeten tussen de sprockets en deze waarde verdubbeld. Ik kwam zo op ongeveer 146,6mm uit. Dus dit moet goed zijn(?).
- Het viel me hierbij op dat de ketting tussen de sprockets behoorlijk veel speling had (zie filmpje). Toen ik later de motor op TDC had gezet was deze speling minder, maar een slag verder stond deze b.v. weer los.
- Een van de bouten van de uitlaat bij cilinder 2 was afgebroken, dus wellicht lekte de uitlaat ook. Heb het restant er gelukkig wel weer heelhuids uit gekregen.
- Aan de spanner is niet veel raars te zien, op wat hele minimale slijtage bij een paar tandjes na. Ik kan de veer echter wel gemakkelijk met mijn vingers induwen.
Ik hoop dat iemand me kan vertellen waar ik het best naar kan kijken. Ik ga nu eerst de carbs schoonmaken en deze hierna synchroniseren, maar monteer de spanner liever niet terug voordat ik zeker weet dat deze goed is.
Nog een sidenote, ik vond een topic op Gixxer.com dat de aandrijving van de dynamo ook herrie kan maken bij dit type, voornamelijk bij de 1100's. Is de fix beschreven in het volgende topic ook van toepassing op de 750's? Ik heb bij het demonteren van de dynamo slechts een open lager zien zitten, maar geen rubberen bus hierin ofzo?
http://www.gixxer.com/forums/16-water-cooled-gixxers/299546-alternator-drive-bushing-fix.html
(foto uit dit topic, gaat om de messing bus die erin gedrukt zit)
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
Dirk Jan
Laatst bewerkt: