2 cilinder of 4 cilinder ??

Barnie

Rookie
20 okt 2018
6
2
Hoi.
Komende van een 2 cilinder cruiser 800CC 35Kw wil ik overstappen naar een 2 of 4 cilinder met meer vermogen om mezelf wat sneller te verplaatsen.
Ik vraag mij alleen af hoe het zit met trillingen die voelbaar zijn in het zadel.
Mijn voorkeur gaat uit naar een bmw, honda dan wel kawasaki.
Wat zijn de ervaringen van de 4 cilinder rijders t.o.v. d 2 cilinder rijders??
Mvg, Barnie
 
Ik heb een redelijk zware twee en viercilinder... maar bij beide geen last van vervelende trillingen in het zadel.

Tweecilinders staan erom bekend dat ze veel meer laagtoerig koppel leveren maar die ervaring deel ik niet. Mijn tweecilinder heeft flink minder koppel op lage toeren dan de viercilinder.
 
Tja, daar is denk ik niet zomaar een algemeen antwoord op te geven. Mijn 2 boxers (BMW R1200ST) geven een meer laagfrequente trilling die door de hele fiets wel een beetje voelbaar is. Op het zadel merk je dat (meestal) niet door de schuimvulling. Op wat langere ritten kun je soms een doof gevoel krijgen in het perineum (bekkenbodem), het gebied waar wielrenners ook vaak last van hebben. Op mijn 4 cilinder (K1300s) zijn het meer hoogfrequente trillingen die je (bij sommige toerentallen) voelt in het stuur, en soms ziet in de spiegels. Beide zijn niet echt een probleem, maar ik vind de langere ritten op de 4 cilinder geloof ik nét iets meer comfort bieden.
 
Elke motor heeft trillingen bij een bepaalde snelheid of bepaald toerental.
Het beste uitsluitsel geeft een degelijke lange proefrit, liefst zo'n 4 uur en over verschillende soorten wegdekken bij verschillende snelheden.
Pas na zo'n proefrit weet je hoe je lijf het rijden op die motor ervaart en of het vermogen, koppel, stuur- en rem gedrag je bevalt.
Wil je het echt weten dan moet je met de motor op vakantie gaan en elke dag rijden ;)
 
Elke motor heeft trillingen bij een bepaalde snelheid of bepaald toerental.
Het beste uitsluitsel geeft een degelijke lange proefrit, liefst zo'n 4 uur en over verschillende soorten wegdekken bij verschillende snelheden.
Pas na zo'n proefrit weet je hoe je lijf het rijden op die motor ervaart en of het vermogen, koppel, stuur- en rem gedrag je bevalt.
Wil je het echt weten dan moet je met de motor op vakantie gaan en elke dag rijden ;)
Je hoeft niet op vakantie om elke dag te rijden, toch.....? :?
 
Ik heb 'r helemaal geen last van, maar m'n 1290 GT beukt als een boorhamer op de momenten dat 'ie niet trilt.
Nooit wat anders gehad dan mono's en twins. Paar x een 4 cilinder getest en ik zie niet in wat zo'n blok in een motor doet.
Misschien met wat meer tijd wel, maar voorlopig is't niets voor mij.
 
Helemaal eens met Hubertje. Ik vind het karakter van een 2 cilinder t.o.v. een 4 cilinder veel prettiger. Lager in toeren, niet dat gejank, dikke klappen, altijd genoeg koppel onderuit. Ik heb net een nieuwe motor aangeschaft. Daarbij heb ik niet eens naar 4 cilinders gekeken. Paar keer op verschillende 4 cilinders gereden maar dit is tot dusver helemaal niets voor mij. Wat mij wel op valt bij een 4 cilinder, hij is makkelijker te berijden, soepeler en minder bokkig. Denk dat het erg persoonlijk is.. je moet er van houden.. Qua trilling, de nieuwere motoren worden allemaal steeds meer trillingsarm gemaakt. Ik heb eigenlijk nooit last van irritante trilling, karakter noemt men dat. :P
 
Dat verschilt nogal per fiets.
Mijn 4-cilinder draait minder toeren en heeft flink koppel op lagere toeren dan mijn tweecilinder. Geen dikke klappen. Lekker 1500/2000 toeren kunnen tuffen zonder gebok, heerlijk.

Trillingen zijn wat hoogfrequenter dan bij de tweecilinder, maar nergens irritant. Bij 130 doen beide machines zo rond de 4500 toeren... maar de V-Strom wijkt op die snelheid bijna 15km/u af waar de ZRX bijna exact klopt dus stiekem is de viercilinder hier laagtoeriger.
 
Tijd dat een 2 cilinder meer koppel onder in had is voorbij.
4 cilinder loopt gewoon netter en rustiger en trilt, over het algemeen, ook minder.
Ook veel fijnere reactie bij gas open/dicht

Misschien om je wat meer te kunnen helpen even duidelijk maken over welke fietsen je het hebt ?
Als het puur om snelheid gaat dan is beide namelijk goed mogelijk
 
Ik probeer zoveel mogelijk verschillende motoren te rijden, simpelweg omdat ik het leuk vind om te ervaren hoe fabrikanten modellen een eigen karakter weten te geven.

Wat me door de tijd vooral is opgevallen is dat het onderscheid tussen een 4 of een tweecilinder veel kleiner kan zijn dan twee tweecilinders onderling. Zo heeft een 1198 tweecilinder een totaal ander gevoel en trillingen dan een 1200 multistrada. Ander vliegwielgewicht en houding.

Een XJR is bijvoorbeeld ook een impsante koppelbeul en daarmee cruise je dus automaticsh weer meer. In het middensegment is een Z800 ook een heerlijke motor die ik qua rijcomfort (dat is iets anders dan rijbeleving) niet veel vind verschillen van een bmw gs 800. Een streetfighter 848 is dan weer een heel ander dier.

Persoonlijk zou ik me meer focussen op het model en karakter dat je zoekt, dan op 2 vs 4 cilinder. Zelf houd ik van motoren met een duidelijk karakter, en vind mijn 1098 geweldig, terwijl het eigenlijk een bokkende envtrillende diva is.

Qua rijcomfort en rijbeleving zou ik ook naar 3 cilinders kijken ( triumph, yamaha MT)
 
Koppel is meer afhankelijk van de cilinderinhoud dan van het aantal cilinders.
Ik vind 3- cilinders het lekkerst lopen.
 
Ik heb beiden een L Twin en een V4......zie onderschrift.

Mijn V4 rijdt veel fijner hoor, en heeft ruim voldoende koppel onderin waar ik ook veel mee rij. In de onderste toerentallen waarin ik de V4 mee rondrij verkracht ik de L Twin.....

Maar wil ik ‘echt’ motorrijden dan is de L Twin de krachtpatser......karakter heet dat, meer gevoel waar ik mee moet rijden. Daarom heb ik ze ook beiden.....de ene lekker smeuïg op de zomer avonden touren en de andere mee aan de bak....
 
Heb nog wel een mooie BMW1150GS voor je te koop. Heerlijke fiets als je niet boven de 2 meter bent.
 
Eén manier om uit te vinden: proefrijden.

En als je eenmaal 2-cylinder rijdt, wil je dan nog naar 4?
Misschien wel, uitproberen.

En, hoeveel zwaarder wil je?
BMW heeft de F800 serie, 2-cylinder die heerlijk trillingsvrij loopt.
Of de grotere boxers, maar dat kost meteen een boel meer, is groter, zwaarder,...
 
Helemaal eens met Hubertje. Ik vind het karakter van een 2 cilinder t.o.v. een 4 cilinder veel prettiger. Lager in toeren, niet dat gejank, dikke klappen, altijd genoeg koppel onderuit. Ik heb net een nieuwe motor aangeschaft.
Daar heb ik met mijn 4 cylinder geen last van. Zat karakter, genoeg koppel en een subliem geluid. :+
 
Ik heb 'r helemaal geen last van, maar m'n 1290 GT beukt als een boorhamer op de momenten dat 'ie niet trilt.
Nooit wat anders gehad dan mono's en twins. Paar x een 4 cilinder getest en ik zie niet in wat zo'n blok in een motor doet.
Misschien met wat meer tijd wel, maar voorlopig is't niets voor mij.
En hier precies omgekeerd.
Ik rij sinds 1981 motor, en heb er tientallen gehad.
Het blijken allemaal (zonder ook maar 1 uitzondering) 4-in-lijn-motoren te zijn geweest, zonder dat ik daar bewust voor gekozen heb.
Ik rij vrijwel dagelijks op klantenmotoren in alle uitvoeringe, merken en maten, maar kom toch steeds weer bij dezelfde motorconfiguratie uit.
 
Daar heb ik met mijn 4 cylinder geen last van. Zat karakter, genoeg koppel en een subliem geluid. :+
Dat vind jij.. en waarschijnlijk wordt die mening door meerdere mensen gedeeld, gelukkig maar anders werd er nooit weer een 4 cilinder verkocht.. Zo heeft ieder z'n eigen voorkeur. *D
 
Ik heb (nog) niet op een 2 cilinder gereden, en dat gaat denk ik ook nooit gebeuren...

Er zijn genoeg mooie 2 cilinder motoren, maar het geluid dat vind ik echt verschrikkelijk -O-

Het geluid is wel een grote factor bij het motorrijden vind ik, dus dat moet je natuurlijk wel aanspreken.
 
Dat vind jij.. en waarschijnlijk wordt die mening door meerdere mensen gedeeld, gelukkig maar anders werd er nooit weer een 4 cilinder verkocht.. Zo heeft ieder z'n eigen voorkeur. *D

Ja, maar ik heb dan ook geen 4 in lijn...

IMG_20180918_101711.jpg


:+
 
Dat vind jij.. en waarschijnlijk wordt die mening door meerdere mensen gedeeld, gelukkig maar anders werd er nooit weer een 4 cilinder verkocht.. Zo heeft ieder z'n eigen voorkeur. *D
Grappig.. Jij laat overkomen alsof een twin superieur is aan een 4 cil.

Waarom is een twin meer inhoud nodig om dezelfde prestaties te leveren ?
Waarom praten liefhebbers van twins altijd over dikke klappen maar maken 9 van de 10 geen klappen.

Etc etc.
 
Er word gevraagd naar ervaringen, dan deel ik mijn ervaring/mening.
Daarmee spreek ik niet uit dat de een beter is dan de ander.
Dat jij misschien liever een 4 cilinder rijd dat is toch mooi? Houden zo.
Ik ben er geen liefhebber van, doe mij maar een 2 cilinder, daar heb ik persoonlijk een stuk meer plezier mee.
 
Dit topic ging over trillingen.
Wat ik zei was dat mn ktm - en gelijk welke andere twin die ik daarvoor had - behoorlijk trilt, davert en schopt.
Maar het stoort me niet.

Naar het schijnt trillen sommige 4 cilinders ook behoorlijk, soms op een vervelende manier voor sommige mensen.

Een motorblok wordt ook veel soepeler met de tijd / kms, dus laat je niet dadelijk afschrikken als een nieuwe motor wat trilt.

De 'de mijne is beter' discussie is al tot vervelens toe gevoerd denk ik. Rijd beide, kies dan, of kies niet en wissel af en toe eens af.
 
Mijn BMW k1100rs had een resonantie rond de 4000-4500 toeren en dat was vooral voelbaar in het stuur, het leverde na een tijdje zelfs een dof gevoel op in mijn handen. Mijn Ducati 959 is laag in toeren duidelijker voelbaar in het zadel en de oplossing voor beide motoren is hetzelfde: gas geven en doorrijden :-)
 
Theoretisch gezien is meer cylinders soepeler. Meer ontbrandingen per omwenteling en kleinere cylinders. Desalniettemin schroeven we geen 16-cyl stermotor onder de motor omdat dat niet praktisch is. Zwaar en groot enzo. Dus wat beter is, hangt ervan af hoe de fabrikant jouw blok afgesteld heeft, meer compressie voor hogere toerentallen, boxer/lijn/V/lijn/W/L, etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan