2 rijbewijzen

Je kunt toch niet op twee plaatsen ingeschreven staan? Je kunt een dubbel paspoort hebben, maar je kunt maar op één adres officieel ingeschreven staan.

Officeel wel ja......


\
Gezien ik voor spanje en nederland niet 1 en dezelfde persoon ben.

quote]
hoe kan je nou voor spanje en nederland nou een ander persoon zijn?
heet je hier willem xxx, heet je in spanje josé ccc?

Andere achternamen


Maar goed we kunnen denk ik concluderen dat je er niet mee zou wegkomen :9


Theoretisch gezien zou het er zo uitzien:


Willem xxx
NL rijbewijs
NL geregitreerd woonplaats

en

Willem YYY ZZZ
SP rijbewijs
SP geregistreerd woonplaats

Dat dit dan officieel niet kan, betekent niet dat het niet zo is. Zo zie je maar dat er nog geen 1 EU is.

Maar als ik het zo voor me hou, en zoals eerder vermeld in een ander voertuig dan mijn eigen rij zou ik er mee weg kunnen komen.

Ga ik weer in mijn eigen auto rijden en wordt het uitgezocht ben ik de sjaak.

Verzekering technisch zal het helemaal een heissa worden.

Conclusie beter niet doen.


(Nou was ik ook niet van plan me rbw kwijt te raken :9)
 
Laatst bewerkt:
Nee, het is geen grijs gebied, de regels zijn vrij duidelijk. Als je langer dan 6 maanden in Nederland woonachtig bent, dien je een Nederlands rijbewijs te hebben ongeacht je nationaliteit. Elk ander rijbewijs is in Nederland dan niet geldig.

Volgens mij is dat niet helemaal waar. Die 6 maanden (185 dagen), geldt voor personen die in Nederland gevestigd zijn en in het bezit zijn van een rijbewijs uit een niet EU land. Als je een Europees rijbewijs hebt, dan mag je daar volgens mij gewoon mee rijden, tot het rijbewijs verloopt (met een maximum van 10 jaar), en dan bij het verlengen een Nederlands rijbewijs aanvragen. Dat is wat ik uit de regels begrijp.
 
Volgens mij is dat niet helemaal waar. Die 6 maanden (185 dagen), geldt voor personen die in Nederland gevestigd zijn en in het bezit zijn van een rijbewijs uit een niet EU land. Als je een Europees rijbewijs hebt, dan mag je daar volgens mij gewoon mee rijden, tot het rijbewijs verloopt (met een maximum van 10 jaar), en dan bij het verlengen een Nederlands rijbewijs aanvragen. Dat is wat ik uit de regels begrijp.

Probeer maar eens een nieuw NL RBW aan te vragen op het moment dat je oorspronkelijk RBW (uit welk EU land dan ook) in beslag genomen is.
 
Dit heb ik idd ook al gelezen, maar is niet van toepassing op mij.


Ik kan er echt amper wat over vinden. Misschien is dit wel een zogenoemg grijs gebied?

Hoe bedoel je, niet van toepassing? Omdat je (nog) geen buitenlands rijbewijs hebt? Als je wel een Spaans rijbewijs gaat halen, maar je woont al langer dan 6 maanden in Nederland, dan is ie toch niet geldig (stel dat je een spaans 'C' rijbewijs haalt, dan mag je in NL geen vrachtwagen besturen)
Of woon je (op papier) niet in NL?
 
Volgens mij is dat niet helemaal waar. Die 6 maanden (185 dagen), geldt voor personen die in Nederland gevestigd zijn en in het bezit zijn van een rijbewijs uit een niet EU land. Als je een Europees rijbewijs hebt, dan mag je daar volgens mij gewoon mee rijden, tot het rijbewijs verloopt (met een maximum van 10 jaar), en dan bij het verlengen een Nederlands rijbewijs aanvragen. Dat is wat ik uit de regels begrijp.

Correct. :Y

Als je, als EU burger, je in een ander EU land vestigt mag je je 'thuisland'-rijbewijs blijven gebruiken tot de verloopdatum; bij verlenging moet je een rijbewijs van het vestigingsland nemen.
Zo heb ik een Grieks rijbewijs (Nederlands rijbewijs verliep vorig jaar) en heeft mijn vrouw nog een aantal jaren een Nederlands rijbewijs. (Allebei uitsluitend Nederlands paspoort).
 
als je staande bent gehouden en je nederlandse rijbewijs is ingenomen.
is het handig om niet meer met een nederlands voertuig te gaan rijden
ga je met spaanse kentekenplaten rijden dan zou dit volgens mij een mooie
maas in de wet zijn :] :] :]

o ja gewoon spaans praten bij staande houding en je spaanse rijbewijs overleggen
 
Hoe bedoel je, niet van toepassing? Omdat je (nog) geen buitenlands rijbewijs hebt? Als je wel een Spaans rijbewijs gaat halen, maar je woont al langer dan 6 maanden in Nederland, dan is ie toch niet geldig (stel dat je een spaans 'C' rijbewijs haalt, dan mag je in NL geen vrachtwagen besturen)
Of woon je (op papier) niet in NL?

heb al meerdere malen vermeld. Ik sta op papier in beide landen ingeschreven. Dus ieder rijbewijs dat ik daar haal is gewoon geldig. Hetzelfde geld voor hier in nl. Maar daar had ik al een lange post voor gemaakt op pagina 2
 
Ik heb het even nagezocht, hoe dat wettechnisch nu zit:

Art 130 Reglement Rijbewijzen

1. Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het CBR onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden de feiten en omstandigheden aangewezen die aan het vermoeden ten grondslag dienen te liggen en worden ter zake van de uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld.5. Voor de toepassing van het eerste, tweede en derde lid wordt onder rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland, waarvan de houder in Nederland woonachtig is.

Hetzelfde geldt trouwens voor wanneer je rijbewijs door een overtreding wordt ingevorderd, dat is artikel 164 van hetzelfde regelment..

Nou, dat klopt niet helemaal. De artikelen die je citeert zin uit de Wegenverkeerswet en niet uit het Reglement Rijbewijzen.

Even een klein lesje wet en regelgeving op zondag ochtend.

1. De basis voor de verplichting tot het hebben van een rijbewijs, vinden we in art 107 WVW

  1. Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.

  2. Het rijbewijs dient:
    a: te voldoen aan de bij ministeriële regeling vastgestelde eisen inzake inrichting, uitvoering en invulling,
    b: zijn geldigheid niet te hebben verloren, en
    c: behoorlijk leesbaar te zijn.

2. In art 123 WVW is geregeld wanneer een rijbewijs zijn geldigheid verliest:

Artikel 123

1. Onverminderd de artikelen 122 en 131, tweede lid, verliest een rijbewijs zijn geldigheid:
a. door uitreiking van een nieuw of vervangend rijbewijs;
b. door omwisseling tegen een rijbewijs dat aan de houder door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland is afgegeven, voor de categorie of categorieën van motorrijtuigen waarop de omwisseling betrekking heeft;
c. gedurende de tijd dat aan de houder de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen is ontzegd;
d. door het onbevoegd daarin aanbrengen van wijzigingen;
e. door het overlijden van de houder;
f. door ongeldigverklaring, voor de categorie of categorieën waarop de ongeldigverklaring betrekking heeft dan wel, indien de ongeldigverklaring betrekking heeft op een deel van de geldigheidsduur, voor dat deel van de geldigheidsduur;
g. door wijziging van de geslachtsnaam, de voornamen, de plaats of datum van geboorte of het geslacht van de houder of
h. door aangifte van vermissing van het rijbewijs.

2. Voor de toepassing van het eerste lid, aanhef, wordt onder rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere Lid-Staat van de Europese Gemeenschappen of in een andere Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, waarvan de houder in Nederland woonachtig is.

3. Voor de invordering van het rijbewijs is er art. 164 WVW

  1. Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, tegen wie door een van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem daar een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs.

4. Dan hebben we de bevoegdheid tot het besturen van motorvoertuigen geregeld in art 9 van de WVW (het puntje is het 4e lid van art 9)
  1. Het is degene die weet of redelijkerwijs moet weten dat hem bij rechterlijke uitspraak de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen is ontzegd, verboden gedurende de tijd dat hem die bevoegdheid is ontzegd, op de weg een motorrijtuig te besturen of als bestuurder te doen besturen.
  • Het is degene van wie ingevolge art. 130, 2e lid, de overgifte van een op zijn naam gesteld rijbewijs is gevorderd, dan wel wiens rijbewijs is ingevorderd en aan wie dat bewijs niet is teruggegeven, verboden op de weg een motorrijtuig van de categorie of categorieën waarvoor dat bewijs was afgegeven, te besturen of als bestuurder te doen besturen.

In art 130 2e lid wordt gesteld dat je je rijbewijs ter inzage moet aanbieden aan de in art. 159 WVW genoemde personen. Dit zijn dus de opsporingsambtenaren (art 141 Strafvordering)




Dus met andere woorden, als je Nederlandse of je buitenlandse rijbewijs is ngevorderd, en je rijdt toch, ben je de pineut. Bij een routine controle zou je nog wel eens mazzel kunnen hebben als de verbalisant die jou controleert niet goed op let.

Volgens mij heb ik het redelijk onderbouwt. Ook voor mij is het zondagochtend hè, maar ik geloof dat ie zo klopt. ;)
 
Volgens mij is dat niet helemaal waar. Die 6 maanden (185 dagen), geldt voor personen die in Nederland gevestigd zijn en in het bezit zijn van een rijbewijs uit een niet EU land. Als je een Europees rijbewijs hebt, dan mag je daar volgens mij gewoon mee rijden, tot het rijbewijs verloopt (met een maximum van 10 jaar), en dan bij het verlengen een Nederlands rijbewijs aanvragen. Dat is wat ik uit de regels begrijp.

Je hebt gelijk, niet aan gedacht dat het inmiddels voor de EU anders geldt. Verandert niets aan de zaak dat welk rijbewijs er ook is ingenomen, je niet meer mag rijden.

Dat door administratieve rompslop er vervolgens een maas in het systeem zit doordat je legaal in Spanje een andere achternaam hebt dan in Nederland, is dat nog steeds geen maas in de wet. En bij zonder rijbewijs rijden is die eventuele boete bij staandehouding het minste waar je je zorgen over moet maken.
 
heb al meerdere malen vermeld. Ik sta op papier in beide landen ingeschreven. Dus ieder rijbewijs dat ik daar haal is gewoon geldig. Hetzelfde geld voor hier in nl. Maar daar had ik al een lange post voor gemaakt op pagina 2

Die maas in het systeem kan zich ook tegen je keren aangezien je dan volgens het systeem twee verschillende personen bent. Je kunt dus ook zomaar twee belastingaanslagen gaan krijgen uit beide landen.
 
Volgens mij is dat niet helemaal waar. Die 6 maanden (185 dagen), geldt voor personen die in Nederland gevestigd zijn en in het bezit zijn van een rijbewijs uit een niet EU land. Als je een Europees rijbewijs hebt, dan mag je daar volgens mij gewoon mee rijden, tot het rijbewijs verloopt (met een maximum van 10 jaar), en dan bij het verlengen een Nederlands rijbewijs aanvragen. Dat is wat ik uit de regels begrijp.
ik meen mij te herinneren dat de EU RBW'en gehouden mochten worden totdat deze verlopen. dan pas moet je een ander RBW regelen.
Een Frans RBW bijv. blijft een leven lang geldig en hoeft om die rede niet vervangen te worden.

Voor de rest klopt het wat je schrijft.

edit: artikel 108, lid 1 onder h WVW zegt wat anders. Er zijn hierom dan ook wat misverstanden over. Ondanks dat mag het RBW levenslang gebruikt worden. is i op en moet er om die rede een nieuwe komen dan wordt dit natuurlijk een nederlands RBW.
 
Laatst bewerkt:
Met een rijbewijs uit India kun je ook direct een NL rijbewijs A én B halen. Ik heb een aantal collega's die dat ook gedaan heeft. Met een van hen ben ik met het koekblik naar Parijs gereden - ik de eerste helft, hij de tweede.

Ik heb echt doodsangsten uitgestaan. "Afstand houden!!", "Niet rechts inhalen!", "Je dode hoek!!!", "Richting aangeven!!", "Het is ROOD!!!!!!" en zo een paar uur lang.

Nu ben ik al een paar keer gevraagd wanneer ze nou een stukje op m'n motor mogen rijden... -O-

</off topic>
 
Wanneer jij een Nederlands rijbewijs hebt en je vraagt ook een Spaans rijbewijs aan dan wordt jou Nederlandse rijbewijs ongeldig.
je kan maar één rijbewijs bezitten.

o Art 123 wvw1994
o 1. Onverminderd de artikelen 122 en 131, tweede lid, verliest een rijbewijs zijn geldigheid:
 a. door uitreiking van een nieuw of vervangend rijbewijs;
b. door omwisseling tegen een rijbewijs dat aan de houder door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland is afgegeven, voor de categorie of categorieën van motorrijtuigen waarop de omwisseling betrekking heeft;
 c. gedurende de tijd dat aan de houder de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen is ontzegd;
 d. door het onbevoegd daarin aanbrengen van wijzigingen;
 e. door het overlijden van de houder;
 f. door ongeldigverklaring, voor de categorie of categorieën waarop de ongeldigverklaring betrekking heeft dan wel, indien de ongeldigverklaring betrekking heeft op een deel van de geldigheidsduur, voor dat deel van de geldigheidsduur;
 g. door wijziging van de geslachtsnaam, de voornamen, de plaats of datum van geboorte of het geslacht van de houder of
 h. door aangifte van vermissing van het rijbewijs.
 
Met een rijbewijs uit India kun je ook direct een NL rijbewijs A én B halen. Ik heb een aantal collega's die dat ook gedaan heeft. Met een van hen ben ik met het koekblik naar Parijs gereden - ik de eerste helft, hij de tweede.

Ik heb echt doodsangsten uitgestaan. "Afstand houden!!", "Niet rechts inhalen!", "Je dode hoek!!!", "Richting aangeven!!", "Het is ROOD!!!!!!" en zo een paar uur lang.

Nu ben ik al een paar keer gevraagd wanneer ze nou een stukje op m'n motor mogen rijden... -O-

</off topic>


Ruben dat is niet waar.
Een rijbewijs uit India kun je niet omwisselen voor een Nederlands rijbewijs.
Omwisselen buitenlands rijbewijs


In bepaalde gevallen kunt u het rijbewijs dat u buiten Nederland heeft behaald omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Dit is alleen mogelijk wanneer u in Nederland staat ingeschreven en over een geldige verblijfstitel beschikt.
Geldige rijbewijzen afgegeven in de volgende landen kunt u omwisselen:

•Aruba
•België
•Bulgarije
•Cyprus
•Denemarken
•Duitsland
•Estland
•Finland
•Frankrijk
•Griekenland
•Groot Brittannië en Noord-Ierland
•Hongarije
•Ierland
•IJsland
•Italië
•Jersey (Staten van)
•Letland
•Liechtenstein
•Litouwen
•Luxemburg
•Man (eiland)
•Malta
•Monaco
•Nederlandse Antillen
•Noorwegen
•Oostenrijk
•Polen
•Portugal
•Roemenië
•Spanje
•Slovenië
•Slowakije
•Tjechië
•Zweden
•Zwitserland
Rijbewijzen afgegeven in de volgende landen kunt u uitsluitend omwisselen als ze geldig zijn voor de vermelde categorieën:

•Taiwan - B - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
•Israël - B - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
•Japan IB - personenauto en motorfiets met meer dan 400 cm3 - Nederlands rijbewijs categorieën A en B
•Singapore - Class 2 - motorfiets met meer dan 400 cm³ en Class 3 - personenauto - Nederlands rijbewijs categorieën A en B
•Andorra - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
•Zuid-Korea - second class ordinary licence - Nederlands rijbewijs categorie B
•Canadese provincie Québec – Class 5 – Nederlands rijbewijs categorie B


Internationale rijbewijzen
Internationale rijbewijzen zijn slechts gelegaliseerde vertalingen van een nationaal rijbewijs. Deze kunt u dus niet omwisselen voor een Nederlands rijbewijs.

Een voorwaarde voor het omwisselen van een buiten Nederland afgegeven rijbewijs is dat het rijbewijs geldig moet zijn op het moment van de aanvraag. Een rijbewijs van buiten de Europese Unie (EU) of een land van de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) moet bovendien zijn afgegeven in een periode van één jaar waarin de aanvrager ten minste 185 dagen in het land van afgifte woonde.

Als u uw rijbewijs niet kunt omwisselen, moet u een regulier theorie- en praktijkexamen afleggen bij het CBR.
 
Laatst bewerkt:
De wet is heel duidelijk. Een rijbewijs is alleen maar een papiertje of plastic kaartje. De echte gegevens staan in een databank. Bij ontzegging van de rijbevoegdheid word dat daarin vermeld. Bij aanhouding wordt daarom de databank geraadpleegd. Komt daaruit naar voren dat de rijbevoegdheid is ontzegd dan heb je een probleem en kan je dat de rechter komen uitleggen. Probeer je door opgeven andere naam de boel te bedonderen dan ben je als ze het ontdekken echt de pineut. Je pleegt dan een misdrijf en rijbewijs kan dan worden ingenomen en ongeldig worden verklaard, daarbij kan ook nog gevangenis straf of geld boete worden opgelegd. Rijbewijs voorgoed kwijt en een strafblad is zeker wel een kansje waard om uit te proberen, toch? :W
 
je krijgt een ontzegging van je rijbevoegdheid. Ookal heb je 28 rijbewijzen op zak uit 23 landen, je mag alsnog niet rijden.

Concreet is dit misdrijf en als je betrokken bent bij een ongeval levert het alleen maar meer ellende op.

Praktijk: Je toont je 14e rijbewijs aan oom agent ben een routine en je kunt zo weer door. Wil hij iets meer weten en laat hij je naam door het systeem halen gaan de alarmbellen rinkelen.
 
(...)

Ruben dat is niet waar.

(...)
Even nagevraagd en je hebt gelijk. Je kunt niet zomaar een Indiaas rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs.

Mijn collega's doen het via de 30% regeling:

Komt u in aanmerking voor de 30%-regeling van de Belastingdienst?
Dan maakt het niet uit waar uw rijbewijs vandaan komt: u kunt uw geldige rijbewijs altijd omwisselen. U neemt bij uw aanvraag dan wel een bewijsbrief van de Belastingdienst mee.


Bron

Edit: linkje en bron toegevoegd.
 
Laatst bewerkt:
Andere achternamen


Maar goed we kunnen denk ik concluderen dat je er niet mee zou wegkomen :9


Theoretisch gezien zou het er zo uitzien:


Willem xxx
NL rijbewijs
NL geregitreerd woonplaats

en

Willem YYY ZZZ
SP rijbewijs
SP geregistreerd woonplaats

Dat dit dan officieel niet kan, betekent niet dat het niet zo is. Zo zie je maar dat er nog geen 1 EU is.

Maar als ik het zo voor me hou, en zoals eerder vermeld in een ander voertuig dan mijn eigen rij zou ik er mee weg kunnen komen.

Ga ik weer in mijn eigen auto rijden en wordt het uitgezocht ben ik de sjaak.

Verzekering technisch zal het helemaal een heissa worden.

Conclusie beter niet doen.


(Nou was ik ook niet van plan me rbw kwijt te raken :9)
Ben jij een spion? :o



:+
 
heb al meerdere malen vermeld. Ik sta op papier in beide landen ingeschreven. Dus ieder rijbewijs dat ik daar haal is gewoon geldig. Hetzelfde geld voor hier in nl. Maar daar had ik al een lange post voor gemaakt op pagina 2
Ik heb ook dubbel nationaliteit. En ik had vroeger 2 rijbewijzen, Hongaarse A en B , Nederlandse B.
Hierna heb ik mijn Hongaarse rijbewijs ingewisseld voor een Nederlandse.

In iedere geval als je dubbel nationaliteit hebt, zover ik het weet, dan ben je een Nederlander in Nederland, verder mag je niet gebruik maken van je andere nationaliteit, dacht ik. Hetzelfde geld voor Spanje in die land ben je enkel Spanjaard.
Bijvoorbeeld je mag niet zomaar de Nederlandse ambassade binnen, in Spanje. In alle andere landen mag je zelf bepalen welke Nationaliteit je gebruikt.


O ja, dus je mag niet je Spaanse rijbewijs hier gebruiken als je Nederlandse kwijt bent. Ook omdat jij al langer dan een half jaar in Nederland woont, hoor je een Nederlandse rijbewijs te gebruiken in Nederland.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan