2006 640 LC4 SM, accu / olie

pmunk

MF'er
9 feb 2015
47
0
Hallo allemaal,
heb sinds een week een 2006 KTM 640 LC4 SM of wat de goede benaming ook is.

Hierover 3 vragen.


1. De accu trekt de startmotor soms zonder probleem rond, maar soms ook bijna niet en lijkt het alsof de accu leeg is, terwijl de lampen en claxon etc. het perfect doen.

2. Is de accu noodzakelijk aanwezig bij het rijden / starten?

3. De olie lijkt door het kijkglaasje een beetje groen ipv mooi zwart/bruin en staat ook helemaal onderin (rechtop / niet gelopen / koud). Toch geen lekkage van koelvloeistof hoop ik?
 
1. je accu al een keer helemaal opgeladen? zo ja dan zou je een andere accu kunnen proberen. de startmotor laten ronddraaien kost natuurlijk erg veel energie. en een accu gaat nou eenmaal geen 10 jaar mee.

2. ja, tenzij je je hele motor wilt ombouwen.

3. ik weet niet of het bij het lc4 blok net zo is als bij een auto dat als de koppakking lek is dat dan de koelvloeistof met de olie mengt. maar bij een auto kun je het natuurlijk goed zien aan de lekkage bij de kop. en als het al een tijdje bezig is zit er geel / witte smeerzooi ( aanslag ) aan de onderkant van de oliepeil dop. misschien is dit bij je motor ook zo.

iemand anders kan je er vast meer over vertellen :+

maar ik denk dat het sowieso verstandig is om je olie een keer te verversen, dan kun je ook beter zien wat er uit komt.

succes!
 
1. Accu opgeladen en nu aan de druppellader. Eigenlijk is hij goed vol, maar weet niet hoeveel ampere hij levert.
 
accu moet genoeg volt leveren. kun je wel meten met een multimeter / voltmeter.

als de accu vol is moet die 12 volt aangeven. onder de 11 volt is de accu leeg of kapot. als de motor loopt dan laad de accu bij. dan geeft die ongeveer 14 volt aan. ligt er dan ook een beetje aan als je je lampen enz. aan hebt staan
 
12,3 nu maar 13,8 als hij loopt.
Maar is t bij de LC4 normaal dat de accu soms de startmotor niet in 1 keer rond trekt?
 
SEM ontsteking vervangen, is een zwak punt bij de LC4.

Groene olie? Volgens mij is Motorrex olie wat groener van kleur.
Bij twijfel anders ff olie wissel uitvoeren, kost niet veel bespaart een hoop
 
Moet eigenlijk een specialist hebben die dit even voor mij kan doen omg. emmen.
Veel dingen die ik even wil rechttrekken.
Luchtfilter is gewoon een stuk foam etc.
Waar kan ik t beste terecht? Men zegt hier Kobo of zo in Drachten?

Foto-TLIBPYOW-D.jpg

Foto-X4MIKRA7-D.jpg

Foto-HLYKI8TW-D.jpg
 
Laatst bewerkt:
olie en oliefilter wissel is erg eenvoudig. staat wel in de handleiding en anders is de handleiding te downloaden in pdf. http://www.manualslib.com/manual/90458/Ktm-Enduro-640-Lc4.html?page=44#manual hier de olie wissel pagina

Mulders Motoren
Vrijheidsweg 19
9641 KP Veendam
Netherlands

is de ktm dealer het dichts bij jou in de buurt.
je kunt misschien nog een keer proberen hem met de kickstart iets rond te trappen en daarna nog een keer proberen hem met de elektrische start te starten. kan zijn dat hij hem net niet uit het dode punt kan draaien.
 
kom naar het LC4 topic voor al je vragen.

Waarscheinlijk blijft de deco af en toe steken. Dan moet je het een paar keer proberen of je deco hendeltje ff iets inknijpen..
 
De 640 van mijn broertje had de koolstof staafjes in de startmotor kapot/bleven hangen waardoor de startmotor af en toe weigerde. De motor even heen en weer schudden hielp vaak maar uiteindelijk de startmotor open gehaald en nieuwe staafjes erin gedaan. Accu is voor het starten niet noodzakelijk, je hebt immers ook een kickstarter.

Mulders is voor jou het dichtste bij en een nieuw luchtfiler is niet duur, je olie hoort lichtbruin te zijn dus dat kan je daar ook direct halen incl nieuwe olie filters. Als je een beetje handig bent kan je het zelf doen.
 
Nieuwe motorex is gewoon groen, dus dat kan wel kloppen. Mooi groen is beter als zwart. Betekent over het algemeen dat je olie niet al te oud is.
Je luchtfilter is inderdaad een ingeoliede foam filter.
Dat starten gebeurt vaker, bij een vriend van me lijkt dat voornamelijk te gebeuren als de zuiger gewoon tegen het bovenste punt aanzit. Komt ie niet door de compressie heen.
Heb je wel enig idee wat voor motor je gekocht hebt? Lees anders eerst is een werkplaatshandboek of de handleiding?
 
Nu heb ik een heel ander type motor, maar het start probleem is hetzelfde.
Vaak statr hij perfect, soms geeft hij alleen een klik of een kleine slag en doet niets meer.
Nieuwe accu end, helemaal volgeladen maar wil niet.
Sinds afgelopen weekend zelfs helemaal niet meer, maar kicken is hij meteen aan.
Oorzaak blijkt gewoon een kapot start relais te zijn. Misschien kan je die eens door meten (vraag me niet hoe) of als ze niet duur zijn gewoon vervangen?
 
Haha ga er niet de baan mee op denk ik voorlopig.
Eerst ff zorgen dat hij goed in orde is :)

Maar dat starten;
Ik heb het idee dat de accu slecht / af is.
Hij blijft wel rond de 12v aangeven, maar je hoort het startrelais echt ratelen op het laatst.
Ook een bijna lege accu geeft +/- 12v aan toch? Heb hem wel aan de druppellader, maar blijkbaar te laat.
Of kan het een kapotte startmotor zijn?
Aankicken lukt me niet echt nog, ben druk aan t oefenen.
 
Haha ga er niet de baan mee op denk ik voorlopig.
Eerst ff zorgen dat hij goed in orde is :)

Maar dat starten;
Ik heb het idee dat de accu slecht / af is.
Hij blijft wel rond de 12v aangeven, maar je hoort het startrelais echt ratelen op het laatst.
Ook een bijna lege accu geeft +/- 12v aan toch? Heb hem wel aan de druppellader, maar blijkbaar te laat.
Of kan het een kapotte startmotor zijn?
Aankicken lukt me niet echt nog, ben druk aan t oefenen.

Loop bedrading ook even na, kabeltjes van en naar accu toe.
Spul wil nog weleens lostrillen en dan start hij ook niet best electrisch...
 
Laatst bewerkt:
ok dan, bedankt voor de tip.

Kan het de startmotor niet zijn? Hoe kom ik hier achter?
 
hoeveel km staat er al op dan? een start motor gaat normaal gesproken niet snel kapot aangezien die van jou uit 2006 komt. maarja alles is mogelijk natuurlijk.

het probleem met een kapot getrilde accu kabel heb ik ook gehad. je kon het niet zien omdat er een omhulsel om de kabel zit. maar toen ik het oog aan het eind van de kabel los haalde van de accu, en er ietsjes aan trok had ik hem in de vingers. was gewoon kats doormidden getrild bij het punt waar het oog om de kabel zat geknepen. onder het kabelomhulsel dus. ik had toen ook dat tijdens het rijden me dashboard vaag begon te doen. knipperen en snelheid niet goed aangeven.
 
16dkm, maar het probleem is al opgelost.
Ik meette steeds +/- 12v op de accu, maar hield er geen rekening mee dat het voltage niet verklapt dat de accu leeg is. De accu 20 uur aan de acculader gehad en nu start hij goed, behalve op het punt van de compressie; hier drukt hij hem niet doorheen.

Nu even de olie + filters doen en dan kan ik de weg op.
Alleen de ketting vind ik nogal slap hangen.

[Checking chain tension
To check, jack up the motorcycle on the center stand or frame until it no longer
touches the ground.
Press the chain up approx. 30 mm behind the end of the chain sliding com-
ponent. The chain should barely touch the swing arm when the upper chain
part [A] is tensioned. If not, correct the chain tension.

Hoe doe ik dit met een zijstandaard?
 
hoeft niet per se met de wielen van de grond, zorg wel dat je ketting nog ongeveer 2,5 cm speling heeft in de midden als je er op zit. als je er op gaat zitten staat de ketting strakker. let daar goed op.
 
Aan de onderkant, moet de bovenkant net loskomen van de kettinggeleider. Je meet een klein stukje achter de onderkant van de kettingenleider.
 
Terug
Bovenaan Onderaan