2008 Yamaha XT660Z Tenere

Status
Niet open voor verdere reacties.
De ms was een superervaring. Ontzettend lastig met de Ténéré door het gewicht van de motor en bepakking. Maar zeker voor herhaling vatbaar!
De mt21 deden het prima. Dikwijls zwabberde het voorwiel wat heen en weer, maar het ging wel.
Een zware klap gemaakt in de "sahara". Even vleugellam geweest, maar zonder erger uiteindelijk.
Ik bleef gespaard van verdere ellende. Iedere dag hoorde je wel iets...
De Ténéré deed het goed op de lange paden, gravel, zand, gras, modder, trappen, enzovoort. De snel opeen volgende putten van de knipperpaden daarentegen niet. Dus was het daar snelheid aanpassen. Of diepe putten. Dag sloeg de achtervering door tot tegen de uitlaat. Het was wel soms denken; nu sloop ik hem toch wel zeker?
Driften door sommige bochten ging lekker.
Uiteindelijk heb ik heel veel bijgeleerd.
Toch zal ik nog eens verder moeten bezinnen over de volgende uitdagingen in combinatie met het gebruikte materiaal... Weeral compromissen sluiten....

Groeten!
 
De ms was een superervaring. Ontzettend lastig met de Ténéré door het gewicht van de motor en bepakking. Maar zeker voor herhaling vatbaar!
De mt21 deden het prima. Dikwijls zwabberde het voorwiel wat heen en weer, maar het ging wel.
Een zware klap gemaakt in de "sahara". Even vleugellam geweest, maar zonder erger uiteindelijk.
Ik bleef gespaard van verdere ellende. Iedere dag hoorde je wel iets...
De Ténéré deed het goed op de lange paden, gravel, zand, gras, modder, trappen, enzovoort. De snel opeen volgende putten van de knipperpaden daarentegen niet. Dus was het daar snelheid aanpassen. Of diepe putten. Dag sloeg de achtervering door tot tegen de uitlaat. Het was wel soms denken; nu sloop ik hem toch wel zeker?
Driften door sommige bochten ging lekker.
Uiteindelijk heb ik heel veel bijgeleerd.
Toch zal ik nog eens verder moeten bezinnen over de volgende uitdagingen in combinatie met het gebruikte materiaal... Weeral compromissen sluiten....

Groeten!

Gaaf hoor, hoorde dat je het goed hebt gedaan ;)
Je wordt alleen maar wijzer van!!.
 
Tja, wijzer in ieder geval. Nu met deze pracht ervaringen maar eens uitkijken welke richting we willen uitgaan met de Ténéré. Misschien hou ik het wel gewoon bij woon-werk, wat spelerij rond de kerk en de avontuurlijkere allroadreizen richting Spanje, Portugal, Oosten,...
De standaard Ténéré past daarvoor perfect. Voor zaken die ik dan wel eens wil doen zoals OER, ed meer, misschien uitkijken naar een gepastere motor. Misschien kijk ik in de toekomst wel uit voor iets in de richting van een tweedehands enduro fiets ipv te blijven aanpassen aan de Ténéré. Kost handenvol geld. En hij wordt er niet lichter op. Veringen, 2de set velgen, banden,...=veel geld! Voor die prijs koop je tegenwoordig wel iets.
Dat bedoelde ik met even bezinnen welke richting we verder uit willen gaan.
En alhoewel het heel goed en vlot ging (ja, ik moest eerlijk gezegd eigenlijk niet onderdoen), merkte ik dat ik toch nog veel zal moet trainen alvorens er rallys op het menu komen!!!!
We zijn er inderdaad wijzer uitgekomen!

Greetz!
 
He HJ,
Al iets (leuks) te melden van het trailrijden???
Had het al wel eens gezien maar ben erg benieuwd of ook echt lekker aan het rijden komt of dat het alleen maar achtjes draaien is.
 
He HJ,
Al iets (leuks) te melden van het trailrijden???
Had het al wel eens gezien maar ben erg benieuwd of ook echt lekker aan het rijden komt of dat het alleen maar achtjes draaien is.

Was heel geinig. Ze hebben 4 parcourtjes: 1 voor de mensen die nog nooit op een motor (of schakelbrommer) hebben gezeten, en 3 in moeilijkheidsgraad oplopende circuitjes waarbij je hele krappe bochtjes combineert met klimmen en dalen, tredes op en af rijden.

Valt vies tegen; is niet mijn ding; gaat gewoon niet snel genoeg. De motoren worden geknepen door de draai v.h. gashendel te beperken dus je kan 'm onmogelijk achterover trekken of jezelf lanceren. Het is ook wennen aan de remmen (type aan/uit), de houding en het blokje (een tweetakt).

Trial rijden gaat puur over motorbeheersing. Op de weg of in het terrein heb je aan de geleerde technieken niet zoveel, behalve het op- en afrijden van obstakels. Een off-road cursus is wat dat betreft leerzamer, m.i.

Heb nog wel even de hand gedrukt van Myriam Pol, de Dakar rijdster. Die gaf zelf toe dat ze 'eigenlijk niet kan motorrijden, en het vooral van haar doorzettingsvermogen en conditie moet hebben'. Om haar motorbeheersing te verbeteren is ze sinds een paar maand met trialrijden begonnen.

Kan ook mededelen dat de Tenere (ik was zelf gewoontegetrouw op de motor ge-arriveerd) de goedkeuring van Myriam kan wegdragen; ze vondt het 'echt een gaaf ding', zo meldde ze spontaan. Bood haar aan om een ritje er mee te maken, maar daar wou ze zich niet aan wagen. 'Zul je zien dat ik er mee omval....' Had ze zich niet druk om hoeven te maken, da's al gebeurd.

Terug naar huis nog een paar zandpaden gepakt, en voel me op de Tenere iig een stuk beter thuis dan op een GasGas.

HJ
 
Ik had nog even bij je linkie gekeken, leuk man!
Alleen jammer dat ze geknepen zijn....
Ik wil dat ook wel eens proberen, lijkt me wel grappig het trailen. Zit soms wat te proberen op de Tenere....heel langzaam vooruitkruipen (ook in terrein), stoeprandjes en andere obstakels.....best grappig met zo'n groot apparaat, leert er wel van.

Ik had Miriam Pol een paar maanden geleden nog gesproken, en ze ging iid trail rijden om meer technisch te rijden.
Ik was naar een presentatie geweest bij de motorclub in Zaanstad.
Leuke spontane meid. Ze kan ook erg leuk vertellen over haar avonturen in de Dakar, erg leuk om te horen. En ook hoe ze er in is beland, en dan elk dubbeltje omdraaien om 'm te kunnen rijden.
Heb wel respect voor die griet!!! :} 3x de Dakar uitgereden! En ze is 25 jaar, knap hoor. :Y
Ze zei daar ook al dat ze niet super goed kan rijden, maar ze is een ster in navigeren en opgeven komt bij haar niet voor.

En daar stond ze ook al te draaien om m'n Tenere, ze vond 'm geweldig! _O-
Natuurlijk even gehad over de geweldige rijkwaliteiten. Ze vond het wel een gaaf ding voor prive op te rijden.....maar te druk met de voorberijdingen voor de Dakar.


Gr. Johan.
 
Functionaliteit & logica boven uiterlijke bling-bling.
En dan ook nog karakter, bomproof en uitstraling hebben.....tsja, da's de XT660Z Tenere! :}


Gr. Johan.
 
Net de Brakesnake gemonteerd. Ik denk wel dat dit gaat werken tegen het ernstig verbuigen van je rempedaal, bij een glijpartij.

cimg1481.jpg

cimg1480.jpg

Simpel te monteren overigens.


Gr. Johan.
 
Nou....ik wou die dus vandaag monteren. Zit met 1 probleem.
Het kabeltje van de Cordo zelfbouw rallycomputer is zo kort dat ie redelijk strak staat tussen m'n stuur en stalen stuk remleiding waar ie aan vast zit. En de Windkam trekt dat kabeltje stuk bij sturen....jammer.

Maar de WindKAMTM gaat er wel op. Vind 'm wel geniaal!
Ik wil toch kijken of ik zelf een wielsensor kan maken die sterker is en langer van draad.
Heb al 1 setje gesloopt en de verlengset die ik nu heb is nou ook niet echt supersterk.
Heb al wat gevonden aan materiaal bij Conrad en dergelijke.
Als ik het stuur hoger wil hebben dan is dat Cordo kabeltje te kort.....en het stuur moet toch wel nog 4/5 cm hoger voor mij. (is al 5 cm hoger dan org.) Maar dat betekent nieuwe gaskabels, koppelingskabel en voorremleidingen laten maken die 10/15 cm langer zijn. En dan een 4cm hoger zadel...
Winterproject denk ik....


Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
.
Als ik het stuur hoger wil hebben dan is dat Cordo kabeltje te kort.....en het stuur moet toch wel nog 4/5 cm hoger voor mij. (is al 5 cm hoger dan org.) Maar dat betekent nieuwe gaskabels, koppelingskabel en voorremleidingen laten maken die 10/15 cm langer zijn. En dan een 4cm hoger zadel...
Winterproject denk ik....


Gr. Johan.

Jemig, hoe lang ben je dan wel niet?? Ik heb het stuur ook verhoogd en denk soms dat het best nog hoger kan. ben 1.82
 
Nuttige info voor allen....denk ik.

Ik zat de Tenere even goed na te lopen, en zag dat de achterremblokken bijna op zijn. B|
Kan nog even mee...maar niet lang meer.
Voor de AK Rit moet ik gaan overwegen of ik een 2e set meeneem. Wel gesinterd dan.

Nou zie ik dat die remblokjes voor en achter het zelfde zijn als de KTM LC4 640 adv.

En dat Husqvarna (610LT), Husaberg, Gas Gas en de BMW 650 serie de blokken delen.
Handig als je onderweg blokjes nodig hebt! En zo'n dealer tegenkomt onderweg en je hebt ze echt nodig.

TRW Lucas:
Voor - MCB648 (SI)
Achter - MCB 672 (SI)

SI= Sintered off-road


Gr. Johan.
 
Nuttige info voor allen....denk ik.

Ik zat de Tenere even goed na te lopen, en zag dat de achterremblokken bijna op zijn. B|
Kan nog even mee...maar niet lang meer.
Voor de AK Rit moet ik gaan overwegen of ik een 2e set meeneem. Wel gesinterd dan.

Nou zie ik dat die remblokjes voor en achter het zelfde zijn als de KTM LC4 640 adv.

En dat Husqvarna (610LT), Husaberg, Gas Gas en de BMW 650 serie de blokken delen.
Handig als je onderweg blokjes nodig hebt! En zo'n dealer tegenkomt onderweg en je hebt ze echt nodig.

TRW Lucas:
Voor - MCB648 (SI)
Achter - MCB 672 (SI)

SI= Sintered off-road


Gr. Johan.

Hoeveel mm hebben de achterste blokken nieuw? Bij de 10k beurt waren ze nog niet versleten werd mij verteld. Vraag mij nu af, over hoeveel km dan wel?
Ga vanavond aan de bandenworsteling beginnen, dan kan ik beter zien wat er nu nog op zit.
 
Jemig, hoe lang ben je dan wel niet?? Ik heb het stuur ook verhoogd en denk soms dat het best nog hoger kan. ben 1.82

Ben 1.93 (en met crosslaars 3-4 cm langer) en heb vrij lange benen en armen. Maar mag van mij net dat stukje hoger zijn.
Met die 4-5 cm verhogen, boven op de algedane 5cm, krijg ik meer controle met de motor, dan sta ik perfect op dat ding! Maar dan moet het zadel ook de lucht in, anders krijg je een beetje een chopperhouding. _O-
Tis het nu net niet qua ergonomie.....

Wil deze gaan monteren van de winter:
119945531449522.jpg

Lijkt me een hulde ding!

En betreft de achter remblokken, ik heb er nu ongeveer 5300-5400 op staan en zijn echt bijna op. Slijten als de ziekte in het terrein. De gesinterde zijn voor off-road gebruik beter.


Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan