2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Zoals ik hierboven al aangaf, ik mis het vermogen gas open in 5e en 6e (aan bovenlegale snelheden). De 1290 trok powerwheelies aan 120 op enkel gas open, dat doet de tenere uiteraard niet. Tot in 4e mis ik helemaal geen vermogen, ik vind het een zeer leuk en karaktervol blok en ik rijd er sneller mee dan met de 1290. Af en toe eens écht vol gas geven is ook leuk.
Ik dacht de cruise control heel hard te gaan missen (dat was destijds een echte openbaring, dat werkt op de motor veel beter dan in de wagen), maar ook dat valt heel goed mee, het stoort me meest als ik de ventilatie van mijn jas rijdend wil openen of sluiten.

Ik vind de tenere veel leuker op straat, al bij al, dat is ook heel bewust geweest waarom ik m kocht. Then again, de 660 voelde destijds ook al als een motor die speciaal voor mij gebouwd was, dus het kan heel persoonlijk zijn.

Ik heb ook nog een sportmotor in de woonkamer staan, maar nog niet direct nood om die in te schrijven.
 
Voor cruisecontrole kan je altijd zo’n handmatige overwegen, bv Kaoko. Werkt natuurlijk niet zoals een electronische, maar voor lange snelwegritten als het rustig is, of even een rits open doen, rechterhand even bewegen, werkt het perfect.
 
Ik heb dat gemonteerd voor die rits inderdaad, maar gebruik het eigenlijk bijna nooit. Echte cc is zooo veel beter.
 
Ik heb dat gemonteerd voor die rits inderdaad, maar gebruik het eigenlijk bijna nooit. Echte cc is zooo veel beter.
Zeker waar, maar bij gebrek aan beter vind ik het best oké. Ik gebruik het ook niet veel, op de 700 heb ik het nog niet, maar op de 660 vond ik het wel lekker om op langere stukken even de rechterhand te kunnen ontspannen. Alleen ga je dan weer foute dingen doen als je je kapot verveeld op een uitgestorven péage op zondagochtend, foto's maken enzo :o

IMG_20210620_112414.jpg
 
Niet van een grote allroad naar minder cc's, maar van een BMW k100 1984 (10 jaar gehad) naar een xrv750 Africatwin. Veeeel minder saai, geen gezweet meer om het zware hok uit de garage te trekken. Maar bovenal: gewoon lekker actief aan de bak en super sturen! Manouvreren, parkeren en opstappen gaat tig keer zo makkelijk en snel. HANDLING is alles!
(Denk niet dat mijn volgende motor een crf1000 zal zijn, eerder een tt700). Ik heb deze overstap ca 10 jaar geleden gemaakt. Eerder gereden sinds 1991: Suzuki dr400, Guzzi v1000sp, Honda Dominator 650, k100 en nu dus Africatwin.
 
Hallo allemaal. Ik heb dit onderwerp al aardig doorgespit maar het is inmiddels zo lang dat t bijna niet te doen is.
Ik heb een redelijk concrete vraag: Wie heeft er een overstap gemaakt van een zware, fully loaded all road, terug naar een redelijk basic, hard core fiets als de T700??

Ik heb nu een Tiger Explorer 1200 Xrt uit 2016 met alle opties die je kunt krijgen op zo'n ding maar overweeg de aanschaf van een T700 (rally). Tiger doet eigenlijk niets verkeerd maar is wel wat "saai" rijden.
Best wel lastige keuze en hoop dat er hier mensen zijn die een soortgelijke stap al gemaakt hebben.
Alvast bedankt voor delen van de ervaringen en adviezen.
Hier een super tenere 1200 , en een T7 rally . De super tenere wordt enkel nog gebruikt , als de vrouw mee gaat . ( meer comfort voor haar )

De t7 is voor mij veel meer fun , ( dochter rijd ook liever mee met de t7 😜 ) . Mis het vermogen niet . Enkel minder comfort op langere ritten , maar de fun om met deze fiets te rijden overheerst dit helemaal.
 
Mooi hè !
Wat een gaaf ding, bruut geluid ook
Mooie opsteker voor Yamaha.
Heb er van genoten !
Ja die tenere verkopen ze wel zo:)


Werkt dit filmpje?
 
Die werkt, denk dat ik alles wel gezien heb.
Probeer de Romaniacs altijd te volgen, jammer genoeg niet altijd even makkelijk.
Respect voor wat ie met de T7 kan.
Je ziet meteen goed hoe moeilijk ie het er mee heeft.
 
Die werkt, denk dat ik alles wel gezien heb.
Probeer de Romaniacs altijd te volgen, jammer genoeg niet altijd even makkelijk.
Respect voor wat ie met de T7 kan.
Je ziet meteen goed hoe moeilijk ie het er mee heeft.
Cameraman moet ook alle zeilen bijzetten! :]
 
Twee weken terug al nieuwe banden besteld, omdat ik al jaren met volle tevredenheid met Heidenau K60 Scout op de 660 reed deze ook voor de 700. Ik hoorde laatst al dat Heidenau productieproblemen had, maar ik kreeg gisteren een mailtje dat de achterband waarschijnlijk pas eind september binnenkomt. Te laat voor mij, aangezien ik over 3 weken helaas weer op vakantie moet :+ Dat gaat op deze set niet lukken. De voorband is er wel. Nu dus een dilemma, of een hele andere set, of tijdelijk even een andere achterband. Komende vakantie ga ik mee als begeleider op een reis naar de Dolomieten, dus ga ik in principe niet offroad. Een straatband zou dus ook kunnen. Zal van de week ook even proberen wat zaken hier in de regio te bellen of die er misschien nog een hebben liggen, maar de meesten hebben die Heidenau's niet op voorraad.
 
Misschien een Mitas E07 proberen? Is me de laatste vakantie redelijk meegevallen. Ook in vreselijke regen ging dat best goed eigenlijk.
 
Misschien een Mitas E07 proberen? Is me de laatste vakantie redelijk meegevallen. Ook in vreselijke regen ging dat best goed eigenlijk.
Daar zat ik ook al aan te denken inderdaad, hoewel mijn vorige ervaring met Mitas me niet echt kon overtuigen. Dat was toen op de E09, maar dat is wel een ander type band natuurlijk.
 
Ik heb er echt alles mee gedaan, asfalt, gravel, grove stenen, gras, doorwadingen, zand, blubber. En dan alles ook nog eens droog en nat. Iemand die mee was had Scouts en die leek vergelijkbare grip te hebben in alle omstandigheden (misschien was de Scout soms zelfs heel iets slechter, maar dat kan ook aan de rijder/motor liggen). In het zand en blubber was er niet zoveel grip meer, maar dat lijkt me logisch.

E09 Ben ik ook wel benieuwd naar, maar ik kon de -niet Dakar- versie nergens vinden en die is veel te taai om van de band te krijgen als je een lekke band hebt dus viel voor mij af.

5F5CCCAF-3052-44ED-8907-62FFE4C55599.jpeg
 
Ik leg er ook een setje Mitas e07 onder als m'n huidige banden op zijn. Veel goeds gelezen over deze band nadat hij me werd aangeraden door de eigenaar van Hyperpro Alphen a/d Rijn.
 
Ik zal eens informeren of ze deze wel op tijd in huis kunnen hebben. Ik had verwacht dat het met de 700 juist wat makkelijker was, bij de 660 moest ik wel vaker wat langer op een achterband wachten omdat die maat niet zo gangbaar was. Maar dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij voor de 700 nu op is, dat is volgens mij dezelfde maat als veel andere allroads. Als de fabriek niet afkomt houdt het natuurlijk op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan