2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Sinds de introductie van de T7 kijk ik af en toe met een schuin oog ernaar, zit te denken om er een aan te schaffen.
Ik rijdt nu al weer ruim 12 jaar een Harley XL1200X, ik had eerst nog een Yamaha WR450F (eerst Enduro daarna omgebouwd naar Supermoto) naast, daarvoor een KTM 990 Adventure.
Voel me niet echt een Harley rider, ik ben altijd meer een off-road gericht geweest. Vindt de Harley een mooie motor, het geluid, .... maar past niet zo qua 'rijstijl' bij me, of zoals ik naar mezelf kijk. De Harley is voor mij een makkelijke motor, het zwaarte punt ligt lekker laag. Mijn linker arm is verlamd door een ongeluk, en rij met een orthese. Kies de laatste motoren waar een auto clutch in kan, voor de T7 is er een Rekluse.

Vraag me af was nu precies het verschil is tussen de World Raid en de World Rally, mijn idee is dat de World Raid net iets meer off-road gericht is en de World Rally meer straat gericht, al doet de naam anders vermoeden.

Kan iemand iets zinnigs erover zeggen, qua keuze, gezien mijn verhaal!? 🤔🤗

Alvast bedankt! 🙏
Stickerset en een akra standaard op world rally.
 
Nee ik bedoelde meer dat "iedereen" op zoek is naar de perfecte band die niet bestaat ;)
Nee klopt. Ergens moet je een compromise sluiten. Goed offroad == slijtage | Slecht offroad == km-vreter.

Ik heb nu een set Avon Trailrider op m'n straat velgenset liggen, en binnenkort een set Rebel Xplorer01 op m'n offroad velgenset. Beide zijn ergens goed in, maar totaal niet geschikt voor het gebruik waar de ander geschikt voor is.
 
Iemand van hier die vandaag bij de CPC loop in Den Haag op zijn Tenere 700 was gekomen? Stond aan de rand van het Maliveld. Met, net als die van mij, originele koffers en valbeugels. Blauw. Ik stond met de mijne er vlakbij.
 
Nou, qua banden de knoop doorgehakt en voor een setje mitas gegaan. Aangezien ik vorige jaar een lekke band had en dat me wel heel afhankelijk maakte van anderen wil ik dus nu zelf de banden gaan wisselen. Echter geen ervaring maar wel bereidheid om te leren en het gereedschap erbij te kopen. Zijn er hier mensen die aanbevelingen hebben qua gereedschap? Het mooie is als ik het uiteindelijk ook kan meenemen.
 
Heel youtube staat vol met filmpjes, kijk die eerst. Als je bandenlepels mee wilt nemen is vooral de lengte belangrijk. Hoe langer hoe makkelijker tijdens het wisselen, maar hoe lastiger meenemen.

EDIT; en prijs _O-
 
Laatst bewerkt:
Nou, qua banden de knoop doorgehakt en voor een setje mitas gegaan. Aangezien ik vorige jaar een lekke band had en dat me wel heel afhankelijk maakte van anderen wil ik dus nu zelf de banden gaan wisselen. Echter geen ervaring maar wel bereidheid om te leren en het gereedschap erbij te kopen. Zijn er hier mensen die aanbevelingen hebben qua gereedschap? Het mooie is als ik het uiteindelijk ook kan meenemen.
Een paar tips/opmerkingen.
Wees bereid je velgen te beschadigen.
Neem de juiste lepels, degene die hierboven werden gestuurd met een lipje op het uiteinde zijn de beste in mijn ervaring.
Lange lepels zijn niet perse beter. Als je een lepel van 80cm nodig hebt sloop je meer dan je lief is.
Gebruik veel vet, en geen velgbeschermers.
Een stabiele basis voor je velg is thuis wel lekker, ook om de bead te breken.
 
Ik vond de velg beschermers zelf wel handig.
Hadden een blauwe WR velg en gelukkig geen echte beschadigingen gemaakt.

Maar dat was in een test setting.
Naast de schuur met alleen de tools die je normaal ook bij je hebt.

Bead breken was met tools niet gelukt, dus de standaard van mijn t7 gebruikt en een zet met de neus van de laars was het echt een eitje!

Het oppompen met zo’n 20cm handpompje viel mij zelfs heel erg mee! Sprong vrij vlot weer in de bead.
 
Ik ben gecharmeerd van de producten van Eastbound tools, want die zijn licht en compact mee te nemen, maar die zijn wel echt aan de prijs.
 
Ik vond de velg beschermers zelf wel handig.
Hadden een blauwe WR velg en gelukkig geen echte beschadigingen gemaakt.

Maar dat was in een test setting.
Naast de schuur met alleen de tools die je normaal ook bij je hebt.

Bead breken was met tools niet gelukt, dus de standaard van mijn t7 gebruikt en een zet met de neus van de laars was het echt een eitje!

Het oppompen met zo’n 20cm handpompje viel mij zelfs heel erg mee! Sprong vrij vlot weer in de bead.
Dan heb je mazzel. Ik heb soms 6 bar nodig om die bead er op te knallen.

Zonder die velgbeschermers kun je er een stuk beter bij, en ik maak nu zonder beschermers ook geen krassen meer.
 
Rolling Maverick.
Goedkoper als Eastbond en erg prettig om mee te werken.
Ikzelf heb lepels van Motion pro en beadbreaker setje.
Thuis lepelen doe ik met 3 stalen gebogen lepels.
Maar die warrn eerder om mousses te plaatsen nu geen zin meer in vind ze te duur.
Hou er rekening mee dat sommige banden verschrikkelijk zijn om te lepelen.
Dakar mitas gaat zeer zwaar.
Heb er een mousse ingepropt omdat een binnenband lepelen thuis net aan ging.
Dus onderweg zit je dan te ku**en met korte lepels.
Ook de bead breken kan zeer veel verschillen per merk.
En met vet bedoel je bandenzeep mag ik hopen Gwiedert.?
 
Rolling Maverick.
Goedkoper als Eastbond en erg prettig om mee te werken.
Ikzelf heb lepels van Motion pro en beadbreaker setje.
Thuis lepelen doe ik met 3 stalen gebogen lepels.
Maar die warrn eerder om mousses te plaatsen nu geen zin meer in vind ze te duur.
Hou er rekening mee dat sommige banden verschrikkelijk zijn om te lepelen.
Dakar mitas gaat zeer zwaar.
Heb er een mousse ingepropt omdat een binnenband lepelen thuis net aan ging.
Dus onderweg zit je dan te ku**en met korte lepels.
Ook de bead breken kan zeer veel verschillen per merk.
En met vet bedoel je bandenzeep mag ik hopen Gwiedert.?
Ik heb een emmer bandenvet staan. Zo heet het volgens mij.
Over dat die banden beroerd te lepelen zijn. Met geduld, en kleine stapjes kom je er altijd wel.
Verschilt idd wel een hoop per band.
 
IMG-20240311-WA0023.jpeg


242 euries incl verzenden :t
 
Bedankt voor het meedenken en de tips.
Mijn idee is een motion pro beabreaker te kopen. Ik zie dat die zowel te gebruiken zijn als beadbreaker en bandenlichter.
Verder heb ik zoals ik het zie een wielassleutel nodig en dan zou het moeten lukken. Weliswaar geen bandenvet maar met afwasmiddel moet het ook wel gaan. Ik lees in de opmerkingen hier dat er qua bandenwissel best wat ervaring is. Is er niet iemand bereid om deze in real live te delen?Ik knup de bandjes en gereedschap zo achterop dus daar zit het probleem niet zo.
 
Bedankt voor het meedenken en de tips.
Mijn idee is een motion pro beabreaker te kopen. Ik zie dat die zowel te gebruiken zijn als beadbreaker en bandenlichter.
Verder heb ik zoals ik het zie een wielassleutel nodig en dan zou het moeten lukken. Weliswaar geen bandenvet maar met afwasmiddel moet het ook wel gaan. Ik lees in de opmerkingen hier dat er qua bandenwissel best wat ervaring is. Is er niet iemand bereid om deze in real live te delen?Ik knup de bandjes en gereedschap zo achterop dus daar zit het probleem niet zo.
Ik wil je best op een zomeravondje op weg helpen. Maar zover zijn we nog niet.
 
geen afwasmiddel bandenzeep is beter of bv remreiniger
je moet iets hebben wat glibberig is maar als het opdroogt of weg is of stroef wordt bandenzeep wordt stroef.
 
Bedankt voor het meedenken en de tips.
Mijn idee is een motion pro beabreaker te kopen. Ik zie dat die zowel te gebruiken zijn als beadbreaker en bandenlichter.
Verder heb ik zoals ik het zie een wielassleutel nodig en dan zou het moeten lukken. Weliswaar geen bandenvet maar met afwasmiddel moet het ook wel gaan. Ik lees in de opmerkingen hier dat er qua bandenwissel best wat ervaring is. Is er niet iemand bereid om deze in real live te delen?Ik knup de bandjes en gereedschap zo achterop dus daar zit het probleem niet zo.
Hangt er vanaf waar je woont. Als je in het noorden woont wil ik je best een keer laten zien hoe het moet.
Nog een tip voor als je het thuis doet, gebruik lijmtangen.
Je kan met een dikke lijmtang en zeker met een paar de bead breken en als je aan het lepelen bent zet je tegenovergesteld de lijmtang op de band om deze in de velg te drukken. Hierdoor krijg je aan de andere kant meer ruimt en krijg je veel makkelijker de band erop.
En net wat gwiedert zegt rustig aan en kleine stukjes per keer doen, ook al gaat het makkelijk. Hierdoor is de kans dat je de binnenband lek prikt stukken minder.
 
Binnenband lek prikken overkomt me nog veels te vaak helaas met lepelen.
En als je echt met grote stappen lepelt en teveel kracht gebruikt kan jezelfs de bead breken de koordlagen in de band.
Heel klein beetje lucht erin als je lepelt.
En thuis gooi ik er beste klodder talkpoeder bij.
Dat scheelt ook met lepelen onderweg.
Gemideld rij ik wel 2x lek in vakantie.
 
Bedankt voor het meedenken en de tips.
Mijn idee is een motion pro beabreaker te kopen. Ik zie dat die zowel te gebruiken zijn als beadbreaker en bandenlichter.
Verder heb ik zoals ik het zie een wielassleutel nodig en dan zou het moeten lukken. Weliswaar geen bandenvet maar met afwasmiddel moet het ook wel gaan. Ik lees in de opmerkingen hier dat er qua bandenwissel best wat ervaring is. Is er niet iemand bereid om deze in real live te delen?Ik knup de bandjes en gereedschap zo achterop dus daar zit het probleem niet zo.
Als je zuidelijk woont wil ik je gerust helpen. Stuur maar een PM bij interesse.
 
Ik zie trouwens Ariemann zijn binnenbanden en ook in de band volspuiten met siliconenspray bij monteren. Hij zweert er bij.
Schijnt dan toch wel goed te blijven zitten met zijn rijstijl.
 
Terug
Bovenaan Onderaan