22mm gat, ruimen?

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.716
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik heb een "gas flowed" cilinderkop liggen, door Brian Johnson uit de UK, is mij vertelt, ziet er erg mooi uit.

Nu wil ik die op mijn GS bouwen in de nabije toekomst, alleen heb ik 1 probleem, de lagerkappen die ik er bij kreeg horen niet bij die kop, al beweerde de eikel waarvan ik hem kocht van wel. Ik had er nog speciaal om gevraagt. Ik weet zeker dat als ik de lagerkappen aan draai, dat de nokkenassen nog horen te kunnen draaien..

Nu had ik al geprobeerd om met een flex hoontje de gaten te ruimen, maar dan haal je ook materiaal weg waar het niet hoeft.
Lijnboren is niet echt een optie, ik heb al wat rond gevraagd, maar niemand die zo klein kan gaan.

Nu kreeg ik ineens het idee dat een ruimer er door heen halen misschien de beste/handigste oplossing is.

Eigenlijke vraag; de as is 21.96mm, als ik een 22mm ruimer door het gat haal, zou dat de juiste maat geven? Maakt een ruimer het gat 22.00mm, mits ik het goed doe natuurlijk?

Andere ideeen zijn ook welkom.

Die kop is te mooi om weg te gooien..
 
als ik het goed begrijp is de onderste helft van het gat dus goed (het deel wat vast aan de kop zit) en het bovenste deel van het gat is te klein. (de lagerkap) Als je daar een ruimer doorheen duwt dan gaat er ook materiaal uit de onderste helft weggenomen worden denk ik, je weet niet waar je blijft met je ruimer. Wilde je hem uit de hand gaan ruimen?
 
Een ruimer zou het gat de precieze maat moeten maken mits ideaal opgespanen. Echter wat al gezegd is zal misschien materiaal weggehaald worden waar dit niet nodig is. Wat ik zou doen (weet niet in hoeverre dit mogelijk is) is het gat opmeten met de lagerkappen aangedraaid en kijken of het veel afwijkt. Flexhoon is geen slecht idee trouwens, ik weet niet welke diameter de kop fabrieks af mee krijgt....
Allerlaatste redmiddel zou zijn: het opvullen van de ruimte tussen de lagerschaal en de kop met shims tot dat hij makkelijk draait maar of dat heel verstandig is vraag ik mij af.
 
Algemene reactie;

Ja, het materiaal zou voornamelijk uit de lagerkap verwijdert moeten worden, maar als de nokkenas draait ben ik al blij.

Nu dacht ik dat de nokkenas een bepaalde druk nodig is om goed gesmeert te worden, MAAR, de GS1000 heeft een krukas met rollagers, deze blokken hebben nauwelijks oliedruk, dit geeft mij het idee dat een nokkenas slechts een beetje olie nodig heeft...
Als de lagerkappen ietsje groter zijn dan zou moeten zal ik een ietsje lagere oliedruk hebben in de rest van het blok, maar de olieleiding naar de versnellingsbak heeft al een restrictie, ik heb er een dikkere pomp in met een andere tandwiel verhouding, pomp draait sneller. Dus ik ben niet bang dat de nokkenassen niet genoeg oile krijgen.

Mijn idee is om de ruimer in het gat te zetten, de lagerkappen op moment te zetten, en dan de ruimer rond te draaien, dit zou mijns inziens genoeg moeten zijn, en redelijk recht.. Er hoeft maar heel weinig materiaal verwijdert te worden..
 
Laatst bewerkt:
Ik zou als je daar de mogelijkheid toe hebt de ruimer in een draaibank zetten, en de lagerkappen daar heel voorzichtig tegenaan drukken , als die te klein zijn zie je aan de raakvlakken van de kap wel of hij helemaal geraakt is
 
ik zou eerst nog wat extra lagerkappen zoeken als die te vinden zijn.
en de kop zou ik sowieso met rust laten, maar 2 lagerkappen tegen mekaar vijzen en dan met een regelbare ruimer erdoor, steeds iets groter gaan totdat de nokkenas vrij kan draaien
Als alles gelijk was had je een punt..
Er zit verschil in, niet veel, maar genoeg om problemen te veroorzaken.
 
Zou een oude nokkenas je kunnen helpen om te ‘lijn’ bewerken? Slijppasta, nokkenas aandrijven, stukje voor stukje de kappen aandraaien tot alles soepel gaat?
 
Punt is ook, ik wil die lagerkappen er zo weinig mogelijk af halen en er weer op schroeven, ervaring leert mij dat ondanks dat het schroefdraad goed en schoon is, je het schroefdraad kapot kan draaien..
Zijn de bouten te lang waardoor ze klem lopen in de boring of door de druk die eronder ontstaat?
 
Zou een oude nokkenas je kunnen helpen om te ‘lijn’ bewerken? Slijppasta, nokkenas aandrijven, stukje voor stukje de kappen aandraaien tot alles soepel gaat?
ik heb aan iets gedacht wat een beetje die richting op gaat... Maar dan meer als met een as met de juiste dikte, en daar een klein beiteltje in maken. Maar ik ben bang dat ik het gat te groot maak..
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik zat even te brainstormen en dacht dat eigenlijk alle combinaties van kop en kappen 22 mm moet zijn en dat de afwijking alleen radiaal gecorrigeerd moet worden. Dat zal echter niet waar zijn natuurlijk omdat de nokkenassen waarschijnlijk niet zuiver op 11 mm diep uitgeboord worden maar dat het best wel eens 10,9 - 11,1 of nog veel erger kan zijn.
Een optie is natuurlijk om de hele bedding uit te boren naar 24 of 26 en er 22 x 1 of 22 x 2 lagerschalen in te zetten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan