25% afwijking op odo-meter normaal?

2712

MF veteraan
4 mrt 2008
4.298
1
Ik heb het volgende.

als ik met mijn r1200gsa uit 2009 1000 km rijd op de teller, en ik vergelijk dit resultaat met de tripteller van mijn garmin 660 dan geeft deze maar 800 gereden km aan. kijk ik vervolgens op google maps dan is het ook maar 800 km.

Als ik aan het rijden ben en ik vergelijk de snelheidsindicator van mijn motor met die van mijn gps dan geven zei precies dezelfde snelheid aan, alsof de teller van de motor geijkt zou zijn (bij wagens wil dit nogal eens verschillen)

dus te snelheidsteller geeft de correcte snelheid aan en toch worden er 20% meer km op de teller aangerekend. Waaraan zou dit kunnen liggen?

mvg
 
vanuit de motor vergeleken idd, 25, ik zat ff nog met een oude berekening in men hoofd. :p thx, het probleem blijft, enige mening over dit onderwerp Martell? of misschien ben ik aan het piekeren over niets en is dit gewoon normaal?
 
Maar als je mijn eerste post leest dan weet je dat mijn snelheidsmeter gewoon niets teveel aangeeft, mijn vorige motor gaf ook niets teveel aan. op de garmin geeft hij 120 aan en de wijzer van de km/h staat tegelijk netjes op de 120. Ik ben er zeker van dat de snelheids meter correct de snelheid aangeeft.
 
Maar als je mijn eerste post leest dan weet je dat mijn snelheidsmeter gewoon niets teveel aangeeft, mijn vorige motor gaf ook niets teveel aan. op de garmin geeft hij 120 aan en de wijzer van de km/h staat tegelijk netjes op de 120. Ik ben er zeker van dat de snelheids meter correct de snelheid aangeeft.

"vooral als de km stand sneller oploopt dan de teller laat zien" Daarmee bedoelde ik eigenlijk wat jij zegt.

het lijkt alsof het "tandwieltje" tussen de odometer en de snelheidsmeter een tandje extra heeft als ik het goed begrijp, en dat is dus niet normaal.
 
"vooral als de km stand sneller oploopt dan de teller laat zien" Daarmee bedoelde ik eigenlijk wat jij zegt.

het lijkt alsof het "tandwieltje" tussen de odometer en de snelheidsmeter een tandje extra heeft als ik het goed begrijp, en dat is dus niet normaal.
yup zo voelt het aan!
 
Een snelheidsmeter moet te veel aan geven dat is de wet
Dus de teller zal dan ook te veel aan geven
(het is niet voor niets dat je met een aanhanger 90 mag)
volgens mij mag je niet met elke aanhanger 90 rijden

edit;
personenauto's, bestelauto's,
T100-bussen en motoren met een aanhangwagen
niet zwaarder dan 3.500 kilo 90 km/uur

personenauto's en bestelauto's
met een aanhangwagen
zwaarder dan 3.500 kilo 80 km/uur
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het volgende.

als ik met mijn r1200gsa uit 2009 1000 km rijd op de teller, en ik vergelijk dit resultaat met de tripteller van mijn garmin 660 dan geeft deze maar 800 gereden km aan. kijk ik vervolgens op google maps dan is het ook maar 800 km.

Als ik aan het rijden ben en ik vergelijk de snelheidsindicator van mijn motor met die van mijn gps dan geven zei precies dezelfde snelheid aan, alsof de teller van de motor geijkt zou zijn (bij wagens wil dit nogal eens verschillen)

dus te snelheidsteller geeft de correcte snelheid aan en toch worden er 20% meer km op de teller aangerekend. Waaraan zou dit kunnen liggen?

mvg
Je dagteller werkt dus gewoon niet goed.
Je snelheid doet het behoorlijk, schrijf je. Daar zit het probleem dus ook niet.


Nu weten we ook hoe alle BMW;s aan die mooie hoge km standen komen ;)
 
Beetje verschil kan ik me nog voorstellen. Ik zou niet weten waar dan een grens zou moeten/mogen liggen aan de afwijking.

25% vind ik in ieder geval erg over de grens.
 
Ach. De meters van de Garmin zijn ook niet echt lekker hoor. Ik heb mijn tripteller en de brandstoftripteller tegelijk gereset. Maar er zit nu wel een enorm verschil tussen... Dat zou niet mogen.
google maps is correct en komt overeen met garmin.

Ik ga zaterdag binnen voor onderhoud, kzal het ineens eens voorleggen aan de garagehouder. voor mij persoonlijk scheelt dit al gauw 10 000 km per jaar op de teller en een extra onderhoud :P

moet ik mijn teller al met 10 000 km naar beneden denken :')
 
Laatst bewerkt:
Het beste is imho even op de hectometerbordjes te letten als je eens een flink stuk (km of 10 minimaal) op dezelfde snelweg zit.

Als de dagteller op 20,0 springt net na hectometer 73,4 en op 30,0 net na paaltje 83,2 overdrijft de teller 0,2 km op 10 km. Oftwel 20 meter per km = 2%

In jouw geval zou ie in dit voorbeeld al na paaltje 81,4 op 30,0 springen (8 km gereden, 10 op de teller), da's wel een erg groot verschil.


En het is ook niet dat je bij een cardanfiets makkelijk de eindoverbrenging aanpast, bovendien zou dan de snelheid ook enorm gaan overdrijven.
 
Het beste is imho even op de hectometerbordjes te letten als je eens een flink stuk (km of 10 minimaal) op dezelfde snelweg zit.

Als de dagteller op 20,0 springt net na hectometer 73,4 en op 30,0 net na paaltje 83,2 overdrijft de teller 0,2 km op 10 km. Oftwel 20 meter per km = 2%

In jouw geval zou ie in dit voorbeeld al na paaltje 81,4 op 30,0 springen (8 km gereden, 10 op de teller), da's wel een erg groot verschil.


En het is ook niet dat je bij een cardanfiets makkelijk de eindoverbrenging aanpast, bovendien zou dan de snelheid ook enorm gaan overdrijven.


Ik doe straks een stukje autosnelweg, ik zal het eens testen met de km paaltjes.
 
"vooral als de km stand sneller oploopt dan de teller laat zien" Daarmee bedoelde ik eigenlijk wat jij zegt.

het lijkt alsof het "tandwieltje" tussen de odometer en de snelheidsmeter een tandje extra heeft als ik het goed begrijp, en dat is dus niet normaal.

Euhm ... de 2009 GS/A heeft een digitale meter voor zowel snelheid en kilometers
Trouwens de rest is ook allemaal digitaal ... ;)

@2712 ... ergens zou het met de opnemer (dacht dat het dezelfde was als de Abs opnemer, achterwiel !) niet goed moeten zitten !?
Haal het achterwiel eruit en maak het radertje en opnemer eens schoon ... :Y
 
Laatst bewerkt:
Euhm ... de 2009 GS/A heeft een digitale meter voor zowel snelheid en kilometers
Trouwens de rest is ook allemaal digitaal ... ;)
yup het komt gewoon over een bus die is ingeplugd in dit "blok" met wijzers etc.
mss valt het te programeren en is er een foutieve wielomtrek gecalibreerd ofzo? ik kan me voorstellen dat als je een grotere of kleinere velg monteert, dat je je odo moet laten herprogrameren?

edit: dit laatste gaat niet op want de snelheid wordt goed aangegeven. mss is hij stuk ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Euhm ... de 2009 GS/A heeft een digitale meter voor zowel snelheid en kilometers
Trouwens de rest is ook allemaal digitaal ... ;)

@2712 ... ergens zou het met de opnemer (dacht dat het dezelfde was als de Abs opnemer, achterwiel !) niet goed moeten zitten !?
Haal het achterwiel eruit en maak het radertje en opnemer eens schoon ... :Y

Ja, snap ik ook wel, daarom zei ik ook "tandwieltje", bedoelde meer hetgene dat de conversie snelheid->odometer doet. Zo ver ben ik nog wel hoor :p
 
Ach. De meters van de Garmin zijn ook niet echt lekker hoor. Ik heb mijn tripteller en de brandstoftripteller tegelijk gereset. Maar er zit nu wel een enorm verschil tussen... Dat zou niet mogen.
ook stationair telt hij af dus als je tijdens een tankstop je garmin aan laat staan telt hij iedere min een km eraf :X als het niet nog sneller gaat.



en bij mijn africa twin is 1146km op me zumo 1156km op de totaal teller :} (tripmeter gesneuveld dus geen dagstand)

en kwa snelheid zit er wel aardig verschil tussen. 140 op de teller is ~135km
 
Laatst bewerkt:
yup het komt gewoon over een bus die is ingeplugd in dit "blok" met wijzers etc.
mss valt het te programeren en is er een foutieve wielomtrek gecalibreerd ofzo? ik kan me voorstellen dat als je een grotere of kleinere velg monteert, dat je je odo moet laten herprogrameren?

edit: dit laatste gaat niet op want de snelheid wordt goed aangegeven. mss is hij stuk ofzo.

Ik weet niet of je het één en ander kan laten her-programeren :?
Maar misschien een keer aan de computer hangen bij de dealer ... lost dit probleem vanzelf op !?

(edit) je snelheid is iig akelig precies in overeenstemming met je GPS ...
meestal geeft de snelheids meter 5 tot 10% meer aan dan je GPS ...
en komen de gereden kilometers aardig in overeenstemming met de GPS ...

Ook wij ... E-R d'r GS en mijn GS/A ... hadden best wel wat verschil in totaal kmtrs op langere ritten, maar daar zat geen verschil van 20% in O-)
 
Laatst bewerkt:
Nu is 25% wel heel veel, maar heb je al eens bedacht dat google maps/ random navi systeem er vanuit gaan dat jij altijd de korste route rijdt, MAAR als je in die 1000 (of 800 :+ ) km 434567654x om een auto/fietser/ whatever heen hebt moeten rijden, kan het heel goed zo zijn dat jouw odo teller meer aangeeft omdat je steeds van baan moet wisselen en dus meer afstand aflegd...
Nogmaals 25% is misschien erg veel, maar 100% gelijk ga je ze nooit krijgen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan