speurtocht olielek VF750S '82 - deel 2, beste pakking?

mjoeng

MF'er
23 okt 2010
95
0
Nieuw Vennep
speurtocht olielek VF750S '82 - deel 2, beste pakking?

en heb nog steeds een lek
op advies van mijn vorige draadje heb ik koppeling cylinder / waterpomp / versnelling indicator bekeken op lek - niets

heb 'm opgewarmd en op een verkeers plek ernaast gaan staan: druppel, druppel

de druppel komt dus niet van boven, maar - hoogstwaarschijnlijk - toch van het dynamodeksel die ik al X keer gefixed dacht te hebben

eerste probeersel met Versachem prime seal ertussen, oude pakking - drup

alles goed schoongemaakt, met scheermesje geschraapt

RE-SEAL black instant gasget, aan 1 zijde, geen pakking - drup

ondertussen deksel - beetje - gevlakt
op vlake staal plaat met 200 watervast schuurpapier getrokken, mooi vlak

RE-SEAL black instant gasget, op deksel en carter, geen pakking - drup

pakking gehaald (2x)
Versachem prime seal, nieuwe pakking, op deksel en carter - drup

en nog een paar variaties :( :( :(

wat doe ik verkeerd?

wat als er een 'kier' zit bij de onder achterste schroef, op de carter zijde, bij die drup op de foto, wat doe je dan?
(ik, geen idee)

heb 2 deksels
als ik die tegen elkaar aan houdt, heb ik moeite er een kier tussen te zien :? :? :? :?

zit te denken om Loctite 510 te gaan halen, is dat een idee, of maakt dat niets uit
m'n lokale brommerhandel had nog een rood goedje
RE-SEAL & Versachem prime seal heb ik van m'n lokale autohandel

thx
sealers.jpg

drup.jpg
 
is het zeker olie?

loopt het niet van ergens ander naar daar waar die drup te zien is?

ik vindt de kleur wel een beetje vies namelijk...

edit: zit er ook sealant in de draad?
 
Laatst bewerkt:
is het zeker olie?
loopt het niet van ergens ander naar daar waar die drup te zien is?
ik vindt de kleur wel een beetje vies namelijk...

is olie
beetje rare kleur door de foto
(bovendien regende het, had ook regendruppels)
heb zorgvuldig met mijn vingers gestreken en bekeken

m'n schuurtje is 12-14 graden
zou het te koud zijn voor die sealers? :?

edit: zit er ook sealant in de draad?
deze laatste keer dus wel
(die rubber seal erin gespoten)
is dat een goed idee?
 
Laatst bewerkt:
dit soort dingen zijn heeeel erg lastig via het forum... zijn de pasvlakken op het blok zelf nog goed?
dat vraag ik me nu dus af
hoe check je dat?
wat als er een opening zit?
er zitten daar ook carter helften, (meen ik), dus daar zou een naad kunnen zitten

maar dat is toch normaal
daar zou een pakking toch geen probleem mee moeten hebben?
(het kan toch niet meer dan een kiertje zijn, anders zou ik het toch gezien moeten hebben?)
 
Laatst bewerkt:
loctite 510 is versnellingsbak kit die alleen uithard onder druk.
Bij sommige versnellingsbakken is de kit aan de buitenzijde na ruim een jaar nog zacht..
Bij een slechte passing heeft dit dus geen zin..

Kijk eens naar je gebruikte pakking, zie je daar misschien rare plekken aan?
Daaraan kan je goed zien of er iets mis is met je pasvlak.

Misschien een haarscheur in de deksel die open trekt bij warmte?
 
bij mijn vorige vf750s lekte hij daar ook bekend issue. Bij mij kwam het gedeeltelijk door lekken door de alternator draden heen, de pakking daarvan wat rot, en sijpelte het door naar beneden. Ik heb toen die draden dicht gekit met vloeibare pakking, een nieuwe honda alternator pakking er tussen gedaan met aan beide kanten wat vloeibare pakking en nergens meer last van gehad.
 
bij mijn vorige vf750s lekte hij daar ook bekend issue. Bij mij kwam het gedeeltelijk door lekken door de alternator draden heen, de pakking daarvan wat rot, en sijpelte het door naar beneden. Ik heb toen die draden dicht gekit met vloeibare pakking, een nieuwe honda alternator pakking er tussen gedaan met aan beide kanten wat vloeibare pakking en nergens meer last van gehad.
Dat had ik ook, maar daar verlies je niet de hoeveelheden mee die de TS beschrijft.
 
heb nu minder druppels

wat ik gedaan heb, is de motor schuiner houden bij montage van de pakking
(met een balk als ondersteuning)

wellicht drupt er wat olie op de raakvlakken bij mijn vorige montages
(niet zichtbaar)

maar met 1 druppel, ben ik 'hoopvol' dat het toch de dynamo pakking is

merkwaardige is, dat in handleiding prime seal staat "voor demontage doeleinden kunt u 1 van de vlakken met olie insmeren"

dat werkt dus volledig niet, klaarblijkelijk

zal mijn motor maar eens nog een standje schuiner zetten en de vlakken zorgvuldig proberen schoon te maken met thinner en een wattenstaafje

toch mijn vraag

wat is een 100% goed product & methode om zo'n passing lekdicht te krijgen? :( :( :(

(ga ook maar eens dat goedkope (5eu) 'rode pakking' spul van de brommerhandel proberen, van de 'die gebruik ik altijd' soort)

advies is - nog steeds - welkom, thx
 
Als het gaat om het lekdicht te krijgen dan volstaat een originele pakking zonder andere meuk erop te smeren. Dit lukt natuurlijk alleen maar als de vlakken ook echt vlak zijn.

edit: je beschrijft dat het verlies 1/2 liter op 100km is bij hoge toerentallen. Is er dan niet iets grondig mis? Het lijkt erop dat de carterdruk veel te hoog is. Wat ik zou doen is de motor warm rijden en dan onbelast een paar keer aan het gas hangen (niet te gek maken he). Met zulke hoeveelheden moet je de lekkage al ergens zien.

Een rollerbank is misschien nog handiger.
 
Laatst bewerkt:
Als het gaat om het lekdicht te krijgen dan volstaat een originele pakking zonder andere meuk erop te smeren. Dit lukt natuurlijk alleen maar als de vlakken ook echt vlak zijn.

edit: je beschrijft dat het verlies 1/2 liter op 100km is bij hoge toerentallen. Is er dan niet iets grondig mis? Het lijkt erop dat de carterdruk veel te hoog is. Wat ik zou doen is de motor warm rijden en dan onbelast een paar keer aan het gas hangen (niet te gek maken he). Met zulke hoeveelheden moet je de lekkage al ergens zien.

Een rollerbank is misschien nog handiger.

Klinkt plausibel, dat een originele pakking, ondersteund met vloeibare meuk de boel niet dicht houdt is erg raar.... -O-
 
is je carter ontluchting nog goed? als die verstopt zit dan kan je carter ook geen overdruk kwijt en kan je ook lekkerij krijgen. Dat slangetje zit aan de achterkant, bij je uitlaatbochten. Als je erop zit, rechts achter, 1x per jaar haalde ik het stopje eraf en liet de drap eruit lopen.
 
is je carter ontluchting nog goed? als die verstopt zit dan kan je carter ook geen overdruk kwijt en kan je ook lekkerij krijgen. Dat slangetje zit aan de achterkant, bij je uitlaatbochten. Als je erop zit, rechts achter, 1x per jaar haalde ik het stopje eraf en liet de drap eruit lopen.
Dat slangetje zegt nog niets over het wel/niet verstopt zitten van de carterontluchting. Dit is nl. enkel het afvoerslangetje van het opvangbakje/reservoir van je carterontluchting. dit reservoir heeft ook nog een gaatje bovenin voor open verbinding met de buitenlucht.(aansluiting met slangetje naar het luchtfilterhuis, dat weet ik niet meer zeker ff opgezocht )
 
Laatst bewerkt:
heb nu minder druppels

wat ik gedaan heb, is de motor schuiner houden bij montage van de pakking
(met een balk als ondersteuning)

wellicht drupt er wat olie op de raakvlakken bij mijn vorige montages
(niet zichtbaar)

maar met 1 druppel, ben ik 'hoopvol' dat het toch de dynamo pakking is

merkwaardige is, dat in handleiding prime seal staat "voor demontage doeleinden kunt u 1 van de vlakken met olie insmeren"

dat werkt dus volledig niet, klaarblijkelijk

zal mijn motor maar eens nog een standje schuiner zetten en de vlakken zorgvuldig proberen schoon te maken met thinner en een wattenstaafje

toch mijn vraag

wat is een 100% goed product & methode om zo'n passing lekdicht te krijgen? :( :( :(

(ga ook maar eens dat goedkope (5eu) 'rode pakking' spul van de brommerhandel proberen, van de 'die gebruik ik altijd' soort)

advies is - nog steeds - welkom, thx
die passing hoort gewoon met enkel de papieren pakking lekdicht te zijn. En geheel met thinner oid ontvetten heeft geen zin, zoals in het handboek staat mag dit zelfs met een lichte oliefilm gemonteerd worden. Veel belangrijker is dat er geen (diepe) krassen of scheurtjes in de pasvlakken of carterdelen zitten.
 
opnieuw met vervangings pakking .. 1 druppel bij dynamodeksel

echter als ik weer langdurig 120-140 rij dan komt er opnieuw een oliefilm 'overal' op de SIDE GEAR CASE

heb een doek gebonden bij het lekje dynamodeksel
en een prop toiletpapier bij de koppeling slave lek gaatje

en vermoed nu dat ik
1. een klein (ach laat maar) lekje heb bij het dynamodeksel (EDIT: wellicht prop ik er een keer vloeibaar metaal tussen)
2. toch een lek bij de koppeling, die pas gaat lekken (keerring koppeling stoter) bij hoge toeren (papier vol met olie)

die keerring
18) OIL SEAL, 8X18X5 (NISSIN) '82 partno.: 91209-MB0-003 HONDA CODE: 1243872

kun je slechts bij via demonteren SIDE GEAR CASE, wordt van binnen naar buiten rand gedrukt (wie verzint dit :( )
waarbij je de pakking van de SIDE GEAR CASE dient te vervangen met specifieke dikte (zegt Haynes)

minder dus

iemand die weet of die pakking van de SIDE GEAR CASE echt vernieuwd dient te worden (insmeren met pakking versterker?)

met een beetje moeite moet dit i.i.g. wel lukken :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan