Verbeteren remkracht Cb650SC(82)/CBX650E

Sierra November

MF veteraan
Donateur
3 okt 2013
7.342
5.718
Vakantiepark Behrloo
Goedemorgen,

Ik wil graag de remkracht van mijn CB wat vergroten. Er zitten al stalen remleidingen op, de remhendel is goed ontlucht en de schijven zijn origineel en zien er netjes uit. Ik verwacht vooral bij de remblokken winst te kunnen halen. Zo goed remmen als mijn K doen er maar weinig dus dat verwacht ik niet, maar een beetje meer bite zou welkom zijn.
Toen ik hem kocht was het helemaal een drama maar na wat remmenreiniger en een schoonmaakbeurt is de boel al flink opgeknapt. De remmerij haal ik binnenkort ook even uit elkaar.

Nu vind ik dit normaal een beetje beun de haas maar kan ik de blokken nog schuren en de remschijven? Zou dat nog nut hebben?
En kan ik een setje sintered blokken op deze motor doen?

Ik kon helaas geen CB650 groep vinden in de motoren sectie.

20230926_190450.jpg


Correctie: Het is uiteraard een motor uit 1983 en geen 82 maar ik kan de titel niet meer aanpassen
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1930102

Zo zagen mijn Beringer schijven er na bij wijze van spreken een paar keer remmen ook uit. Geen voelbare of meetbare slijtage.
Dus beeld zegt niet alles.
Klopt. Vooral mijn telefoon laat het echt dramatisch over komen maar er valt echt niks te zien / voelen in het echt.
Morgen komt de remrevisie-set binnen. Van het weekend klauwen eraf en schoonmaken geblazen. Gaat goedkomen!
 
Geen voelbare groeven in de remschijven. Ook geen voelbare rand. Op de foto lijkt het heel erg maar dat is door de Samsung foto verbeter meuk.
Ik heb de linker klauw eraf gehad. Remblokken zijn echt als nieuw, ik denk niet dat daaraan ligt bij nader inzien.

Het probleem is dat de cillenders niet goed gangbaar zijn. 1 komt makkelijker naar buiten dan de ander (de een pas nadat de ander tegen de klauw aan zit) en er zit wat troep. Hij is niet lek, maar ik meende een stukje rubber ergens te zien. Ik ga dus even een revisie voor beide remklauwen kopen, dan de hele boel uit elkaar en gangbaar maken en dan alles weer testen. Durf te wedden dat het probleem dan opgelost is.
Daar maar eens beginnen :t
 
Update.
Het was behoorlijk smerig van binnen maar ik ben nu redelijk tevreden over de remkracht. Heb wel 4 nieuwe zuigers gekocht en uiteraard een revisiekitje. Ook nieuwe ontluchtingsnippels. Stalen remleidingen zaten er al op.
Er was wel wat meer werk aan dan alleen even wat rubbers vervangen maar lang leve de dremel. Alles loopt weer soepel. Het remt niet veel slechter dan sommige andere motoren die ik heb gehad. De rempomp heb ik uiteindelijk wel door een nieuwe van 14mm vervangen. Die was te ver heen zowel optisch als technisch om er nog iets van te maken. Een nieuwe pomp was 50 euro en met revisie had ik ook niet ver van dat bedrag af gezeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan