2e motor voor Offroad leren rijden

Brian1990

Die hard MF'er
25 feb 2012
411
1
Hallo mensen van het Off/Allroad forum.

Nog de beste wensen voor 2013!!

Ik zit er aan te denken om in de toekomst naast mijn huidige motor een 2e hands allroad aan te schaffen voor het leren offroad rijden.

Nu ben ik zelf niet zo'n fan van crossers en zie me zelf meer rijden op een wat middel grote allroad. Ben zelf ook namelijk niet zo klein uitgevallen ( 1.90 mtr 100kg)
Mijn oog was gevallen op de Honda African twin en de Yamaha 750 Super Tenere.

Wat zijn nog meer opties om te bekijken?

Groet :W
 
Fun 110%? Prima handelbaar, goede vering: KTM 990/950 Adventure (hierop durf ik mijn vrouw nog te laten rijden, zo gemakkelijk als dat rijdt.......).
BMW GS800, Suzuki DR BIG, Triumph Tiger enz enz.
 
Laatst bewerkt:
KTM heb al naar gekeken. Alleen vind ik die een beetje duur voor een 2e motor. Vind 3000 euro wel duur zat om met de motor offroad te rijden in het begin.
 
Laatst bewerkt:
Die ténéré's kom je in het terrein vaak tegen! De enige reden dat ik niet zo'n ding heb, is omdat ze te groot voor me zijn. Ik zou zeggen - hou het budget voor aankoop van de motor wat lager, en reserveer de rest voor onderdelen. Alles gaat hard in het zand en het is mij tegen gevallen hoeveel geld juist in onderdelen gaat zitten, tov de aanschaf. Een modderige rit kost je al snel een nieuw setje remblokken, bandje hier, even lassen daar.
 
Zag dat je een transalp hebt rond de 1500 euro. Neem aan dat deze ook geschikt is voor wat modder enz? Die xr650 is echt een crossmotor zo te zien of niet ?

Ik wil er op den duur enduro's mee rijden.

Misschien rare vragen maar ben echt nog een leek wat dat betreft.
 
Laatst bewerkt:
Hmm als je enduro's wil rijden moet je een aardig competatief machientje kopen dat gaat op een transalp niet werken. Transalp etc zijn meer voor landweggetjes etc. weinig vermogen veel gewicht geen noppenbanden. Als je echt opstapt en een heuveltje modderpad etc wil pakken is bijvoorbeeld een drz400 of xr400 een prima motor, goedkoop te onderhouden, betrouwbaar en kan goed meekomen. Een tenere zie je nog wel eens bij offroadritten maar lijkt mij door z'n hoge gewicht niet de makkelijkste opstapmotor.

Over het algemeen is het hoe beter de motor op de weg rijdt hoe slechter offroad, dus kiezen.
 
Hmm als je enduro's wil rijden moet je een aardig competatief machientje kopen dat gaat op een transalp niet werken. Transalp etc zijn meer voor landweggetjes etc. weinig vermogen veel gewicht geen noppenbanden. Als je echt opstapt en een heuveltje modderpad etc wil pakken is bijvoorbeeld een drz400 of xr400 een prima motor, goedkoop te onderhouden, betrouwbaar en kan goed meekomen. Een tenere zie je nog wel eens bij offroadritten maar lijkt mij door z'n hoge gewicht niet de makkelijkste opstapmotor.

Over het algemeen is het hoe beter de motor op de weg rijdt hoe slechter offroad, dus kiezen.

Ja op den duur wil ik wel enduro's rijden. Niet gelijk na de eerste kennis making dus zo'n competietiemotor hoeft het niet te zijn.

Maar zie nu wel dat de motoren die bekent staan als offroad motoren( transalp, tenere enz) er niet echt goed voor zijn. Best een openbaring voor deze asfaltrijder.
 
waarom ben je niet zo'n fan van crossers dan? dat is veel leuker rijden. ze zijn veel lichter en de vering is veel beter.
 
Misschien moet je even het topic over welke motor kies ik doornemen. Hoe kies ik mijn eerste crosser/off-road/all-road?

Globaaal:

Allroad
Offroad
Enduro
Cross

(al is enduro en cross ook soort van naast elkaar).

Allroad is dus een fiets voornamelijk voor de weg gemaakt die ook bedoelt is voor landweggetjes etc.
Offroad is een fiets die veel meer voor het terrein gemaakt is, wel ook over de weg kan.
Enduro is een soort (wedstrijd) crossmotor die wél een kenteken heeft omdat deze anders niet mee mogen doen met wedstrijden.
Cross is een crossmotor zonder kenteken.

Dit los van wat je ermee zou kunnen/willen doen, maar je begrijpt dat een offroadrit of enduro (wedstrijd!) dus niet echt gaat werken met een allroad (al kan/mag het wel)

Ik denk dat een xr250/400/600/650 een leuke fiets is om mee te beginnen en wat aan te klooien in de blub. Zou wel een nette/nieuwere aanraden, je koopt hem om te rijden niet om te sleutelen neem ik aan. Zorg zeker voor goede protectie! Geef daar liever meer geld aan uit. Dat zorgt dat je de hobby ook leuk blijft vinden! Vallen doe je geheid.
 
Laatst bewerkt:
Ja op den duur wil ik wel enduro's rijden. Niet gelijk na de eerste kennis making dus zo'n competietiemotor hoeft het niet te zijn.

Maar zie nu wel dat de motoren die bekent staan als offroad motoren( transalp, tenere enz) er niet echt goed voor zijn. Best een openbaring voor deze asfaltrijder.

Ik wil geen Transalp rijders tegen het hoofd stoten, maar een Transalp is echt geen offroad motor hoor. Je kunt er een keer een hard zand of gravelpad mee pakken, maar dan houd het echt wel op. Een Transalp is meer een wegmotor waarmee je ook wel eens van de weg af kan, zelfde als een Yamaha TDM bijvoorbeeld. Een Tenere is daarvoor al veel beter geschikt, maar blijft een allroad. Als het puur te doen is om offroad rijden/crossen, dan zou ik toch naar iets lichters zoeken.
 
Misschien moet je even het topic over welke motor kies ik doornemen. Hoe kies ik mijn eerste crosser/off-road/all-road?

Globaaal:

Allroad
Offroad
Enduro
Cross

(al is enduro en cross ook soort van naast elkaar).

Allroad is dus een fiets voornamelijk voor de weg gemaakt die ook bedoelt is voor landweggetjes etc.
Offroad is een fiets die veel meer voor het terrein gemaakt is, wel ook over de weg kan.
Enduro is een soort (wedstrijd) crossmotor die wél een kenteken heeft omdat deze anders niet mee mogen doen met wedstrijden.
Cross is een crossmotor zonder kenteken.

Dit los van wat je ermee zou kunnen/willen doen, maar je begrijpt dat een offroadrit of enduro (wedstrijd!) dus niet echt gaat werken met een allroad (al kan/mag het wel)

Ik denk dat een xr250/400/600/650 een leuke fiets is om mee te beginnen en wat aan te klooien in de blub. Zou wel een nette/nieuwere aanraden, je koopt hem om te rijden niet om te sleutelen neem ik aan. Zorg zeker voor goede protectie! Geef daar liever meer geld aan uit. Dat zorgt dat je de hobby ook leuk blijft vinden! Vallen doe je geheid.

Had het topic inderdaad al globaal door genomen.
Maar ik begrijp nu dat een allroad niet geschikt er voor is.

Bedankt voor de tips!
 
En een HONDA CRF 250 L ?

Is dat nieuwe no-nonsense motortje dat je in B nieuw hebt voor 4.500 euri (4.995 in NL).

Slechts oliebeurtje om de 12.000 km en twee jaar garantie... met noppenbanden, verlichting en knipperlichten.

Dat is een erg leuk fietsje om mee te beginnen!
 
Hoe zwaarder de motor, hoe moeilijker het wordt. All-roads zijn prima voor een een bos- of gravelpad. Maar door de modder op een Super Tenere vraagt een boel energie (zeker op allroadbanden). En je leert er ook maar weinig van.

Zie natuurlijk ook:
Hoe kies ik mijn eerste crosser/off-road/all-road?


Maar het kan wel! *D

DSC00523-1.jpg


IMAG0038.jpg


734493_10151618944759569_49783672_n.jpg
 
Als je begint zou ik van 250 tot 500 cc zoeken (geen 500cc tweetakt) Dat zijn mooie motoren om te leren en niet te zwaar, als je echt een beetje offroad gaat moet je er voor zorgen dat je vering goed is en afgesteld, kun je zelf al aardig op orde brengen, goede banden en goede vering scheelt heel erg veel! En dat is ook waar je bij een transalp tenere etc tegenaanloopt, de banden en te slappen vering die vaak niet of weinig instelbaar is. Succes met je zoektocht!
 
Kicke! Waar was dit? Op een zandafgraving zo te zien?


nee dit is geen zandafgraving , maar een opslag.
is in brabant, maar het ging erom , om te laten zien dat bijv een
drz-tje zo tegen die bult omhoog rijd en dat het met een zware allroad
wel kan, maar dat de ervaring van de rijder dan van doorslaggevend
belang is,
(ik kan er genoeg met een xt(z) dr(BIG) ktm 950 etc die hier nog met een sprong eindigen)
 
nee dit is geen zandafgraving , maar een opslag.
is in brabant, maar het ging erom , om te laten zien dat bijv een
drz-tje zo tegen die bult omhoog rijd en dat het met een zware allroad
wel kan, maar dat de ervaring van de rijder dan van doorslaggevend
belang is,
(ik kan er genoeg met een xt(z) dr(BIG) ktm 950 etc die hier nog met een sprong eindigen)

Dat punt heb ik mee gekregen met je beelden. Ben ook aan het kijken voor een lichtere motor.
Zijn er veel van zulke terreinen waar je mag rijden ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan