• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

2takt zelfontbranding?!?

gvanminnen

Die hard MF'er
Lid geworden
26 jun 2007
Waarderingsscore
0
Ik heb een probleem met mijn honda mtx 125cc.

De toeren zakken soms niet terug, hij remt niet af op de motor.
Als ik in ze vrij gas geef tot bijvoorbeeld 8000 toeren dan blijft hij daar staan.
Dan zet ik hem in ze 1 en laat de koppeling opkomen en dan zakt hij pas netjes terug. Dan loopt hij ook perfect stationair.

Eerste keer dat dit gebeurde bleef die op volgas hangen. Dus sleutel eruit, maar motor aan blijven.
Dodemansknop uit, motor nog steeds aan.
Bougiedop eraf en motor blijft gewoon draaien?????

Wat is volgens jullie het probleem?

Valse lucht denk ik niet, want alle pakkingen zijn nieuw en goed aangedraaid.

Laatst bewerkt:
Motortje wordt veel te heet, intern in de kop sterk vervuild, koolaanslag gloeit na en zorgt voor ontsteking i.c.m. hoge compressie. Is in feite gewoon dieselen :-)

Heb dat in mijn jonge jaren met een brommer gehad. Open maken en alles goed schoonmaken en nieuwe bougie en opgelost.

MTX *O*

Valse lucht is vrij eenvoudig te controleren door met deo/remmenreiniger/ether langs het inlaatspruitstuk/voetpakking/koppakking te spuiten. Verandert het toerental dan lekt hij daar.

Ik had een nieuw inlaat spruitstuk, maar dat is gewoon rommel. Goedkoop rubber.
Sluit niet goed af en zitten overal al scheurtjes in. Maar blijft die door de valse lucht volle toeren draaien zonder bougiedop???

Echt heet was die denk ik niet. Had namelijk 4 minuten gereden.

Heb nu zelf een spruitstuk gelast en loopt veel beter. Alleen blijft die rond de 3000 toeren nog wel hangen, voordat die na stationair afzakt.

Ik ga me cilinderkop denk iets uitdraaien om minder compressie te krijgen.

Door een arme mengsel (valse lucht) wordt de verbrandings temperatuur veel hoger.

:Y o

of een verstopt/vervuild luchtfilter daar kan ie ook heel arm rijk van lopen :]
dat zou ook een oorzaak kunnen zijn.

[foutjuh bedankt, ik bedoelde het goed en schreef het verkeerd] :+

Laatst bewerkt:
Aan TS,

pas op met TE arm, anders kan je gaten in je zuiger branden.. :/ misschien blijft je motor lopen door een combinatie van deze 2> te arm en koolafzetting op je zuiger, verkeerde warmtegraad bougie/bougie te lange schacht, valse lucht etc.

succes :)

:Y o

of een verstopt/vervuild luchtfilter daar kan ie ook heel arm van lopen :]
dat zou ook een oorzaak kunnen zijn.
van een verstopt luchtfilter wordt je mengsel rijker.
Te hoge compressie kan de oorzaak zijn. Je hebt een 2t Diesel motor gemaakt :+

Laatst bewerkt:
Dode link

Tamelijke compressie, ja.

Blikken brommschooter Vespa pk50E die ik had met compressie 10(!) flikte het mij ook een keer; Duitse 91-er benzine getankt dus iets rijkere afstelling nodig, zelf 2T-olie bijgemengd, allebei aan de ruime kant .... eenmaal warm, niet meer goedschiks te stoppen.

Ik kreeg hetzelfde verschijnsel als de tank echt leeg was, perfect mengsel van lucht en te weinig benzine, gevolg. spontaan volgas lopen, dodemans knop e.d. werkte idd niet !

Lijkt er dus op dat je te arm mengsel hebt.

Weet niet of het slim is wat ik doe, maar ik iets meer als 1op50 gemengd.
Ik dacht heeft die iets meer smering, omdat ik net me blok heb gereviseerd en nieuwe cilinder heb gemonteerd.

Mengsel benzine en lucht is wel goed, want bougie is mooi licht bruin.
Ga zowiezo de compressie nog iets verminderen en zal 1op50 gaan tanken. Maar volgens mij rijden er ook mensen met 1op40 rond.

warmtegraad van je bougie gecheckt? en een te rijk mengsel zou alleen meer moeten koelen, als is het ook de reden dat je koolafzetting krijgt in je cilinder en ze gaat tweetakten/dieselen/pingelen.

maar mijn geld is na je hele verhaal op valse lucht/veel te arme afstelling-->gloeiende bougie, OF een te hoge compressie(zelfontbranding->dieselen).

Warmte graad 9 en type R (race:D).

Donderdag en vrijdag vrij dus dat word beunen:D Heb nog wat koppen liggen dus kan het een en ander gaan proberen. Eerst had ik een 125cc kop, maar liep gewoon niet lekker. Toen deed ik een dubbele koppaking en dat merkte ik direct. Liep veel beter. Dus misschien moet ik het toch hier in zoeken.

Warmte graad 9 en type R (race:D).

Donderdag en vrijdag vrij dus dat word beunen:D Heb nog wat koppen liggen dus kan het een en ander gaan proberen. Eerst had ik een 125cc kop, maar liep gewoon niet lekker. Toen deed ik een dubbele koppaking en dat merkte ik direct. Liep veel beter. Dus misschien moet ik het toch hier in zoeken.
Dubbele koppakking .... gammel; wil je de compressie verlagen (!?) dan gaat dat veiliger met meer voetpakking waarop veel minder druk komt.

Zijn die voorraad-koppen soms voorbewerkt, extra afgevlakt/afgeslepen voor nog hogere compressie?

Mijn brommertje had 1:10 en ging alleen maar die ene keer dieselen toen ik te rijk èn te vet had afgesteld bij laagwaardige 91-er benzine.

Verwarrend wel: als je extra olie geeft zonder ook meer benzine te geven, loopt de motor armer/heter. Daarom werd/wordt vaak voor het inrijden van een 2-takt nieuwe cilinder / nieuwe motor tijdelijk een grotere sproeier ingezet, wat ploppend/viertakkerig lopen oplevert wat dan weer wordt bestreden door extra 2T olie bij te geven. Machine haalt dan minder hoog top toerental.

98-er benzine heeft minder neiging tot spontaan dieselen dan 95-er of (Duitse) 91-er maar waarschijnlijk moet dan je ontsteking een fractie vroeger worden gezet, anders geen extra kracht maar wel gloeiende nabrand-hitte in uitlaatpoort en uitlaat.. Oppassen, nooit een benzine met toevoegingen stoken in tweetakt want tasten de smering aan.

Terug
Bovenaan Onderaan