Xs650 Scrambler

BobberB

Die hard MF'er
14 jul 2009
727
0
Zwolle
Bij een nieuw project hoort een nieuw topic :+

Zal me eerst even voorstellen in het brikken gedeelte. Ben Bjorn 21 jaar en studeer in Groningen. Ben al wat langer actief (nouja actief O-) ) in het chopper gedeelte maar nu dus ook hier. Volg al wel aantal project in dit gedeelte!

Ben 2 jaar geleden begonnen met het verbouwen van mijn Honda shadow

Nu mijn eerste project al een poosje af is (Honda shadow 600 project)

img1027cw.jpg

img1032u.jpg


bleven mijn handjes jeuken om wat te bouwen. Ik vond de shadow wel goed zo en wou hem zo laten. Nu heb ik sinds een aantal week een XS650 in de schuur staan als 2de slachtoffer :)

Ga dit keer een totaal andere richting op, ik wil er een scrambler van maken.

De motor was redelijk origineel toen ik hem kocht. Een SE frame en een 2F0 blok
030420111368.jpg


Ik wil er dus een scrambler van maken. Ik zag dat hier al een aantal XSjes tot street tracker worden omgebouwd. Ik doe het net een tikkie anders en maak er een scrambler van. Vind dit erg mooie motoren en ga daarom deze kant op. Komen enduro banden op zodat die niet alleen voor de show is maar ook echt zand kan happen. Daarnaast wil ik het blok ook aanpakken. Eerst de standaard dingen als NAKS, nak, filters, lagers ect. en later maar is kijken voor performance dingen. Blok loopt op dit moment prima, altijd handig om dat vooraf te weten.

Hier even wat inspiratie fotos. Als eerste een echte oude:
mtissedesertracerreplic.jpg

en een moderne versie:
jackpinescrambler.jpg


Op dit moment heb ik een aantal eisen voor de motor. Hij moet op dieet. Origineel weegt die rond de 210 kg, dit moet naar beneden. Geen idee wat haalbaar is maar laten we zeggen 190 kg. Daarnaast zou ik wel iets meer pit uit het blok willen hebben 50->60 pk ofzo. Ik wil dat er bij deze motor wel iemand(lees vrouw) achterop kan :) en wil dat die gewoon bij mooi en slecht weer te gebruiken is. Niet zoals de spatborden van me shadow haha.

Ben al druk op onderdelen jacht geweest de laatste paar weken. Als eerste heb ik de gietvelgen verruild voor gespaakte versies. Voor een xs wiel, achter een tx750. Naast dat ze lichter zijn hebben ze ook de gewenste grootte. 19'' voor en 18'' achter. Voor het achterwiel ben ik op dit moment bezig met een spacer omdat het anders niet past.

img1086h.jpg

img1089ia.jpg


Ik ben van plan om de huidige tank te houden. Vind hem eigenlijk best leuk, en er kan genoeg peut in. Heb ook wel zitten kijken naar andere tanks, maar de mooie zijn vaak erg klein haha. En vind dit dat wel zo handig.

Vandaag nieuw spatborden gescoord *O* Allebei van aluminium. Achterspatbord is nu nog veels te groot. Zijn daarnaast erg licht, toch weer kilootje bespaard :)
220420111378.jpg


Dat was het wel voor de OP ;)
 
Laatst bewerkt:
Hop, weer een favorietje erbij. Dit ka wel eens heel erg naar mijn smaak worden :)
 
Laatst bewerkt:
Aantal kleine dingen gedaan met het mooie paasweekend :)

spacer gemaakt voor de achteras. Wiel zit nu mooi uitgelijnd.
270420111386.jpg

img1134.jpg


Heb me achterspatbord op maat gemaakt. Hij is smal, maar net breed genoeg.
img1136le.jpg


Verder heb ik alle onnodige beugels van het frame afgeslepen omdat ik ze toch niet ga gebruiken in de toekomst. Moet nu alleen de reactiestang beugel vastlassen aan de onderkant van de swingarm omdat ik nu een trommel heb ipv schijf. Heb ook een nieuwe accu besteld. die ik samen met de rest van de electronica in een klein bakje onder het zadel ga plaatsen.
img1137fw.jpg


nieuwe accu:
250811_BB_00_FB.EPS.jpg

accu weegt slechts 350 gram, toch stukje lichter dan de originele van 4,8 kg. zou sterk genoeg moeten zijn omdat ik de starter eraf haal.
 
Laatst bewerkt:
Leuk project.
Als het blok goed loopt, zou ik niet aan de NAK komen. hiervoor moet het blok open. Dit kan je beter doen wanneer je meer PK's wilt en een 750cc kit gaat monteren ;)
 
Ik weet dat het blok daarvoor open moet :+

Een 750 cc kit is me wat te duur op dit moment, kan altijd nog :9
 
Ben benieuwd!!

Je VT600 is echt een super mooie motor man! :9~
Maak deze ook op zn minst zo mooi!:P

Ik ben op dit moment ook bezig met een XS650, wil er een caferacer van maken.

Als ik daar eens vorderingen mee weet te maken en af ooit eens af krijgt, wil ik ook een custom/bobber. Liefst ook op basis van een VT600, vind ketting mooier als een cardan en er moet sowieso een V-blok in :P (Harley's zijn te duur haha)
 
Thanks. Ik zal me best doen :) Cool heb je ook topic?

Ja vt600 is leuke basis, en nog te betalen idd.
 
Ik ga een andere accu gebruiken, als je intresse hebt in de bovenstaande accu moet je even berichtje sturen.
 
Jaa heb ik wel.. maar is weinig op te zien

Nóg weer zo'n cafe project.. XS650

Trouwens mooie wielen, waar heb je die weg? Marktplaats?
Ik heb ze nu van de heritage special (niet heel mooi) en hebben gietijzeren, ook eigenlijk niet wat..

Ja wielen heb ik via marktplaats gevonden. Je kan bij XS bedrijf in amersfoort proberen, volgens mij hebben die ook nog wel spaakwielen liggen.
 
in ieder geval twee hele mooie voorbeeld-motoren die je gepost hebt,
benieuwd naar de opbouw en het eindresultaat
 
trouwens.. leuk om te lezen (in je vorige topic) hoe mensen commentaar hebben in het begin en je vervolgens met zo'n eindresultaat komt, super mooie shadow!
 
haha, ja als ik de eerst paar blz doorlees denk ik ook |( wtf was je aan het doen :+ heb in ieder geval veel geleerd.
 
Vorige week gekocht

img1175cy.jpg
Kan ik eindelijk dingen thuis lassen :) Moet nog wel veel oefenen maar goed begin is er.
 
heb afgelopen week weer wat kunnen doen aan de yamaha.

Heb het achterspatbord vast gezet met 2 beugels, moet nog 1tje aan de achterkant. Nu ik thuis kan lassen hoeft alles niet zo simpel mogelijk meer gemaakt te worden maar kan alles creatief :)

180520111407.jpg

180520111408.jpg

img1187mf.jpg

Ben wel blij met de positie van het spatbord :)

Begonnen met het maken van een bakje voor de electra. Kon op stage delen van een oude stellingkast meekrijgen. Mooi grote platen van 1 mm. Had geen idee of dat beetje lasbaar was, maar ging eigenlijk best goed. Eerst gehecht:
200520111410.jpg

200520111409.jpg


Toen afgelast:
img1182r.jpg

img1184f.jpg


Komt strak onder het zadel te hangen. Heb ook aantal trillingsdempers gescoord op stage. Hierin komt het bakje te hangen.

img1191jy.jpg

img1190qr.jpg
 
Leuk, ga het ook volgen. XS is zeer geschikt om iets dergelijks van te maken. Leuk dempertje eronder straks voor een zeer gaaf geluidje. :9~ ;)
 
Hey Bjorn,

Mooi stukje laswerk. Dat zou ik nou ook nog wel willen leren want ik bak er niet zoveel van.
Ik heb met een inverter elektode lasapparaat gelast en dat ging wel een stuk beter.

Ander vraagje Die spacer voor je achteras, heb je die zelf gemaakt?
Ik heb nl. ook 2 spacers nodig voor mijn schijfremconversie :X
Maar ben nog op zoek naar iemand die dat kan maken.
Dit moet het worden:
hubspacerreviseddesign.jpg

By kornfed
 
@elefant, nice! mooie motor.
@renaat, thanks is gewoon beetje proberen en gaat me tot nu toe vrij goed af idd :) Ik heb een 180P die ''P'' staat voor pulse. Ik heb dit alleen nog niet gebruikt.

@kornfed, Ja die spacer heb ik zelf gemaakt op stage. Ging wel een heel gevecht aan vooraf om het uberhaupt te mogen draaien op stage :S Voor je spacer zou ik ergens anders kijken (lokaal metaalbedrijf misschien?) Ik weet niet of het duur is maar misschien laten water- laserstraalsnijden? Als ik college had deze periode had ik het wel kunnen maken op school, daar doen ze iets minder moeilijk.
 
Heb afgelopen week weer mooi wat kunnen knutselen aan de XS :)

Heb de achterste beugel van het spatbord gemaakt. Deze is tevens voor het achterlicht. Ook komt het nummerbord nog aan het beugetje. Heb gekozen om de beugel in het zicht te plaatsen zodat het achterlicht en nummerbord erop steunen en niet op het flinter dunnen aluminium spatbord. Omdat ik bang was dat ondanks het lichte gewicht van het lampje, het spatbord misschien zou scheuren. Nu hangt alles mooi stevig aan het frame.

250520111416.jpg

250520111417.jpg

250520111419.jpg


En heb me zadelplaat gemaakt. Ik moet hem nog een beetje verstevigen onder het platte gedeelte maar verder is die af. Zit heel wat denk werk in omdat ik rekening moest houden met hoe het schuim en leer er straks omheen komt. Heb daarom bij de plaatsten waar de stof er omheen gevouwen wordt de rand omgebogen zodat deze minder scherp is. Het stofferen wil ik ook allemaal zelf gaan proberen. Heb het geluk dat ik stage loop bij een bedrijf die stoelen maakt en ik dus de wereld aan schuimen en stoffen tot me beschikking heb :)

280520111421.jpg

280520111422.jpg

280520111423.jpg

280520111424.jpg

280520111426.jpg


Wil binnenkort bezig met het maken van me accubakje. Deze komt onder de swingarm te hangen waar de bok nu zit. Moet alleen eerst nieuw gas halen want me fles is leeg :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan