Remklauw bouten

Freakie_1

MF veteraan
11 apr 2009
5.277
273
Houten
Even een vraag waar ik nou eindelijk het antwoord op hoop te hebben.

Ben bezig met een modificatie waardoor mijn standaard remklauw bouten niet meer passen. Ach simpel loop je de Gamma binnen denk je dan en men koopt bouten (M8) zo gezegd zo gedaan. Toen ik thuis kwam begon ik echter wel even te twijfelen en heb even op internet gezocht en uit die zoektocht is naar voren gekomen dat eigenlijk alle bouten voor remklauw (bevestiging) van minimaal klasse 10.2 zijn. Tja 8.8 M8 bouten zijn al moeilijk te krijgen laat staan 10.2. Even rondje Brezan, Motoport etc gedaan. Motoport kon mij alleen maar standaard remklauw bouten aanbieden maar dit zou uiteindelijk net zo duur zijn en net zolang duren als mijn huidige oplossing. Bij Brezan hadden ze toevallig wel 8.8 maar die gast verzekerde mij dat het echt minimaal 10.2 moest zijn anders zou het mis gaan. Collega van mij die vrachtwagen chaffeur is geweest zeg dat het allemaal wel meevalt en dat ik net zo goed een Gamma boutje kan gebruiken aangezien een motor meer dan 4 ton (dus standaard bout) aankracht zal opwekken bij remmen.

Uiteindelijk maar speciale 12.9 bouten besteld, bij twijfel gewoon de max doen. Maar wat is nou eigenlijk waar qua kracht die op deze bouten komen (niet radiaal gemonteerd)? Als je standaard remklauw bouten van fabrikanten bekijkt zijn die ook allemaal minimaal 10.4, doen ze dat niet voor de zekerheid of is dit toch nodig?

Lang verhaal maar hoop dat het zo duidelijk is. Wil nou eens gewoon weten hoe het zit.
 
De remklauwen van een K75-K100 zitten elk met 2 bouten M10 normale draad vast, kwal. 8.8.
In aluminium zou ik niet weten waarom de kwaliteit 10.9 of hoger zou moeten zijn.

Maargoed ik weet niet met wat voor soort bouten en op welke manier de remklauwen van jouw motor vast zitten.
 
:^ mijn gedachte (en ervaring) ook meteen.

10.9 bedoel ik dan.

Gaat om gewoon een ZZR vork maar Nissin remklauwen afkomstig van een Honda, bij de ZZR word M10 gebruikt en de Nissin's zijn M8. Nu kan je natuurlijk de klauwen laten uitboren naar M10 maar de volgende oplossing schijnt ook goed te werken. Was dus eerst van plan om deze bouten zelf te maken door gewoon M8 bouten te gebruiken en vervolgens een 10mm dikke aluminium buis te gebruiken als schouder. Alleen is M8 van minimaal 10.9 dus lastig aan te komen. :? Maarja gebruik nu dergelijke bouten: Fabory Nederland – OF COURSE (let op kopiëren plakken anders klopt de url niet)

Waarschijnlijk dus overkill maar hier wil je natuurlijk 100% goed zitten, zou alleen graag willen weten wat er nou echt waar van is.
 
Laatst bewerkt:
Ach, zal echt wel allemaal wat meevallen hoor, zou me er zelf niet te druk om maken, en gewoon een willekeurig passende bout erin draaien, maarja, wie ben ik.
 
8.8 of 10.9 sterkte bouten zijn volgens mij gewoon prima om zoiets mee aan te draaien, maar TE stugge bouten zoals titanium bouten zou ik dan weer niet graag willen gebruiken voor een remklauw ophanging.
Hierin zit minder rek.

Als je een 8.8 bout vast draait, heb je met de laatste halve slag nog echt het gevoel dat je hem goed strakt aandraait.... Titanium is ZO stug, dat het amper rekt. Daar trek je dus echt alleen het allerlaatste stukje aan, en trilt dat naar mijn idee ook makkelijker weer los.

Ja of borg de boel.... werkt ook natuurlijk, als je echt graag op zo'n manier gewicht wilt besparen...
 
Titanium laat het aluminium wegrotten omdat titanium nog edeler is dan RVS, zeker bij de remklauwen kan dat een probleem opleveren.
Gewoon 8.8 bouten van de betere technische handel.

De E-modulus van Titanium is lager (½ x ) dan die van staal dus dat materiaal rekt makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
De E-modulus van Titanium is lager (½ x ) dan die van staal dus dat materiaal rekt makkelijker.


Collega van mij die vrachtwagen chaffeur is geweest zeg dat het allemaal wel meevalt en dat ik net zo goed een Gamma boutje kan gebruiken aangezien een motor meer dan 4 ton (dus standaard bout) aankracht zal opwekken bij remmen.

geloof die vrachtwagenchauffeur nou maar ;) , dat is vast guy martin :P *O*
 
Het is toch niet zo dat die bouten op afschuiving worden belast? Ik neem aan dat ze de remkracht opnemen door de wrijving tussen de klauw en ogen in de vork en dat de bout alleen maar voor een voorspanning zorgt :?
 
Collega van mij die vrachtwagen chaffeur is geweest zeg dat het allemaal wel meevalt en dat ik net zo goed een Gamma boutje kan gebruiken aangezien een motor meer dan 4 ton (dus standaard bout) aankracht zal opwekken bij remmen.

geloof die vrachtwagenchauffeur nou maar ;) , dat is vast guy martin :P *O*

De remkracht van een motor valt mee, in elk geval nog geen ton aan kracht op de remschijf.
En het is niet enkel schuifkracht, er komt ook een moment op de bouten te staan.

Maar waar ook op gelet moet worden is dat de bouten enigzins een controle gehad moeten hebben alvorens de fabriek te verlaten.
Een goedkoopste van het goedkoopste boutje veelal made in China hebben alleen wat zichtcontrole. De kans bestaat dat je een bout hebt die inwendig kan gaan scheuren door de belastingen waaraan die onderhevig is.

Een bout bij de technische handel komt veelal bij Fabory of gelijkwaardige fabrikant vandaan die wel hun bouten controleren op fouten, ook inwendige. Ze moeten wel want dat is gewoon een eis.
Je betaalt wat meer maar dat heb ik er graag voor over als het om de remmen gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan