125cc SuMo's/crossers (11kw potentie)

Tommy-G

MF veteraan
7 jan 2012
1.602
1
Wassenaar
hallo allemaal,

even korte intro, ik ben Tommy, en ik wordt 21 Januari 2013 18 (2 dagen na het ingaan van de nieuwe regeling |( ), en zit dus vast aan het 11kw beleid. ik rijdt vanaf mijn 16e op een schakelbrommer, beetje opgevoerdt, jullie kennen het waarschijnlijk wel.

nu het belangerijke gedeelte: in dit topic zou ik graag willen proberen alle 125cc supermoto's en enduro's (allroad mag ook) te collecteren. waarom? omdat als straks de regeling in is ik (en anderen) waarschijnlijk vast wel een sm/enduro willen rijden, maar het aanbod door de 11kw regeling erg beperkt is. in dit topic zou ik dus graag van mensen candidaten willen horen welke een 125cc SM/enduro zijn, welke ik vervolgens in de beginpost kan verwerken, zodat ook mensen die in de toekomst op zoek zijn met behulp van dit topic makkelijk hun keuze kunnen maken. gelieve wanneer je er een vermeld, ook even erbij te vermelden of deze vanuit de fabriek al 11kw zijn of eerst begrenst moeten worden. misschien kunnen mensen ook ervaringen vermelden bij een bepaalde motor. bij voorbaat dank.

dit zijn zover degene die ik gevonden heb/ken. heeft u een mooie toevoeging hiervoor of een recensie/ervaring van een van de motoren hoor ik het graag! ik zal ze dan in de beginpost zetten met alle credits uitraard :Y:

4 takt categorie
Husqvarna SMR/TE 125 (SMR=SM, TE=enduro)
2012-Husqvarna-SMR125b.jpg

fabrieks 11kw-ja

MZ 125 SM:
6261.jpg

fabrieks 11kw: ja-8.0kw

Yamaha WR125X
34663_0_1_2_wr125x_Image%20credits%20-%20Yamaha.jpg

fabrieks 11kw: ja-10.8kw

Rieju 125 SMX
27010_0_2_3_smx%20125_Image%20credits%20-%20Rieju.jpg

fabrieks 11kw: onbekend

susuki DR125
2012-Suzuki+DR125SM.jpg

fabrieks 11kw: onbekend

en de 125cc versie van mijn brommert:
Derbi Senda DRD 125 sm
free-wallpaper-of-the-motorcycle-derbi-senda-drd-125-2010-480x288.jpg

fabrieks 11kw: onbekend

Pulse Adrealine 125
$(KGrHqZ,!lwE65jmZmO(BO4hQnT96Q~~_12.JPG

fabrieks 11kw: Ja-8,4kw

met dank aan: Guzziking
Ben zelf in 1980 met een off-road Honda XL125 begonnen en heb er mooie herinneringen aan.
Gk 1980
dc5bc59cbaf5c9df305c7b59d2390254
fabrieks 11kw: onbekend

met dank aan NLBUURMAN:

Rieju Tango 125
tango-125-en_src_1.-w600-h0-p0-q95-F-----S1-c.jpg

fabrieks 11kw: onbekend

Rieju Marathon 125 Pro (SM)
(yamaha 4T-15pk)
MARATHON125%20SM%20(Custom)%20flip.JPG

fabrieks 11kw: onbekend

Derbi Terra 125
001_01.png

fabrieks 11kw: ja 10,9kw

Derbi Terra Adventure 125
Terra_Adventure125_Wh_4_WEB.jpg

fabrieks 11kw- ja 10,9

met dank aan rivaal:
kwasaki KLX 125
2012-Kawasaki-KLX125.jpg

fabrieks 11kw: ja (7,8kw)


2-takt categorie

met dank aan mezelf:

Honda CR125
HM-Honda-CR-125-Six-Comp-2011-White-Blanca-Befurious.com.jpg

fabrieks 11kw: op papier ja, in de praktijk nee (<7kw, 25kw)

Aprilia SX 125
35079_0_1_2_sx%20125_Image%20credits%20-%20Aprilia.jpg

fabrieks 11kw-nee 15,7kw

met dank aan: fastfriend jr.
kawasaki KDX 125
kawasaki-kdx-125-07.jpg

fabrieks 11kw: nee-11,2kw

met dank aan monomuis:
Yamaha DT125X
70781348_d.jpg

fabrieks 11kw-ja 10,8kw

met dank aan JvSMR:
KTM 125 EXC
KTM%20EXC%20125%202012.jpg

fabrieks 11kw: op papier ja, in de praktijk nee (<7kw, 27kw)

Aprilia MX 125
Aprilia_MX_125_Supermoto_2005.jpg

fabrieks 11kw: Ja->precies 11kw

met dank aan rivaal:
Husqvarna SMS/WRE 125 (SMS=SM, WRE=Enduro)
sms125kl.JPG

fabrieks 11kw: Ja

Husqvarna WR 125 (competitie enduro)
WR125.JPG

fabrieks 11kw: nee (30-36pk ofzeuw)
 
Laatst bewerkt:
Een nobel streven Tommy, ben benieuwd of er veel reacties komen.

Ben zelf in 1980 met een off-road Honda XL125 begonnen en heb er mooie herinneringen aan.

Gk 1980



full
 
Dit lijkt me een best handig topic voor alle 125cc'ers straks. Maar is het niet beter om hier niet alleen supermoto's te verzamelen, maar gewoon alle fietsen? En dan niet alleen de nieuwe markt, maar ook oldtimers, tweedehandsjes etc etc.

Honda CBR125R, Yamaha YBR125, Yamaha YZF-R125 (zou misschien ook naar nederland komen), Honda PCX125 en zo zijn er nog wel meer.
 
Ik zie nu voor het eerst die nieuwe regel..

11Kw is toch wel heel erg moet ik zeggen, als je 18 bent mag je blijkbaar wel in een Ferrari rijden maar niet op een beetje normale motor!.. Nou rij ik zelf misschien dan wel op een 5kw motortje (zie 'Het grote kleine wielen topic) maar dat is echt een keuze want ik begon ook op een Honda Sevenfifty destijds (ja, dat ouwe gigantische kanon..).

Ik weet niet hoelang je aan die 11kw-onzin vastzit, maar ik zou er niet al te veel geld aan besteden en inderdaad zoals al gezegd een leuke oldtimer kopen (ook geen wegenbelasting!). Die zijn misschien wat minder zuinig maar daar kom je wel overheen.
 
Ik zie nu voor het eerst die nieuwe regel..

11Kw is toch wel heel erg moet ik zeggen, als je 18 bent mag je blijkbaar wel in een Ferrari rijden maar niet op een beetje normale motor!.. Nou rij ik zelf misschien dan wel op een 5kw motortje (zie 'Het grote kleine wielen topic) maar dat is echt een keuze want ik begon ook op een Honda Sevenfifty destijds (ja, dat ouwe gigantische kanon..).

Ik weet niet hoelang je aan die 11kw-onzin vastzit, maar ik zou er niet al te veel geld aan besteden en inderdaad zoals al gezegd een leuke oldtimer kopen (ook geen wegenbelasting!). Die zijn misschien wat minder zuinig maar daar kom je wel overheen.
lees anders dit topic even, hierin wordt het wat meer verduidelijkt voor je ;) http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/329317/Enquete-11kw-Rijbewijs-laat-je-horen-1.html

@Kevin, daar heb je inderdaad gelijk in. jammergenoeg heeft het MF nog geen 11kw gedeelte waar ik dit kwijt kan, misschien dat ik ook een ander topic open met de racers om het overzichtelijk te houden. ook kunnen ze misschien een sticky krijgen later.

@Guzziking, dankjewel, ik zal hem er even bij zetten. oudere motoren zijn zeker welkom in dit topic aangezien de voorkeur uitgaat naar tweedehands gezien het verlies over twee jaaar gebruik bij nieuwkoop ongelofelijk zonde is, net als bij mijn brommert..
 
kan een mod mij misschien uitleggen hoe ik de titel van 125cc SuMo's (11kw potentie) naar 125cc SuMo's/Crossers (11kw potentie) verander?
 
'125cc SuMO's (11kw potentie)' > '25cc SuMo's/crossers (11kw potentie)'
 
tja.. ik heb geen idee wat voor een categorie hij in valt, vindt het een beetje op een brommer als een puch of tomos lijken. ook is de topsnelheid zo laag dat ik bewijfel of hij wel legaal is als motor op de nederlandse weg.
 
Is geen chinees :N , en waar wil je hem dan onder plaatsen?

OK, een Duitser met 99,9% Chinees bloed. :Y Nouja, in Duitsland ontworpen en in China gemaakt met ook alle inferieure materialen.
Kijk eens naar dat motorblokje, die past 1 op 1 in een Skyteam/Jincheng/Zhenhua/Lifan/etc Dax,Monkey,Gorilla,PBR.

Ik zou 'm eerder nog onder naked bikes plaatsen, maar het is een hele aparte dit. Net zoals de Yamaha TDM vroeger moeilijk te plaatsen was.
Wel een leuk ding om te zien, maar volgens mij niet fijn om lange afstanden mee te rijden.


Om nog even ontopic te blijven;
De Yamaha DT125X heeft volgens mij ook een 15pk versie. Mooi ding.
 
Laatst bewerkt:
OK, een Duitser met 99,9% Chinees bloed. :Y Nouja, in Duitsland ontworpen en in China gemaakt met ook alle inferieure materialen.
Kijk eens naar dat motorblokje, die past 1 op 1 in een Skyteam/Jincheng/Zhenhua/Lifan/etc Dax,Monkey,Gorilla,PBR.

Ik zou 'm eerder nog onder naked bikes plaatsen, maar het is een hele aparte dit. Net zoals de Yamaha TDM vroeger moeilijk te plaatsen was.
Wel een leuk ding om te zien, maar volgens mij niet fijn om lange afstanden mee te rijden.


Om nog even ontopic te blijven;
De Yamaha DT125X heeft volgens mij ook een 15pk versie. Mooi ding.

Zelf heb ik de Madass met een 88cc blokje gehad en het rijdt prima, lange afstanden zijn echt geen enkel probleem alleen de snelweg zou ik niet aandurven ermee (snelheid niet hoog genoeg om mee te kunnen komen). Nadeel van de Madass is dan wel weer de gebrekkige elektronica.

Is het nu trouwens definitief dat 125cc gebeuren?
 
Laatst bewerkt:
@Monomuis, de DT125X is een 2-takt, niet echt makkelijk voor de 11kw begrenzing dus. ;)

@nighthawk, europese richtlijn. zo goed als definitief (al de eerste kamer door volgens mij). ik gok het op 90% dat het 19 januari ingaat.

even in het algemeen, 2e hands zijn deze motoren niet vindbaar in nederland. wordt echt een ramp straks
 
ktm-125-duke-orange-4.jpg


KTM duke 125
standaard 11kW affabriek: JA

hoewel 't een naked is, wilde ik hemb hier toch even kwijt
 
Laatst bewerkt:
@Monomuis, de DT125X is een 2-takt, niet echt makkelijk voor de 11kw begrenzing dus. ;)

@nighthawk, europese richtlijn. zo goed als definitief (al de eerste kamer door volgens mij). ik gok het op 90% dat het 19 januari ingaat.

even in het algemeen, 2e hands zijn deze motoren niet vindbaar in nederland. wordt echt een ramp straks

De DT125X is er in een 11kW versie. Dus die kan ook op je lijst. Net als de Caviga Mito, welke later ook als 11kW is geleverd. Hoef je niets aan te knijpen dus, is al gedaan.

Wat betreft die regelgeving, dat is niet 90% zeker, dat is 100% zeker.
 
OK, een Duitser met 99,9% Chinees bloed. :Y Nouja, in Duitsland ontworpen en in China gemaakt met ook alle inferieure materialen.
Kijk eens naar dat motorblokje, die past 1 op 1 in een Skyteam/Jincheng/Zhenhua/Lifan/etc Dax,Monkey,Gorilla,PBR.

Ik zou 'm eerder nog onder naked bikes plaatsen, maar het is een hele aparte dit. Net zoals de Yamaha TDM vroeger moeilijk te plaatsen was.
Wel een leuk ding om te zien, maar volgens mij niet fijn om lange afstanden mee te rijden.

Het is inderdaad een beetje een Chineesje, wel ontworpen in Duitsland. De blokjes zijn hetzelfde als de Skyteam/Jincheng/Zhenhua/Lifan/etc Dax,Monkey,Gorilla,PBR. Zodoende heb ik er in mijn brommertijd ook op rond gereden met een 125cc lifan blok.
Het was een leuk brommertje en lange afstanden was hij nog verbazingwekkend comfortabel!
Ook bruikbaar als crosser!! Ik kan het weten, de duinwachter in Egmond ook _O- . Daarnaast hier in de buurt regelmatig van de weg afgeweken....

Zelf heb ik de Madass met een 88cc blokje gehad en het rijdt prima, lange afstanden zijn echt geen enkel probleem alleen de snelweg zou ik niet aandurven ermee (snelheid niet hoog genoeg om mee te kunnen komen). Nadeel van de Madass is dan wel weer de gebrekkige elektronica.

Is het nu trouwens definitief dat 125cc gebeuren?

Ik heb de brommert bereden op 125cc en deze kwam (met een 19mm sprint carb) uit op een topsnelheid van 128 km/h dus zou ik de snelweg nog wel aandurven. Ik heb destijds zelf met mijn vader een nieuwe kabelboom gemaakt omdat de elektronica inderdaad een dramatische bedoening is....

edit: even een fotootje van mijn cross brommer. gewoon omdat het kan...
madass009.jpg

madass011.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je weet wel dat die tellers vaak enorm overdrijven? :)
128km/u uit een luchtgekoeld 125cc blok (en ook nog eens van Chinese kwaliteit), is een prestatie van wereldformaat!! Nu is het gewicht natuurlijk erg laag van de MadAss, maar ik ben wel benieuwd hoeveel die 128km/u dan op de GPS zou zijn gewest. Jammer dat Sachs zo de kosten wilde drukken, als hier een goed watergekoeld betrouwbaar blok onder zou zitten hadden ze er denk ik wel meer van verkocht. Niet dat die blokken echt superslecht zijn, maar ze hebben wel meer onderhoud nodig. Maar ook vanuit China verwacht ik over een jaar of 10 a 20 wel heel betrouwbaar spul, maar ook daarvan zal de prijs dan stijgen.
 
Laatst bewerkt:
Je weet wel dat die tellers vaak enorm overdrijven? :)
128km/u uit een luchtgekoeld 125cc blok (en ook nog eens van Chinese kwaliteit), is een prestatie van wereldformaat!! Nu is het gewicht natuurlijk erg laag van de MadAss, maar ik ben wel benieuwd hoeveel die 128km/u dan op de GPS zou zijn gewest. Jammer dat Sachs zo de kosten wilde drukken, als hier een goed watergekoeld betrouwbaar blok onder zou zitten hadden ze er denk ik wel meer van verkocht. Niet dat die blokken echt superslecht zijn, maar ze hebben wel meer onderhoud nodig. Maar ook vanuit China verwacht ik over een jaar of 10 a 20 wel heel betrouwbaar spul, maar ook daarvan zal de prijs dan stijgen.

Ja ik weet inderdaad niet hoe betrouwbaar die 128 km/h is :+
Inderdaad een zonde dat die madass'en met de chinese kwaliteit blokken op de proppen kwam, regelmatig kleppenstellen was een bijkomstigheid bij de koop van zo'n ding. Dat terwijl de "echte" oude honda blokken van dit model (dax,ss50,c50,cd50 (70,90, etc) ) niet stuk zijn te krijgen.
De kwalitiet vanuit China zal de komende 10 jaar inderdaad beter worden, dan zal er wel weer een ander Aiatisch land op de proppen komen met namaak en kwaliteits arm spul.. :+

om nog even on-topic te blijven

kawasakikdx12507.jpg


Kawasakie kdx (niet geleverd als SM maar als crosser)
stnd 11 kw geleverd: :?
 
Laatst bewerkt:
2-takt categorie aangemaakt, alhoewel ik geen fan ben van een geknepen 2T

@NLbuurman, de duke heb ik al in het andere topic verwerkt.
 
marathon-125-pro-en_src_1.-w600-h0-p0-q95-F-----S1-c.jpg


Rieju Marathon 125 Pro
15 pk Yamaha 4T

tango-125-en_src_1.-w600-h0-p0-q95-F-----S1-c.jpg


Rieju Tango 125
vermogen: ?

marathon-125-pro-sm-en_src_1.-w600-h0-p0-q95-F-----S1-c.jpg


Rieju Marathon 125 Pro SM
zelfde blok als Marathon 125 Pro Cross (yamaha 4T-15pk)


001_01.png


Derbi Terra 125
vermogen: 15 pk (kW's niet gegeven)

Terra_Adventure125_Wh_4_WEB.jpg


Derbi Terra Adventure 125
vermogen: 15 pk
 
Terug
Bovenaan Onderaan