Gerson_57

Rookie
14 dec 2023
12
10
Hallo beste mensen van het MF.

Ik zou me even voorstellen: Ik ben Gerson en word eind Januari 18. Dat betekent dat ik mag gaan autorijden en bier drinken, maar nog veel leuker is motorrijden natuurlijk! Ik ben dus van plan om mijn a1 rijbewijs te halen. Ik heb in februari avb en avd examens, dus hopelijk heb ik dan mijn rijbewijs.

In ieder geval zit ik nu al een beetje rond te kijken naar 125 cc motoren. Ik ben van plan dagelijks ritje heen en terug te maken met school, dat is in totaal 80 km heen en terug. Ook ga ik natuurlijk vrijetijdsritjes maken. Snelweg ben ik niet van plan om echt veel op te rijden naar school rijd ik dan ook binnendoor, is nog bijna even snel ook. Verder is mijn lengte 1,88, dus welke 125 cc motors raden jullie mij aan? Mijn voorkeur gaat wel zeker naar naked. Uiteindelijk kom je toch wel een beetje uit op de volgende motors:
-KTM duke 125
-Yamaha mt 125
-Honda cb 125 r
-husq svartpillen 125
Welke denken jullie dat het beste is ivm met mijn lengte? En zijn er rijders die ervaring hebben met een van deze naked met soortgelijke lengte als mij? Natuurlijk bepaal je pas definitief je keuze na proefzitten/rijden, maar advies is zeker welkom!
 
125's zijn vaak niet zo groot. je keuze is in elk geval wel goed want ze zijn vloeistofgekoeld en hebben meestal 11kW (muv de CB125R, dacht ik).
Een Suzuki GSX-S125 zou ook nog ni het lijstje kunnen. Qua lengte moet het denk ik nog wel kunnen, 1.88m is ook weer niet extreem.
 
125's zijn vaak niet zo groot. je keuze is in elk geval wel goed want ze zijn vloeistofgekoeld en hebben meestal 11kW (muv de CB125R, dacht ik).
Een Suzuki GSX-S125 zou ook nog ni het lijstje kunnen. Qua lengte moet het denk ik nog wel kunnen, 1.88m is ook weer niet extreem.
CB125R heeft sinds 2021 ook 11 kw! Maar ga denk vooral kijken naar de jappaners. Heb van Ktm niet altijd goede verhalen gehoord kwa betrouwbaarheid.
 
Welkom Gerson, Succes alvast met lessen :)
Bedankt! Heb er zin in!

Zou ook heerlijk zijn als ik hem in Februari zou hebben, dan heb ik nog een heel motorseizoen voor me! En dan lekker 2 jaar genieten van a1. Maar nog ff geduld hebben, maar kan niet wachten!
 
Heb enkel de Duke125 gereden.
Ben 182cm (zonder motorlaarzen ;) ).
Net te klein voor mijn beenlengte.

Wat is er nog:
Kawa Z125
Zero FXE,DS,S
RGNT Scrambler
Mutt en andere Brixtons
 
CB125R heeft sinds 2021 ook 11 kw! Maar ga denk vooral kijken naar de jappaners. Heb van Ktm niet altijd goede verhalen gehoord kwa betrouwbaarheid.

Ohja, het was altijd net wat minder. Ik wist wel dat ze tegenwoordig 4 kleppen hadden. Met 2 kleppen kwam je eigenlijk soms net wat te kort op de snelweg, maar verder een erg mooie motor. KTM hoor ik idd ook wel eens verhalen over, maar heb er nooit een zelf gekocht. Wel gereden en dat reed niet verkeerd. Zeker niet de dikke 690's met A2 ook. Behoorlijk wat pk's wat ze daar uit kunnen halen.

Er is in elk geval nog best wat keus. Als je durft zou je nog kunnen kijken naar bijv. de Voge 125R. Voge is van Loncin, maakt ook blokken voor BMW.
 
CB125R heeft sinds 2021 ook 11 kw! Maar ga denk vooral kijken naar de jappaners. Heb van Ktm niet altijd goede verhalen gehoord kwa betrouwbaarheid.
Ik heb een jaar lang een KTM 200 Duke gereden, zonder ook maar 1 probleem.
Heerlijke gooi en smijt fietsjes...
De 125 is verder gelijk aan de 200.
Is naar mijn idee wel een vd leukste 125cc motoren.
 
Ik zie volgens mij een Aprilia RX 50 op je profielfoto.
Een Aprilia RX125 of iets soortgelijks is natuurlijk altijd een optie. De Aprilia SX125 (SM) natuurlijk ook. Al zijn dat inderdaad geen nakeds.

Kwa lekker sportief rijden zijn toch zeker de KTM/Husqvarna (technisch hetzelfde, zelfde fabrikant) erg gaaf.

Als je zakken wat dieper zijn en je wilt wat harder kunnen zou je een elektrische kunnen overwegen. 80 km is vaak goed te doen. Elektrische motoren hebben echter voor jou het voordeel dat ze het continue top vermogen meten voor de wet. Je kan dus een 11kW motor hebben die een piek vermogen van 20kW kan doen. Dat is wel echt lachen natuurlijk.
 
T is alweer 7 jaar geleden dat ik 18 was... Man man man...

'in mijn tijd' was de ktm duke 125 de snelste en de leukste, en redelijk voor grotere mensen. Maar volgensmij is die nu redelijk vergelijkbaar met de mt 125.

Ga er eens op zitten zou ik zeggen. Ligt natuurlijk ook aan je budget e.d.
 
De snelste is nog altijd Yamaha geweest, samen met Suzuki. De leukste is persoonlijk.
Als je elektrisch zou willen rijden, dan zou ik voor een Zero FXE 11kW gaan. Trekt op als een malle (106 Nm), weegt geen drol en een top van 133 km/u. Ongeveer gelijk dus aan 125cc, alleen je zit extreem snel op de topsnelheid tov 125cc. Alleen je zit met de actieradius. Een hele dag lekker rijden zit er niet in en dat heb je met benzine wel. Los daarvan kost zo'n FXE al snel 15.000 euro. Ik had het niet toen ik 18 was en zelfs nu ik 42 ben heb ik er nog steeds geen 15k voor over.
 
Als je er 1 kunt vinden is een Aprilia Tuono 125 op 11 kW echt super.
In het echt draaien die vaak veel meer vermogen en zijn zelfs voor degenen met vol rijbewijs gaaf om te rijden. Daarbij zijn deze Rotax 125 blokken niet zo verschrikkelijk onderhoudsgevoelig als bijvoorbeeld een Enduro/SM.

De 125 2T Enduro/SM machines zijn erg gaaf, maar gaat serieus onderhoud in zitten. M'n vriendin heeft een Beta RR 125 2T gehad. Echt een beest van een motor die veel 500cc+ machines op hun donder gaf op bochtige wegen. Wel elke 40 uur zuiger wisselen, dat dan weer wel.
 
Van dat lijstje heb ik rij-ervaring met de KTM, de Honda en de Yamaha.
De KTM en de Yamaha zijn het snelst... maar qua betrouwbaarheid denk ik dat je beter af bent met een Honda of Yamaha.
 
Ik heb een jaar lang een KTM 200 Duke gereden, zonder ook maar 1 probleem.
Heerlijke gooi en smijt fietsjes...
De 125 is verder gelijk aan de 200.
Is naar mijn idee wel een vd leukste 125cc motoren.
Ja ik heb de 125 duke als lesmotor, wel dat oude model. Maar vond dat ding niet gek rijden met de proefles! alleen vond ik de motor een beetje aan de kleine kant. Zou opzich net kunnen, maar mijn benen kon ik niet heel lekker kwijt...
 
Ja ik heb de 125 duke als lesmotor, wel dat oude model. Maar vond dat ding niet gek rijden met de proefles! alleen vond ik de motor een beetje aan de kleine kant. Zou opzich net kunnen, maar mijn benen kon ik niet heel lekker kwijt...
Alle A1 fietsen zijn klein. En alle motoren hebben zo hun problemen. Goed je huiswerk doen m.b.t. bouwjaar e.d.. er zijn ook goede KTM's

Er bestaat nog een Honda Varadero 125. De vraag is alleen of je dat moet willen
 
Ik zie volgens mij een Aprilia RX 50 op je profielfoto.
Een Aprilia RX125 of iets soortgelijks is natuurlijk altijd een optie. De Aprilia SX125 (SM) natuurlijk ook. Al zijn dat inderdaad geen nakeds.

Kwa lekker sportief rijden zijn toch zeker de KTM/Husqvarna (technisch hetzelfde, zelfde fabrikant) erg gaaf.

Als je zakken wat dieper zijn en je wilt wat harder kunnen zou je een elektrische kunnen overwegen. 80 km is vaak goed te doen. Elektrische motoren hebben echter voor jou het voordeel dat ze het continue top vermogen meten voor de wet. Je kan dus een 11kW motor hebben die een piek vermogen van 20kW kan doen. Dat is wel echt lachen natuurlijk.
Derbi sx50 is het wat je op de foto ziet, maarja is toch eigenlijk precies hetzelfde als Aprilia sx 50. Ja had ff op die aprilia sx 125 gezeten en opzich was het wel perfect mijn lengte. Maarja mij lijkt naked toch wat leuker dan supermoto. Haha die elektrische dingen had ik ook naar gekeken alleen die prijs inderdaad is echt bizar als het nog een beetje onder de 7000 was dan had ik het nog misschien wel gedaan. Snap niet dat je legaal wel met heel snel elektrisch ding mag rijden zoals die zero s, maar bezine motoren zijn dan weer een probleem. Hoe zit het eingelijk met tweetakt want als die dingen ontgrensd zijn kan de verzekering daar dan moelijk over doen? Want dan hebben ze zeker meer dan 11 kw. Niet dat ik 2 takt motor wil hoor.
 
De snelste is nog altijd Yamaha geweest, samen met Suzuki. De leukste is persoonlijk.
Als je elektrisch zou willen rijden, dan zou ik voor een Zero FXE 11kW gaan. Trekt op als een malle (106 Nm), weegt geen drol en een top van 133 km/u. Ongeveer gelijk dus aan 125cc, alleen je zit extreem snel op de topsnelheid tov 125cc. Alleen je zit met de actieradius. Een hele dag lekker rijden zit er niet in en dat heb je met benzine wel. Los daarvan kost zo'n FXE al snel 15.000 euro. Ik had het niet toen ik 18 was en zelfs nu ik 42 ben heb ik er nog steeds geen 15k voor over.
Ja die prijzen zijn echt te bizar voor die elektrische dingen... Voor heen en terug naar school zou het prima zijn maar wil je een keer lekker toeren met vrienden dan houd het toch echt snel op.
 
Alle A1 fietsen zijn klein. En alle motoren hebben zo hun problemen. Goed je huiswerk doen m.b.t. bouwjaar e.d.. er zijn ook goede KTM's

Er bestaat nog een Honda Varadero 125. De vraag is alleen of je dat moet willen
Ja praktisch zou die prima zijn maar ik vind die varadero niet echt mooi ofzo moet ik heel eerlijk zeggen.
 
Van dat lijstje heb ik rij-ervaring met de KTM, de Honda en de Yamaha.
De KTM en de Yamaha zijn het snelst... maar qua betrouwbaarheid denk ik dat je beter af bent met een Honda of Yamaha.
Ja ik ben van plan er in die 2 jaar echt veel kilometers op te maken dus betrouwbaarheid is zoiezo nooit verkeerd!
 
Maak je maar geen zorgen om de betrouwbaarheid van KTM. Dat zijn vooral spookverhalen over toen de bontkraagjes besloten dat KTM volbloed enduro's best leuke straatfietsen waren. Toen die niet meer het volbloed enduro onderhoud kregen liepen ze kapot. Niet heel gek, maar de echo daarvan hoor je 20 jaar later nog steeds.
 
Ja ik heb de 125 duke als lesmotor, wel dat oude model. Maar vond dat ding niet gek rijden met de proefles! alleen vond ik de motor een beetje aan de kleine kant. Zou opzich net kunnen, maar mijn benen kon ik niet heel lekker kwijt...

Dat "probleem" ga je met zowat elke 125cc motor hebben, tenzij je gaat kiezen voor zo'n Varadero bv...

Ik ben slechts 173cm en vind die 125cc motoren ook al aan de kleine kant.
 
Ja ik ben van plan er in die 2 jaar echt veel kilometers op te maken dus betrouwbaarheid is zoiezo nooit verkeerd!

Hoewel ik ervan overtuigd ben dat een Yamaha of een Honda zowieso minder kans op problemen geven tov de KTM is die op zijn beurt nu ook weer niet standaard "onbetrouwbaar" he...
Goed onderhoud doet ook wel wat zoals hierboven ook al gezegd.
 
Die nieuwe duke 125 uit 2024 vind ik wel oprecht heel dik geworden, niet misschien iedereen zijn smaak. Maar zag dat je daar een verhoogd zadel voor kan krijgen waardoor je 820 mm zithoogte hebt, opzich klinkt dat prima. Maar ja word denk veel proefrijden als ik mijn rijbewijs straks heb.
 
En ik ben 1,86cm en ik zat prima op de KTM Duke...
Dus ja...ieder zijn ding.
Gewoon gaan proef zitten/rijden.
Welke duke had je die van bouwjaar boven 2017? Die is volgens mij nog wel iets beter voor langere rijders inplaats van die oude duke 125 waar ik op les.
 
Terug
Bovenaan Onderaan