Hallo allemaal.
Vandaag heb ik in Breda deze Honda Cb 750 four k2 uit 1972 gekocht.
De motor is geen originele nederlandse maar komt waarschijnlijk uit Duitsland en is ingevoerd in 1977 de motor en frame nummers passen wel bij elkaar.
Verder is de motor vrij origineel op het M-stuur en andere dingetjes na.
De kleur is natuurlijk ook niet origineel
De motor heeft de afgelopen jaren altijd onder een afdakje gestaan buiten :O
Maar hij heeft nu een plekje gekregen in het hok naast mijn andere motoren
De man van wie ik hem kocht heeft hem al een wat opgeknapt waaronder een aantal tandwielen vervangen van de versnellingsbak.
Het plan is de motor voor helemaal te restaureren naar originele staat, maar voordat ik daar aan begin wil ik dat hij goed loopt want hij start wat slecht en valt uit en reageert niet goed op het gas, de carbs zullen wel een keer sesynchroniseerd moeten worden en ik moet een keer naar de startmotor kijken en nog wat andere kleine dingetjes.
Nou plaatjes zeggen meer als woorden.
Mooie 4 in 4 uitlaat met de nodige gaatjes en roest
De foto's zijn niet alles maar ik zal binnenkort ook wat meer detail foto's maken
Leuk feitje is ook dat de motor precies 2 keer zou oud is als ikzelf.
Groeten Tom.
Update 8-11-2012
Niet echt een update maar ik wou wel iedereen vast even laten weten dat ik over een paar weken ga beginnen met het restaureren van deze Cb want voordat ik daaraan wil beginnen heb ik nog 2 motors meer waar ik nog aan moet sleutelen en aan mijn wagen moet ook nog het een en ander gebeurden maar met een beetje geluk kan ik begin december beginnen met het strippen van de motor.
Weet nog niet precies of ik hem eerst helemaal uit elkaar ga halen en dan alles opknappen of stukje voor beetje onderdelen eraf halen en dan meteen opknappen.
Update 14-11-2012
Ben nog steeds niet zover dat ik kan beginnen te sleutelen aan de Cb want eerst moet ik nog de klepsteelrubbers van mijn Suzuki vervangen en de laatste hand leggen aan de Honda Cr 250.
Maar heb in de tussentijd wel goed na kunnen denken over wat voor kleurstelling ik wil gaan gebruiken voor de motor en na lang researsch te hebben gedaan wordt het een origineel geleverde kleur voor een K2 uit 1972 namelijk, Planet Blue Metallic
Zoiets dus.
* Foto is overigens van de K2 van medeforum lid Cb3504fun *
Zo het staat het er nu overigens bij in mijn hobbyhok!!!
Update 26-12-2012
Nog steeds niet aan de Cb kunnen beginnen mede doordat het met de Suzuki niet echt opschoot maar daar kun nu bijna de kop weer van op nadat ik de kleppen opnieuw heb ingeslepen en nieuwe klepsteelrubbers heb gemonteed.
En een tegenvaller met de Apk van mijn wagen gehad dat moest ik eerst allemaal in orde maken natuurlijk.
Wel even de tijd genomen om een filmpje te schieten
Update 4-01-2013
Na wat problemen met het reviseren van de cilinderkop van mijn Suzuki ben ik dan nu toch eindelijk klaar daarmee ( hij loopt weer bijna als nieuw )
Aan de crossmotor moet ook nog gesleuteld worden maar daar wacht ik mee tot mijn ultrasoon reiniger binnen is, dus had ik vanavond tijd om een begin te maken aan de Cb met dit als resultaat!
Binnen 3 uur gedaan allemaal!!!
Het ging zo ontzettend makkelijk allemaal en wat sleutelt deze motor fijn zeg!!!
Kan overal veel beter bij als bij mijn Suzuki ( waarvan alles ook nog eens veel kleiner is ) en de boutjes vlogen er bijna uit!
Zoals verwacht zijn de uitlaten behoorlijk rot want dat was een nog een beetje de vraag, maar deze ga ik toch vervangen Smile
Nu ga ik me bezighouden met het nakijken/reviseren van het motorblok wat ik daarna ga parelstralen en spuiten waardoor het er allemaal weer als nieuw uit gaat zien.
Update 13-01-2013
Vandaag als Vader/Zoon activiteit lekker aan de Honda Cb gesleuteld, het grootste demontage werk heb ik nu inmiddels wel gehad, nu knal ik er nog een keer met de stoomcleaner overheen en dan ga ik alles klaarmaken voor het poedercoaten.
Voordat alles gecoat kan worden moet ik natuurlijk wel weten of ik allemaal originele delen naar de coater breng.
En na het afspeuren van het web heb ik zo mijn twijfels over deze kroonplaat die op mijn Cb zat.
Kan iemand mij vertellen of dit een originele is?
En zo nee op wat voor motor hij dan wel thuis hoort?
Ben er inmiddels achter gekomen dat dit een kroonplaat is van een Japanse uitvoering dat lampje gaat knipperen als je harder rijdt als 80 maar dat werkt niet omdat de bijpassende teller met signaal kabel er niet bijzit maar er zit een gewoon km teller op.
De kroonplaat wordt gepoedercoat en het lampje doe ik opknappen en terug monteren vind het wel een grappig verhaal.
Je zag schijnbaar wel vaker dat mensen er zelf gaten in gingen boren maar mij is verteld dat dit toch echt een originele is dus aan een kant zonde om dicht te lassen.
Andere kant ook weer niet origineel, maar laat het mooi zo
Overigens moet ik ook nog wel wat lassen aan de motor ( helaas geen foto van ) maar de ophanging van het slot voor het zadel heeft iemand flink wat liggen boren dit ga ik dichtlassen opnieuw boren en aan de onderkant een moer tegen aan lassen, dan is dat ook weer netjes
Update 14-04-2013
Na veel te lange tijd laat ik hier weer wat van me horen, de Cb is helemaal gestript en de onderdelen die ik nodig heb voor het op de wielen zetten van de motor heb ik in Slowakije liggen voor het verchromen dit duurt ongeveer 12 weken.
Het poedercoaten en verzinken moet nog gebeuren maar eerst wil ik de wielen in elkaar zetten, heb nieuwe originele velgen gekocht met bijhorende spaken + de originele geel verzinkte nippels mooie bandjes met een oldskool profiel erop, nu moet ik alleen nog de naven polijsten en blanke lak op laten spuiten.
Een week geleden bij Honda4 een hoop onderdelen gekocht.
Aardige man met veel kennis leuk om een keer gezien te hebben.
Toevallig kwam er op dat moment ook een man binnen met een splinternieuw voorspatbord voor een vroege K2 ( zo een had ik ook nog nodig ) de beste man had het spatbord niet meer nodig en wou die aan de zaak doorverkopen, maar daar wist ik slim gebruik van te maken en heb ik het spatbord direct van hem overgekocht voor minder geld dan dat ik ze zelf kon aankomen.
Tuurlijk zo origineel als maar zijn kan.
Dus nu nog even flink gaan schuren en polijsten aan de naven, voorvork poten en achtervering en dan kan ik de wielen op gaan bouwen.
Dit was hij weer.
Groeten Tom.
Vandaag heb ik in Breda deze Honda Cb 750 four k2 uit 1972 gekocht.
De motor is geen originele nederlandse maar komt waarschijnlijk uit Duitsland en is ingevoerd in 1977 de motor en frame nummers passen wel bij elkaar.
Verder is de motor vrij origineel op het M-stuur en andere dingetjes na.
De kleur is natuurlijk ook niet origineel
De motor heeft de afgelopen jaren altijd onder een afdakje gestaan buiten :O
Maar hij heeft nu een plekje gekregen in het hok naast mijn andere motoren
De man van wie ik hem kocht heeft hem al een wat opgeknapt waaronder een aantal tandwielen vervangen van de versnellingsbak.
Het plan is de motor voor helemaal te restaureren naar originele staat, maar voordat ik daar aan begin wil ik dat hij goed loopt want hij start wat slecht en valt uit en reageert niet goed op het gas, de carbs zullen wel een keer sesynchroniseerd moeten worden en ik moet een keer naar de startmotor kijken en nog wat andere kleine dingetjes.
Nou plaatjes zeggen meer als woorden.
Mooie 4 in 4 uitlaat met de nodige gaatjes en roest
De foto's zijn niet alles maar ik zal binnenkort ook wat meer detail foto's maken
Leuk feitje is ook dat de motor precies 2 keer zou oud is als ikzelf.
Groeten Tom.
Update 8-11-2012
Niet echt een update maar ik wou wel iedereen vast even laten weten dat ik over een paar weken ga beginnen met het restaureren van deze Cb want voordat ik daaraan wil beginnen heb ik nog 2 motors meer waar ik nog aan moet sleutelen en aan mijn wagen moet ook nog het een en ander gebeurden maar met een beetje geluk kan ik begin december beginnen met het strippen van de motor.
Weet nog niet precies of ik hem eerst helemaal uit elkaar ga halen en dan alles opknappen of stukje voor beetje onderdelen eraf halen en dan meteen opknappen.
Update 14-11-2012
Ben nog steeds niet zover dat ik kan beginnen te sleutelen aan de Cb want eerst moet ik nog de klepsteelrubbers van mijn Suzuki vervangen en de laatste hand leggen aan de Honda Cr 250.
Maar heb in de tussentijd wel goed na kunnen denken over wat voor kleurstelling ik wil gaan gebruiken voor de motor en na lang researsch te hebben gedaan wordt het een origineel geleverde kleur voor een K2 uit 1972 namelijk, Planet Blue Metallic
Zoiets dus.
* Foto is overigens van de K2 van medeforum lid Cb3504fun *
Zo het staat het er nu overigens bij in mijn hobbyhok!!!
Update 26-12-2012
Nog steeds niet aan de Cb kunnen beginnen mede doordat het met de Suzuki niet echt opschoot maar daar kun nu bijna de kop weer van op nadat ik de kleppen opnieuw heb ingeslepen en nieuwe klepsteelrubbers heb gemonteed.
En een tegenvaller met de Apk van mijn wagen gehad dat moest ik eerst allemaal in orde maken natuurlijk.
Wel even de tijd genomen om een filmpje te schieten
Update 4-01-2013
Na wat problemen met het reviseren van de cilinderkop van mijn Suzuki ben ik dan nu toch eindelijk klaar daarmee ( hij loopt weer bijna als nieuw )
Aan de crossmotor moet ook nog gesleuteld worden maar daar wacht ik mee tot mijn ultrasoon reiniger binnen is, dus had ik vanavond tijd om een begin te maken aan de Cb met dit als resultaat!
Binnen 3 uur gedaan allemaal!!!
Het ging zo ontzettend makkelijk allemaal en wat sleutelt deze motor fijn zeg!!!
Kan overal veel beter bij als bij mijn Suzuki ( waarvan alles ook nog eens veel kleiner is ) en de boutjes vlogen er bijna uit!
Zoals verwacht zijn de uitlaten behoorlijk rot want dat was een nog een beetje de vraag, maar deze ga ik toch vervangen Smile
Nu ga ik me bezighouden met het nakijken/reviseren van het motorblok wat ik daarna ga parelstralen en spuiten waardoor het er allemaal weer als nieuw uit gaat zien.
Update 13-01-2013
Vandaag als Vader/Zoon activiteit lekker aan de Honda Cb gesleuteld, het grootste demontage werk heb ik nu inmiddels wel gehad, nu knal ik er nog een keer met de stoomcleaner overheen en dan ga ik alles klaarmaken voor het poedercoaten.
Voordat alles gecoat kan worden moet ik natuurlijk wel weten of ik allemaal originele delen naar de coater breng.
En na het afspeuren van het web heb ik zo mijn twijfels over deze kroonplaat die op mijn Cb zat.
Kan iemand mij vertellen of dit een originele is?
En zo nee op wat voor motor hij dan wel thuis hoort?
Ben er inmiddels achter gekomen dat dit een kroonplaat is van een Japanse uitvoering dat lampje gaat knipperen als je harder rijdt als 80 maar dat werkt niet omdat de bijpassende teller met signaal kabel er niet bijzit maar er zit een gewoon km teller op.
De kroonplaat wordt gepoedercoat en het lampje doe ik opknappen en terug monteren vind het wel een grappig verhaal.
Je zag schijnbaar wel vaker dat mensen er zelf gaten in gingen boren maar mij is verteld dat dit toch echt een originele is dus aan een kant zonde om dicht te lassen.
Andere kant ook weer niet origineel, maar laat het mooi zo
Overigens moet ik ook nog wel wat lassen aan de motor ( helaas geen foto van ) maar de ophanging van het slot voor het zadel heeft iemand flink wat liggen boren dit ga ik dichtlassen opnieuw boren en aan de onderkant een moer tegen aan lassen, dan is dat ook weer netjes
Update 14-04-2013
Na veel te lange tijd laat ik hier weer wat van me horen, de Cb is helemaal gestript en de onderdelen die ik nodig heb voor het op de wielen zetten van de motor heb ik in Slowakije liggen voor het verchromen dit duurt ongeveer 12 weken.
Het poedercoaten en verzinken moet nog gebeuren maar eerst wil ik de wielen in elkaar zetten, heb nieuwe originele velgen gekocht met bijhorende spaken + de originele geel verzinkte nippels mooie bandjes met een oldskool profiel erop, nu moet ik alleen nog de naven polijsten en blanke lak op laten spuiten.
Een week geleden bij Honda4 een hoop onderdelen gekocht.
Aardige man met veel kennis leuk om een keer gezien te hebben.
Toevallig kwam er op dat moment ook een man binnen met een splinternieuw voorspatbord voor een vroege K2 ( zo een had ik ook nog nodig ) de beste man had het spatbord niet meer nodig en wou die aan de zaak doorverkopen, maar daar wist ik slim gebruik van te maken en heb ik het spatbord direct van hem overgekocht voor minder geld dan dat ik ze zelf kon aankomen.
Tuurlijk zo origineel als maar zijn kan.
Dus nu nog even flink gaan schuren en polijsten aan de naven, voorvork poten en achtervering en dan kan ik de wielen op gaan bouwen.
Dit was hij weer.
Groeten Tom.
Laatst bewerkt: