Honda Cb 750 Four K2 1972

Updates in de begin post of niet?

  • Ja

    Stemmen: 4 22,2%
  • Nee

    Stemmen: 14 77,8%

  • Totaal aantal stemmers
    18

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo allemaal.

Vandaag heb ik in Breda deze Honda Cb 750 four k2 uit 1972 gekocht.
De motor is geen originele nederlandse maar komt waarschijnlijk uit Duitsland en is ingevoerd in 1977 de motor en frame nummers passen wel bij elkaar.
Verder is de motor vrij origineel op het M-stuur en andere dingetjes na.
De kleur is natuurlijk ook niet origineel

De motor heeft de afgelopen jaren altijd onder een afdakje gestaan buiten :O
Maar hij heeft nu een plekje gekregen in het hok naast mijn andere motoren :)

De man van wie ik hem kocht heeft hem al een wat opgeknapt waaronder een aantal tandwielen vervangen van de versnellingsbak.

Het plan is de motor voor helemaal te restaureren naar originele staat, maar voordat ik daar aan begin wil ik dat hij goed loopt want hij start wat slecht en valt uit en reageert niet goed op het gas, de carbs zullen wel een keer sesynchroniseerd moeten worden en ik moet een keer naar de startmotor kijken en nog wat andere kleine dingetjes.

Nou plaatjes zeggen meer als woorden.

IMG_2899.jpg


IMG_2900.jpg


Mooie 4 in 4 uitlaat met de nodige gaatjes en roest :P

IMG_2902.jpg


De foto's zijn niet alles maar ik zal binnenkort ook wat meer detail foto's maken :)
Leuk feitje is ook dat de motor precies 2 keer zou oud is als ikzelf.

Groeten Tom.

Update 8-11-2012

Niet echt een update maar ik wou wel iedereen vast even laten weten dat ik over een paar weken ga beginnen met het restaureren van deze Cb want voordat ik daaraan wil beginnen heb ik nog 2 motors meer waar ik nog aan moet sleutelen en aan mijn wagen moet ook nog het een en ander gebeurden maar met een beetje geluk kan ik begin december beginnen met het strippen van de motor.

Weet nog niet precies of ik hem eerst helemaal uit elkaar ga halen en dan alles opknappen of stukje voor beetje onderdelen eraf halen en dan meteen opknappen.

Update 14-11-2012

Ben nog steeds niet zover dat ik kan beginnen te sleutelen aan de Cb want eerst moet ik nog de klepsteelrubbers van mijn Suzuki vervangen en de laatste hand leggen aan de Honda Cr 250.
Maar heb in de tussentijd wel goed na kunnen denken over wat voor kleurstelling ik wil gaan gebruiken voor de motor en na lang researsch te hebben gedaan wordt het een origineel geleverde kleur voor een K2 uit 1972 namelijk, Planet Blue Metallic

Zoiets dus.
2j0f1g9.jpg

* Foto is overigens van de K2 van medeforum lid Cb3504fun *

Zo het staat het er nu overigens bij in mijn hobbyhok!!!
IMG_2917.jpg


Update 26-12-2012

Nog steeds niet aan de Cb kunnen beginnen mede doordat het met de Suzuki niet echt opschoot maar daar kun nu bijna de kop weer van op nadat ik de kleppen opnieuw heb ingeslepen en nieuwe klepsteelrubbers heb gemonteed.
En een tegenvaller met de Apk van mijn wagen gehad dat moest ik eerst allemaal in orde maken natuurlijk.


Wel even de tijd genomen om een filmpje te schieten :P

Update 4-01-2013

Na wat problemen met het reviseren van de cilinderkop van mijn Suzuki ben ik dan nu toch eindelijk klaar daarmee ( hij loopt weer bijna als nieuw )

Aan de crossmotor moet ook nog gesleuteld worden maar daar wacht ik mee tot mijn ultrasoon reiniger binnen is, dus had ik vanavond tijd om een begin te maken aan de Cb met dit als resultaat!

IMG_2966_zps475a248b.jpg


IMG_2967_zps9b70ec7a.jpg


IMG_2968_zps5c86d39f.jpg


Binnen 3 uur gedaan allemaal!!!
Het ging zo ontzettend makkelijk allemaal en wat sleutelt deze motor fijn zeg!!!

Kan overal veel beter bij als bij mijn Suzuki ( waarvan alles ook nog eens veel kleiner is ) en de boutjes vlogen er bijna uit!

Zoals verwacht zijn de uitlaten behoorlijk rot want dat was een nog een beetje de vraag, maar deze ga ik toch vervangen Smile

Nu ga ik me bezighouden met het nakijken/reviseren van het motorblok wat ik daarna ga parelstralen en spuiten waardoor het er allemaal weer als nieuw uit gaat zien.

Update 13-01-2013

Vandaag als Vader/Zoon activiteit lekker aan de Honda Cb gesleuteld, het grootste demontage werk heb ik nu inmiddels wel gehad, nu knal ik er nog een keer met de stoomcleaner overheen en dan ga ik alles klaarmaken voor het poedercoaten.

IMG_2969_zps760153fe.jpg


Voordat alles gecoat kan worden moet ik natuurlijk wel weten of ik allemaal originele delen naar de coater breng.
En na het afspeuren van het web heb ik zo mijn twijfels over deze kroonplaat die op mijn Cb zat.

IMG_2970_zps232bc7b0.jpg


Kan iemand mij vertellen of dit een originele is?
En zo nee op wat voor motor hij dan wel thuis hoort?

Ben er inmiddels achter gekomen dat dit een kroonplaat is van een Japanse uitvoering dat lampje gaat knipperen als je harder rijdt als 80 maar dat werkt niet omdat de bijpassende teller met signaal kabel er niet bijzit maar er zit een gewoon km teller op.
De kroonplaat wordt gepoedercoat en het lampje doe ik opknappen en terug monteren vind het wel een grappig verhaal.
Je zag schijnbaar wel vaker dat mensen er zelf gaten in gingen boren maar mij is verteld dat dit toch echt een originele is dus aan een kant zonde om dicht te lassen.
Andere kant ook weer niet origineel, maar laat het mooi zo ;)

Overigens moet ik ook nog wel wat lassen aan de motor ( helaas geen foto van ) maar de ophanging van het slot voor het zadel heeft iemand flink wat liggen boren dit ga ik dichtlassen opnieuw boren en aan de onderkant een moer tegen aan lassen, dan is dat ook weer netjes :)

Update 14-04-2013

Na veel te lange tijd laat ik hier weer wat van me horen, de Cb is helemaal gestript en de onderdelen die ik nodig heb voor het op de wielen zetten van de motor heb ik in Slowakije liggen voor het verchromen dit duurt ongeveer 12 weken.

Het poedercoaten en verzinken moet nog gebeuren maar eerst wil ik de wielen in elkaar zetten, heb nieuwe originele velgen gekocht met bijhorende spaken + de originele geel verzinkte nippels mooie bandjes met een oldskool profiel erop, nu moet ik alleen nog de naven polijsten en blanke lak op laten spuiten.

Een week geleden bij Honda4 een hoop onderdelen gekocht.


Aardige man met veel kennis leuk om een keer gezien te hebben.

Toevallig kwam er op dat moment ook een man binnen met een splinternieuw voorspatbord voor een vroege K2 ( zo een had ik ook nog nodig ) de beste man had het spatbord niet meer nodig en wou die aan de zaak doorverkopen, maar daar wist ik slim gebruik van te maken en heb ik het spatbord direct van hem overgekocht voor minder geld dan dat ik ze zelf kon aankomen.



Tuurlijk zo origineel als maar zijn kan.

Dus nu nog even flink gaan schuren en polijsten aan de naven, voorvork poten en achtervering en dan kan ik de wielen op gaan bouwen.

Dit was hij weer.

Groeten Tom.
 
Laatst bewerkt:
Perfecte basis voor een caferacer! *O* Mooie bike. :9
 
Laatst bewerkt:
Dank u dank u.

Het wordt zeker geen cafe racer, maar ik ga hem wel mooi origineel opknappen :)
Heeft er iemand een idee of deze kleur groen geleverd is op een K2 uit 1972?

Vind het wel een mooie kleur namelijk maar als hij niet origineel is ga ik hem toch laten spuiten!

Groeten Tom.
 
@ kawasonda.

Nou fijn om te horen dat je dit al geen brik vindt :P
 
@ Harold les coiffeurs.

Wow dat kan zo maar eens iets zijn voor mijn motor inderdaad :)
Volgens mij betaal je voor het spuiten normaal al 500 euro?

Groeten Tom.
 
Je eigen groene lakset zo houden (als het nog wat is) anders hoor je ook maar bij die
'in originele staat' eenheidsworst :+
 
Laatst bewerkt:
@ harold

Ik vind het ook een gave kleuren combi maar ik wil eerst met zekerheid weten of ook die sticker die erop zit hoort bij een k2 uit 1972 en misschien wil ik hem ook laten spuiten in Planet Blue Metallic maar ik weet nog niet zeker of dat ook een originele kleur is.

@ Skiddy.

De lak is helemaal niet onaardig der zit wel een enkel deukje in de tank en een paar luchtbelletjes onder de lak.

Maar ik ga toch voor de originele look.

Groeten Tom.
 
Dank u dank u.

Het wordt zeker geen cafe racer, maar ik ga hem wel mooi origineel opknappen :)
Heeft er iemand een idee of deze kleur groen geleverd is op een K2 uit 1972?

Vind het wel een mooie kleur namelijk maar als hij niet origineel is ga ik hem toch laten spuiten!

Groeten Tom.

Knap ding Tom, ik ga het volgen.. Nu om op je vraag te antwoorden het is geen originele kleur voor een K2 maar ik vind het ook niet mis staan!

Spookytoms.com

Groeten
 
@ Cebae.

Bedankt, ik ben nog een beetje aan het twijfelen over de kleur, ik kan de complete tank set met kapjes kopen van Marktplaats.

Maar ik zit zelf te denken aan blauw, Planet Blue Metallic of Candy Blue Green, Polynessian Blue metallic.
( ik neem aan dat Planet Blue Metallic en Polynessian Blue Metallic, metallic lakken zijn? )

Maar volgens je link is alleen Planet Blue Metallic geleverd voor dat bouwjaar....
Toch bedankt voor je hulp!

Groeten Tom.
 
Laatst bewerkt:
@ Cebae.

Bedankt, ik ben nog een beetje aan het twijfelen over de kleur, ik kan de complete tank set met kapjes kopen van Marktplaats.

Maar ik zit zelf te denken aan blauw, Planet Blue Metallic of Candy Blue Green, Polynessian Blue metallic.
( ik neem aan dat Planet Blue Metallic en Polynessian Blue Metallic, metallic lakken zijn? )

Maar volgens je link is alleen Planet Blue Metallic geleverd voor dat bouwjaar....
Toch bedankt voor je hulp!

Groeten Tom.

Inderdaad Tom, vanaf '72 enkel Polynessian Blue Metallic. Planet Blue Met is vanaf '75. Als je hem origineel wilt houden is je keuze beperkt!

Dit is misschien iets voor jou: http://www.ebay.com/itm/23087417539...cmd=ViewItem&sspagename=STRK:MEWAX:IT&vxp=mtr

op Ebay.com (US) kan je koopjes doen ;) Je spreekt af met verkoper dat hij de goederen als 2dehands verklaart en een waarde van 150 dollar opzet. Douane heb je zo omzeilt.
 
@ Cabae.

Net andersom zul je bedoelen! vanaf 72 Planet Blue Metallic en vanaf 75 Polynessian Blue Metallic.
Maar wat je nu zegt over dat Ebay gebeuren snap ik niet helemaal.

Er is nu een bod opgedaan van 376 dollar, maar betekent dat dan wanneer de biedingen afgelopen zijn in iets meer als 2 dagen.
Dan gaat hij ook voor dat bedrag weg?

En waarom zou ik de douane moeten omzeilen dan?

En volgens mij is de striping die hier opzit niet origineel voor een 72er maar meer voor een 75er?
En als je goed kijkt op de foto waar alles op staat heeft de tank ook nogal een lelijke beschadiging rechts onder de tankdop

Groeten Tom.
 
Laatst bewerkt:
Oh en nog een vraag voor de kenners onder ons.
Ik vind deze kleur Flake Sunrise Orange wel erg rood :O

http://link.marktplaats.nl/606955986

Kan iemand mij ongeveer vertellen of dat toch echt zo hoort, want ander foto's van Flake Sunrise Orange zien er meer oranje uit.

Groeten en alvast bedankt.
 
@ Cebae.

Bedankt, ik ben nog een beetje aan het twijfelen over de kleur, ik kan de complete tank set met kapjes kopen van Marktplaats.

Maar ik zit zelf te denken aan blauw, Planet Blue Metallic of Candy Blue Green, Polynessian Blue metallic.
( ik neem aan dat Planet Blue Metallic en Polynessian Blue Metallic, metallic lakken zijn? )

Maar volgens je link is alleen Planet Blue Metallic geleverd voor dat bouwjaar....
Toch bedankt voor je hulp!

Groeten Tom.

De K2 is in Planet Blue geleverd. Volgens mij was Candy Blue Green een kleur voor de K0 en Polynesian Blue voor de K1.

Ik zou voor Planet Blue gaan. Weer eens wat anders dan dat obligate Candy Gold :X
 
Laatst bewerkt:
@ Cb3504fun.

Oke ja dat dacht ik dus al.
Ik zit zelf ook aan Planet Blue of aan Flake Sunrise Orange, ook omdat er al meerdere motors hier op het forum zijn met Candy Gold maar ook omdat ik die niet zo mooi vind als het blauw of rood.

Maar daar kan ik altijd nog later op terugkomen want hij moet eerst nog eens helemaal uit elkaar :P
 
Vandaag een kleine update, ben nog niet begonnen aan het daadwerkelijke sleutelen maar ben wel wat verder gekomen met de planning want ik weet inmiddels wat voor kleurstelling ik hem wil!

@ Cb3504fun, je vind het hopelijk toch niet erg dat ik je K2 hier als voorbeeld neerzet?

Groeten, Tom.
 
Vandaag een kleine update, ben nog niet begonnen aan het daadwerkelijke sleutelen maar ben wel wat verder gekomen met de planning want ik weet inmiddels wat voor kleurstelling ik hem wil!

@ Cb3504fun, je vind het hopelijk toch niet erg dat ik je K2 hier als voorbeeld neerzet?

Groeten, Tom.

Nee hoor, geen probleem. Maar bedenk wel dat door de lichtinval de kleur op de foto een beetje vertekent. Onder de meeste lichtomstandigheden lijkt de kleur donkerder, zoals op dit filmpje van dezelfde motor...

Overigens is mijn K2 uit 1974. Voor dat jaartal weet ik heel zeker dat de K2 in Planet Blue is geleverd. Voor 1972 durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
@ Moriwakid.

Als je het verhaal een beetje gevolgd heb kun je zien dat ik hem in originele staat ga restaureren maar alles op zijn tijd want ik heb nog 2 motors meer waar ik eerst nog wat aan moet doen :)

@ Cb3504fun.

Ik heb ook gemerkt dat de kleur op jouw foto wat aan de lichte kant is, maar daar ben ik me wel van bewust!
Volgens de experts is in 1972 ook Planet Blue Metallic geleverd alleen dan denk ik wel met goudkleurige sticker ipv de zilverkleurige die jij hebt.
Maar dat weet ik ook niet zeker....

Groeten en bedankt voor de leuke reacties :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan