Ik heb het volgende probleem:
Ik wil een Yamaha XJ6n uit 2009 kopen en deze bevat 57 KW. Echter mag ik bijna op voor mijn A2 rijbewijs en mag hiermee 'slechts' 35 KW vermogen hebben.
Echter heb ik nog geen één verzekeringsmaatschappij gevonden die nog op uitdraai wil verzekeren (o.a. Centraal beheer, KNMV en Rabobank/Interpolis niet...).
Weten jullie of er nog verzekeringsmaatschappijen zijn die verzekeren op uitdraai?
De maatschappijen die ik allemaal heb gesproken zeggen dat de motor eerst opnieuw gekeurd moet worden door het RDW en dus 35 KW op kenteken moet hebben staan. Maarja de kosten voor het herkeuren is alweer gauw >€400,- en zou over 2 jaar dus weer opnieuw moeten laten herkeuren naar 57 KW dus opnieuw >€400,-
Allemaal erg veel geld voor een beginnende bestuurder...
Is 25kw geen mogelijkheid?, veel motoren hebben daar wel een 2e type goedkeuring voor.
Bij een schade zal combi ... de uitdraai opsturen naar uni. om te laten zien dat jij aan de eisen voldoet.
Of de verzekering in de praktijk hier moeilijk over gaat doen is niet bekend.
In je polis staat dat jij je aan de verkeers regels zou moeten houden. Dus in principe kunnen ze het altijd aanvechten.
Combi motoren verteld uitdrukkelijk dat verzekeren op uitdraai mogelijk is en dat je gewoon verzekerd bent bij een ongeluk. Wanneer de verzekering bij een ongeluk daar niet mee eens is kan je nog altijd de schade proberen te verhalen op de tussenpersoon aangezien deze een zorgplicht heeft. (er wordt uitdrukkelijk verteld dat dit legaal is , en dat de verzekering zonder problemen uitbetaald etc...)
@MeanBlueMan, Die prent neem ik dan maar voor lief de komende 2 jaar (ik zou hem in theorie twee keer kunnen krijgen, wat alsnog goedkoper is dan herkeuren van de motor). Maar met mijn vorige motor (125cc) nog nooit aangehouden of wat dan ook in twee jaar. Als ik maar verzekerd ben bij een ongeluk is mijn voornaamste zorg.
Klopt MeanBlueMan.
Maar hier geeft Combi-motors het toch echt zeer duidelijk aan:
http://www.combimotors.nl/acties/verzekeren-van-motor/
Ik zal goed zwart op wit moeten hebben dat zij er van op de hoogte zijn dat ik een motor heb wat begrenst is op uitdraai en dat zij hiermee akkoord gaan. Dan zullen ze de eventuele schades gewoon uit moeten keren.
Hoe zit het als ik een motor koop die staat geregistreerd op het kentekenbewijs als 25kw, maar ik voer hem op naar 35kw, zonder te herkeuren. Met A2 rijbewijs rijd ik dan namelijk nog wel volgens de normen, namelijk max 35kw, alleen komt het niet overeen met het kentekenbewijs.
Is dit gewoon te verzekeren en wat gebeurt er eventueel bij een ongeluk?
Kan het zijn dat de ze de motor dan gaan onderzoeken en erachter komen dat hij 10kw meer heeft dan bekend is en dat de verzekering zich terugtrekt?
Wat geef je dan op aan je verzekering, 25kW of 35kW?
Je kenteken klopt in elk geval niet met het vermogen van de motor. Of ze 'm nog gaan controleren is altijd de vraag.
Politie zal niet snel bekeuren, omdat zij niet zien of het 25 of 35kW is. Ik ga er vanuit dat de motor niet meer dan 70kW is.
En als je niet naar de moraalridders wilt luisteren hier kun je ook gewoon bij ANWB verzekeren op 35kw. Heb hier zelf een bevestiging van zwart op wit dat de motor op 35kw staat. Dit heb ik altijd bij samen met de test uitdraai waar mijn kenteken en chassisnummer op staan genoteerd.
Verder gewoon hopen dat je niet wordt aangehouden en mocht dat wel zo zijn dan is de kans ook nog zeer klein dat ze al je gegevens gaan doorsnuffelen en je daarvoor gaan bekeuren. Tenzij je het er natuurlijk echt zelf naar hebt gemaakt. En in geval van ongelukken ben je gewoon verzekerd. Natuurlijk kun je de discussie aangaan of het allemaal rechtsgeldig is, maar dan moet het wel een erg serieus ongeval zijn. Ze kunnen dan altijd de motor zelf nog doorzoeken of deze inderdaad is teruggevoerd en dan heb je nog altijd de formulieren die zijn ondertekend door de verzekeringsmaatschappij zelf. Dus naar mijn mening sta je dan vrij sterk.
En Monomuis, de keuze valt toch nog tegen hoor als je geen absurd bedrag wilt uitgeven aan motoren die slechts 1 of 2 jaar oud zijn of die standaard onder de 35kw vallen. (Dat zijn er vrij weinig. De voornaamste is een gs500). Dan blijven enkel nog de modellen over die naar 25kw gezet kunnen worden en daar is inderdaad wel wat meer keuze in.
En als je niet naar de moraalridders wilt luisteren hier kun je ook gewoon bij ANWB verzekeren op 35kw. Heb hier zelf een bevestiging van zwart op wit dat de motor op 35kw staat. Dit heb ik altijd bij samen met de test uitdraai waar mijn kenteken en chassisnummer op staan genoteerd.
Verder gewoon hopen dat je niet wordt aangehouden en mocht dat wel zo zijn dan is de kans ook nog zeer klein dat ze al je gegevens gaan doorsnuffelen en je daarvoor gaan bekeuren. Tenzij je het er natuurlijk echt zelf naar hebt gemaakt. En in geval van ongelukken ben je gewoon verzekerd. Natuurlijk kun je de discussie aangaan of het allemaal rechtsgeldig is, maar dan moet het wel een erg serieus ongeval zijn. Ze kunnen dan altijd de motor zelf nog doorzoeken of deze inderdaad is teruggevoerd en dan heb je nog altijd de formulieren die zijn ondertekend door de verzekeringsmaatschappij zelf. Dus naar mijn mening sta je dan vrij sterk.
En Monomuis, de keuze valt toch nog tegen hoor als je geen absurd bedrag wilt uitgeven aan motoren die slechts 1 of 2 jaar oud zijn of die standaard onder de 35kw vallen. (Dat zijn er vrij weinig. De voornaamste is een gs500). Dan blijven enkel nog de modellen over die naar 25kw gezet kunnen worden en daar is inderdaad wel wat meer keuze in.
En Monomuis, de keuze valt toch nog tegen hoor als je geen absurd bedrag wilt uitgeven aan motoren die slechts 1 of 2 jaar oud zijn of die standaard onder de 35kw vallen. (Dat zijn er vrij weinig. De voornaamste is een gs500). Dan blijven enkel nog de modellen over die naar 25kw gezet kunnen worden en daar is inderdaad wel wat meer keuze in.
Zelf weten kerel.... maar als je voor gaas gaat ( en dat ga je bij een aanrijding) dan ben ik de eerste die heel hard komt roepen "Ik zei t toch !!"
Nog 1 x voor de samenvatting:
Heb jij het vereiste rijbewijs voor de motor die op het kenteken staat ?
A Ja: Prima
B Nee: je rijd zonder rijbewijs.
B geld voor de wet, en daarop valt de verzekering terug.
Ja, natuurlijk kun jij op uitdraai verzekeren. Zelfs zonder wat voor rijbewijs dan ook kun je alles verzekeren wat je wil.
Alleen.... als ze moeten uitbetalen komt tevoorschijn dat in je polisvoorwaarden staat dat de bestuurder een geldig rijbewijs moet hebben.
Denk je nu echt dat je de eerste bent die deze 'slimme' oplossing denkt te kunnen gebruiken ?
En denk eens na waarom de andere verzekeringsmaatschappijen die je al benaderd had direct al aangeven dat ze het niet meer doen ?
Het gaat niet om die prent...die paar honderd euro is de gok waard.
Die prent word echter wel gedocumenteerd, dat zou gevolgen kunnen hebben voor de rest van je leven, bij bepaalde sollicitaties bv.
Sorry hoor maar dit is echt ónzin!
Kortom: het ís mogelijk om je motor te verzekeren op uitdraai, schade aan de tegenpartij wordt gewoon uitgekeerd conform de polisvoorwaarden, maar je hebt wel kans op een flinke bekeuring mocht je de verkeerde agent treffen.