Het grote Yamaha Diversion topic deel 16

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dr_Insane

MF veteraan
19 aug 2012
2.384
33
Beverwijk
Welkom in deel 16 van Het grote Yamaha Diversion topic.

8689954344_5622c4cbf2_b.jpg



In dit topic bespreken, berijden, onderhouden en repareren we twee typen Yamaha Diversion: De XJ600 S/N en XJ900 S/N. De S-versie heeft een (top)kuip, de N is "naked".
Hoewel de 600 en 900 veel gemeen hebben, is vrijwel geen enkel onderdeel uitwisselbaar.


De belangrijkste informatie uit de vorige topics is hier te vinden:
(klik op de tekst om de link te openen)


Motorolie.
Tips & trucs, onderhoud en onderdelen.
Online winkels & motorsloop.
Controle voor het rijden.
Onderhoudsschema.
Bougie-controle.
Veel voorkomende problemen om op te letten bij aanschaf (dit onderdeel moet nog geschreven worden, hulp met typen hiervoor is welkom!)
Handleidingen


Disclaimer: De Diversion is een hele geschikte motor om zelf te (leren) sleutelen. Hoewel we ons best doen om alle informatie hier zo compleet mogelijk te houden, kunnen er altijd fouten insluipen waardoor we de juistheid van de informatie niet kunnen garanderen. Vergeet niet dat wij "slechts" hobbyisten zijn. Denk altijd zelf na wat je doet, lees het WPHB (Werkplaatshandboek), vraag zo nodig hier in het topic om raad, en bij twijfel: vraag om raad bij een expert (lees: motordealer).


XJ600 S/N

Motorblok van de XJ 600 S/N:
5437dade3889eeca67f6fd1893d9c307

Een algemene indruk van de XJ 600 S: Jessica33 in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"


XJ900 S/N

Motorblok van de XJ 900 S/N:
5fc918a3205e86b7c22676e1041375b0

Een algemene indruk van de XJ 900 S : BertV in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)"


Toevoegingen/Aanpassingen aan de OpeningsPost
Wil je ook (met foto) in de OP of heb je je motor verkocht en ben je voor een ander merk/type gegaan?
Heb je een HOWTO (al dan niet met foto's) van een reparatie gemaakt?
Of klopt er iets niet?
Stuur even een Privebericht of plaats het hier in het topic.


Opzet van dit topic
De opzet van het Diversion-topic danken we aan Speedy76 , van wie we helaas al lange tijd niets vernomen hebben. We hopen het beste, maar vrezen het ergste...


Wat ging hieraan vooraf?

het grote yamaha diversion topic(deel 1)
Het grote Yamaha diversion topic (deel 2)
Het grote Yamaha Diversion Topic (Deel 3)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 4)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 5)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 7)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 10)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 11)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 12)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 13)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 14)
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 15)



Enkele Diversion's van de aanwezigen, al dan niet met piloot
(Updated:10-07-2013)



amfa
full


apie123
db5c270a1482c966be3d81e6ec38f3ae


Bart_75
full


Bensi
20130316_152723-1.jpg


denkel
img0456vh.jpg


Divv-jeff
8683431170_4c55524516_b.jpg


El_Fonzer (motor ligt uit elkaar)
8b4f0a1943c8e02355c289a0998b532f


Faithy
5bcf9135b5b4498c6eaa57c5ffbe8b4e


golend
664e19608fb91a82704a7b02766b32d6


Hans1958
a5f855f873570d4cf7b87f0a65a4887e


Hayfork
5233480adf453328bcbf4f65a661eac8


JaapK (niet meer actief)
4a5872cc057ba7d2dcead9ba66c3d070


Jeltel
IMG_1843_web.jpg

Volgens Jeltel de snelste.
http://www.motor-forum.nl/forum/download_document/859361/3146bdefbd5472cb6b83371775833439


KarenO
full


kenny77
IMG_5008.jpg


kopperma
j8cku8.jpg



legalstar
dsc0658s.jpg


Mr. R.
imag0458y.jpg


Nick Name (vrouwlief van)
full


Odie1959
full


Pervect
Diversion.JPG


PeterZaph
full


phm
full


pwrooij
full


RemcoNL
1449oix.jpg


RMB24
full


ronk
full


Sandertjer
GroteFoto-C8TL4NTJ.jpg


Sega578
2secr4rxa.jpg


SillyWalks
div_pic.jpg


SockPants
hWSAiYe.jpg


Speedy76
full


spykes22
full


stefanrs2
19qbgw.jpg


Stefluij
full


TripleSteve
IMAG0446.jpg


tyketto
b5a3e914c0f52d9975dadf12613bc0b0


Wieker Oosie
2c3c7779ef69826c4f9f5b55516c9465


Wuppie
full
full


XJ Elff
ZCEzM6D.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dr Insane

Het was een voorbeeld dat het technisch kan, zonder lassen.
Maar het is veel te grof en groot dat wil je gewoon niet hebben op een motor.
Maar een wasautomaat werkt wel met hetzelfde principe.
Een pressostaat (drukschakelaar) die met een slang verbonden is met de buitentrommel
het stijgende waternivo laat de luchtdruk stijgen in de slang.
Een membraam bedient een schakelaartje.
In een wasmachine zitten er meestal 2 een hoog en een laagnivo melding.
In de procestechniek zet men een analoge meting erop.
Voor zo'n klein bereik ben je wel al gauw €2000 kwijt.
Wel een maximale afwijking van 1 %, maar een beetje duur voor de motor
 
Dr Insane

Het was een voorbeeld dat het technisch kan, zonder lassen.
Maar het is veel te grof en groot dat wil je gewoon niet hebben op een motor.
Maar een wasautomaat werkt wel met hetzelfde principe.
Een pressostaat (drukschakelaar) die met een slang verbonden is met de buitentrommel
het stijgende waternivo laat de luchtdruk stijgen in de slang.
Een membraam bedient een schakelaartje.
In een wasmachine zitten er meestal 2 een hoog en een laagnivo melding.
In de procestechniek zet men een analoge meting erop.
Voor zo'n klein bereik ben je wel al gauw €2000 kwijt.
Wel een maximale afwijking van 1 %, maar een beetje duur voor de motor

Nou das een domper. -O-
Ik dacht juist dat je een geweldig alternatief had voor me.
Nou ja,ik heb er geen haast mee dus misschien dat ik nog wat anders,makkelijks tegen kom.
 
Avond Bart en Stefan. :W



Gister overigens mn koppeling weer gemonteerd samen met verse olie en oliefilter en het koppelt weer lekker.
Koppeling gaat een stuk soepeler nu (heb ook mn kabel vervangen) en pakt ook even beter aan ipv dat ie ineens pakt. (plakken)
De Koso meter is ook helemaal top en ik merk dus nu dat de olie maar rond de 60 graden word als ik op mn werk aan kom dus vandaar de sludge. :/
Moet ik toch maar een langer stuk rijden om daar vanaf te komen. :]
 
Laatst bewerkt:
Avond Bart en Stefan. :W



Gister overigens mn koppeling weer gemonteerd samen met verse olie en oliefilter en het koppelt weer lekker.
Koppeling gaat een stuk soepeler nu (heb ook mn kabel vervangen) en pakt ook even beter aan ipv dat ie ineens pakt. (plakken)
De Koso meter is ook helemaal top en ik merk dus nu dat de olie maar rond de 60 graden word als ik op mn werk aan kom dus vandaar de sludge. :/
Moet ik toch maar een langer stuk rijden om daar vanaf te komen. :]

Goeieavond,

Mooi dat je koppeling weer goed werkt;) Hoeveel kilometer rijd je dan naar je werk? En hoe en waar plaats je die olietempmeter, lijkt me ook wel mooi haha.
 
Goeieavond,

Mooi dat je koppeling weer goed werkt;) Hoeveel kilometer rijd je dan naar je werk? En hoe en waar plaats je die olietempmeter, lijkt me ook wel mooi haha.

Ach t is maar zo'n 15km naar mn werk waarvan een kilometer of 7 over de snelweg. (100km/u)
Olietempsensor zit in je olieaftapplug maar deze is dan van Koso dus die kan je niet benutten of je moet ook een Koso olietemp meter aanschaffen of een complete cockpit.
Je hebt wel van die analoge meters die je in je olievulgedeelte schroeft. ;)
 
Ach t is maar zo'n 15km naar mn werk waarvan een kilometer of 7 over de snelweg. (100km/u)
Olietempsensor zit in je olieaftapplug maar deze is dan van Koso dus die kan je niet benutten of je moet ook een Koso olietemp meter aanschaffen of een complete cockpit.
Je hebt wel van die analoge meters die je in je olievulgedeelte schroeft. ;)

Oke, het merk koso ken ik nog van me brommertijd en die kon je toen boven in de cilinderkop schroeven. Is deze ook precies de maat van de aftapplug dus?

Heb jij misschien een linkje ervan? De cockpit komt wel goed.
 
Ik blijf ook lekker genieten van de verhalen en de info van deze topic! Heb zelf helaas nooit zoveel te melden, rij nog niet zo lang motor en heb m'n diversion nu 2 maanden en door het weer pas 500 km erop zitten, heb ook helaas niet zoveel kennis kwa technische aspecten en onderdelen. Maar lees en geniet elke dag van deze topic!!
 
Ik blijf ook lekker genieten van de verhalen en de info van deze topic! Heb zelf helaas nooit zoveel te melden, rij nog niet zo lang motor en heb m'n diversion nu 2 maanden en door het weer pas 500 km erop zitten, heb ook helaas niet zoveel kennis kwa technische aspecten en onderdelen. Maar lees en geniet elke dag van deze topic!!

Ey Kimberly,

Blijf maar lekker hangen/genieten hier en gewoon lezen hoor. ;)
Vind je Div wel een lekker motortje tot nu toe?
 
Ik blijf ook lekker genieten van de verhalen en de info van deze topic! Heb zelf helaas nooit zoveel te melden, rij nog niet zo lang motor en heb m'n diversion nu 2 maanden en door het weer pas 500 km erop zitten, heb ook helaas niet zoveel kennis kwa technische aspecten en onderdelen. Maar lees en geniet elke dag van deze topic!!
helemaal mee eens, niet veel (laat staan technisch) te melden maar blijf wel lekker mee lezen!

en mag ik ook in de OP?
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan