Howto: Goedkope GPS laptimer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Aangezien ik herhaaldelijk PB’s krijg van mensen die zich afvragen hoe ik een externe GPS receiver met Racechrono koppel, heb ik maar besloten om er een korte howto van te maken. En waarom liggen kloten met bakens of een dure GPS timer aanschaffen.

Wat heb je nodig:

  • Een degelijke oude telefoon (bij voorkeur een Nokia baksteen, omdat deze een crash in de grindbak overleven)
  • Een externe GPS receiver (spul van Qstarz werkt goed).
    Ik gebruik de Qstarz BT-Q818EX, je hebt het 5hz en 10hz model. Zelf gebruik ik de 5hz versie en die is nauwkeurig genoeg.

Kosten: 2e hands +/- 45 euro voor de Qstarz. En een oude telefoon zal toch iedereen wel hebben liggen, anders -> Marktplaats voor een paar euro.

Optioneel:
Een video camera die je op je motor monteert.
Dan is het achteraf mogelijk om een aantal leuke dingen in de video te editten (zoals b.v. een overlay die ronde tijden laat zien, je positie op de baan, g-krachten etc).

Sommige motoren hebben een OBD2 aansluiting(o.a. Triumph, KTM, Aprilia). Hier kun je eventueel een Bluetooth OBD2 lezer aansluiten. Dan kun je achteraf zelfs een gear indicator, gasstand, RPM in de video editten.


De slachtoffers…

GEST5uX.jpg


Installatie van Racechrono

Afhankelijk van je telefoon (ik gebruik een nokia e72 Symbian S60) installeer je Racechrono via de “app store”
Link: http://www.racechrono.com/download/

Na installatie zorg je dat je Qstarz op de “NAV” stand staat en bluetooth is geactiveerd op je telefoon. Laat ze met elkaar verbinden zodat er een connectie wordt gevormd.

Start Racechrono nu op druk op “ok” en ga vervolgens naar Settings

7dgXsAm.jpg


bTIo17r.jpg


GPS receiver -> GPS type -> kies dan voor Bluetooth GPS
Ga vervolgens naar Bluetooth device en selecteer je Qstarz
Baudrate kan op “default” blijven staan

LQMy57w.jpg


Als je een Bluetooth ODB2 reader gebruikt kun je bij “OBD-II reader” je reader selecteren. Dit is optioneel en alleen bedoeld voor motoren die een OBD2 aansluiting hebben. En data zoals de gear indicator, gasstand, RPM willen uitlezen en monteren onder hun video.

Ga terug naar het Menu en ga naar “Track profiles”
Ga naar “options” en klik op “Download new”. Zorg dat je nu verbinding met je Wifi hebt. Nu kun je per land zoeken naar beschikbare circuits. Selecteer alle circuits die je wilt inladen (dit zijn de GPS coördinaten zodat je zelf op het circuit niets meer hoeft in te stellen).

l3bfCl9.jpg


U2pItFt.jpg



Monteer de GPS receiver ergens op een goede plaats. Bijvoorbeeld op de tank of achterop het zitje. De telefoon kun je eventueel in je pak stoppen of monteer hem ergens op je kroonplaat. Dan kun je tijdens de sessie je tijden aflezen.

Alles is nu ingesteld en er kan een nieuwe sessie worden gestart.
Ga naar het menu en kies “New Session”. Selecteer onder “track” het circuit waar je op gaat rijden. Verder kunnen er nog notities worden gemaakt en de naam van de rijder.

3tSaUdO.jpg


Start de sessie en Racechrono zal nu naar de Live Timer gaan. Vanaf nu is de laptimer actief en kun je rondjes gaan rijden. Zodra je rondt bent zal de live timer je laten zien hoe snel je hebt gereden.

P3MFWNX.jpg


Zodra de sessie erop zit kun je de laptimes terug kijken en vergelijken met elkaar. Ook zaken als snelheid en afgelegde afstand. Daarnaast kun je elke sessie exporteren zodat data als snelheid per sector nog kan worden bekeken. Je kunt het zelfs naar Google Maps exporteren, zodat je de gereden lijnen kunt bekijken. Er kan wellicht alleen iets verschil inzitten omdat de Google Maps afbeeldingen niet 100% correct overkomen met de coördinaten (dat is even proberen).

4q2tX1c.jpg



Optioneel:
Wil je de data onder je video editten dan moet je gebruik maken van Racechrono2Avi
Link: News – RaceChrono
Vervolgens kun je de output als overlay gebruiken op je video (gebruik hier weer je favoriete video bewerk software voor).

Het resultaat is zoiets:
 
Ach kan nooit kwaad :)

Mensen in de PB's wisten niet wat ze nodig hadden, dus vandaar deze howto :)
Hopelijk is het wat duidelijk nu.

Is ook zo,even een lekker fris topic. :Y
Ik had laatst zelf de superbike app van pirelli op de telefoon,die is erg optimistisch :Y
Incl hellingshoeken,accelleratiekrachten,remkrachten enz. 8-)
 
Straks gelijk eens proberen!
Kan je niet verbinden dmv een usb kabel? Volgens mij werkt bij mij de bleutooth alleen met 1hz.. Heb de Bt-1000ex.
 
Ik heb een bt-Q816 deze draait standaard op 1Hz. Maar nu zie ik in het satellieten scherm op mijn telefoon overal 5Hz bij staan.

Kan ik er dan vanuit gaan dat hij nu 5Hz werkt?

full
 
Durf ik je niet te zeggen.
Gewoon proberen eerst volgende circuitdag :Y
 
Kan ook
Even rondje rijden en die coordinaten inladen en toevoegen als track.
En dan nog eens rijden :Y
 
Ik heb de Qstarz 818XT 10 Hz.

Die gebruik ik icm een Alcatel 918. Dit is een goedkope Android telefoon.
1.5 jaar geleden op de kop getikt voor €59,95

De app Racechrono er op gezet en alles draait als een tiet.


Voordeel is dat je de Qstarz ook nog kan gebruiken als externe GPS module voor andere zaken, zoals google maps en andere GPS apps. Werkt echt top. Wil je de externe GPS laten werken met google maps moet je een bluetooth GPS app installeren.
 
Laatst bewerkt:
Kan de qstarts ook nog wel uitgelezen worden naar qracing als je dit gebruikt eigenlijk?
Heb het inmiddels allemaal werkend maar zou het uitlezen naar qracing ook graag willen blijven doen, altijd leuk om alle beste sectoren en beste rollende tijd te zien.
 
Durf ik je niet te zeggen.
Neem aan dat de qstarz gewoon een interne log bijhoud?
Als hij dit ook doet zodra hij gekoppeld is via Bluetooth dan lijkt me dat geen probleem :)
 
Kan de qstarts ook nog wel uitgelezen worden naar qracing als je dit gebruikt eigenlijk?
Heb het inmiddels allemaal werkend maar zou het uitlezen naar qracing ook graag willen blijven doen, altijd leuk om alle beste sectoren en beste rollende tijd te zien.

Let er even op, je hebt DONGLES. en LOGGERS.

de 818XT die ik heb, is puur een domme bluetooth dongle, deze kan zelf niks loggen. Je hebt ook die loggers die zelf data loggen, maar of die loggers kunnen loggen en nog eens loggen via de telefoon. Weet ik niet.
 
Morgen zandvoort, dan gaan we het meemaken. Hopelijk werkt het beide *O*

Wat ik had(en dat kan ook aan mijn telefoon liggen hoor!) na een sessie loggen. Wilde die de 2e sessie niet goed meer loggen en brak die de log af na een seconden of 40 of een x aantal minuten. Ik reboot mijn telefoon voor de zekerheid na elke sessie. Dat werkte perfect.

Ik weet wel waar het probleem zit, in de bluetooth software van de telefoon. Dus waarschijnlijk heeft vrijwel niemand dit probleem. Maar je zou het maar eens nodig hebben. :+
 
Hij werkt perfect! Loggen en laptimes tonen op de telefoon, aan de laptop staat alles er gewoon op! Super, scheelt een hoop geld.
 
Ik gebruik dit ook al een tijdje op deze manier. Werkt super.
Mijn video's bewerk ik vervolgens met RaceRender.
Dan krijg je bijvoorbeeld onderstaand resultaat.

 
Heeft iemand een snelle sessie van zolder?


Rondjes rond 1:50 of sneller, en .nmea bestand.

Leuk om te vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan