380km gereden, drijfstang afgebroken, motorblok overleden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

QuinA

Rookie
9 mei 2021
7
21
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, ik zie dat hier veel actieve leden zijn met ontzettend wat kennis dus ik dacht laat ik mij ook aanmelden.

2 weken terug klapte de motor (kawasaki er-6n) er mee uit op de snelweg, reed rustig (ca. 110 en altijd niet gek gereden). Lang verhaal kort gemaakt, is tijdens het rijden waarschijnlijk de drijfstang afgebroken en het motorblok naar de vernieling geholpen. Ook trof mijn oom een stuk zuiger aan bij de versnellingsbak en de borgring van de pistonpen.

Ik heb hem in oktober gekocht, garantie voorbij natuurlijk maar ik heb er zelf ca. 380km op gereden. Stand van de km bij aanschaf was ca. 35.800.

Een nieuw motorblok zal dus denk ik wel nodig zijn 😅 Alleen nu ben ik in oktober failliet gegaan (sportstudio) en had met mijn beetje troost geld de motor gekocht en heb dus geen budget om hem te fixen.

Weet iemand toevallig wat ik kan doen? Lijkt mij niet dat het normaal is dat na 380km de motor in de puin ligt, daar moet al flink wat mis zijn geweest toch?
Sta ik dan ergens in het recht om er enigszins nog wat geld voor terug te kunnen krijgen (budget heb ik niet, dus hij moet echt helaas weg..😢)

Met vriendelijke groet,
Quinten.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-05-07 at 22.14.47.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-07 at 22.14.47.jpeg
    197 KB · Weergaven: 321
Dat is dus bovag garantie tenzij ts daar schriftelijk vanaf heeft gezien.
TS heeft al zelf afgezien van garantie-aanspraak.
Geen enkele handelaar, ook niet van de Bovag, gaat garantie geven wanneer het blok al zelf uit elkaar is gesloopt.
Kom je aanzetten met een grote bak onderdelen en claimt dan garantie. Dacht 't niet!!

Beetje dom 1: Motor aangeschaft met de allerlaatste cent die nog in je portemonnee zit. Had een oudje gekocht.
Beetje dom 2: Motor kopen en er dan pas veel later echt mee gaan rijden.
Beetje dom 3: Motor is grondig stuk en dan ga eerst zelf de boel slopen.
 
TS heeft al zelf afgezien van garantie-aanspraak.
Geen enkele handelaar, ook niet van de Bovag, gaat garantie geven wanneer het blok al zelf uit elkaar is gesloopt.
Kom je aanzetten met een grote bak onderdelen en claimt dan garantie. Dacht 't niet!!

Beetje dom 1: Motor aangeschaft met de allerlaatste cent die nog in je portemonnee zit. Had een oudje gekocht.
Beetje dom 2: Motor kopen en er dan pas veel later echt mee gaan rijden.
Beetje dom 3: Motor is grondig stuk en dan ga eerst zelf de boel slopen.
Dom 4: een motor kopen bij een handelaar die voornamelijk import verkoop met onmogelijk te controleren km-stand en onderhoudshistorie.

Maar daar helpen we weinig mee. Ik zou hem weer in elkaar sleutelen en alsnog bij de dealer / handelaar melden. Die Bovag is niet voor niets.
 
TS heeft al zelf afgezien van garantie-aanspraak.
Geen enkele handelaar, ook niet van de Bovag, gaat garantie geven wanneer het blok al zelf uit elkaar is gesloopt.
Kom je aanzetten met een grote bak onderdelen en claimt dan garantie. Dacht 't niet!!

Beetje dom 1: Motor aangeschaft met de allerlaatste cent die nog in je portemonnee zit. Had een oudje gekocht.
Beetje dom 2: Motor kopen en er dan pas veel later echt mee gaan rijden.
Beetje dom 3: Motor is grondig stuk en dan ga eerst zelf de boel slopen.
Dat denk je, en dat dacht ik ook.
Echter….
Waar ligt de grens?
Stel dat je motor niet start en je haalt de bougies eruit? Mag dat zonder dat je garantie vervalt?

De koper heeft dat blok niet voor niets open getrokken, het is immers in elkaar gelopen.
Met een omgekeerde bewijslast mag de verkoper aan gaan tonen dat het blok door toedoen van de koper in elkaar is gelopen.

Ga er maar aan staan.
 
BOVAG (BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders. Bron Wikipedia.

niet bedoeld voor de particulier. Al vaker ervaring mee gehad helaas.

als ts zijn blok open had laten halen door een andere Bovag garage, had dit misschien kunnen helpen.

en een bougie vervang is van een andere orde dan het blok uit elkaar. Bougies vervangen staat zelf vaak in het boekje van de motor. Blok uit elkaar halen niet.

de grens ligt vaak in de handleiding.

wil je de oorzaak mogelijk naar boven halen het geheel naar een onafhankelijke specialist brengen en laten onderzoeken met rapportage. Kost wel wat, weet je het wel.
niet vergeten te delen met ons. Kan een goede leerschool zijn voor ons.
 
We gaan wel aan iets voorbij; aan de telefoon heeft een monteur van de zaak hem blijkbaar toegezegd ZELF naar de oorzaak te zoeken..

In een kwestie als deze blijft het, ZÓNDER bewijs..., eens welles-nietes verhaal.
Als de monteur zich beroept op de Wet Mark Rutte ("daar heb ik geen levende herinnering aan", of "meneer heeft zich dat verkeerd herinnerd"..) ...dan hang je.
 
Zelf zoeken tot op welke hoogte?
Heeft ts het probleem duidelijk kunnen verwoorden aan de monteur?

het blijft gissen.

hopen op een goede uitkomst voor beiden.
Testen tot op welke hoogte?
Je hebt kort ervoor een motor gekocht. Blijkt ie vrij snel erna niet meer te lopen.
Mss het luchtfilter eraf, en (proberen te) starten met 'snel-starter'.
Bougietje eruit draaien en op z'n best een compressie-test (laten) doen.

Maar dan houdt 't ook wel op. Snel terugbrengen dat ding.
Mogen ze zelf uitzoeken wat er fout is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Weet nog dat ik ooit een Subaru Justy kocht voor mijn vrouw.
Uitdrukkelijk gemeld dat er GEEN garantie was. (was de prijs ook naar) Kan je er dus niet over klagen.

Heel snel na aankoop distributie-riem gebroken, die ik nb al in bestelling had. <snif>
Toch de handelaar gebeld. Geen garantie, maar wel ondersteuning. Een kennis van hem, die vaker aan Subaru's sleutelde, wist te melden, dat dit blokje GEEN schade zou hebben met een gebroken riem. Oke, riem was al besteld, dus maar gewoon weer samengebouwd.
Die kennis heeft zeker gelijk gehad. Daarom ben ik ook niet op zoek naar een ander motortje.
Mijn vrouw heeft er nog jaren plezier van gehad. Na 200km gebroken riem was dus gewoon pech!
 
Mij lijkt het wel raar dat de verkoper bewust een motor met kapot blok zou verkopen en daar dan 6 maanden garantie op geven.
Andersom,
Kan de verkoper bewijzen dat hij een motor heeft verkocht die het minstens een half jaar zonder problemen kan uithouden?
En als hij dan toch binnen een half jaar in de soep draait kan hij dan aantonen dat dit door schuld is van de koper?
Als de motor binnen een half jaar in de soep loopt was er waarschijnlijk al iets mis tijdens de verkoop.

Zo staat het volgens mij in het consumentenrecht.
 
Dag mannen, weekje verder, nog geen reactie terug gehad van de zaak.
Zal vast wel druk zijn maar ik heb geen haast dus we wachten nog eventjes.

Wel effe een dankjewel voor ieder zijn reactie op het forum, voor mij als leek heel leerzaam!

p.s. ik heb oprecht geen probleem met de dealer, ga er vanuit dat (mocht het blok al slecht zijn geweest) ze het niet wisten of hebben gezien natuurlijk. Ik houd jullie op de hoogte!
 
Dag mannen, weekje verder, nog geen reactie terug gehad van de zaak.
Zal vast wel druk zijn maar ik heb geen haast dus we wachten nog eventjes.

Wel effe een dankjewel voor ieder zijn reactie op het forum, voor mij als leek heel leerzaam!

p.s. ik heb oprecht geen probleem met de dealer, ga er vanuit dat (mocht het blok al slecht zijn geweest) ze het niet wisten of hebben gezien natuurlijk. Ik houd jullie op de hoogte!
Je hebt nu geen haast? Natuurlijk heb je wel haast!
Dus als 't mss wel gaat lukken is straks de motor klaar eind november. Je hebt toch een motor om rijden. Dan is NU de tijd ervoor.
Als ie straks klaar is midden winter heb je er weer niks aan. Duurt 't weer enige mnd voordat je de 1e werkelijke km's gaat maken.
Dan wordt het niet rijden begin 2021, maar de eerste ritjes in 2022.
Hoe stuk of dat ie ook is, de MRB en verzekering loopt intussen wel gewoon door. Of heb je 'm nu al geschorst?

Als de dealer het vooraf heeft geweten dat 't blok niet goed was, dan is het wel een hele slechte...................... :X
In dat geval, hoef je van garantie ook helemaal niks te verwachten. Garantie tot op de deurmat!
Gekocht is gekocht en weg is pech! O ja, en als stuk, dat interesseert geen ruk!
 
Mannen ondertussen flinke updates,
Reactie gehad van de dealer, moest waarschijnlijk een nieuw (2ehands) motorblok in die vanaf 1500 euro gaan dus het beste wat ze konden doen was 1500 geven voor de motor. Ik was het er niet mee eens, inmiddels een week verder maar nog niets gehoord.

Maaaaar, ik was met mijn oom opzoek gegaan en we hebben via een neef van hem (die had een motorzaak) een blok kunnen vinden uit 2014 met 16.000 km voor 1000,- , het blok is betrouwbaar want die komt dus ook weer via een bekende van de familie van de motor. Klinkt bijna als een sprookje nu maar het is zo😅

Hij kan er in worden gezet voor een paar honderd euro en de totale kosten zullen nu rond de 1250 euro zijn. Waarschijnlijk is hij over 1,5 week gemaakt!O-)

Wat denkt de monteur nu dat de oorzaak was?

-Lambdasensor hing los (verstopt) in het frame en dus zonder functie, in de uitlaat zat geen holte of iets waar de lamdasensor uberhaupt in kon. Waarschijnlijk is daardoor het motorblok over uren gaan maken en overhit geworden waardoor de drijfstang af is gebroken met alle gevolgen van dien.

Jammer dat de dealer niets verder laat horen. Wel ik ben ik blij dat er een gigantische geluksfactoor heeft plaatsgevonden met de kennis die het blok had.

Een story met een soort van happy ending, wat wellicht gewoon voorkomen had kunnen worden.

ps. ik was allemaal in afwachting van reacties en zeer druk met werken om wat extra geld voor de reaparatie bij elkaar te krijgen, dat is gelukt mannen! 😂
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan