380km gereden, drijfstang afgebroken, motorblok overleden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

QuinA

Rookie
9 mei 2021
7
21
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, ik zie dat hier veel actieve leden zijn met ontzettend wat kennis dus ik dacht laat ik mij ook aanmelden.

2 weken terug klapte de motor (kawasaki er-6n) er mee uit op de snelweg, reed rustig (ca. 110 en altijd niet gek gereden). Lang verhaal kort gemaakt, is tijdens het rijden waarschijnlijk de drijfstang afgebroken en het motorblok naar de vernieling geholpen. Ook trof mijn oom een stuk zuiger aan bij de versnellingsbak en de borgring van de pistonpen.

Ik heb hem in oktober gekocht, garantie voorbij natuurlijk maar ik heb er zelf ca. 380km op gereden. Stand van de km bij aanschaf was ca. 35.800.

Een nieuw motorblok zal dus denk ik wel nodig zijn 😅 Alleen nu ben ik in oktober failliet gegaan (sportstudio) en had met mijn beetje troost geld de motor gekocht en heb dus geen budget om hem te fixen.

Weet iemand toevallig wat ik kan doen? Lijkt mij niet dat het normaal is dat na 380km de motor in de puin ligt, daar moet al flink wat mis zijn geweest toch?
Sta ik dan ergens in het recht om er enigszins nog wat geld voor terug te kunnen krijgen (budget heb ik niet, dus hij moet echt helaas weg..😢)

Met vriendelijke groet,
Quinten.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-05-07 at 22.14.47.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-07 at 22.14.47.jpeg
    197 KB · Weergaven: 321
Mannen ondertussen flinke updates,
Reactie gehad van de dealer, moest waarschijnlijk een nieuw (2ehands) motorblok in die vanaf 1500 euro gaan dus het beste wat ze konden doen was 1500 geven voor de motor. Ik was het er niet mee eens, inmiddels een week verder maar nog niets gehoord.

Maaaaar, ik was met mijn oom opzoek gegaan en we hebben via een neef van hem (die had een motorzaak) een blok kunnen vinden uit 2014 met 16.000 km voor 1000,- , het blok is betrouwbaar want die komt dus ook weer via een bekende van de familie van de motor. Klinkt bijna als een sprookje nu maar het is zo😅

Hij kan er in worden gezet voor een paar honderd euro en de totale kosten zullen nu rond de 1250 euro zijn. Waarschijnlijk is hij over 1,5 week gemaakt!O-)

Wat denkt de monteur nu dat de oorzaak was?

-Lambdasensor hing los (verstopt) in het frame en dus zonder functie, in de uitlaat zat geen holte of iets waar de lamdasensor uberhaupt in kon. Waarschijnlijk is daardoor het motorblok over uren gaan maken en overhit geworden waardoor de drijfstang af is gebroken met alle gevolgen van dien.


Jammer dat de dealer niets verder laat horen. Wel ik ben ik blij dat er een gigantische geluksfactoor heeft plaatsgevonden met de kennis die het blok had.

Een story met een soort van happy ending, wat wellicht gewoon voorkomen had kunnen worden.

ps. ik was allemaal in afwachting van reacties en zeer druk met werken om wat extra geld voor de reaparatie bij elkaar te krijgen, dat is gelukt mannen! 😂
Dat was een monteur? Wat een kolder.

Een drijstang die op 2 plaatsen gebroken is vind ik heel bijzonder..
 
Mannen ondertussen flinke updates,
Reactie gehad van de dealer, moest waarschijnlijk een nieuw (2ehands) motorblok in die vanaf 1500 euro gaan dus het beste wat ze konden doen was 1500 geven voor de motor. Ik was het er niet mee eens, inmiddels een week verder maar nog niets gehoord.

Maaaaar, ik was met mijn oom opzoek gegaan en we hebben via een neef van hem (die had een motorzaak) een blok kunnen vinden uit 2014 met 16.000 km voor 1000,- , het blok is betrouwbaar want die komt dus ook weer via een bekende van de familie van de motor. Klinkt bijna als een sprookje nu maar het is zo😅

Hij kan er in worden gezet voor een paar honderd euro en de totale kosten zullen nu rond de 1250 euro zijn. Waarschijnlijk is hij over 1,5 week gemaakt!O-)

Wat denkt de monteur nu dat de oorzaak was?

-Lambdasensor hing los (verstopt) in het frame en dus zonder functie, in de uitlaat zat geen holte of iets waar de lamdasensor uberhaupt in kon. Waarschijnlijk is daardoor het motorblok over uren gaan maken en overhit geworden waardoor de drijfstang af is gebroken met alle gevolgen van dien.

Jammer dat de dealer niets verder laat horen. Wel ik ben ik blij dat er een gigantische geluksfactoor heeft plaatsgevonden met de kennis die het blok had.

Een story met een soort van happy ending, wat wellicht gewoon voorkomen had kunnen worden.

ps. ik was allemaal in afwachting van reacties en zeer druk met werken om wat extra geld voor de reaparatie bij elkaar te krijgen, dat is gelukt mannen! 😂
als de lambasonde niet gebruikt word loopt deze gewoon in noodfunctie en dat is niet te arm maar rijker.
Als je dit soort dingen bij een motor ziet dan moet je al weglopen iemand die dit al niet opgelost wil hebben geeft niks om de motor
 
denkt de monteur nu dat de oorzaak was?

-Lambdasensor hing los (verstopt) in het frame en dus zonder functie, in de uitlaat zat geen holte of iets waar de lamdasensor uberhaupt in kon. Waarschijnlijk is daardoor het motorblok over uren gaan maken en overhit geworden waardoor de drijfstang af is gebroken met alle gevolgen van dien.
Hopen dat je hiermee de monteur van de motorzaak bedoeld en niet je oom of degene die het nieuwe tweedehands motorblok gaat inbouwen.

Die diagnose klopt van geen kant. Zonder lambdasonde gaat de motor in noodloop of het mengsel extra verrijken. Waarbij optie 1 het meest logisch is. En bij beide opties breekt er geen drijfstang af. Er was toch iets anders aan de hand.
 
Hopen dat je hiermee de monteur van de motorzaak bedoeld en niet je oom of degene die het nieuwe tweedehands motorblok gaat inbouwen.

Die diagnose klopt van geen kant. Zonder lambdasonde gaat de motor in noodloop of het mengsel extra verrijken. Waarbij optie 1 het meest logisch is. En bij beide opties breekt er geen drijfstang af. Er was toch iets anders aan de hand.
Tenzij er in de ecu is gerommeld om de afstelling te veranderen.
 
Ja maar als een 4T zo arm gaat lopen dat de zuiger vastslaat dan branden je bougies ook om de paar km weg. Dan zouden de bougies die er nu uit komen ook helemaal aangevreten moeten zijn, ook van de niet vast geslagen cilinder.
 
Dan gaat je koppakking er wel door en slaat alles nat. Moet ook opgevallen zijn bij het uit elkaar halen.
Krijg je ook gewoon een storing van bij motoren van die leeftijd.

Ik denk toch echt aan een mechanisch defect of montage/fabricage fout.
 
@ TS; mooi dat het opgelost kan worden voor een aangenaam bedrag.
Beschouw het als leergeld, dure les, maar je kunt straks weer verder...dat is het voornaamste.

De verkoper zal niks meer voor je doen, maar jij dus andersom ook niet.
Wees gewaarschuwd, zegt het voort; dit soort handelaren verdient geen klanten.

En voor een volgend keer; neem iemand mee met verstand van zaken..
 
En voor een volgend keer; neem iemand mee met verstand van zaken..
Dan kan je die de schuld geven als er een verborgen gebrek in zit en de boel immekaar loopt?????
Zo werkt het niet. :N Had een wijs man dit aan zien komen?
Als je een motor wil kopen zonder risico is dat een nieuwe, met 2 jaar garantie.
 
Ik ben gelukkig nooit verliefd op een motor , t blijft een hok van ijzer en plastic ,zet t daarna terug en t kopen of verkopen wordt een stuk makkelijker
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan