3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Gisteren dan eindelijk wat spielereitjes gedaan. Eerste indruk, wát een verschil met de Ender 5. De bouwkwaliteit, afwerking, en het algehele ontwerp zijn echt een orde van grootte beter. Ik heb nog niks met eigen ontwerpen of Bambu Studio gedaan, alleen nog maar even snel wat van de website geplukt en een voorgeprogrammeerde Benchy gedraaid. De eerste Benchy kwam los van de (PEI) plaat. Bij de tweede de coldplate met lijm gebruikt en toen ging het goed. Hij mopperde er bij de eerste wel over dat de gcode voor de standaard Benchy niet op de PEI plaat was berekend, misschien had dat toch invloed. Een tweede print ging niet goed omdat hij het bed veel te laag zette, geen idee waarom dat was, maar dan plakt de boel natuurlijk ook niet. We zien wel of dat vaker gebeurt. De keer erna werkte het weer goed. Een simpel print-in-place dingetje dat gewoon werkte. Op m'n Ender 5 had ik dat ontwerp op z'n minst een beetje los moeten breken, maar hij kwam van de plaat en werkte gewoon. Nul breken nodig.

Verder opmerkingen:
  • Tering dat ding is snel.
  • Tering dat ding print strak.
  • Mijn verzameling 123-3D filament rollen passen NIET in de AMS.
  • Als je elke keer alles laat calibreren, loopt het ding een avondvullend programma af voor hij begint te printen. Is dat allemaal elke keer nodig? Beetje huiverig omdat hij dus het bed al een keer verkeerd ingesteld had.
  • Als het ding de nozzle schoonmaakt of even moet schijten, ramt hij best lomp tegen dat mechaniekje aan. Klinkt alsof er iets breekt :')
Dat m'n oude spoelen niet in de AMS passen is wel een beetje matig. Heb er een stuk of 20-25, ze zijn met name te breed maar de zijkanten zijn ook een stuk slapper dan de spoelen van Bambu (die zijn echt mega stevig), misschien is dat ook niet goed met de AMS. Ik heb echter geen zin om de AMS in de hoek te flikkeren zo lang m'n oude PLA's niet op zijn. Zal dus moeten gaan respoolen. Heb extra (lege) spools bij Bambu besteld. Ben nu even aan het brainstormen wat ik een fijne respooling oplossing ga vinden. Mooi excuus om weer eens wat te ontwerpen. En 't moet gewoon ff werken, dus dat wordt SolidWorks _O-
 
Gisteren dan eindelijk wat spielereitjes gedaan. Eerste indruk, wát een verschil met de Ender 5. De bouwkwaliteit, afwerking, en het algehele ontwerp zijn echt een orde van grootte beter. Ik heb nog niks met eigen ontwerpen of Bambu Studio gedaan, alleen nog maar even snel wat van de website geplukt en een voorgeprogrammeerde Benchy gedraaid. De eerste Benchy kwam los van de (PEI) plaat. Bij de tweede de coldplate met lijm gebruikt en toen ging het goed. Hij mopperde er bij de eerste wel over dat de gcode voor de standaard Benchy niet op de PEI plaat was berekend, misschien had dat toch invloed. Een tweede print ging niet goed omdat hij het bed veel te laag zette, geen idee waarom dat was, maar dan plakt de boel natuurlijk ook niet. We zien wel of dat vaker gebeurt. De keer erna werkte het weer goed. Een simpel print-in-place dingetje dat gewoon werkte. Op m'n Ender 5 had ik dat ontwerp op z'n minst een beetje los moeten breken, maar hij kwam van de plaat en werkte gewoon. Nul breken nodig.

Verder opmerkingen:
  • Tering dat ding is snel.
  • Tering dat ding print strak.
  • Mijn verzameling 123-3D filament rollen passen NIET in de AMS.
  • Als je elke keer alles laat calibreren, loopt het ding een avondvullend programma af voor hij begint te printen. Is dat allemaal elke keer nodig? Beetje huiverig omdat hij dus het bed al een keer verkeerd ingesteld had.
  • Als het ding de nozzle schoonmaakt of even moet schijten, ramt hij best lomp tegen dat mechaniekje aan. Klinkt alsof er iets breekt :')
Dat m'n oude spoelen niet in de AMS passen is wel een beetje matig. Heb er een stuk of 20-25, ze zijn met name te breed maar de zijkanten zijn ook een stuk slapper dan de spoelen van Bambu (die zijn echt mega stevig), misschien is dat ook niet goed met de AMS. Ik heb echter geen zin om de AMS in de hoek te flikkeren zo lang m'n oude PLA's niet op zijn. Zal dus moeten gaan respoolen. Heb extra (lege) spools bij Bambu besteld. Ben nu even aan het brainstormen wat ik een fijne respooling oplossing ga vinden. Mooi excuus om weer eens wat te ontwerpen. En 't moet gewoon ff werken, dus dat wordt SolidWorks _O-
Mooi om te horen dat hij bevalt!

Er staat een respooler model online wat al perfect is uitgewerkt.. deze wil ik ook nog gaan printen in de nabije toekomst:
Printables
 
Las op de facebookgroup dat de ETA van de printer op de site de aankomsttijd is in hun distributiecentrum. De printer wordt dan voor mij ws pas na 5 december naar mij toe verstuurd..... Wel een beetje jammer maar goed......
 
Mooi om te horen dat hij bevalt!

Er staat een respooler model online wat al perfect is uitgewerkt.. deze wil ik ook nog gaan printen in de nabije toekomst:
Printables
Ah, dat ziet er niet uit alsof ik die zo 1-2-3 overtref. Gaan we die wel bouwen.

Ik kom ook deze tegen: Printables

Die is een stuk minder gecompliceerd, misschien begin ik daar maar even mee...
 
Laatst bewerkt:
Ja dat zag ik in de handleiding staan. Heb er wel wat van liggen maar gebruik ze eigenlijk nooit. Wat is de handigste manier om één malig de AMS te omzeilen? Stekkers eruit en filament direct op de "rug" van de X1 invoeren?
Je hebt een Y koppeling die je kan printen en er tussen kan zetten. Dan hang je de spoel op de rolhouder en kan je hem gewoon kiezen in de software zag ik op Youtube
 
Hoi, Ik lees hier ff mee :) Ik wil eigenlijk wel een 3D printer, maar heb er niet echt plek voor.....
Zijn er compacte modellen die je in een kast kunt zetten of werkt dat niet ivm warmte/damp/.... ?
 
Hoi, Ik lees hier ff mee :) Ik wil eigenlijk wel een 3D printer, maar heb er niet echt plek voor.....
Zijn er compacte modellen die je in een kast kunt zetten of werkt dat niet ivm warmte/damp/.... ?
Nee hoor, dat is in veel gevallen zelfs beter. Is de kast wel groot genoeg voor een bedslinger? Die hebben (iets) meer ruimte nodig dan ze groot zijn. A1 mini bijvoorbeeld.
 
Ah, dat ziet er niet uit alsof ik die zo 1-2-3 overtref. Gaan we die wel bouwen.

Ik kom ook deze tegen: Printables

Die is een stuk minder gecompliceerd, misschien begin ik daar maar even mee...
Hier lees ik ook veel goeie reviews over.
Die ga ik hier ook bouwen maar dan met een motortje erop.

Jij print met 123-3d pla van Jupiter?
Wil je een fototje schieten van het resultaat?

Ik gebruikte mijn ender voornamelijk voor functionele parts uit petg en asa.

Maar dit is zo leuk dat ik vermoed dat ik veel meer onzin ga printen. Dit wil ik denkik toch liever in pla omdat het een mooie matte afwerking heeft.
 
Trouwens hebben jullie ook deze ervaring; dat Cura Slicer er altijd een potje van maakt?

Ik maak een mooi model in Fusion 360.. en als je het in Cura Slicer gooit (Wilde even vergelijken hoe lang mijn oude printer over een model zou doen) maakt deze slicer er meteen een potje van. Hele lagen die weg zijn / wanden die hij niet wil printen etc etc.

Gooi hetzelfde model in Bambu Studio en hij werkt perfect.
 
ja ik zit ook al te kijken naar een andere slicer, cura is toch wat beperkt, vooral met het gebrek aan mogelijkheid om zelf supports weg te halen op bepaalde plekken. Het is of overal of nergens tot op zekere hoogte
 
Hier lees ik ook veel goeie reviews over.
Die ga ik hier ook bouwen maar dan met een motortje erop.

Jij print met 123-3d pla van Jupiter?
Wil je een fototje schieten van het resultaat?

Ik gebruikte mijn ender voornamelijk voor functionele parts uit petg en asa.

Maar dit is zo leuk dat ik vermoed dat ik veel meer onzin ga printen. Dit wil ik denkik toch liever in pla omdat het een mooie matte afwerking heeft.
Kijk ook eens naar Copymaster PLA (deep black) Heeft ook een mooie matte uitstraling en kost geen reet. (En past in de AMS :t)
 
Hier lees ik ook veel goeie reviews over.
Die ga ik hier ook bouwen maar dan met een motortje erop.

Jij print met 123-3d pla van Jupiter?
Wil je een fototje schieten van het resultaat?

Ik gebruikte mijn ender voornamelijk voor functionele parts uit petg en asa.

Maar dit is zo leuk dat ik vermoed dat ik veel meer onzin ga printen. Dit wil ik denkik toch liever in pla omdat het een mooie matte afwerking heeft.

Eigenlijk alles wat ik print is van hun PLA, heb er echt nooit klachten over gehad. Op dit moment ben ik het demo-rolletje van Bambu aan het opstoken, dus heb even niks recents liggen van dat spul...
 
Trouwens hebben jullie ook deze ervaring; dat Cura Slicer er altijd een potje van maakt?

Ik maak een mooi model in Fusion 360.. en als je het in Cura Slicer gooit (Wilde even vergelijken hoe lang mijn oude printer over een model zou doen) maakt deze slicer er meteen een potje van. Hele lagen die weg zijn / wanden die hij niet wil printen etc etc.

Gooi hetzelfde model in Bambu Studio en hij werkt perfect.
Nee, nooit last van gehad. Ik ben nu overgestapt naar BS (uiteraard) maar voorheen altijd met Cura gewerkt. Wel het goede profiel geselecteerd en zo? Niet dat het heel veel uit zou moeten maken voor lagen overslaan...
 
Laat ik me hier ook even melden..

Hier inmiddels enige jaren ervaring in printen met PLA; begonnen met een Ender5-Pro en deze in de afgelopen jaren zelf geupdate tot een soort euhm, Ender5-Adventure ;)

Op het moment sinterklaas surprise versiering aan het printen..
Wat voor upgrades heb je er op? Hier ook een Endee 5 Pro met enkele upgrades.
 
Hmm ik ben niet thuis maar krijg constant error op mijn slot 3.
Heel reddit staat er helaas ook vol mee maar weinige concrete oplossingen.
Hoe print die bij jullie van slot 3?

Deze week maar eens rustig voor gaan zitten en inspecteren wat het verschil tov de andere sloten.
 
Bij 123 kun je 1.1kg rollen kopen. Die passen wel in de ams.
Bijzonder dat die rollen smaller zijn... Maar goed, ik zie eigenlijk alleen wit als 1,1kg rollen. Dat is dan weer matig :P


Bambu slicer werkt trouwens wel heel mooi samen met de machines zeg... krijg hier een beetje Apple vibes bij. Duur ding, gesloten ecosysteem, maar werkt gewoon. En goed. Gisteren m'n "eigen" Clearance castle geprint, met een variatie aan uitdagingen erin. Eigenlijk geen problemen. Puzzeltje zat überhaupt niet vast aan de behuizing en werkte gelijk, ophaalbrug werkt goed, omhoogschuifpoortding ook. Alleen... de schroefdraad print-in-place (tweede toren) blijkt net te uitdagend. Heb je in Bambu slicer misschien settings die zorgen dat hij echt de getekende ruimte (.2mm op de diagonaal) laat? Of ben ik gewoon onrealistisch en moet ik daar toch wat ruimer tekenen?

 
Laatst bewerkt:
Hmm ik ben niet thuis maar krijg constant error op mijn slot 3.
Heel reddit staat er helaas ook vol mee maar weinige concrete oplossingen.
Hoe print die bij jullie van slot 3?

Deze week maar eens rustig voor gaan zitten en inspecteren wat het verschil tov de andere sloten.

Hmm vreemd, als ik de stroom van de printer er af doe en er weer op. (vanaf mn werk)
Dan kan die het filament wel terug trekken en verder gaan met slot 1.
(gebeurd iedere keer bij wissel tussen slot 3 en 1)
 
Terug
Bovenaan Onderaan