3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Ik kloot nu al een paar jaar met SW, maar al een paar keer Fusion geprobeerd, ik krijg er echter geen vat op, mss door leeftijd of vastgeroest in SW, maar als ik zie wat een collega modelbouwer tekent daarin, dan is het voor een hobbyist wel erg goed
 
Ik heb een hoge print al meerdere malen probleemloos geprint.

Print duurt zo'n 20 uur en nu blijft hij omvallen, soms na 10 uur, de andere keer na 15 uur. Laatst een uurtje voor het einde.

Geen idee wat het veroorzaakt, het is sinds ikde CR-Touch heb toegevoegd. Andere hoge prints lukken wel. Heb ook de gcode al eens opnieuw gemaakt, gisteren nog met een brim, maar vanmorgen weer omgevallen.

Iemand tips? Het is petg, glazen bed, Ender 5 Pro.
 
Dan moet je het denk ik zoeken in krimpen/uitzetten van het model na x aantal uren..
En de ene keer zal het door omgevingstemperatuur eerder/later zijn in de printduur.

Op een grotere print; helemaal van 15 uur in PETG kan ik me voorstellen dat hij minimaal kromtrekt wat er uiteindelijk voor zorgt dat hij hem eraf tikt.

Is het een optie om een gesloten kast te maken om de temperatuur gelijk te houden? Bijv. een aantal plastic / kartonnen platen aan de zijkanten van de printer maken?
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Zal het eens proberen met effe gauw een grote doos erom heen.
Maar heb dit printje al zeker een keer of 10 probleemloos gemaakt. En nu heb ik al een halve kilo PETG verloren aan troep.
 
Toevallig die 10x probleemloos kort achter elkaar?

Want je hebt ook nog factoren zoals het filament wat vocht aantrekt; de temperatuur in de kamer, de luchtvochtigheid buiten etc etc.

Voor een kleine print boeit het allemaal niet veel.. maar voor grote prints is het allemaal factor x zoveel qua invloed.
 
Toevallig die 10x probleemloos kort achter elkaar?

Want je hebt ook nog factoren zoals het filament wat vocht aantrekt; de temperatuur in de kamer, de luchtvochtigheid buiten etc etc.

Voor een kleine print boeit het allemaal niet veel.. maar voor grote prints is het allemaal factor x zoveel qua invloed.
Nee, verspreid over een jaar.
Tussen de mislukte prints door lukken soortgelijke, hoge prints wel. Ik begrijp het gewoon niet goed.
 
Plaat beetje vettig?
Ik zelf doe altijd beetje Isopropanol 99,9% Alcohol op een wc-papiertje en maak de printplaat schoon voor elke print sessie.
Ga ik proberen. Ik gebruik voor ieder print 3D lac, maar poets het er maar eens in de zoveel tijd af. Gaat altijd wel goed eigenlijk.


Is gewoon luiheid van mezelf, maar het omvallen van prints heb ik eigenlijk nog nooit gehad. Maar alle beetjes helpen, dus ga zo poetsen.
 
Closed loop is met feedback over de positie dus geen layer shifts meer.

De printer stuurt een positie door (GCODE) en de stepper controleert of die beweging ook echt is gemaakt en komt anders met een correctie of waarschuwing.
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Ben aan het aanklooien met een print.. en geen idee waar het fout gaat. Denk zelf bij het filament wat rotzooi is.

Heb voor de lol eens een rol Copymaster Ivory besteld.. en krijg er geen goede prints mee..
Tijdens het printen gooit hij at random er een dikkere laag erdoorheen. Alsof er een soort overextrusion is die ene laag want die puilt uit.

Ik heb de printer uitgesloten; want heb geprint met Copymaster>Polymaker>Copymaster>Polymaker.. en bij de Polymaker rollen die ik altijd gebruik print hij perfect.

Heb de filament ook gedroogd.. daar dacht ik het eerste aan. Maar geen oplossing daar.
 
Zal zo eens een paar meter afknippen en door een schuifmaat trekken die op 1.75mm staat..

Ben nu dezelfde print op een tweede printer aan het printen.

Heb trouwens helemaal geen slechte ervaring met Copymaster.. gebruik altijd de zwarte rollen voor prototypes / tests omdat het goedkoop is. Daar nooit problemen mee gehad.
 
Menig mens is altijd verbaasd over het feit hoe handig zo'n printer is en wat het allemaal kan..

De meeste zien nog steeds speelgoed voor zich en "flut plastic" waar je niets mee kan.
 
Heb de filament getest op m'n A1 mini.. En hetzelfde resultaat.

Random lijnen erdoorheen op bepaalde hoogtes.
Ook het filament eens door de schuifmaat gehaald ; lijkt op sommige stukjes toch wat dikker/dunner te zijn.
 
Nu weer een rol van hetzelfde merk aan het testen; print perfect.
Dus het was gewoon een vervloekte rol filament.

Ben nu ook een Nederlands merk aan het testen

Ben benieuwd hoe het print..
 
Plaat beetje vettig?
Ik zelf doe altijd beetje Isopropanol 99,9% Alcohol op een wc-papiertje en maak de printplaat schoon voor elke print sessie.
Heeft geholpen.
Print begon al snel te warpen, ongeveer 1 mm, maar kon daarna probleemloos worden afgemaakt.

Ik denk dat hij voorheen na het warpen verder los kwam en omviel. Beter ontvetten dus in het vervolg.
 
Laatst bewerkt:
Heeft geholpen.
Print begon al snel te warpen, ongeveer 1 mm, maar kon daarna probleemloos worden afgemaakt.

Ik denk dat hij voorheen na het warpen verder los kwam en omviel. Beter ontvetten dus in het vervolg.
Welk type printer heb je? Want warpen komt bijna nooit door problemen i.v.m. niet blijven zitten op de plaat.
 
Hallo,

Misschien niet de bedoeling hier, maar wellicht kunnen jullie mij helpen.
Ik had een seat riser (3D print) voor mijn Versys 650. Maar deze is nu stuk (na 2 jaar helemaal gebroken). Ik vermoed verkeerde materiaal en verkeerd ontwerp. Waarschijnlijk is ABS beter.
Ik heb een andere file van thingy verse welke een ander ontwerp is, dit zou beter moeten werken.

Maar: ik heb geen 3D printer.
Ik kon via Ebay een print bestellen, maar dit was 20 euro en nog 15 verzenden

Wie kan mij (tegen vergoeding uiteraard) helpen en dit onderdeel printen?

Als niet de bedoeling is, dan verwijder ik m'n bericht.
En anders kan communiceren via PB om topic vervuiling te voorkomen.

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • Seat Riser Set - Kawasaki Versys - 4089614.zip
    3,9 MB · Weergaven: 0
  • Seat Riser Set - Kawasaki Versys - 4089614.zip
    3,9 MB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan